4 råd om pedaler – dyrast är inte alltid bäst

4 råd om pedaler – dyrast är inte alltid bäst


Tänk kvalité och rätt utrustning för uppgiften

De flesta av oss behöver inte de allra dyraste och lättaste pedalerna. Behöver du exempelvis ett par SPD-pedaler till din pendlingscykel, så är det att slösa pärlor på svin om du går och köper ett par lätta och fina XTR-pedaler. Som kommer slitas och nötas av vardagsgrus och negligerat underhåll.

Men om du spenderar lite mer än för den allra billigaste pedalen, så uppgraderar du pedalmaterialen från sämre legeringar av stål till rostfritt eller titan, vilket betyder att pedalen är starkare och samtidigt väger mindre. Plus, att kullagren ofta är bättre tätade vilket ger dem högre motståndskraft mot smuts, vatten och annat. Detta betyder att de med stor sannolikhet kommer att hålla längre.   

Höger- eller vänstergänga?

Den vänstra pedalen skruvas in och dras åt motsols, i motsats till den högra pedalen som dras åt medsols. Är du osäker på vilken som är vilken? Oftast är pedalaxlarna märkta med L och R för left/vänster och right/höger. Håll annars upp pedalerna framför dig och studera hur gängorna faller. Den pedalaxel där gängorna lutar åt höger är din vänstra pedal. Och ska alltså skruvas in i vevarmen motsols.

Om du råkar förväxla pedalerna och drar i dem i fel vevarm så är risken stor att att du kommer att förstöra dina vevarmar. Innan du installerar pedalerna så fetta in gängorna. Använd sedan en momentnyckel och dra pedalerna till 34 nm. Eller titta i instruktionsboken för dina pedaler. 

Öka spänningen

Om dina skor ständigt vrids ur från pedalerna med lite förvarning när du cyklar, så är det dags att öka fjäderspänningen. Omvänt, om du måste kämpa för att vrida ur så är det läge att minska spänningen.

På pedalerna finns det en liten insexskruv. Skruva denna medsols för att öka spänningen och göra det svårare att klicka ur pedalerna, eller motsols för att göra det enklare att vrida ur skorna.

En annan friktionsbov är smuts och grus på dina pedaler och spurtklossar. Använd vatten och en borste för att skrapa rent, och smörj den del av klossen som du för in framtill i pedalen med en droppe kedjeolja. 

Byt spurtklossar! 

Om kraften som krävs för att vrida sig ur eller klicka sig in i pedalerna varierar mycket kan detta vara ett tecken på att spurtklossarna är slitna. Utslitna spurtklossar kommer att göra insteg och utvridning ur pedalerna blir oförutsägbart. Och farligt.

Kolla hur slitna klossarna är vid de punkter där de ligger an mot pedalerna, eller om de har förslitnings-indikatorer, så får du där en fingervisning om graden av slitage. Innan du byter ut klossarna så använd en märkpenna och markera var dina gamla klossar sitter innan du skruvar loss dem.

Använd markeringen för att skruva fast de nya klossarna på samma plats. Var noga med att hålla ordning på alla bultar, brickor och shims när du monterar bort de gamla klossarna. Och använd fett på bultgängorna när du monterar ditt de nya klossarna. 


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Ronny Johansson

Mkt bra tips/lösningar på olika problem,


Erol Orhun

Tack Ronny



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer