Fyra små men viktiga delar

Fyra små men viktiga delar


De må vara små och obetydliga, tycker man, men tar du inte hand om dem här delarna på din cykel så kommer de förr eller senare krångla. När du minst önskar och anar det. 

Flaskställsbultar

När du letat, skruvat och inte lyckats eliminera orsaken bakom det där irriterande oljudet är risken stor att det är en lös flaskställsbult som är boven. Bultarna skall dras åt så de sitter hårt men inte så hårt att du rundar av insexnyckeln. Använd om möjligt en momentnyckel: 1 till 2nm för kofiber, 5 till 6nm för allt annat. Fetta in bultarna en gång per år eller när du byter flaskställ för att undvika att de fastnar i ramen. Om du inte har ett flaskställ moterat på cykeln så ha ändå flaskställsbultarna inskruvade i ramen för att förhindra att vatten och smuts kommer in. 

Returfjäder

Returfjädern hittar du på baksidan av bromsoket och det är denna fjäder som förhindrar att bromsbeläggen ligger an mot fälgen när du inte bromsar. Över tid så kommer de punkter på oket som fjädern ligger an emot att samla smuts. Detta kan orsaka att bromsarna känns sega och sakna känsla eftersom fjädern inte för arbeta fritt. Dutta med en droppe kedjeolja på dessa platser och torka av med en trasa. 

Snabbkopplingsfjädrar

De där koniska fjädrarna som sitter i ändarna på snabbkopplingen har faktiskt ett syfte. Förutom att man alltid tappar dem när man tar isär en snabbkopppling. Fjädrarna ser till att snabbkopplingen är centrerad och underlättar för dig när du skall montera ett hjul. Se till att båda sidorna av kopplingen har en fjäder och att det är en den avsmalnande sidan som vetter innåt.

Hur hårt skall snabbkopplingen sitta? Justera hur mycket spänning som krävs för att stänga kopplingen med muttern på den andra sidan. Kopplingen skall lämna ett avtryck i handen på dig när du stänger den. Om du är tvungen att ta i för kung och fosterland så finns det risk att du skadar navet och att hjulet kommer snurra långsamt.  


Bromshandtagsbult

Bromshandtagen är allt som står mellan att kunna stanna eller att inte kunna stanna där man önskar och vill. Så det är logiskt att hårdare de sitter fastskruvade till ditt styre, desto pålitligare är de. Eller? Den gyllene medelvägen är att handtagen sitter så väl fastskruvade att de inte rör sig när du cyklar, men inte så hårt att de inte tillåts att vrida sig om du skulle ha oturen att vurpa. Istället för att brytas av och gå sönder.  Skruva fast dem till tillverkarens rekommendationer och kolla dem då och då för att säkerställa att de håller sig på plats.  


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Jim

Gammal artikel, men för mig som precis upptäckt cykling och bicykling.se är den guld värd.
Men snälla ändra ”bult” till ”skruv”. Dessutom: jag förstår att kolfiberramar ganska känsliga, men jag misstänker att vridmomentet ska vara ”Nm” (Newton-meter) och inte ”nm” (nanometer)
🙂
/Ingenjörn’



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer