Göteborgsgirot 2020 ställs in

Göteborgsgirot 2020 ställs in


På grund av den nuvarande situationen med Covid-19 har organisationen bakom loppet beslutat att ställa in samtliga lopp under Göteborgsgirot 29-30/8 2020.

”Ett nytt lagförtydligande gällande evenemang och folksamlingar gjort det omöjligt för oss att genomföra evenemanget så som planerat, trots spridning av startgrupper. Vi förstår att Göteborgsgirot har varit ett mål för många, men ibland får man kämpa lite extra, precis som vi också gör just nu”, heter det i ett pressmeddelande.

Samtliga startplatser gäller istället till evenemanget 2021. Så tills dess är det bara att fortsätta hålla hjulen rullande och sikta framåt.

På deras hemsida finns en sammanställning med svar på några vanliga frågor (FAQ) där läget förklaras ytterligare.


Helt ny Tarmac från Specialized

Helt ny Tarmac från Specialized


Det har ryktats och hintats i månader nu, och nu är den här, den sjunde generationen av Specializeds flerfaldigt medaljbeströdda och prisvinnande Tarmac här, SL7, En cykel som för tankarna direkt till Specializeds aerohoj Venge.

Målet nu är en cykeln där ”Julian Alaphilippes attackerande klätterteknik och Peter Sagans aggressiva kraft” kan få utlopp i en och samma cykel. Efter tre år med SL6 , som kom 2017, menar Specialized nu att det inte lägre finns behov av en separat klätterhoj och aerohoj, nu behövs det bara en cykel, så man slipper välja, så man slipper kompromisser, därför är Tarmac SL7 väldigt, väldigt lik en Venge. Eller mer som en mix av Venge och gamla Tarmac. Venge kommer nu inte längre säljas som komplett cykel, vilket kanske säger något om hur mycket Specialized tror på nya Tarmac.

Aerodynamiskt är den nya Tarmac SL7 45 sekunder snabbare över 40km jämfört med Tarmac SL6. Förbättringen grundar sig i ramdesignen, den integrerad cockpiten (Aerofly och Tarmac styrstam), och de nya Roval Rapide hjulen. Men det räcker inte med att vara snabb, det ska vara lätt med. En S-Works Tarmac SL7 väger in på 6.7 kilo direkt ur kartongen.

Hala och avskalade linjer, som det ska va på en hoj med aeroattribut
Aeroflystyret och den nya Tarmacstyrstammen gör ett kanonjobb med att dölja vajrar, utan att vara ett totalt kaos för mekanikern.
Snyggt integrerat fäste för dator + GoPro
Unik placering för Di2 boxen
Vår testhoj, en Tarmac PRO med Ultegra Di2, mer läser du i kommande nummer av Bicycling (nr 5)

Historien om Bianchi

Historien om Bianchi


Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade och lagade han medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare. Som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. (Det finns lite olika rykten kring att det råkade bli just färgen celeste. Ett av dem handlar om slumpen. För när det inte fanns tillräckligt med blåfärg blandade de färgerna som fanns och så blev det celeste. En annan version är att man använde sig av färg från militären. Sen finns en tredje betydligt mer romantisk version) Hur det än ligger till med den historiska sanningen är färgen för evigt förknippad med Bianchi som, om vi har vår historia i ordning, är världens äldsta tillverkare av cyklar som fortfarande är igång.

Det första stora uppsvinget kom när vännen Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi, en tävling som fick lika stor medial uppmärksamhet då som Tour de France får i dag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900-talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Fausto Coppi var den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. En prestation han lyckades med både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi under 1980-talet.

Sedan 1997 ingår Bianchi i svenska Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Men allt började på en liten allt-i-allo-verkstad i centrala Milano för 135 år sedan


Öppet brev till Sveriges cyklister

Öppet brev till Sveriges cyklister


JO, JAG VET, och jag håller med. Vi cyklister drar nästan jämt det kortaste strået. Det spelar mindre stor roll var vi rullar, om det så är på stigen, på landsvägen eller på cykelbanan. Alltid är det någon som ska ha en åsikt som vad vi gör och inte gör. Sommarmyggor i Norrland ter sig ibland av vissa som mer älskvärda än cyklister i Sverige. Vi får till och med skäll för vårt gnäll, vi ska ju helt bara hålla käft och veta vår plats. Att jag nu gnäller på att någon skäller på vårt gnäll kommer tveklöst locka till sig någon form av gnäll. ”Men cyklisterna själva då” verkar vara ett stående försök till argument som kan dyka upp även mitt i en diskussion om det orimliga i att yrkeschaufförer uttryckligen vill ta livet av en på vägen.

Men hur det än ligger till med vårt existensberättigande finns det nog trots allt några saker vi kanske borde tänka lite mer på. Vi är sällan ensamma därute och som det är just nu så leder beteendet hos vissa individer till kollektiv bestraffning av hela cykelsläktet – en liten felande kugge drabbar hela drivlinan för att använda cykelspråk.

SÅ VAR EN VETTIG stigcyklist som visar hänsyn i skogen, väj för andra, sakta ner och var trevlig vid möten. Nu i coronatider är det mer folk än vanligt ute i naturen, vilket är underbart, men inte ska vår njutning behöva bli någon annans huvudvärk.

Inte heller tycker jag att det är det minsta problematiskt att cykla två i bredd på våra landsvägar, det finns en hel uppsjö med skäl till varför det är både bra och trevligt. Men att cykla tre eller fyra i bredd skapar bara onödig, om än inte helt rationell, irritation. Köer bakom klungor uppstår då bilister visar cyklister respekt, men då gäller det också att stanna till och släppa förbi så fort det går. Vi kan inte själva argumentera för att folk inte förlorar någon tid genom att vänta lite om vi själva inte vid lämpligt tillfälle kan offra dessa extra sekunder.

EN NÅGOT besvärligare punkt är cykelbanan, den svenska cyklistens akilleshäl. Ja, de är feldimensionerade och allt det där, men hur det än är med det så behöver vi även här samsas med andra. Nu har jag inte sett dem själv, utan bara hört talas om dem: fullt kittade män på monsteråk som verkar köra dragracing mellan rödljusen i Stockholms rusningstrafik. Nej, nej inte han i Porschen utan han i den något för avslöjande aerodräkten som likt ett bowlingklot på speed bränner fram på en sprillans ny Madone i jakt på nästa KOM och passerar övriga medtrafikanter som portarna i ett super-g.

Men lika lite som bilister äger vägen för att de är störst äger du med den vassaste cykeln cykelbanan. Receptet på vad som funkar är enkelt: gasa där det går, chilla där du måste och samsas med andra. För tänk så här, ju mer folk gillar cyklister – desto bättre kommer vi, och du, få det.


Sprillans ny Emonda från Trek

Sprillans ny Emonda från Trek


Trek släpper nu en helt ny Émonda-serie som nu får aerodynamiska rörformer. Det är en påtaglig uppgradering av plattformen som enligt utsago ska göra Treks lättaste klättringscykel snabbare än någonsin.

Aerodynamiska rörformer kan lätt bli tunga och klumpiga. Efter mer än två års utvecklingsarbete och efter att ha skapat Treks lättaste OCLV Carbon-upplägg någonsin menar Treks ingenjörer att man nu hittat den perfekta balansen mellan hastighet och låg vikt, utan att den åkkvalitet som Émonda blivit känd för påverkas negativt. Ramvikten understiger fortfarande 700 g.

Den helt nya Émonda SLR är förstahandsvalet för proffsklättrarna i Trek-Segafredo. Nu är hon ju kanske lite partisk men tävlingscyklisten Lizzie Deignan kallar den ”den bästa cykel jag någonsin cyklat på”.

Den är tillverkad i det helt nya kolfibermaterialet 800 Series OCLV Carbon, väger under 700 g och ger påtagliga hastighetsfördelar tack vare sin aerodynamiska design. Jämfört med sin föregångare är Émonda SLR 60 sekunder snabbare per timme på plan mark och 18 sekunder snabbare per timme i en uppförslutning på 8 %.

Testad i vindtunnel, såklart

800 Series OCLV Carbon är Treks senaste kolfiberupplägg, tillika det lättaste och mest högpresterande. Det är 30 % starkare än tidigare OCLV Carbon-laminat, men ändå lika styvt, varför Treks ingenjörer har kunnat skapa de aerodynamiska formerna på Émonda SLR utan att påtagligt öka vikten.

Émonda SLR levereras med den för Émonda specialkonstruerade styre/styrstam-kombon Aeolus RSL. Dessutom har Émonda H1.5-geometri, utvecklad i samarbete med proffsteamet Trek-Segafredo, som placerar cyklisten i en optimalt aerodynamisk position.
Émonda SL har samma snabba aerodynamiska rörformer som Émonda SLR, men är tillverkad i lättviktsmaterialet 500 Series OCLV Carbon.

Emonda SL5, lite billigare, men lika hal
28 mm får man plats med här, räcker ganska långt på landsväg
De helt nya Émonda-modellerna har dold vajerdragning.
Några av cyklarna kommer även men de nya aerodynamiska Aeolus-hjulen

Émonda SLR finns även för beställning i Project One, Treks specialcykelprogram, där hågade cyklister kan skapa sin egen drömcykel

Prismässigt så kommer de sträcka sig från den billigaste Émonda SL 5 som kostar 30 000 till Émonda SLR 9 som kostar 125 000

Vi har fått ett testex levererat så håll utkik efter ett mer utförligt test


ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras.