Gärningsmannaprofilen: Cykelpendlarens fiender

Gärningsmannaprofilen: Cykelpendlarens fiender


Visst är det fantastiskt att cykla till jobbet? Harmoniskt, tryggt och i symbios med dina medtrafikanter rullar du genom staden iklädd perfekt tempererade kläder och ett leende på läpparna. Såklart.

Men se upp! Ett antal fiender lurar i betongvassen. Nedan följer en kartläggning av dessa, så att du i förebyggande syfte kan försöka rädda ditt eget liv. Jag väljer att bortse från de tre mest uppenbara hoten den cyklisthatande personbilföraren, den långpendlande lycramannen och den vinglande gångtrafikanten på sightseeing-droger och i stället fokusera på de som ofta slipper undan i debatten om huruvida vi eventuellt, kanske, möjligen kan samsas i trafiken. Men som utgör ack så stora hot mot mänsklighetens tvåhjulsburna.

Stelopererad bilist
Livsfarlighetsnivå, av fem: 4,5/5 
Denna till synes stelopererade person, med förkärlek för plötsliga högersvängar, saknar helt rörlighet i nackpartiet. Detta resulterar i överhängande kollisionsrisk med cyklister som färdas i samma riktning, då vägarna oundvikligen korsas vid någon punkt. Den stelopererade undviks enklast genom att cykla i riktning mot trafiken, men då den metoden ej brukar uppskattas av medtrafikanterna ordineras i stället sällsynt färgglada kläder, samt varningsblinkers.  

Stress-immun cyklist
Livsfarlighetsnivå: 1/5
En cyklist från ett parallellt universum, där den tidsaspekt som överskuggar dödliga personers vardag ej existerar. Då styrfart aldrig uppnås (medelhastighet 8 km/h), har personen uppenbara problem att manövrera ekipaget. Resultatet blir köbildning och grav kollisionsrisk bakifrån, men varken glåpord, arga ringklockor eller hyttande nävar når genom bubblan. Den stress-immune färdas på en komfortcykel med upprätt sittposition, så att hen på ett optimalt sätt kan njuta av sin utflykt (som olyckligtvis alltid sammanfaller med rusningstrafik). Lösningen? Megafon modell större.

Senil taxiresenär
Livsfarlighetsnivå: 3/5
Då tvära kast i trafiken verkar utgöra grundidén med taxiverksamhet sker cyklistens närmande uteslutande på egen risk. När en taxi parkerat i anslutning till eller tvärs över en cykelbana kommer en bildörr i 19 av 20 fall att öppnas inom 0,5 sekunder. Då samtliga personer som nuddar en taxibil drabbas av tillfällig minnesförlust ska du icke räkna med att varken chaufförer eller resenärer kommer ihåg att titta sig om före sin exit. Därför bör ett omkörningsavstånd på minst tolv meter åberopas. Helst mer. Vill du vara på den säkra sidan ta en annan väg.

Buss- och budlastbilschauffören
Livsfarlighetsnivå: 4/5
Föraren av dessa fordon har redan insett att tidtabellen ej lämnar utrymme för hänsyn i trafiken. Det är dags att du förstår innebörden. Kör du om en buss räkna alltid med att bli prejad på grund av ansvarslöst filbyte. Passerar du en stillastående budbil räkna alltid med att spetsas av hörnet på en lastlucka. Så länge du garderar dig med detta tänk finns en liten chans att du kommer fram till jobbet. Med betoning på liten. Och blir du ändå trängd av en överlastad sightseeing-buss, se bara till att krypa ihop till en boll och skydda huvudet när du rullar iväg längs trottoaren. Och håll tummarna.  

BUBBLARE:
Betongsuggan
Rör sig under ögonhöjd, och flyttar sig inte i första taget. Saknar mörkerseende.

Nymodigheter”
Motor- och eldrivna skateboards, Hoverboards och kickscooters. Hujedamig.

Snömodden
Kan styra även den mest kompetente cyklist i fel riktning, och innan en hunnit blinka befinner en sig under den där bussen med pressad tidtabell.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer