Helt ny Tarmac från Specialized

Helt ny Tarmac från Specialized


Det har ryktats och hintats i månader nu, och nu är den här, den sjunde generationen av Specializeds flerfaldigt medaljbeströdda och prisvinnande Tarmac här, SL7, En cykel som för tankarna direkt till Specializeds aerohoj Venge.

Målet nu är en cykeln där ”Julian Alaphilippes attackerande klätterteknik och Peter Sagans aggressiva kraft” kan få utlopp i en och samma cykel. Efter tre år med SL6 , som kom 2017, menar Specialized nu att det inte lägre finns behov av en separat klätterhoj och aerohoj, nu behövs det bara en cykel, så man slipper välja, så man slipper kompromisser, därför är Tarmac SL7 väldigt, väldigt lik en Venge. Eller mer som en mix av Venge och gamla Tarmac. Venge kommer nu inte längre säljas som komplett cykel, vilket kanske säger något om hur mycket Specialized tror på nya Tarmac.

Aerodynamiskt är den nya Tarmac SL7 45 sekunder snabbare över 40km jämfört med Tarmac SL6. Förbättringen grundar sig i ramdesignen, den integrerad cockpiten (Aerofly och Tarmac styrstam), och de nya Roval Rapide hjulen. Men det räcker inte med att vara snabb, det ska vara lätt med. En S-Works Tarmac SL7 väger in på 6.7 kilo direkt ur kartongen.

Hala och avskalade linjer, som det ska va på en hoj med aeroattribut
Aeroflystyret och den nya Tarmacstyrstammen gör ett kanonjobb med att dölja vajrar, utan att vara ett totalt kaos för mekanikern.
Snyggt integrerat fäste för dator + GoPro
Unik placering för Di2 boxen
Vår testhoj, en Tarmac PRO med Ultegra Di2, mer läser du i kommande nummer av Bicycling (nr 5)

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ludvigsson och Nordén redo för VM

Ludvigsson och Nordén redo för VM


En trupp på sex cyklister representerar Sverige vid UCI Road Championship 2020 i Imola, Italien nästa vecka.

Förbundskapten Lucas Persson hoppades in i det sista på att nyss skadade Emilia Fahlin skulle kunna delta, men nu blir det en trupp utan henne som representerar Sverige på Landsvägs-VM i form av Hanna Nilsson, Wilma Olausson, Julia Borgström, Lisa Nordén, Tobias Ludvigsson och Lucas Eriksson. Lucas Persson kommenterar uttagningarna såhär i ett pressmeddelande

Tempo Damer den 24 september
”VM börjar med Damernas tempolopp den 24 september. Här ställer vi till start med Lisa Nordén som körde in på en fin 14:e placering förra året. Vi hoppas ju såklart att hon kan förbättra det resultatet något.”

Tempo Herrar den 25 september
”På herrarnas tempolopp så ställer vi till start med Tobias Ludvigsson som förra vecka körde in på en fin 5:e plats på avslutande etappen av etapploppet Tirreno-Adriatico.”

Damernas Linjelopp 26 september
”I denna klassen så var tanken att vi skulle satsa allt på Emilia Fahlin som har varit vår bästa åkare dom senaste åren. 2018 då blev Emilia 4:a på en liknande bana i Innsbruck. Tyvärr kommer nu alltså inte Emilia till start efter  olyckan på damernas Giro de Italia. Då väljer vi istället på att satsa på Hanna Nilsson och våra unga cyklister Wilma Olausson och Julia Borgström.”

Herrarnas Linjelopp 27 september
”VM avslutas med herrarna tävling på Söndag. Här ställer vi till start med svenska mästaren Lucas Eriksson. Lucas kör denna vecka etapploppet Skoda-Tour de Luxembourg och räknar med att komma med bra form till VM.”

FAKTA UCI Road Championship 2020

Det blir Italienska Bologna och staden Imola som står värd för UCI Road Championship 2020. VM skulle ursprungligen ha gått i Aigle-Martigny, Schweiz, men landets corona-restriktioner satte stopp för arrangemanget.

Med anledning av Covid-19 har UCI valt att begränsa tävlingarna till elitklasserna, det innebär att varken juniorer eller U23 kommer att delta i årets Landsvägs-VM.

Start och mål kommer att äga rum på klassiska Imola motorbana och herrbanan kommer att vara 259,2 km med nästan 5000 meter klättring. Dameliten kör 144 km och 2750 höjdmeter.

Program UCI Road Championship 2020

Torsdag 24 september: Dam Elit Tempo

Fredag 25 september: Herr Elit Tempo

Lördag 26 september: Dam Elit Linje

Söndag 27 september: Herr Elit Linje


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Inget VM för Emilia Fahlin

Inget VM för Emilia Fahlin


Det blir inget cykel-VM för Emilia Fahlin. I tisdagens Giro Rosa-etapp råkade hon ut för en oturlig handskada som nu måste opereras.
– Enligt läkarna handlar det om en spiralfraktur och jag ska opereras under fredagen. Det är tyvärr ingen möjlighet att det hinner läka innan VM, säger Emilia Fahlin till vargardacycling.se
Det var i samband med langning av vätska som VM-fyran från 2018 fick en rejäl smäll på handen.
– Det är ett otroligt oflyt. Nu hoppas jag åtminstone komma igång och träna om några veckor. Kanske hinner jag köra några tävlingar till innan säsongen är över, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”


83 mil på nio dagar väntar cykeldamerna i årets ”Giro Rosa” som inleds i italienska Grosseto på fredagen.
– Det kommer att bli rätt tufft. För mig är det sannolikt mycket ”skitjobb” som väntar, säger Emilia Fahlin, enda svenskan på startlinjen, till vargardacycling.se.

Örebrocyklisten kör för franska FDJ Nouvelle och på förhand är planen att teamet i första hand ska jobba för danskan Cecilie Uttrup Ludwig som tillhör favoriterna i årets upplaga.
– Det är vår ambition att slita hårt för henne. Men det är svårt att förutspå vad som ska hända. Kommer det en möjlighet att vara med i toppen under någon av etapperna så är jag beredd så klart.

Giro Rosa är ett av få etapplopp som finns kvar på det covid 19-reviderade tävlingsschemat i damernas World Tour och innehåller bland annat en etapp på drygt 170 km – en mil längre än den max-rekommendation som Internationella Cykelförbundet satt.
– Den etappen kommer också dagen efter att vi kört 14 mil så det kommer säkert att kännas. Eftersom det är så länge sedan jag körde ett etapplopp så vet man inte riktigt hur kroppen svarar, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Göteborgsgirot 2020 ställs in

Göteborgsgirot 2020 ställs in


På grund av den nuvarande situationen med Covid-19 har organisationen bakom loppet beslutat att ställa in samtliga lopp under Göteborgsgirot 29-30/8 2020.

”Ett nytt lagförtydligande gällande evenemang och folksamlingar gjort det omöjligt för oss att genomföra evenemanget så som planerat, trots spridning av startgrupper. Vi förstår att Göteborgsgirot har varit ett mål för många, men ibland får man kämpa lite extra, precis som vi också gör just nu”, heter det i ett pressmeddelande.

Samtliga startplatser gäller istället till evenemanget 2021. Så tills dess är det bara att fortsätta hålla hjulen rullande och sikta framåt.

På deras hemsida finns en sammanställning med svar på några vanliga frågor (FAQ) där läget förklaras ytterligare.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Historien om Bianchi

Historien om Bianchi


Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade och lagade han medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare. Som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. (Det finns lite olika rykten kring att det råkade bli just färgen celeste. Ett av dem handlar om slumpen. För när det inte fanns tillräckligt med blåfärg blandade de färgerna som fanns och så blev det celeste. En annan version är att man använde sig av färg från militären. Sen finns en tredje betydligt mer romantisk version) Hur det än ligger till med den historiska sanningen är färgen för evigt förknippad med Bianchi som, om vi har vår historia i ordning, är världens äldsta tillverkare av cyklar som fortfarande är igång.

Det första stora uppsvinget kom när vännen Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi, en tävling som fick lika stor medial uppmärksamhet då som Tour de France får i dag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900-talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Fausto Coppi var den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. En prestation han lyckades med både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi under 1980-talet.

Sedan 1997 ingår Bianchi i svenska Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Men allt började på en liten allt-i-allo-verkstad i centrala Milano för 135 år sedan


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in