Greja gruset med 5 nya vanor!

Greja gruset med 5 nya vanor!


Som landsvägscyklist har du säkert flera rutiner invävda i ryggmärgen. Men ska du lyckas på gruset är det dags att tänka om – gör inte så här!

FEL: Pumpa däcken med riktigt högt tryck
RÄTT: Skaffa bredare däck
– Bredare däck med lägre tryck kommer att ge dig mer komfort och kontroll och bättre grepp, säger Brandon Dwight, fyrfaldig amerikansk mästare i cykelcross och ägare till Boulder Cycle Sport i Colorado. Sätt på de fetaste däcken som din ram klarar av och experimentera sedan med olika tryck.

FEL: Att sitta som klistrad på någons bakhjul
RÄTT: Att välja smarta linjer och undvika faror
Om du cyklar i grupp, se till att ge varandra lite mer utrymme än ni skulle gjort på landsvägen. Det gör att ni kan skanna av området längre fram, vilket ger alla en bättre chans att hinna reagera på hinder som stenar eller hål.

FEL: Endast en extraslang och en kolsyrepatron i fickan
RÄTT: Rusta dig ordentligt
Det är mycket större risk att du drabbas av mekaniska problem i en stökig terräng med varierat underlag.
– Jag rekommenderar två slangar, ett lagningskit och ett multiverktyg i fickan, säger Burke Swindlehurst, arrangör av grusvägsloppet Crusher in the Tushar i Utah. En pump tar du förstås också med dig, precis som vanligt.

FEL: Förlita dig på civilisationen
RÄTT: Planera och var förutseende
Grusvägar leder ofta till avlägsna platser, och varje sträcka tar mycket längre tid än på asfalt.
– Planera din runda därefter, så att du har tillräckligt med energi och vätska. Kolla också att du har mobiltäckning och berätta gärna för någon var du är, säger Swindlehurst. Börjar du tappa alldeles för många täckningspinnar i mobilfönstret är det förmodligen klokt att vända tillbaka, samma väg som du kom.

FEL: Aggressiv körstil
RÄTT: Coolast vinner
– Ta grusvägskurvorna lite bredare än du skulle gjort på asfalt, så undviker du att glida ut åt sidan, säger Meredith Miller, cyklist och ägare till laget Noosa Professional Cyclocross. Och istället för att stå upp och hamra på pedalerna när det går uppför, sitt ner i sadeln så att du får vikt på bakhjulet vilket ger dig bättre grepp.

Gravel-biking – vad är det? 
11 tips om du vill bli en gravel-cyklist
Gravelprylarna du inte vill vara utan
 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Dags för SM i Cykelcross 2020

I helgen, den 11-12 januari, är det dags för SCF Svenska Mästerskapen i Cykelcross 2020....

Läs mer

Cykelcross - så funkar det!

Veldrijden, eller cykelcross på holländska är intensivt, tekniskt och fysiskt mycket utmanande. Men hur funkar...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Snön avvaktade i luften och i marken låg nästan isen, så någon lerfest till SM...

Läs mer
Dags för SM i Cykelcross

Till helgen, den 13-14 Januari, avgörs svenska mästerskapen i Cykelcross vid Slottsskogsvallen i centrala Göteborg.

Läs mer
Dåligt väder och okända stigar - Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg

"För att det ska vara en drömhelg så måste den bli lång och man ska inte behöva ha bråttom, så...

Läs mer