Få tyst på knaket!

Få tyst på knaket!


Det där rytmiskt återkommande, sjukt irriterande knakljudet som du hör vid vart och varannant pedaltramp kommer oftast från vevpartiet. Men med några av cykelns största och viktigaste kullager så kan dessa ljud komma från andra delar.

Så här gör du för att få tyst på cykeln. Gör en sak i taget och testa mellan varje ingrepp. Fortsätt steg för steg om knaket inte försvinner. Har du en äldre cykel eller en ram som du vet har fått utstå omild behandling så är det alltid en god idé att kontrollera den efter ramsprickor som också kan ligga bakom oväsen när du cyklar. 

1. Börja med att smörja kontaktytan mellan kloss och pedal med en tunn, syntetisk kedjeolja. Ta gärna loss klossarna från skorna också och lägg en tunn hinna fett mellan kloss och sko. Glöm inte att fetta in gängorna till skruvarna innan du drar fast klossen i skon igen, så slipper du såga loss dem nästa gång.

2. Kontrolldra alla skruvar på pedalen. Både de som sköter utlösningsmekanismen och de som håller ihop pedalkroppen.

3. Kontrollera att pedalerna sitter ordentligt fastdragna i vevarmarna. Lossa dem för säkerhets skull och kontrollera lager och gängor. Vänster pedal lossas medurs, höger pedal moturs.

4. Kontrolldra också muttern som håller fast pedalkroppen på pedalaxeln. Känn på axeln så att lagren inte glappar eller kärvar. Om du behöver serva lagren så skaffa dig en sprängskiss från tillverkaren innan du plockar isär dem, det kan vara många små kulor i en pedal…

5. Fetta in pedalaxelns gängor ordentligt innan du drar fast pedalen i vevarmen igen. Tänk på att höger pedal är högergängad och vänster pedal är vänstergängad, den dras alltså åt moturs.

6. Kontrolldra alla klingbultar. Först de som håller fast stora och mellanklingan. Du behöver eventuellt ett mothåll för att förhindra att muttern roterar med på baksidan. Kolla även klingbultarna till minsta klingan fram. Alla klingbultar ska sitta hårt och fast, men var försiktig så du inte drar sönder dem.

7. Kontrolldra vevarmsbultarna. Sitter de löst så kan det vara orsaken till knaket. Försvinner ljudet inte så är det bara att demontera vevlagret. Lossa först båda vevarmsbultarna och ta bort dem samt eventuella brickor.

8. Skruva in en vevarmsavdragare, se till att du har rätt modell för ditt vevparti och vevlager. Skruva in den större, främre delen först och dra åt den ordentligt – detta är mycket viktigt eftersom vevarmens gängor kan skadas annars. Skruva därefter in den mindre, bakre delen i den större så att vevarmen dras av från vevaxeln. Ta av vevarmarna från axeln och rengör dem.


9 . Skruva av vevlagret med det verktyg som krävs för just ditt vevlager (fråga på en cykelaffär om du tvekar). På ett vevlager med italiensk gänga (M36x24) är båda vevlagerskålarna högergängade och dras av moturs. På ett vevlager med engelsk gänga (1.37×24) är vänsterskålen högergängad och högerskålen vänstergängad – den dras då av medurs. Använd en långskaftad nyckel till ditt vevlagerverktyg så du får tillräcklig hävkraft. Skruva ut högerskålen först, lossa lite på vänsterskålen om det går trögt.

10. Gör rent vevlagret och skålarna både in- och utvändigt. Gör även rent vevlagerhusets gängor i ramen. Fetta sedan in alla gängor, samt vevlagerskålarna invändigt där de har kontakt med vevlagerkroppen. Montera tillbaka allt och dra åt skålarna i ramen ordentligt. Lägg en tunn hinna fett på axeln där vevarmen ska sitta och montera vevarmarna på vevaxeln. Dra åt vevarmsbultarna ordentligt.

Et voilà! En knakfri cykel! Men om din cykel fortfarande väsnas så kan det vara läge att kika närmare på sadelstolpe och sadel, styre och styrstam eller hela drivlinan för att eliminera mystiska klick- och knakljud. 


Antal kommentarer: 4

Spuden

Många bra tips men…. jag har alltid fått lära mig att man inte skall lägga fett på axeln i vevlagret. Det finns risk att man dra in vevarna för hårt och förstör hålen i vevarna. Det kanske blåser nya vindar nu?????


Redaktionen Bicycling

Fettet på axeln är inte för att smörja, utan för att två metallrena ytor inte ska börja ärga. En tunn hinna med fett eller olja är bra här.


Spuden

Tack för svaret. Men fett på en meallyta har en smörjande effekt i alla lägen oavsett hur tunn den är. Jag talar om vevlageraxlar med 4kanstsfäste för vevarna. Är det fett på axeln glider veven längre in och då deformeras hålet i veven småningom.


Jörgen T

Jag gick igenom en pärs för några år sen. Hade ett knak som egentligen bara hördes utför och inte när drivlinan blev belastad. Till slut visade det sig vara styrlagret som behövde lite fett. Detta var en racer och normalt grejar man inte med den delen mer än när man byter nåt.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer