Gravel biking – vad är det?

Gravel biking – vad är det?


Trender uppstår inte av sig själva. Det krävs en målgrupp och en efterfrågan för att ett nytt fenomen ska få luft under sina vingar. Och det har grusvägscyklingen – eller adventure biking som det ibland också kallas – lyckats med i USA.

Att just USA är ursprungslandet är ingen tillfällighet, utan tvärtom en följd av att landets cyklister vill slippa de hårt trafikerade och bilanpassade vägarna. Här attraheras många deltagare av långa lopp på varierat underlag och mer eller mindre kuperade banor.

Om cykelcross som tävlingsform liknar GP-lopp har gravel-tävlingarna mer gemensamt med Gran fondos. Bland de mer kända amerikanska gravelracen finns TransIowa med sina 48 mil, Nebraska med sitt ”grus-VM” på 24 mil, och Dirty Kanza på 32 mil genom östra Kansas.

Att cykla på grus sätter både uthållighet och styrka på prov, men för deltagarna är det inte det som är den största dragningskraften.
– Grusvägar är häftiga. Det är alltid väldigt lite trafik, och de naturnära vägarna är smala och slingriga och följer ofta floder och över fina kullar. De är oftast de vackraste vägarna som finns i ett område, säger Dan Hughes, trefaldig vinnare av Dirty Kanza samt ägare av Sunflower Outdoor & Bike Shop i Lawrence, Kansas.


Foto: Luca Mara

Och då snackar vi alltså ännu en cykel?
– En riktig gravelcykel är förstås bäst, men inte helt nödvändigt. Jag kör min cykelcross med ett kompakt vevparti. Och då är det sällan jag behöver gå ner på lilla klingan, säger Hughes. Skivbromsar är också bra, men inte nödvändigt.
Förutom däcken är det kontaktytorna du bör lägga mest krut på; en bekväm sadel, extra vadderad styrlinda, och skor med bra stöd så att du klarar långa dagar.

Men om man nu faktiskt blir nyfiken på ett riktig gravelcykel – vad är det den har att erbjuda? Jo, om du korsar en komfortracer med en cykelcross och gör plats för riktigt breda däck (40 millimeter är inte ovanligt) i ramen – då är vi något på spåren. En gravelcykel har en lång hjulbas som tillsammans med den flackare styrvinkeln och det lägre placerade vevhuset ska ge mer komfort, trygghet och stabilitet. Den är högre i fronten än en cykelcross för att du ska sitta bekvämt under många timmar på påfrestande underlag, och eftersom den inte ska bäras över hinder kan vajerdragningen ligga på undersidan av överröret som också kan ha slopad vinkel. Om det är en kolfiberram ska layupen vara konstruerad för bästa komfort, istället för mesta möjliga styvhet.

Det är i första hand bockstyre som gäller på en gravelcykel, och blir du en hängiven grusvägsfantast kanske du vill ha ett riktigt gravelstyre. Det är format för att det ska vara bekvämt att sitta och köra länge med händer uppe på styret, men ändå så att du kura ihop dig i bocken i motvinden. Dessutom ger det dig lite mer hävarm när du behöver bända dig fram i terrängen med händerna i bocken, eftersom styret är bredare i bocken än på ovansidan.

Gravelcykeln har också fästen för flaskställ, skärmar, racks och pakethållare, vilket gör den till en utmärkt kandidat för både cykelpendling och touringcykling.
Resultatet blir i alla fall i teorin en förlåtande, flexibel och användbar cykel som kan funka till såväl Vätternrundan och grusvägsrallyn som cykelsemestern och din dagliga pendling till jobbet. Bara du skaffar en uppsättning olika däck och andra tillbehör kan det här bli din nästa allt-i-allo.

Några gravel-cyklar 

Giant Anyroad


Specialized Diverge



Kona Rove



GT Grade
 

Att cykla på grusvägar är förstås egentligen gammalt som gatan. Cykeln fanns långt före asfalten, och då var det så våra vägar såg ut. Massor av cykeltävlingar har gått på grus genom tiderna, och vårklassikern Strade Bianche gör det delvis än.


11 tips om du vill bli en gravel-cyklist
Gravelprylarna du inte vill vara utan 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Åsa Pettersson

Mycket trevlig trend, även om jag är tveksam till att den är amerikansk. Känns mer som fransk för mig (randonné). För de som vill prova på utållighetscykling på små trevliga vägar arrangeras randonneurcykling på flera platser i Sverige. Inte alltid på grus, men det förekommer. Framför allt försöker vi hitta vackra sllingrande vägar utan alltför mycket trafik.
Alla randonneurlopp i Sverige: http://www.randonneurs.se/Kal2015.htm
Och lite reklam för min egen klubb… http://stockholm.randonneurs.se/


Henrik Johansson

Manga gånger har man tagit ett mindre känt fenomen från valfri plats och packeterat om och framförallt hittat på ett klatchigt namn och vips så har man snudd på uppfunnit alltihopa. Om det sedan är för att tjäna pengar eller för att sprida glädje får vi aldrig veta – både och antagligen.
I detta fall tror jag att de har snott det från mig och typ resten av mina barndomskamrater som inte hade asfalt på vägarna utan grus som nöttes med en 2-växlad DBS Apache nån mil om dagen (och så åt vi självklart kallt grus till frukost [kunde bara inte låta bli den]). Grusstänkta jeans rules!
Viktiga är att att lista ut vad man egentligen gillar innan man investerar tid ork och pengar. Vilka proportioner vill man ha av att cykla, fundera/optimera/förbereda cyklande och annat?


Redaktionen Bicycling

Visst är det så. Och vi menar naturligtvis inte att USA har uppfunnit grusvägscyklingen (tvärtom, se det kursiverade längst ner). Det är snarare så att när en liten subkultur plötsligt börjar växa på bredden, samtidigt som den stora kommersiella branschen (inte bara små customtillverkare) eldar på med produkter som riktar sig till den breda massan, som man kan prata om en trend.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Dags för SM i Cykelcross 2020

I helgen, den 11-12 januari, är det dags för SCF Svenska Mästerskapen i Cykelcross 2020....

Läs mer

Cykelcross - så funkar det!

Veldrijden, eller cykelcross på holländska är intensivt, tekniskt och fysiskt mycket utmanande. Men hur funkar...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Snön avvaktade i luften och i marken låg nästan isen, så någon lerfest till SM...

Läs mer
Dags för SM i Cykelcross

Till helgen, den 13-14 Januari, avgörs svenska mästerskapen i Cykelcross vid Slottsskogsvallen i centrala Göteborg.

Läs mer
Dåligt väder och okända stigar - Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg

"För att det ska vara en drömhelg så måste den bli lång och man ska inte behöva ha bråttom, så...

Läs mer