Infinity Bike Seat –  Sadel med gung

Infinity Bike Seat – Sadel med gung


Sadeln finns i tre olika modeller: L2, L1 och N. Idén med sadeln är att helt avlasta sittbenen som på traditionella sadlar får ta större delen av lasten, med hög punktbelastning och smärta, skav och domningar hos många cyklister. Inifity har helt enkelt skurit ut sadeln så att inga ben- och mjukdelar med kärl och nerver tar någon vikt. Istället ska muskler och andra mjukdelar ta upp tyngden. Det innebär flera fördelar, enligt tillverkaren: avlastning, mindre smärta och naturlig stötdämpning.


Modellen vi testat är L2 – klädd i läder med stålrälsar och en vikt på 250 gram.
Första bekymret var att få till rätt sadelhöjd. Var är liksom toppen på den här svängda hängmattan, som man borde mäta mot? Vi bytte helt enkelt sadel utan att röra sadelstolpen och resultatet blev ganska bra för sadelhöjden. Sedan klättrade vi upp och blev uppriktigt förvånade, för den märkliga sadeln var skön. Alltså oerhört skön. Det är nästan som att få fjädring baktill. Efter en liten justering där vi tippade ner spetsen på sadeln så kändes den ännu bättre.

Men efter åtta minuters cykling kom ett obehag som vi aldrig har känt tidigare på cykeln. Det kan närmast beskrivas som när man suttit för länge på toa och benen börjar domna, från skinkvecket ner en bit på baksidan av låren. Ställer man sig upp då och låter blodet strömma till lite så blir det bra igen. Men efter ytterligare åtta minuter hände samma sak igen, och så fortsatte det. Det blev inte bättre, trots våra försök till justeringar.

Under en timmes cykling slapp vi känningar i mjukdelar, som annars är vanligt med traditionella sadlar, och det var ett stort plus. Efter turen upplevde vi dock lite skav högst upp baksida lår mot skinkan till. Skinkvecket. Det kom även efter följande turer med sadeln.
Vi vet dock att det finns flertalet ultracyklister som gillar sadeln. Men enligt oss löser Infinity inga problem som inte kan lösas med andra moderna sadlar, med bra utskärning och genomtänkt form som passar individen. Istället skapar den bara ett annat nytt problem. För vissa långdistanscyklister med sittbensskav och cyklister som har svårt att hitta sadlar som inte skapar domningar kan detta dock vara den slutgiltiga lösningen. 

+ Mjuk, skön och fjädrande
– Flyttar skavet till ny plats
Vikt: 250 gram
Cirkapris: 2 600 kronor
Leverantör: Infinity Bike Seat


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Christer Jonsson

Ni säger ”Men enligt oss löser Infinity inga problem som inte kan lösas med andra moderna sadlar”
Jag är intresserad av vad Ni säger ”andra moderna sadlar” för efter 60 vill inte min bakdel sitta på någon av mina 12 sadlar som jag har köpt sista åren



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer

Specialized S-Works Ares är här!

Det har förekommit en del rykten om denna sprillans nya sko ett tag nu. Bland...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Minitest: Giro Aether Mips

Mips 2.0 Vad Mips är behöver nog ingen djupare beskrivning vid det här laget. Sannolikheten...

Läs mer
Historien om Bianchi

Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade...

Läs mer