Johan Olsson vann Dubbeln!

Johan Olsson vann Dubbeln!


Utmaningen bestod i att klara av både loppen på kortast sammanlagda tid. Den före detta längdskidåkaren Johan Olsson gjorde just det bäst!

Utmaningen Dubbeln i New York stod mellan en löpare, en cyklist och en längdskidåkare. Runner´s Worlds chefredaktör Anders Szalkai fick representera löparna. Daniel Breece, chefredaktör på Bicycling, stod upp för cyklisterna medan längdskidåkarna representerades av den före detta VM- och OS-medaljören Johan Olsson.

Allt startade med halvmaran i Brooklyn. Den är USAs största halvmaraton med över 30 000 anmälda löpare i 2018 års upplaga. Starten gick i Prospect Park, och just i år var det tuffa väderförhållanden med bara 10 plusgrader och regn. Det gjorde att loppet och framförallt stämningen efter målgången på legendariska Coney Island inte riktigt var på topp – men utmaningen var i full gång.

Anders och Johan startade tillsammans, men redan efter 6 kilometer ökade Johan farten. Trots en kort ”pissepaus” efter halva loppet nådde Johan målet på starka 1:16:44. Anders Szalkai tappade fart, och nådde mållinjen runt 4.30 minuter efter Johan på 1:21:12, vilket var något sämre än vad han hade hoppats på. Daniel, som på pappret skulle tappa en del tid på löpningen gentemot de båda andra utmanarna gjorde utifrån sina förutsättningar ett starkt lopp och kom i mål på personbästatiden 1:32:47.

Med lite småstela ben var det sedan dags för tidig uppstigning dagen efter halvmaran. Utmanarna begav sig sedan till George Washington Bridge där starten för det 160 kilometer långa cykelloppet Gran Fondo New York gick. Ställningen mellan utmanarna inför start var att Johan hade en ledning ner till Anders på 4 minuter och 27 sekunder, och till Daniel var avståndet 16 minuter och 3 sekunder.

Startgrupperna var indelade utifrån ålder, vilket gjorde att Daniel och Johan kunde starta tillsammans medan Anders fick ställa sig några startled längre bak i fältet – med ålderns rätt. Ut i det kuperade landskapet längs Hudson River jobbade sig Johan och Daniel snabbt upp genom fältet, och även om de hade sällskap länge gick Johan ifrån i den 6 kilometer långa stigningen uppför Bear Mountain.
 
Men med runt 40 kilometer kvar hände det som inte fick hända. Johan kom ut i gruset i en skarp kurva och fick punktering. Normalt sett skulle Johan ha löst det snabbt, för alla deltagare i loppet ska ha med utrustning för att fixa punkteringar. Nu hade Johan en lånecykel, och fick inte av däcket som han skulle. Daniel, som är experten på cykel i sammanhanget kom i kapp Johan när han rullade mot närmaste servicedepå på sitt tomma däck. Daniel förbarmade sig över sin konkurrent, trots att det gjorde att han tappade tid, och fixade punkteringen. Som tack för hjälpen drog sedan Johan mestadels den sträcka som återstod. På sluttampen gled han ifrån Daniel när energin tröt för Bicyclings chefredaktör. Johan nådde målet på 5:21:43 och Daniel kom in på 5:23:18.

Anders Szalkai, som bara hade 80 kilometer cykelträning i bagaget under våren och helt saknade erfarenhet från cykellopp, gjorde ett bra lopp utifrån förutsättningarna. Han nådde målet efter 5:38:34. Tyvärr var det för långsamt för att han skulle kunna utmana i kampen om Dubbeln, men en bra insats på den erkänt tuffa Gran Fondo-banan. Därmed stod det klart att Johan bemästrat Dubbeln klart bäst. 

Utmanarnas slutresultat blev:

Johan Olsson; 6:38:27 (1:16:44 + 5:21:43)
Daniel Breece; 6:56:05 (1:32:47 + 5:23:18)
Anders Szalkai; 6:59:46 (1:21:12 + 5:38:34)

Intervju: Johan Olsson om ”Dubbeln i New York”:

Grattis Johan Olsson! Hur har det gått att genomföra den här utmaningen tycker du?
– Om vi börjar med halvmaran var jag överraskad av hur fin banan var, speciellt starten inne i parken. Nu hade vi maximal otur med vädret, så jag tror målgångstämningen och stämningen längs banan hade varit ännu bättre om vädret också hade varit bättre. Amerikanarna är ju riktigt bra på att heja och peppa. 

Du var lite osäker på din status innan start?

– Ja, jag har haft lite skadebekymmer med ett knä som gjort att jag inte kunnat springa så som jag velat inför loppet. Det gjorde att jag kanske var lite för defensiv i början av loppet. Om jag verkligen skulle satsat på en snabb start borde jag nog ha stått lite längre fram i starten. Nu fick man kryssa lite i början. Men i gengäld kunde jag avsluta starkt efter en kort paus för att kissa efter 10 kilometer. 

Hur kändes benen efter halvmaran och inför cykelloppet dagen efter?
– Totalt kändes det bra. Jag tyckte inte heller att jag blev så stum som jag brukar bli av asfaltlöpning, så skorna sparade benen bra inför cykelloppet.

Hur tänkte du kring New York Gran Fondo-loppet?

– Jag hade enorm respekt för det, framförallt kring säkerheten med att cykla tillsammans med så mycket folk. Men det gick mycket bättre än jag trodde, och efter ungefär en timme kom jag ifatt grupper som jag kunde åka med. Oftast låg jag med en grupp fram till där det kom en backe, där gick jag ifrån och tog sikte på nästa gäng. Men det märktes att grupperna inte hade någon riktig strategi för att ligga på ”rulle” och dra nytta av varandra, utan det var lite ostrukturerat.

Men du hade också lite oflyt?

– Jag hamnade med en liten grupp som var riktigt stark. Vi växeldrog och åkte bra tillsammans och plockade andra grupper hela tiden. Sen blev jag uttryckt i en sväng och kom ut i gruskanten och fick bakhjulspunktering. Jag stannade men var inte van vid den fälg som satt på min lånecykel, så jag fick inte av bakdäcket.

Hur gjorde du då?
– Jag börja cykla vidare sakta och hoppades på att någon servicestation skulle komma, men då hade jag tur – Daniel kom efter några minuter. Så jag hörde bakifrån: ”Tjena kompis, hur går det?” Daniel fixade det hur lätt som helst, för han hade bättre verktyg. Som tack för hjälpen drog jag mest i vinden sista biten, men han fick släppa lite precis på slutet. 

Hur var banan?

– Det var helt klart mer kuperat än vad jag hade trott, och det var helt klart det tuffaste cykellopp jag gjort – men det var en grymt fin bana. Det gäller bara att vara förberedd på att det är många backar som avlöser varandra. Det var också tur att loppen låg som de gjorde för skulle jag sprungit dagen efter cyklingen hade det inte blivit några 1:16 på halvmaran.

Skulle du göra om det?

– Det var verkligen en kul utmaning, och jag tror definitivt att det är något som en motionär med cykel- och löpvana kan ge sig på med behållning. Om jag skulle göra om det och sikta på att slå tiden skulle jag försöka seeda mig i både löploppet och cykelloppet. Framförallt på cykelloppet är det avgörande att direkt komma med i en snabb klunga om man ska göra en bra tid. Då tror jag att skulle kunna utmana om en tid under 5 timmar. 

Cyklisten Daniel Breece och löparen Anders Szalkai tackar ödmjukt för Johans lektion i hur man kombinerar löpning och cykel på högsta nivå. Ska de kunna utmana skidåkaren Johan Olsson på Dubbeln i New York igen får de allt träna lite mer!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer