Gruset blev till guld

Gruset blev till guld


Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor har man i dag fri lejd. Men så kom den till slut till Sverige, och det med råge – graveltrenden.

Förutsättningarna för ett gruseldorado i världsklass går inte att ta miste på. I Sverige finns det 300 000 kilometer fria och tillgängliga grusvägar som ligger öppna för våra feta däck. Det är nog bara en tidsfråga innan mer eller mindre alla har cyklats och kartlagts ordentligt. I flykten från hetsiga bilister vittnar allt fler om att de helt gått över till att cykla på grus – att gravel har blivit en fristad. En plats där man kan cykla utan livet som insats, och där alla diskussioner om cyklisters vara eller icke vara helt uteblir. 

Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det ligger något sorgligt över denna trend. Är det inte lite tragiskt att så många känner sig tvingade till denna sorti? Precis som att vissa känner sig bortskrämda från stigarna för att vandrare likställer 50 millimeter breda däckspår och lite lera med en skövling i paritet med den som sker i Amazonas? Ett kalhygge ter sig ju i diskussionerna som ett barr i skogen jämfört med den fruktansvärda lerpöl där man hittat spår av en cyklist. Ute i mer asfalterad terräng finns det svenska bilister som på allvar fått för sig att de betalar en bilskatt för att få färdas på en bilväg och att cyklister därför inte har någon rättighet till denna arena – en sanning lika verklig som tomten. Känns det inte som att trollen på något sätt lyckats? 

Men nu är ju detta en sanning med modifikation. För tusentals av oss kommer att fortsätta njuta av både stigar och vägar – som vi alltid gjort. För mig kommer gravel alltid att vara en liten bit i det underbara pussel som cykling är, och jag ser med glädje på alla de underbara event och tävlingar som dyker upp på temat. Och visst är gravel även ett sätt för oss att på ett lite mer stillsamt vis ta ett steg tillbaka in i naturen, till en plats där farten är sekundär och upplevelsen primär. Det finns en gnutta guld i det trots allt. 

BÄST JUST NU 
Att vårt nya Camp Järvsö snart står klart och att vi redan spikat flera cykelevent på denna fina plats. Du hänger väl med!? 

SÄMST JUST NU 
Det är ganska anmärkningsvärt att instanser som Transportstyrelsen och Trafikverket mitt i en pandemi, som bevisligen försämrar både hälsa och fysik, vill motarbeta något som är direkt positivt för folkhälsan. Om det är någon gång man borde tänka tvärtom och satsa på just cykling så är det nu. För tillsammans med löpning och friluftsliv är cykling den mest coronasäkra hälsofrämjande aktivitet man kan syssla med


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

En grusigare Roadmachine från BMC

BMC släpper en ny version av sin komforträcer Roadmachine och gör den redo för fler...

Läs mer

Din inre van der Poel

Ledare: Två hjul, en ram, ett styre, pedaler och något vettigt att sitta på. Alla...

Läs mer

Hjälten vi alla behöver

Det här är inte sant, ändå har det hänt. Jag minns den som gul. Jag...

Läs mer

Gravelhelg med Hemmavasa på Camp Järvsö!

Ledsen över en utebliven Cykelvasa? Häng inte läpp för det utan kom till Camp Järvsö...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

S-Works Recon får nu snören!

MTB, landsväg och nu Gravel! En av världens snabbaste och mest högpresterande skor (Specialized S-Works...

Läs mer
Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination - Camp Järvsö!

I sommar slår vi upp portarna till vår nya storsatsning Camp Järvsö – platsen för dig som vill ha en...

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer