Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Så blir du synlig som cyklist!

Så blir du synlig som cyklist!


Tyvärr! Vi cyklister syns inte så bra som vi tror, men det finns tre små nycklar till hur vi syns mycket bättre i trafiken. Nycklar baserade på forskning och fakta.

Forskningen visar att cyklister kraftigt överskattar när och hur upptäcks av fordonsförare. För att öka dina chanser att upptäckas behöver man göra några aktiva val. Utifrån forskningsresultat från sektionen för perception vid Clemson-universitetet har Trek/Bontrager formulerat följande riktlinjer. Ett synlighetens 1, 2, 3 – Alltid på, Biomotion och Kontrast

1 Alltid påAnvänd fram- och baklampor, både i dagsljus och mörker

Cyklingen har hämtat några av sina bästa idéer från bilindustrin. Vi kan t.ex. tacka bilar och motorcyklar för dämpning och skivbromsar. Numera levereras bilar standardutrustade med varselljus, eftersom bilar med DRL-lampor (Daytime running lights) löper mindre risk att bli inblandade i olyckor. Så visst borde vi applicera samma logik för cyklar.

Alla lampor har dock inte samma lyskraft. En lampa med bästa ljusstyrka behöver inte vara särskilt effektiv i dagsljus. En riktigt bra DRL-lampa har ett speciellt fokus och blinkmönster och den syns på långt håll. Utan dessa tre faktorer är det faktist bara en vanlig lampa.

Vi har själva testat och använt dessa lampor i flera år nu och vi tycker fortfarande de är det bästa kompakta lampsetet som finns på marknaden.

2 Biomotion – Markera kroppens rörliga delar

Till skillnad mot vad många tror är reflexväst varken den bästa eller säkraste lösningen. Istället är det den unika tramprörelsen på en cykel som gör att man uppmärksammar just en biologisk rörelse. När du cyklar i mörker ska du markera fötterna, vristerna och benen med produkter i reflekterande material. I dagsljus ska du använda fluorescerande strumpor, skor, skydd eller värmare. Eller i alla fall något med färg snarare än kolsvart. Här kan du läsa mer om Biomotion

3 Tänk på kontraster

Synlighet bygger på kontraster. Fluorescens är effektivt för cyklister i dagsljus eftersom det gör att vi kan urskiljas från omgivningen. Exempelvis med en hjälm som denna! Men i avsaknad av solen är självlysande kläder inte effektivare än mörka kläder. Så när det gäller kläder fungerar fluorescens utmärkt i dagsljus, men under den mörka delen av dygnet behöver du reflexer för att vara synlig.

Visst behöver bilister bli bättre på att aktivt titta efter cyklister, men vi som cyklar kan dra vårt strå till stacken och göra det vi kan för att öka vår synlighet, eller hur?


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny luftigare Prevail från Specialized

Ny luftigare Prevail från Specialized


Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt att förstå varför.

För att skapa en ny luftigare konstruktion skalade man bort totalt sju ”broar” från centern och sidorna, resultatet blev föga överraskande mer effektiva ventilationskanaler. För att samtidigt behålla en stabil struktur så har hjälmen fått broar av Aramid (som är en form av kevlar)

Konstruktionen ger en 20 procentig ökning av ventilerade områden och luften kan alltså flöda mer effektivt genom hela hjälmen. I klippet nedan ser man skillnaden mellan nya och ”gamla” Prevail II

De stora luftkanalerna genom S-Works Prevail II Vent gör att luften rör sig 18% snabbare över ditt huvud än Prevail II, du blir alltså svalare, slipper kanske en del svett i ögonen och vem vet, kanske blir du även snabbare.

S-Works Prevail II Vent har fått MIPS SL’s minimalistiska fästsystem, ett system som ska ge 10 till 15 millimeter av rotation i varje riktning och samtidigt erbjuda samma skydd som andra versioner av MIPS.

Svalaste hjälmen för XC och landsväg? Ja kanske det

Prislappen landar på ca 3900 kr


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite


Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom trollerikonsten står företaget Exeger och ett material som kallas Powerfoyle som kan omvandla allt ljus till elektricitet. Hjälmen har sedan en inbyggd lampa som helt enkelt laddas då hjälmen utsätts för ljus. Lampan behöver alltså aldrig laddas via någon extern kabel. Pris 2500

Omne Eternal

Nu släpper man en ny version av Ventral som fått tillägget Lite. Det är kort och gott en bantad Ventral, där man reducerat andelen plast i skalet och sytt i remmarna istället för att använda spännen. I storlek medium väger den så lite som 190 gram. Nackdelen är att hjälmen får mer exponerad och stötkänslig EPS samt att hakbandet inte kan justeras mer än i längd. Men är man viktjägare så är man. Prislappen landar på runt 2600 kronor

Nya Ventral Lite i tvådelad färgsättning

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike


Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge hittills. En framtidsvision om hur cyklar kan komma att se ut om ett decennium.

Foto: Andreas Timfält

”Det är enkelt ett koncept/vision av vad mountainbikes kanske ser ut som om 5-10. Förutom att den inte är byggd för mässor utan 100% till att köra på” Säger Gustav om det imponerande bygget

Vad var tanken med projektet?

”Redan från första början fanns det två huvudsakliga mål Hyper Spark-bygget: att försöka bygga den snabbaste och bästa XC/Långlopps-cykeln och samtidigt göra den till den stilrenaste med helt intern kabeldragning. Mycket av inspirationen kommer från landsvägscyklar där det numera är mer eller mindre standard med dolda kablar på toppmodellerna. Men jag ville även att det skulle vara lite av cykelvärldens svar på så kallade hypersportbilar, och därav namnet. Den skulle helt enkelt höja ribban för både prestanda och utseende, och samtidigt kännas väldigt exklusiv. Det var därmed viktigt att inte tumma på något, utan landsvägsstuket till trots så skulle den bibehålla alla funktioner hos en modern mountainbike. Så inga genvägar som att inte ha dropper-sadelstolpe eller stötdämpning med lockout som var bra nog att tävla på”

Hur löste du det?

”Tack vare ny teknik som SRAM’s trådlösa AXS-komponenter och FOX elektroniska automatiska stötdämpningssystem LiveValve så underlättades jobbet, men det krävdes fortfarande mycket uppfinningsrikedom och modifikationer för att göra idéen till verklighet”

Vilka var utmaningarna?

”Först behövde ett styrstopp tillverkas, för att förhindra att de internt dragna kablarna skulle skadas om man vred styret för mycket. Så ett system för det specialtillverkades och laminerades fast på ramen med kolfiber. Även styret och framgaffeln behövde modifieras ordentligt, för att sen även förstärkas så att cykeln är säker för användning. Därefter följde ett enormt antal timmar för att snygga till allt och få till ett så perfekt utseende som möjligt. Det sistnämnda var särskilt viktigt eftersom jag verkligen inte ville att det skulle se ut som ett hafsigt hemmabygge, utan som något som kom direkt från fabrik eller någon utvecklingsavdelning med resurser jag bara kan drömma om. Den pärlvita färgen passar bra in med trenderna 2021, men i övrigt är konceptet menat som en försmak av vad mountainbikes kanske kommer se ut som om 5 år eller mer. Men koncept till trots, den är inte byggd för cykelmässor utan verkligen för att köras på. Med en smått otrolig speclista kommer den förhoppningsvis vara minst lika snabb som den ser ut!”

Ram: Alla öppningar i ramen för kablar täcktes för så att den fick ett renare utseende. Den pärlvita färgen heter Oryx White och kommer faktiskt från Volkswagens färgkarta.

Styrstopp: En av de absolut största utmaningarna med bygget. En platta i aluminium tillverkades för hand och laminerades fast med kolfiber alldeles bakom styrröret. Längst fram på denna sitter en pigg som är utbytbar i händelse av en krasch. Allt förstärkningsjobb i kolfiber är gjort av Mattias Hellöre i Insjön, som till vardags reparerar trasiga kolfiberramar. Under den handgjorda kåpan sitter resten av hårdvaran till stoppet, som skruvas fast på styrröret ungefär så som man skruvar fast en styrstam.

Styre: För att bromsslangarna skulle kunna gå inuti styret behövde hål göras. Det är självklart aldrig en bra idé att bara borra hål i ett styre, så det förstärktes därefter externt. Det gjordes även ett hål där styrstammen ligger an mot styrröret, för att låt slangarna passera vidare.
Framgaffel: Det gjordes hål i baksidan av styrröret för att slangen till bakbromsen samt kablarna från LiveValve-systemet skulle kunna passera vidare ut i ramen. Även det en generellt dålig idé, så styrröret förstärktes sedan kraftigt. Längst upp i styrröret sitter det en solid gängad ”starnut”. Denna tar klämkrafterna från styrröret och kompenserar för spåret/hålet där uppe för bromsslangarna.
Stötdämpning: Fox LiveValve är elektroniskt och helt automatisk, så det ersätter en traditionell remote för att låsa dämpningen. Det sitter en sensor vid vardera hjul, och så fort de känner av en stöt så öppnar de framgaffeln eller bakdämparen på bara 3 millisekunder, vilket är ungefär 100 gånger snabbare än vad ögat blinkar. Systemet känner även av fritt fall, så om man åker utför ett drop så öppnas dämpningen redan i luften. Det finns fem olika lägen som styr hur lite det krävs för att dämparna ska öppna samt hur länge de ska vara öppna efter smällen. Om batteriet tar slut så förblir dämparna öppna och allt fungerar precis som på en vanlig cykel.
Hjul: Syncros Silverton SL är tillverkade helt i kolfiber. Fälgen, ekrarna och navflänsarna är gjorda i ett enda stycke, vilket betyder att istället för separata ekrar så går det kolfibertrådar hela vägen från ena sidan av hjulet till den andra. Innerbredden på fälgarna är 26mm och frihjulsmekanismen är det beprövade systemet från DT Swiss. CushCore XC däck-inserts används för bättre åkegenskaper och visst skydd.

Reglage: Både AXS droppern och växeln styrs med hjälp av Zirbel Twister WE01 reglage. Man kan säga att dessa är lite av en hybrid mellan triggers och gripshift. En ring med en spak på roterar runt styret, och fjädermekanismen sköts av magneter. Så för att växla till en lättare växel trycker man nedåt och till tyngre trycker man uppåt med baksidan av tummen. Det går även att hålla in för att växla flera steg. Normalt sett drar man kablarna från reglagen till en SRAM AXS BlipBox, men här är de istället fastlödda direkt på kretskorten från de traditionella reglagen. All elektronik är sedan gömd inuti styret.
Bromsar: Trickstuff Piccola Carbon är de lättaste bromsarna för mtb på marknaden, men samtidigt extremt kraftfulla (och med pris därefter). I det här fallet har de en speciell slangkoppling vid handtagen, som är framtagen just för intern dragning av slangarna.
Drivlina: Utväxlingen är helt klart åt det tyngre hållet med en specialtillverkad 40T Garbaruk framklinga och matchande 10-50T kassett. Bakväxeln har ett CeramicSpeed OSPW system där extra stora växeltrissor ger lägre friktion för kedjan. Denna är i sin tur en CeramicSpeed UFO som har en speciell behandling för lägre friktion, därav den vita färgen. Behandlingen är tänkt för torra förhållanden och håller i upp till 60 mil innan den åter blir en ”vanlig” kedja, så den är tänkt som en race day-komponent. Alla kullager (hjul, vevlager, styrlager) är även de från CeramicSpeed.
Sadelkombos: Den huvudsakliga kombon är en RockShox Reverb AXS 170mm dropper-stolpe med en Syncros Belcarra R SL sadel där railsen och stommen i kolfiber är gjutna i ett enda steg och stycke. Tekniken kallas resin transfer molding, där man lägger upp kolfibern torr i en speciell gjutform. Resinet sprutas sedan in under mycket högt tryck och allt härdas sen i ett enda steg.
I tillägg till kombon ovan finns även två otroligt mycket lättare fasta sadelkombos. Båda är gjorda av Berk i Slovenien, varav den vita har själva röret tillverkat av Schmolke Carbon i Tyskland. Den vita har ”traditionella” rails vilket gör att stommen kan flexa som vanligt för mer komfort, medan den svarta helt saknar rails och väger endast 133g men ger avkall på lite komfort.

Och vikten då?
Med dropper seatpost: 10,50kg
Med den vita sadelkombon 9,82kg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in