4 heta produkttrender – elektriskt och 11-delat

4 heta produkttrender – elektriskt och 11-delat


1. Elcyklar gör entrè

Att elcyklarna är på ingång på allvar är ingen nyhet. I somras testade vi en elektrifierad Scott som till och med fick vår chefredaktör att lyriskt sjunga dess lov. Den cykeln och Specializeds Turbo här ovan, är cyklar som är väldesignade, snygga och som framför allt, vad gäller väguppträdande och balans, känns som en vanlig cykel. Förutom att du helt plötsligt har fått otroligt starka ben som aldrig blir trötta. Kullar blir förvandlade till gupp, du hänger med i samma tempo som bilister och du kan lasta cykeln tungt utan att bli särskilt ansträngd. Men elcykelns främsta fördel som kommer leda till att folket kommer ta den till sina hjärtan är att du kan cykla till jobbet utan att bli svettig. Enda problemet? Behöver du bära en elcykel med batteri uppför trappor så är det bäst att ringa Poolia efter hjälp…

2. Skivbromsarna kommer – till din landsvägscykel

Skivbromsar som vi känner dem i cykelsammanhang, har varit vanliga på mountainbikes i en herrans massa år. 2010 godkände UCI denna typ av broms för tävlingar i cykelcross och nu väntar många på att UCI även ska tillåta skivbromsar på landsvägstävlingar. Skivbromsar är mer pålitliga i våta och leriga förhållanden och erbjuder mer bromskraft. Baksidan är att vikten ökar. Både SRAM och Shimano lanserade skivbromsar för landsvägscyklar under 2013 och nästa år kommer vi se ramar och cyklar från flera av de största tillverkarna som kommer dra nytta av den nya bromstekniken.

Men skivbromsar ställer helt andra krav på ram, gaffel och hjul än fälgbromsar. Räkna med att se nya varianter av gafflar, snabbkopplingar, gaffeländar och styrlager som kan hantera de annorlunda krafter som skivbromsen utsätter cykeln för.

En del cyklar har exempelvis 10 millimeters genomgående axlar istället för snabbkopplingar. Och eftersom däcket inte längre behöver passera genom fälgbromsen så kommer vi på sikt att se bredare däck – inte minst bland upptäckarcyklisterna som gärna blandar landsvägen med grusvägar. På tävlingssidan finns inget behov av däck med större volym. 

Som med många andra trender och paradigmskiften så kommer vi först se skivbromsar på cyklar som tillhör tillverkarnas toppskikt. Men över tid, the trickle down effect, så kommer skivorna att göras tillgänglig för den breda massan då det helt enkelt inte kommer gå att stoppa denna trend.

3. Cykelkläder som ser vanliga ut – vanliga kläder blir funkis på cykeln

Upproret mot lycra och spandex är inget nytt påfund. När mountainbike exploderade i popularitet på nittiotalet, skapades en lång rad av klädmärken som hämtade inspiration från sporten som alltid är cool: brädsurfing. Swobo var ett av de första klädmärkena som framgångsrikt blandade surfingens avslappnade coolhet med känsla för storstadens ruffa cykelmiljö och messenger-estetik. I något år så försökte till och med RockShox på det här med kläder, dock utan någon större framgång.

Numera är cykel-kläd-couture lite mer genomtänkt, förfinad och dressad (som det heter i modebloggar) jämfört med dåtidens grunge-kläder. Kläderna är också mer funktionella tack vare moderna textiler. Giros nya urbana cykelkollektion som vi såg nere på Eurobike-mässan, skulle inte skämt för sig på någon av de stora modevisningar i Europa. Inte heller motsvarande plagg från Rapha, Chrome eller Pedaled.

Byxorna här ovan, Club Ride Jay, ser ut som vilka moderna jeans som helst när du flanerar genom den lokala bokaffären, men visar dess funktionella sida i sadeln. Midjan går högt upp i ryggen för att skydda, artikulerade knän hjälper dig att trampa effektivt och när du viker upp byxändarna så blir reflekterande material synligt för dina medtrafikanter.

4. Elvadelade kassetter – snart på en cykel nära dig

Ni som varit med ett tag i cykelvärlden har säkert varit med på resan från 6-delade Maillard kransar med friktionsreglage till dagens kassetter som nu är 11-delade. För varje gång antalet växlar blivit fler har diskussionen kring dess vara eller icke vara flammat upp. Vi lämnar det åt sidan då vi konstaterar att elvadelade kassetter är en trend som är här för att stanna.

Den elva-delade kassetten har funnits sedan 2009 då Campagnolo introducerade den på marknaden. SRAM och Shimano var lite sena på bollen, först 2012 med XX1 för mountainbikes och 2013 för Shimanos toppgrupp för landsvägscyklar DuraAce 9000, eller 9070 för dess elektroniska variant.

Under 2014 så kommer elvadelat bli mainstream genom Shimanos Ultegra-grupp 6800, och SRAMs Red 22 och Force 22 för asfaltscyklar och X01 för skogscyklar.

Av dessa så är det SRAMs kassetter för mountainbikes som kommer förändra spelets regler. Den sveper från 10-42 och ger därmed ett så stort spann att du bara behöver en klinga fram, vilket i sin tur ger lägre totalvikt. Nackdelar då? Njae, i takt med att kassetterna  växer minskar avståndet mellan dreven och kedjan blir smalare. Det ger en känsligare drivlina som kräver bra precision för att fungera perfekt. Och i snö och lera blir 11-delade kassetter känsligare. 


Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Ersätt trend två med återkallande. 😛


Erol Orhun

Well, i långa längden kommer det inte gå att hejda scheibenbremsen



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så blir du synlig som cyklist!

Så blir du synlig som cyklist!


Tyvärr! Vi cyklister syns inte så bra som vi tror, men det finns tre små nycklar till hur vi syns mycket bättre i trafiken. Nycklar baserade på forskning och fakta.

Forskningen visar att cyklister kraftigt överskattar när och hur upptäcks av fordonsförare. För att öka dina chanser att upptäckas behöver man göra några aktiva val. Utifrån forskningsresultat från sektionen för perception vid Clemson-universitetet har Trek/Bontrager formulerat följande riktlinjer. Ett synlighetens 1, 2, 3 – Alltid på, Biomotion och Kontrast

1 Alltid påAnvänd fram- och baklampor, både i dagsljus och mörker

Cyklingen har hämtat några av sina bästa idéer från bilindustrin. Vi kan t.ex. tacka bilar och motorcyklar för dämpning och skivbromsar. Numera levereras bilar standardutrustade med varselljus, eftersom bilar med DRL-lampor (Daytime running lights) löper mindre risk att bli inblandade i olyckor. Så visst borde vi applicera samma logik för cyklar.

Alla lampor har dock inte samma lyskraft. En lampa med bästa ljusstyrka behöver inte vara särskilt effektiv i dagsljus. En riktigt bra DRL-lampa har ett speciellt fokus och blinkmönster och den syns på långt håll. Utan dessa tre faktorer är det faktist bara en vanlig lampa.

Vi har själva testat och använt dessa lampor i flera år nu och vi tycker fortfarande de är det bästa kompakta lampsetet som finns på marknaden.

2 Biomotion – Markera kroppens rörliga delar

Till skillnad mot vad många tror är reflexväst varken den bästa eller säkraste lösningen. Istället är det den unika tramprörelsen på en cykel som gör att man uppmärksammar just en biologisk rörelse. När du cyklar i mörker ska du markera fötterna, vristerna och benen med produkter i reflekterande material. I dagsljus ska du använda fluorescerande strumpor, skor, skydd eller värmare. Eller i alla fall något med färg snarare än kolsvart. Här kan du läsa mer om Biomotion

3 Tänk på kontraster

Synlighet bygger på kontraster. Fluorescens är effektivt för cyklister i dagsljus eftersom det gör att vi kan urskiljas från omgivningen. Exempelvis med en hjälm som denna! Men i avsaknad av solen är självlysande kläder inte effektivare än mörka kläder. Så när det gäller kläder fungerar fluorescens utmärkt i dagsljus, men under den mörka delen av dygnet behöver du reflexer för att vara synlig.

Visst behöver bilister bli bättre på att aktivt titta efter cyklister, men vi som cyklar kan dra vårt strå till stacken och göra det vi kan för att öka vår synlighet, eller hur?

Antal kommentarer: 1

Erik Sandblom

Kul att du nämner tramprörelsen. Den signalerar ”cykel” väldigt starkt, minst lika starkt som pulserande lampor, vilka ju kan vara irriterande ibland. Har man pedaler med reflex så slipper man tänka mer på den saken.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*