Hur mycket påverkar kylan däcktrycket?

Hur mycket påverkar kylan däcktrycket?


– När du tar ut cykeln i kylan sjunker trycket i däcken. Fem graders skillnad ger en ungefärlig tryckminskning på två procent i däcket, säger Josh Poertner, som jobbar hos pumpmakaren Silca. För ett landsvägsdäck betyder det ungefär en tiondels bar, vilket inte är tillräckligt för att du ska råka ut för genomslagspunktering. Men kliver du ut från hallen i huset till vinterkylan med cykeln blir skillnaden desto större. När du väl är igång med trampandet kommer friktionen från underlaget att värma upp luften i däcket någon tiondels bar igen. Är du ute i smällkyla med stenhårt pumpade däck och sen går in i värmen, kan däcket, om det vill sig riktigt illa, faktiskt smälla. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ANGi – Hjälmen som ropar på hjälp

ANGi – Hjälmen som ropar på hjälp


Fram tills nu har hjälmar bara skyddat under själva kraschen. Men tillsammans med MIPS och den innovativa sensor ANGi (Angular and G-Force indicator) skyddar Specializeds hjälmar nu före, under och efter kraschen. ANGi är en patenterad sensor för hjälmar, med inbyggd accelerometer och gyroskop. Enkelt förklarat har ANGi en innovativ sensor som mäter krafterna vid ett slag mot hjälmen. Den mäter också skadliga rotationskrafter i kraschen, även om det inte har skett något direkt slag mot hjälmen.

Från och med 2019 kommer samtliga av Specializeds hjälmar att antingen vara utrustade med ANGi, eller ha ett fäste för ANGi. 

Sensorn i ANGi känner av och mäter de krafter som vanligtvis uppstår vid en krasch. Om sensorn upptäcker sådana krafter kommer den
att sända en signal till Ride App på din telefon, sätta igång ett alarm och påbörja en nedräkning. Om du är okej är det bara att stänga av nedräkningen och fortsätta cykla. Men om du är skadad och inte kan stänga av nedräkningen kommer Ride App att skicka ett sms till de personer du själv har angett på din lista, och berätta att du har varit med om en krasch. Den meddelar då också dina GPS-koordinater.

Med ANGi kan du även dela med dig av dina cykelplaner innan du ger dig ut och cyklar. Du kan också skicka en länk med live tracking till dina kontakter, så att de kan följa dig i realtid.

Eftersom ANGi kommunicerar via din nätuppkoppling, och kräver signal hela tiden för att fungera, undrar du säkert vad som händer när du cyklar i ett område utan täckning. Då kommer ANGi att jobba för din säkerhet på ett annat sätt. Mata in hur länge du tänker vara ute och cykla, och rita upp rutten innan du ger dig ut. Då behöver du bara en aktiv signal när du börjar cykla. Om du sedan inte är tillbaka från cyklingen innan tiden gårut så kommer ANGi att skicka ut ett meddelande med dina senaste registrerade koordinater samt din valda rutt till dina nödkontakter. Det fungerar oavsett om du har täckning eller inte.

Mips, nu även i Specializeds hjälmar 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny utbildning till cykeltekniker

Ny utbildning till cykeltekniker


De senaste åren har cykling ökat explosionsartat. Intresset för miljö, natur, klimat, folkhälsa och transporteffektivitet är några av förklaringarna. I takt med att inställningen hos befolkningen ändras till det positiva och status på cykeln ökar, växer även behovet av duktiga cykelreparatörer.

– Vi har förstått att den nuvarande kompetensen inom cykelreparationer har åldrats och inte riktigt hängt med i branschens snabba utveckling. Många uttrycker också ett behov av en ny generation som kan ta över och modernisera verksamheterna, säger Helen Rosenberg, Utbildningsledare på Akademi Båstad.

Utbildningen riktar sig till den som vill skaffa sig en yrkesutbildning inom cykelreparation och underhåll. Utbildningen startar i januari och avslutas 20 veckor senare. Den teoretiska undervisningen drivs på Akademi Båstad, varvat med 60% praktik på företag. 

– Vi har tagit fram en skräddarsydd utbildning så att branschen får möjlighet att snabbt få fram kompetent personal som kan jobba i cykelbutiker eller verkstäder och kan ta hand om cyklarna när säsongen drar igång, säger Helen Rosenberg

Kombinationen av teori och praktik, samarbetet med näringslivet samt kurshandledare och föreläsare som är experter inom området och direkt från branschen, gör utbildningen unik i landet, menar man.  

– Vi är stolta över att kunna bidra till utvecklingen av branschen och att erbjuda en specialutformad utbildning inom området, säger Helen Rosenberg. 

Sista ansökningsdatum för utbildningen är den 8 januari 2018. 

Mer info hittar du här

Antal kommentarer: 1

Pär Sandevik

Fjäder i hatten till er som utbildar – stöter ofta på butiker som beklagar sig över bristen på utbildat folk



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?


Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Läskigt att svänga på snö?

Läskigt att svänga på snö?


Innan man funderar på att svänga måste man, oavsett grepp och underlag, anpassa farten. För att känna sig trygg i halkan krävs det också att man tränar och blir av med de reflexmässiga beteenden som är anpassade till torrt väglag. Passa på att träna innan dina nya kunskaper verkligen behövs.

När det är bra fäste doserar man bromskraften så att frambromsen får mest kraft. Men när det är sämre väglag måste man anpassa bromsandet efter förhållandena. Ju halare det är desto mer ökar man bakbromsens kraft och minskar frambromsens.

Bromsar man för hårt med framhjulet slutar det ofta med att framdäcket tappar greppet och en påföljande vurpa. När bakdäcket tappar greppet leder det oftast bara till en bakhjulssladd, som rentuta kan ge bättre kontroll. Träna därför på att sladda med bakhjulet så att du vet hur cykeln uppför sig när när däcken börjar glida.

Och apropå glida så är det bra att ha provat på att få sladd med framhjulet, terigen så att du är förberedd p åhur din cykel känns och beter sig när friktionen mellan däck och underlag försvinner. Men undvik att träna på det i svängar. Allt blir förstås lättare med dubbdäck för vinterväglag, men det ska framhållas att dubbar inte är någon garanti för att få bra fäste.

Följ vår beskrivning steg för steg och dra ut och träna. Och minns du bara tre råd så kom ihåg dessa: Tänk på att hålla tyngdpunkten låg, bromsa aldrig med frambromsen och håll alltid blicken långt fram!

1. Sluta bromsa här. Se till att ha lagom med fart när du släpper bromsarna. Hellre för långsamt än för snabbt. Det är pinsammare att lägga sig ner än att behöva trampa sig ut ur kurvan. Det gör också mer ont att ramla. Titta igenom kurvan och tänk dig din linje. Är det väldigt halt – var beredd på att sätta ner innerfoten. Klicka eventuellt ur den foten ur pedalen redan nu.

2. Håll samma svängradie genom hela kurvan. Det ska vara en så stor svängradie som möjligt. Titta mot den punkt där du ska vara på väg ut ur kurvan. Försök att hålla cykeln så upprätt som möjligt i förhållande till underlaget. Rör inte bromsarna (men om du måste så använd den bakre – rör inte frambromsen)!

3. Håll samma radie. Fortsätt att hålla den stora svängradie som du planerade på väg in i kurvan. Luta dig inte inåt. Titta långt fram längs den linje du vill följa efter svängen. Rör inte bromsarna här heller!

4. Börja trampa. Här ska du börja trampa. Sittandes eller ståendes beroende på fästet. Är det väldigt halt är det klokt att sitta och trampa försiktigt. Som alltid när man cyklar så är det viktigt att hålla blicken långt fram.

Om du tappar greppet!

När man börjar tappa greppet går det ofta att rädda situationen genom olika motmanövrar. Lättast är att klicka ur innerfoten och ta stöd med den. Är det framdäcket som tappat greppet kan man stabilisera cykeln genom att bromsa med bakbromsen och sätta ned innerfoten. En sista utväg är att försöka sluta svänga, genom att räta upp cykeln och köra rakt fram. Vissa släpp kan också pareras genom att man ”gasar” – trampa till och styr emot. Öva på olika manövrar så gör du kanske rätt när det gäller!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så besegrar du motvinden

Så besegrar du motvinden


Vind. Du kommer inte undan. Oavsett om du cyklar ensam eller tillsammans i en grupp, så måste du ha en plan för hur du bäst ska hantera olika vindförhållanden. Och visst, du behöver inte bry dig. Men då kommer du inte kunna cykla lika långt eller lika fort. Vad väljer du? 
 

Motvind

Blåser rakt framifrån mot dig och utmärker sig genom att få dig att arbeta extra hårt med känslan av att inte komma någonstans. 
Om du är ensam: Gör din kropp så liten som möjligt, dra in dina armbågar nära kroppen, händerna i bocken, ditt huvud i linje med överkroppen vilken du vill positionera så parallelt som möjligt med toppröret. Växla till en aningens lättare växel och försök att inte krampaktigt hålla i styret. 

I en grupp: Ligg på rulle. Ta omgångar i topp av en rullande kedja; även korta förningar på bara några få tramptag hjälper gruppen i övrigt. Kom ihåg att så länge du befinner dig på en cykellängds avstånd bakom cyklisten framför så behöver du arbeta mindre. Närmare är bättre, men koncentrera dig på att inte låta ditt framhjul lappa över bakhjulet framför. Farligt! 

Sidvind

Vind som träffar dig från sidan och försöker tvinga dig från ditt valda spår. 

Om du är ensam: Notera hur vinden blåser genom att titta efter hur träd svajar eller känner på din kropp, och luta dig lätt mot vinden. 

I en grupp: Prova vad som kallas en vinge. I denna vinklade formation lägger sig cyklisterna på läsidan av cyklisten framför. Om vinden kommer från vänster, så kommer den andre cyklisten att placera sig strax bakom och till höger om ledaren som tar all vind. Alla efterföljande cyklister kommer att lägga sig till höger och strax bakom. Kommer vinden från höger lägger sig alla till vänster istället. Efter en kort förning, driftar ledcyklisten bakåt och lägger sig längst bak och cyklisten som låg som nummer två tar ledningen.  

Medvind

Blåser rakt bakifrån dig och trycker dig frammåt. Och får dig att känna dig redo för att ta över regnbågströjan. 

Om du är ensam: Sorry, njut så länge det varar. En medvind betyder förr eller senare en motvind om din cykeltur leder dig tillbaka till ursprungsplatsen. Om du försöker maxa hastigheten så luta dig ned med näsan mot styrstammen och skär genom luften.  

I en grupp: Dags att lägga på en spurt! Höga hastigheter kan skapa illusionen av att gapen mellan cyklisterna är större än vad de egentligen är. Så utnyttja denna fördel och spela ut ditt kort. Men var försiktig. En medvind kan förföra dig till att tro att du har en grymt stark dag på cykeln. Försök undvika onödiga risker som kan leda till misstag och vurpor. 

Planera din cykeltur

Vägar som ligger öppna längs med kust och hav och vägar som löper över öppna fält är platser där du generellt sett är mest utsatt för vind. Skogiga och befolkade områden är mer skyddade mot vind.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in