Ett trettio mil långt tack

Ett trettio mil långt tack


På många sätt är det lite skralt ställt med cyklingen i Sverige. Hur
mycket våra beslutsfattare än snackar lyckas man till exempel inte alls skapa
en bred kultur av cykelpendling. Med undantag för städer som Uppsala och
Malmö ligget antalet cyklister i våra storstäder och skvalpar på runt sju
procent – pinsamma siffror.

Vi har i skrivande stund nästan inga stora internationellt kända
cykelproffs att se upp till, särskilt inte på landsväg. Visst, ibland
glimmar det till och vi får cykelstjärnor som lyser starkt under en kort
period för att sen sakta försvinna, men deras namn fastnar sällan i mer än
andra cyklisters minne. Vi har inte heller några egna cykeltillverkare som
lockar någon större internationell uppmärksamhet.

Men trots alla dessa tillkortakommanden har vi ett av världens absolut största motionslopp på cykel. I lilla Sverige lockar nu sedan några år tillbaka ett väldigt långt lopp runt en sjö över 20 000 deltagare. När jag berättar om detta för internationella kollegor verkar de mest tro att jag står och blåljuger.

I sammanhanget ska vi inte heller glömma Cykelvasan, som på blott tio år lyckats skapa en enorm följarskara och bli ett av världens största motionslopp på mountainbike.

”Om inte” är ju en filosofisk lek där utgångarna alltid bör tas med en
stor nypa salt. Men jag undrar verkligen hur det hade stått till med svensk
cykling om vi inte hade haft dessa två enormt populära lopp.

Kanske hade vi haft något annat som varit lika bra – men det skulle lika
gärna kunna vara så att svensk cykling utan dessa event skulle vara en öken
torrare än Sahara. Att svensk cykelsport skulle vara en lika mörkskygg
aktivitet som filateli. Så tack Vätternrundan och Cykelvasan för allt det ni
gjort – och gör – för svensk cykling.

Sämst just nu
Beslutet att riva upp skyltningen som tillåter cykling åt båda håll på annars enkelriktade gator i Stockholm är inget annat än ett bokstavligt stolpskott i byråkratihuvudet kring svensk cykling. Gör om, gör rätt!

Bäst just nu
Att vi precis har kickat igång den andra upplagan av Team Bicycling!


11 nycklar till en bättre Vätternrunda

11 nycklar till en bättre Vätternrunda


Byt inte skor, sadel och byxor!
Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.

Checka däcken!
Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar. 

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

Kolla nödkittet
Kolla så du har packat sadelväskan rätt, att du har med fräsch slang, fyllda patroner och/eller fungerande pump.Med 20 mil kvar till Motala vill du inte drabbas av insikten att du har med dig en trasig slang från någon tidigare runda.  

Förbered för ventilation
Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

  • En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.
  • Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.
  • En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.
  • En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.
  • En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 

Experimentera inte med maten!
Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen

Smörj baken!
Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud. Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 
Akta dig för vinden!
Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

  • Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.
  • Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.
  • I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.
  • Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 
  • Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

    LÄS MER:Kolla in vår klungskola

    Välj rätt grupp!

    Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

Tänk i delmål!
Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Ha roligt!
Visst är det ett lopp och du kanske vill prestera eller nå ett visst mål, men glöm inte att det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

 


11 smarta tips inför Vätternrundan

11 smarta tips inför Vätternrundan


1. Toppa formen!

Två veckor kvar till loppet? Då är det dags för den sista finslipningen och att bli extra noga med de lätta och de hårda passen. I ett drömläge har vecka 22 varit en av dina tuffaste träningsveckor på hela året, och då ska vecka 23 vara desto lättare. Det är här många gör misstaget att köra för hårt. Ska den hårda träningen innan få full effekt inför loppet är det viktigt att inte darra på manschetten nu. Lyckas du verkligen ta det lugnt under vecka 23 kan du öka träningen sista veckan för att kroppen ska komma in i gängorna.


2. Fixa cykeln – i tid!

Om du inte mekar med din egen cykel är det klokt att lämna in den i tid till din favoritmekaniker. Beroende på cykelns status är det kanske dags att byta sånt som däck, kedja och kassett, vajrar och vajerhöljen samt bromsklossar? En ny styrlinda kan göra susen för utseendet.

Mekar du själv så vänta inte in i det sista med att fixa det du tänker göra. Planera in det en vecka före rundan och se till att du får några turer på cykeln innan det är dags att köra loppet, så att du vet att allt fungerar som du vill.


3. Kolla däcken!

Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar.

Kolla också så att du har reservslang, däckavtagare, lagningslappar, pump och miniverktyg så att du är förberedd om oturen skulle vara framme.

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

4. Byt inte skor, sadel och byxor!

Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De  ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.
 

5. Klä dig för god ventilation!

Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

• En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.

• Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.

• En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.

• En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.

• En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 


6. Experimentera inte med maten!

Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen


7. Smörj baken!

Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud.

Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 

8. Akta dig för vinden!

Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

9. Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

• Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.

• Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.

• I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.

• Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 

• Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

LÄS MER: Lär dig klungans teckenspråk

10. Välj rätt grupp!

Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

11. Tänk i delmål!

Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Grattis!


5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck


1. Det kan bli ganska varmt detta året. Härligt på ett sätt, men det sänker även din prestationsförmåga. Så det blir extra viktigt att dricka ordentligt. Du som vet med dig att du har svårt för att dricka, häll i ett halvt kryddmått salt per flaska! Tänk även på att kyla dig när det går. Stå inte i solen i onäödan utan försök sök skugga i pauser och innan loppet. Ute längs banan kanske du kan hitta ett ställe där du kan äta en glass i skuggan. Och glöm inte solskyddskrämen! 

2. Vättern är så pass långt att det är väldigt enkelt att ge kostrekommendationer! Alla oavsett kroppsvikt eller nivå har nytta av 80-100 gram kolhydrater per timme. Första timmen kan vi säga att du får respit på den punkten om du laddat väldigt bra och känner dig helt ”fullproppad” men därefter gäller det att sikta på 80-100 gram/h. Om du sen får i dig det från dryck, gel eller bars spelar ingen större roll.

3. Undvik nya saker! Framförallt gäller det sånt som du har närmast kroppen! Du ska använda det som du vet fungerar och som du är van vid.

4. Detsamma gäller sista dagarnas uppladdning. Ändra inte din kost alltför mkt. Ät som vanligt men med lite mer fokus på ökat kolhydratintag. Glöm inte att dricka bra. Unna dig även lite extra godsaker så du ökar på energiintaget, gå och småät lite.

5. Sen brukar jag dela in själva loppet i tre delar:

a) Första delen är bara ca en timme lång och gäller kanske framförallt i snabbgrupperna. Det är nervöst, det går ofta för fort, kantvinden kan ställa till det osv. Men ganska snart blir det mer lä efter Ödeshög och vi kommer in i b) Smekmånaden som sträcker sig ner till Jönköping. Här gäller det att inte förivra sig trots att det går lätt. Många cyklar för fort ner till Jönköping. Efter det kan man i stort sett säga att från backarna i Bankeryd har du c) Del tre, dvs resten av loppet. Då handlar det om att jobba, jobba, jobba. Uthålligheten avgör. Ät bra, drick bra, och glöm inte att peppa varandra. Många får svackor, men det går absolut att komma tillbaka. Fokusera på energiintag och peppa varandra. Gruppen är otroligt viktigt! Hjälp och stötta varandra!

Lycka till, ha kul och kör säkert!

Vi ses ute på banan!

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren


Ett varningens finger!

Ett varningens finger!


TRETTIO PROCENT! Så stor säger så gott som alla cykelhandlare jag pratat med att försäljningsökningen har varit under coronapandemin. Det är inget mindre än en sensationell, och på mer än ett vis, fantastisk siffra. Det som sålt mest och bäst är tydligen enklare och billigare cyklar och mountainbikes, vilket innebär att många nybörjare nu hittar till cyklingen. Du kanske är en av dem? Låt då mig som ansvarskännande och luttrad cyklist komma med ett välmenande varningens finger – för cykling är fasligt beroendeframkallande. 

För det första kommer du inte att nöja dig med det du har köpt. Snart kommer du stå där och fingra på nya snabba, och väldigt dyra, hjul i kolfiber. Och visst är en dämpare med Kashimabeläggning inte bara snyggare utan även bättre. Du kommer också att börja räkna gram och bli mer besatt av att köpa lätta prylar till din cykel i stället för lego till barnen. Det är ju ändå nästan lika dyrt och vuxna ska så klart också ha fina leksaker. 

EN SEMESTER utan cykeln kommer att framstå som mer eller mindre bortkastad, och ditt första KOM/QOM på Strava kommer ge dig tävlingshorn du inte visste att du hade. Är du kille kommer du nu i alla sociala sammanhang utanför cyklingen få förklara varför du rakar benen (och det jobbigaste är att du inte har någon bra förklaring). Dina turer kommer att bli längre och mer tidskrävande, så pass att du kanske kommer att bli tvungen att vaska någon av dina andra hobbys.  I jakt på svar på alla frågor du nu har ger du dig ut på Facebook, men de spretiga svaren från Internets alla experter gör dig mer förvirrad än tidigare. Men bara lugn, med tiden hittar du dina egna svar. Men mest av allt kommer du faktiskt att njuta – av känslan, av upplevelsen, av dina kraftigt höjda endorfinnivåer, av ett sunt beroende. 

FÖR ATT DU INTE helt ska förtränga vissa grunder vill jag ändå skicka med ett litet tips. Det funkar lika bra om du är helt grön eller har cyklat halva livet och kanske behöver kalibrera ditt sinne. Och det är något så enkelt som att rulla. Det kanske kan låta banalt, men nog är känslan som uppstår när man i en måttlig nedförslutning slutar trampa, slutar jaga tider och bara rullar fram smått oslagbar. Den där känslan av att sväva fram, den där känslan som gör cykling till något unikt och oslagbart.

BÄST JUST NU!
Kantareller i all ära, men om det är något som växer som svampar i skogen just nu är det svenska bikeparks. Snart har var och varannan liten småort en egen pumptrack. Att cyklingen har framtiden för sig råder det inget större tvivel om.


Öppet brev till Sveriges cyklister

Öppet brev till Sveriges cyklister


JO, JAG VET, och jag håller med. Vi cyklister drar nästan jämt det kortaste strået. Det spelar mindre stor roll var vi rullar, om det så är på stigen, på landsvägen eller på cykelbanan. Alltid är det någon som ska ha en åsikt som vad vi gör och inte gör. Sommarmyggor i Norrland ter sig ibland av vissa som mer älskvärda än cyklister i Sverige. Vi får till och med skäll för vårt gnäll, vi ska ju helt bara hålla käft och veta vår plats. Att jag nu gnäller på att någon skäller på vårt gnäll kommer tveklöst locka till sig någon form av gnäll. ”Men cyklisterna själva då” verkar vara ett stående försök till argument som kan dyka upp även mitt i en diskussion om det orimliga i att yrkeschaufförer uttryckligen vill ta livet av en på vägen.

Men hur det än ligger till med vårt existensberättigande finns det nog trots allt några saker vi kanske borde tänka lite mer på. Vi är sällan ensamma därute och som det är just nu så leder beteendet hos vissa individer till kollektiv bestraffning av hela cykelsläktet – en liten felande kugge drabbar hela drivlinan för att använda cykelspråk.

SÅ VAR EN VETTIG stigcyklist som visar hänsyn i skogen, väj för andra, sakta ner och var trevlig vid möten. Nu i coronatider är det mer folk än vanligt ute i naturen, vilket är underbart, men inte ska vår njutning behöva bli någon annans huvudvärk.

Inte heller tycker jag att det är det minsta problematiskt att cykla två i bredd på våra landsvägar, det finns en hel uppsjö med skäl till varför det är både bra och trevligt. Men att cykla tre eller fyra i bredd skapar bara onödig, om än inte helt rationell, irritation. Köer bakom klungor uppstår då bilister visar cyklister respekt, men då gäller det också att stanna till och släppa förbi så fort det går. Vi kan inte själva argumentera för att folk inte förlorar någon tid genom att vänta lite om vi själva inte vid lämpligt tillfälle kan offra dessa extra sekunder.

EN NÅGOT besvärligare punkt är cykelbanan, den svenska cyklistens akilleshäl. Ja, de är feldimensionerade och allt det där, men hur det än är med det så behöver vi även här samsas med andra. Nu har jag inte sett dem själv, utan bara hört talas om dem: fullt kittade män på monsteråk som verkar köra dragracing mellan rödljusen i Stockholms rusningstrafik. Nej, nej inte han i Porschen utan han i den något för avslöjande aerodräkten som likt ett bowlingklot på speed bränner fram på en sprillans ny Madone i jakt på nästa KOM och passerar övriga medtrafikanter som portarna i ett super-g.

Men lika lite som bilister äger vägen för att de är störst äger du med den vassaste cykeln cykelbanan. Receptet på vad som funkar är enkelt: gasa där det går, chilla där du måste och samsas med andra. För tänk så här, ju mer folk gillar cyklister – desto bättre kommer vi, och du, få det.