Ge växelvajrarna smörj!

Ge växelvajrarna smörj!


Lite smuts är allt som krävs för att en ny cykel skall kännas som en gammal. Hur då? Så fort vatten, grus och smuts kommer in i växel- och bromshöljen, så försämras känslan i bromshandtag och växelreglage. Och en cykel vars växlar och bromsar känns svampiga kan helt förstöra en cykeltur. 

Särskilt nu under sen höst och vinter så är det viktigt att regelbundet underhålla vajrar och höljen för att den där härligt direkta och exakta känslan skall finnas kvar efter att du forsat genom snö, lera, vatten och annat höstbråte. Så här gör du för att friska upp vajrarna!

Steg 1: Växla upp kedjan på det största kassettdrevet bak. Växla sedan med reglaget till den tyngsta växeln – utan att trampa! Kedjan ligger då kvar på största kassettdrevet och resultatet blir en slak växelvajer. Nu kan du haka ur vajer och hölje ur vajerstoppet på ramens kedjestag. Du behöver alltså inte lossa vajern från bakväxeln eller skruva på någon av växelns justerskruvar.

Steg 2: Torka av smuts från vajern.

Steg 3. Använd ett torrt vaxbaserat smörjmedel (exempelvis Finish Line Krytech) för att smörja vajrarna. Låt smörjmedlet rinna längs vajern in i höljet. Torka av vajern noga, överflödigt vax kommer bara att dra åt sig smuts. När hölje och vajer är smorda ska höljet löpa lätt längs med vajern. Känns det fortfarande som om det finns onödig friktion kan det vara dags att byta vajer.

Skulle bakväxeln fortfarande fungera dåligt efter att inställningar gjorts och vajern fått all rekommenderad kärlek är det kanske dags att byta vajrar och höljen. Eller kanske kedja och kassett. Eller alltihop.

Låg friktion i alla vajersystem är a och o för god funktion, både när det gäller växlar och bromsar. En detalj många med v-broms glömmer är att smörja vajern där den löper i det böjda metallrör som leder till bromsen. Haka av det, torka rent och smörj!


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer