Hur blir man cykelproffs?

Hur blir man cykelproffs?


En av de vanligaste frågorna jag får från yngre cyklister är hur man blir proffs. Det enkla och korta svaret är bra resultat. Utan resultat spelar det inte någon roll vilka kontakter eller vilken frisyr du har. Loppet är kört.

Med det säger jag inte att allt annat är oviktigt. Tvärtom. Särskilt i mountainbike som till skillnad från landsvägscykel har färre arbetsplatser och där arbetsgivarna kräver betydligt mer än att du bara kan cykla snabbt.

Klyschan att ”kontakter betyder allt” stämmer säkert i vissa branscher och visst kan hjälp med nödvändiga kontaktytor till nyckelpersoner underlätta. Men allvarligt; hur roligt är det att få ett jobb som du inte kan leva upp till och aldrig känna att du räcker till?

Tillräckligt många cyklister har nog så stora problem att leva upp till sina egna mål och sin egen press. Att dessutom ha en arbetsgivare som tittar snett så fort du inte levererar leder bara till en pressad och stressad situation.

Att jobba som cyklist skiljer sig från vanliga arbeten genom att cykeln är ditt kontor och banan din arbetsplats. Men i övrigt handlar det mesta om samma sociala hyfs som på vilken arbetsplats som helst.

Här är några grundtips till vägen mot en lyckad karriär i sadeln.

1. Att förstå och förstås

En av mina första erfarenheter när jag fick jobb hos italienska Bianchi var att språket måste fungera. Annars känner man sig snabbt utanför, särskilt när man tillbringar uppemot 100 dagar per år tillsammans. Att klara en helgs tävlande med ord som ”trött, hungrig, spagetti och mjölksyra” är okej. Men i längden måste du kunna prata mer än så, annars kommer både du, dina lagkamrater och lagledning att tröttna. Och utgångsläget är enkelt – ingen i den internationella cykelvärlden kommer att lära sig svenska, oavsett hur snabbt du cyklar.

2. Ta ansvar

Här tänker jag faktiskt unna mig lite självskryt och påstå att mitt ansvars-cv är klanderfritt. Jag förstod väldigt tidigt att man måste ha full koll på sig själv och sina prylar. Att aldrig passa tider, att glömma viktiga saker och att slarva med väsentligheter gör dig till en ointressant spelare.

Den enda risken du löper över att ha full koll på läget, är att du lätt kan bli killen eller tjejen som inte bara tar ansvar för dig själv, utan för hela gruppen. Det finns inget fel i att vara snäll mot andra men håll dig ifrån att bli den stora samariten i situationer när du vill prestera. Det snor viktig energi och tyvärr är det få som tackar dig.

3. Vårda dina finansiärer

Som proffs har du oftast en huvudsaklig arbetsgivare som i sin tur har ett antal underleverantörer. Därtill är det ganska vanligt att cyklister har några enskilda sponsorer, från det egna landet eller hembygden. 

Sammantaget kan det bli många viktiga relationer som ska underhållas för att du ska kunna cykla på högsta nivå. Men likaväl som du måste lära dig att ge full valuta för andras satsningar måste du också lära dig att inte vara alltför tillgänglig.

Blir det för mycket mässor, workshops, bloggande, möten och events kommer du snart att tappa viktig energi och därmed resultat. Och då har du snart inte några sponsorer kvar.

En satsning på högsta nivå kräver inte bara många timmar av hård träning. Det hårda arbetet måste balanseras av återhämtning, annars blir du bara sjuk och skadad.

4. Världen är liten

Misslyckade samarbeten, dåligt material, taskig ekonomi eller uselt ledarskap. Förutom att du själv inte lyckas prestera kan skälen till uteblivna resultat vara många. Men passa dig för att smutskasta människor du inte gillar. Åtminstone publikt. Nästa gång du byter lag sitter någon du inte gillar på en nyckelfunktion. Har du kastat officiell smuts på den personen kommer det garanterat att påverka din arbetssituation.

Lär dig prata med och inte om människor. Är du förbannad på någon ska du inte berätta det för internet – ta det istället direkt med den det berör.

5. Öron, ögon och fasta handslag

Att vara en översnackig slajmpropp kompenserar inte dåliga resultat. Men det är viktigt att du ändå visar upp dig och ger ett gott intryck när du reser runt på tävlingar på olika platser i världen. Bra personkemi underlättar alla typer av samarbeten. Att sitta på julafton och inte veta hur förutsättningarna ser ut för kommande år är inte bra för arbetsmoralen eller motivationen. Du behöver hela tiden scanna av marknaden lite lagom så du vet vad som händer – i god tid. Kanske ditt eget lag planerar att lägga ner, utan att du vet om det? Är det nya satsningar på gång? Öron och ögon är viktigt även för cyklister.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer