Jennie Stenerhags drömcykelhelg – Utför i Åre

Jennie Stenerhags drömcykelhelg – Utför i Åre


”Jag var skidåkare förr i tiden. Då bodde jag i Åre en säsong och var mycket ute på fjället men jag har faktiskt aldrig cyklat i just Åre. Jag har varit på väg hur många gånger som helst men det har alltid krockat med annat. Så nu är det dags! Det som lockar är bikeparken och att göra annat än det jag är van vid – att få komma bort lite från den seriösa träningen och njuta av fjället och vyerna. 

Så jag och min sydafrikanska pojkvän, som inte heller varit där, åker upp på fredagen och ockuperar en fin stuga nära backen. Jag tycker mindre bra om att cykla i kyla så just denna helg är Åre på sitt bättre humör och bjuder på härlig sensommarvärme. Då det är en drömhelg vill jag inte lägga tid på att laga mat. Jag är en frukostmänniska som älskar stora bufféer och det blir ju svårt när man bor i stuga, så vi börjar lördagen med rejäl frukost på Åre hembageri.

Foto: Daniel Breece

Trots att jag tävlar i mountainbike så har jag aldrig riktigt lärt mig att köra downhill eller enduro, och jag vill försöka få ut det mesta av tiden på berget så jag börjar dagen med lite lektioner. Dagen till ära väljer jag nog hellre en lekfull endurorigg snarare än en renodlad downhillcykel. Så fram till lunch blir det programmering för utförsåkning. Efter en enkel lunch på toppstugan tillbringar vi eftermiddagen med att köra på lederna Easy Rider och Shimano, och så smakar vi lite på Bräckebäcksleden som ser kul och utmanande ut.

Foto: Åsa Larsson

Möra efter en dag i backen blir det sen lite bastu, utomhusbad och fjällmeny på Bustamons fjällgård. På söndag återgår vi till våra rötter och ger oss ut på en lång XC-runda. Men inte heller denna dag blir det fokus på träning. Det blir en avkopplande tur med fokus på omgivningen snarare än hög puls. Så det blir lite som att gå en tur på fjället fast man istället gör det med cykeln. Vi är nog ute 4-5 timmar och har med en liten ryggsäck med fika. Vi börjar med Blanktjärnsrundan, mest för att det är en sån klassiker och därefter känner vi på Våfflan, som är en nybyggd men redan omtalad led vid Björnen.

Innan vi lämnar stan käkar vi sen lunch på nyöppnade Crêperie & Logi. Men helgen är inte över än utan på vägen hem stannar vi till i Östersund för att hälsa på gamla vänner från tiden när jag bodde där och som jag inte hinner träffa annars, så det får bli en natt där innan hemfärd på måndag”


Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Test: Invisiframe -customskydd för din ram

Test: Invisiframe -customskydd för din ram


Landsvägshojar är ganska förskonade från dessa typer av skador, men så fort man ska ut i skogen och härja med stighjulingen kan repor och skrap lätt skapa onödiga i-landsproblem. En repig ram kanske inte gör så mycket egentligen, men visst ser det tråkigt ut och tveklöst får det andrahandsvärdet att rasa snabbare än börsen i kristider.

Det finns ganska många olika typer av plastfilm att köpa för att skydda sin hoj, men det kan vara svårt att få det att sitta perfekt och se bra ut.

Invisiframe är något så finurligt som en tunn plastfilm som är exakt och precis designad för en specifik ram. Man beställer det från England och det finns för så gott som alla cykelmärkens mest populära cyklar. De är även storleksspecifika. Hem får man det i en rulle med tillhörande karta över alla delarna, ett avancerat pussel skulle det nog kunna kallas. Det är inga vanliga klisterlappar, utan detta är något som ska blötas ner med vatten som har några droppar barnschampo i sig. Ramen ska vara helt ren när du gör det. Bäst är självklart, som i vårt fall, att göra det när ramen är helt ny. Ännu bättre och enklare blir det om ramen är lös och inte ihopmonterad som en färdig cykel. Men den lyxen har man sällan. Vi monterade vår skyddsfilm på en ny Scott Genius Tuned.

När man läser beskrivningen kan det låta väldigt krångligt och att det ska vara svårt att få det rätt. Men när man först blött ner ramen görs enklast med en sprejflaska och sen de små plastbitarna så blir de väldigt enkla att få på plats och även flytta runt innan man börjar skrapa bort allt vatten och fixera skyddet. Vi lyckades sätta dit varenda en av de 20-talet bitarna i vårt kit helt utan bekymmer. Det kan vara klokt att göra appliceringen på en plats där du kan söla med vatten och som samtidigt har bra belysning, så att du ser alla bubblor som kan bildas under plasten och som behöver skrapas bort. Tänk även på att det tar några timmar, så se till att ha gott om både tid och tålamod. När man är klar med detta pussel sitter delarna som ett närmast osynligt skydd på ramen. Vi blir faktiskt lite imponerade av hur exakt utmätt allt är. Hur väl det sitter och funkar över tid får vi återkomma till efter en säsong på cykeln.

OBS! om du använt detta, eller liknande skydd, på din cykel och vill få bort det är ett enkelt knep att först värma upp plastfilmen med en hårtork. Annars riskerar du att förstöra lacken, för detta skydd sitter som berget.

Pris: Beror på ram och storlek, men ligger på runt 75 brittiska pund per kit.


Team Bicycling 2020 – update!

Team Bicycling 2020 – update!


Förra året hade Team Bicycling sin urpremiär. Fyra killar och fyra tjejer valdes ut för att utvecklas och få en chans att ta sitt cyklande ett steg längre. Coronaviruset har dragit ut på årets process men har ännu inte satt stopp för satsningen.

Den har däremot sett till att processen blivit något mer utdragen. I skrivande stund är Cykelvasan fortfarande inrutad i kalendern och spåret mellan Sälen och Mora ligger öppet. Målet för gänget på Cykelvasan är att killarna ska köra på sub 3 (vinnartid cirka 2.45) och tjejerna på sub 3.30 (vinnartid cirka 3.05). Teamet kommer nu i år samla tre killar och tre tjejer. Kapten för laget är Daniel Breece, Bicyclings chefredaktör.

Aktivitus är nu tillbaka som partner och kommer återigen styra över testandet och träningsprogram för deltagarna. Nytt på sponsorfronten är att deltagarna kommer få mumsa på energi från Science in Sports och sen börja bränna energin på det första träningslägret som blir av på Högbo Bruk utanför Gävle. 

Kostnaden för att delta i Team Bicycling är 9 000 kronor och då ingår i dagsläget:

*Boende i dubbelrum 

*Deltagarna ombesörjer själva transport och boende under tävlingar samt transport till träningsläger.
Har du frågor om laget eller satsningen? Hör av dig till daniel.breece@bicycling.se

Ni hittar ansökan här via vår gamla sajt

Vi ser fram emot din ansökan!

*Som deltagare i Team Bicycling är planerade tävlingar och träningsläger obligatoriska och du förväntas ställa upp på bilder och bli filmad under våra träningar och tävlingar. Bilder du själv även får tillgång till. Som deltagare förväntas du även sprida vår framfart i dina egna sociala kanaler. Att du tränar på flitigt mellan våra läger och tävlingar är en självklarhet!

Antal kommentarer: 1

Regin Swenning

OM jag skulle bli uttagen så är träningsläger 24-26 april svårt då jag kommer hem från cykelvecka på Mallorca natten mellan 24 och 25.