Göteborgsgirot 2020 flyttas till sista helgen i augusti

Göteborgsgirot 2020 flyttas till sista helgen i augusti


På grund av den nuvarande situationen med Covid-19 flyttas Göteborgsgirot fram till den sista helgen i augusti. Loppen kommer alltså att cyklas lördag 29 och söndag 30 augusti.

För att inte samla för mycket folk på samma ställe kommer det samtidigt kommer ske vissa uppdateringar i själva genomförandet av evenemanget. Bland annat genomförs lördagens lopp med en satellitstart och målgång sker i Skatås. Söndagens lopp har både start och målgång i Skatås.

När dessutom Tour De France flyttar till samma datum så finns det fler fina cykelhändelser att samlas kring. En önskan är att visa Touren på storbild på ängen uppe i Skatås. Det blir en fin after bike, heter det i ett pressmeddelande

Tävlingsklasserna pausas till 2021 och även Barngirot och Trehjulingsloppet tar en paus i år. Vill du köpa startplats redan nu? Det gör du enklast direkt via hemsidan, klicka här

Göteborgsgirot 140 km
Start på Hisingen och målgång i Skatås.
Tävlingsklass ställs in tillsvidare.

Stadsgirot 70 km
Start på Hisingen och målgång i Skatås.

Maxigirot 20 km
Start och målgång i Skatås.

Bra Bil XC MTB 50 km
Start och målgång i Skatås.
Tävlingsklass ställs in tillsvidare.

Samtliga köpta startplatser gäller det nya datumet. Startplats i tävlingsklass kommer att flyttas till motionsklass. Den som redan köpt startplats till Barngirot kommer att bli kontaktad via mail och kan byta till en startplats i Maxigirot 20 km eller välja att flytta sin startplats till 2021. Om du i och med datumflytten inte har möjlighet att delta rekommenderar organisationen dig att överlåta eller sälja startplatsen till någon annan. Läs mer om det här.


Öppet brev till Sveriges cyklister

Öppet brev till Sveriges cyklister


JO, JAG VET, och jag håller med. Vi cyklister drar nästan jämt det kortaste strået. Det spelar mindre stor roll var vi rullar, om det så är på stigen, på landsvägen eller på cykelbanan. Alltid är det någon som ska ha en åsikt som vad vi gör och inte gör. Sommarmyggor i Norrland ter sig ibland av vissa som mer älskvärda än cyklister i Sverige. Vi får till och med skäll för vårt gnäll, vi ska ju helt bara hålla käft och veta vår plats. Att jag nu gnäller på att någon skäller på vårt gnäll kommer tveklöst locka till sig någon form av gnäll. ”Men cyklisterna själva då” verkar vara ett stående försök till argument som kan dyka upp även mitt i en diskussion om det orimliga i att yrkeschaufförer uttryckligen vill ta livet av en på vägen.

Men hur det än ligger till med vårt existensberättigande finns det nog trots allt några saker vi kanske borde tänka lite mer på. Vi är sällan ensamma därute och som det är just nu så leder beteendet hos vissa individer till kollektiv bestraffning av hela cykelsläktet – en liten felande kugge drabbar hela drivlinan för att använda cykelspråk.

SÅ VAR EN VETTIG stigcyklist som visar hänsyn i skogen, väj för andra, sakta ner och var trevlig vid möten. Nu i coronatider är det mer folk än vanligt ute i naturen, vilket är underbart, men inte ska vår njutning behöva bli någon annans huvudvärk.

Inte heller tycker jag att det är det minsta problematiskt att cykla två i bredd på våra landsvägar, det finns en hel uppsjö med skäl till varför det är både bra och trevligt. Men att cykla tre eller fyra i bredd skapar bara onödig, om än inte helt rationell, irritation. Köer bakom klungor uppstår då bilister visar cyklister respekt, men då gäller det också att stanna till och släppa förbi så fort det går. Vi kan inte själva argumentera för att folk inte förlorar någon tid genom att vänta lite om vi själva inte vid lämpligt tillfälle kan offra dessa extra sekunder.

EN NÅGOT besvärligare punkt är cykelbanan, den svenska cyklistens akilleshäl. Ja, de är feldimensionerade och allt det där, men hur det än är med det så behöver vi även här samsas med andra. Nu har jag inte sett dem själv, utan bara hört talas om dem: fullt kittade män på monsteråk som verkar köra dragracing mellan rödljusen i Stockholms rusningstrafik. Nej, nej inte han i Porschen utan han i den något för avslöjande aerodräkten som likt ett bowlingklot på speed bränner fram på en sprillans ny Madone i jakt på nästa KOM och passerar övriga medtrafikanter som portarna i ett super-g.

Men lika lite som bilister äger vägen för att de är störst äger du med den vassaste cykeln cykelbanan. Receptet på vad som funkar är enkelt: gasa där det går, chilla där du måste och samsas med andra. För tänk så här, ju mer folk gillar cyklister – desto bättre kommer vi, och du, få det.


Ingen Downhill i Sälen 2020

Ingen Downhill i Sälen 2020


Sommaren 2020 kommer det inte vara några Downhill-leder öppna i Sälen. Till skillnad från att vara förberedda kommer lederna istället vara avspärrade.

”Den här sommaren kommer vi inte att erbjuda DH-cykling, eftersom det innebär många veckors förberedelser och bemanning som inte varit möjliga givet den situation vi har befunnit oss i”, säger Skistars PR-chef Linda Morell

Liften Gustav Express i Lindvallen kommer dock enligt utsago vara igång och från toppen hänvisar man till vandring, löpning eller cross country cykling. Skistar ber även cyklister respektera avspärrningarna i DH-banan.

Glada DH-miner i Sälen, de får gott vänta tills nästa år, minst.

Sprillans ny Emonda från Trek

Sprillans ny Emonda från Trek


Trek släpper nu en helt ny Émonda-serie som nu får aerodynamiska rörformer. Det är en påtaglig uppgradering av plattformen som enligt utsago ska göra Treks lättaste klättringscykel snabbare än någonsin.

Aerodynamiska rörformer kan lätt bli tunga och klumpiga. Efter mer än två års utvecklingsarbete och efter att ha skapat Treks lättaste OCLV Carbon-upplägg någonsin menar Treks ingenjörer att man nu hittat den perfekta balansen mellan hastighet och låg vikt, utan att den åkkvalitet som Émonda blivit känd för påverkas negativt. Ramvikten understiger fortfarande 700 g.

Den helt nya Émonda SLR är förstahandsvalet för proffsklättrarna i Trek-Segafredo. Nu är hon ju kanske lite partisk men tävlingscyklisten Lizzie Deignan kallar den ”den bästa cykel jag någonsin cyklat på”.

Den är tillverkad i det helt nya kolfibermaterialet 800 Series OCLV Carbon, väger under 700 g och ger påtagliga hastighetsfördelar tack vare sin aerodynamiska design. Jämfört med sin föregångare är Émonda SLR 60 sekunder snabbare per timme på plan mark och 18 sekunder snabbare per timme i en uppförslutning på 8 %.

Testad i vindtunnel, såklart

800 Series OCLV Carbon är Treks senaste kolfiberupplägg, tillika det lättaste och mest högpresterande. Det är 30 % starkare än tidigare OCLV Carbon-laminat, men ändå lika styvt, varför Treks ingenjörer har kunnat skapa de aerodynamiska formerna på Émonda SLR utan att påtagligt öka vikten.

Émonda SLR levereras med den för Émonda specialkonstruerade styre/styrstam-kombon Aeolus RSL. Dessutom har Émonda H1.5-geometri, utvecklad i samarbete med proffsteamet Trek-Segafredo, som placerar cyklisten i en optimalt aerodynamisk position.
Émonda SL har samma snabba aerodynamiska rörformer som Émonda SLR, men är tillverkad i lättviktsmaterialet 500 Series OCLV Carbon.

Emonda SL5, lite billigare, men lika hal
28 mm får man plats med här, räcker ganska långt på landsväg
De helt nya Émonda-modellerna har dold vajerdragning.
Några av cyklarna kommer även men de nya aerodynamiska Aeolus-hjulen

Émonda SLR finns även för beställning i Project One, Treks specialcykelprogram, där hågade cyklister kan skapa sin egen drömcykel

Prismässigt så kommer de sträcka sig från den billigaste Émonda SL 5 som kostar 30 000 till Émonda SLR 9 som kostar 125 000

Vi har fått ett testex levererat så håll utkik efter ett mer utförligt test


Stor intervju med Jenny Rissveds i senaste numret av Bicycling

Stor intervju med Jenny Rissveds i senaste numret av Bicycling


Hon tog sig så långt det går att nå på en mountainbike, hela vägen fram till ett OS-guld. Sedan kom baksmällan med depression, ätstörningar och en time out. Jenny Rissveds tog sig igenom allt det där och kom tillbaka. Nu vill hon tävla igen – men också lägga sitt fokus på att inspirera barn och ungdomar. I senaste numret av bicycling som finns ute nu hittar du en lång intervju med Jenny och massa mer såklart, här är en liten tjuvtitt på innehållet.

Inte prenumerant? – just nu får du halva priset om du tecknar en ny prenumeration på Bicycling, Sveriges mesta cykeltidning


ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras.