Ett trettio mil långt tack

Ett trettio mil långt tack


På många sätt är det lite skralt ställt med cyklingen i Sverige. Hur
mycket våra beslutsfattare än snackar lyckas man till exempel inte alls skapa
en bred kultur av cykelpendling. Med undantag för städer som Uppsala och
Malmö ligget antalet cyklister i våra storstäder och skvalpar på runt sju
procent – pinsamma siffror.

Vi har i skrivande stund nästan inga stora internationellt kända
cykelproffs att se upp till, särskilt inte på landsväg. Visst, ibland
glimmar det till och vi får cykelstjärnor som lyser starkt under en kort
period för att sen sakta försvinna, men deras namn fastnar sällan i mer än
andra cyklisters minne. Vi har inte heller några egna cykeltillverkare som
lockar någon större internationell uppmärksamhet.

Men trots alla dessa tillkortakommanden har vi ett av världens absolut största motionslopp på cykel. I lilla Sverige lockar nu sedan några år tillbaka ett väldigt långt lopp runt en sjö över 20 000 deltagare. När jag berättar om detta för internationella kollegor verkar de mest tro att jag står och blåljuger.

I sammanhanget ska vi inte heller glömma Cykelvasan, som på blott tio år lyckats skapa en enorm följarskara och bli ett av världens största motionslopp på mountainbike.

”Om inte” är ju en filosofisk lek där utgångarna alltid bör tas med en
stor nypa salt. Men jag undrar verkligen hur det hade stått till med svensk
cykling om vi inte hade haft dessa två enormt populära lopp.

Kanske hade vi haft något annat som varit lika bra – men det skulle lika
gärna kunna vara så att svensk cykling utan dessa event skulle vara en öken
torrare än Sahara. Att svensk cykelsport skulle vara en lika mörkskygg
aktivitet som filateli. Så tack Vätternrundan och Cykelvasan för allt det ni
gjort – och gör – för svensk cykling.

Sämst just nu
Beslutet att riva upp skyltningen som tillåter cykling åt båda håll på annars enkelriktade gator i Stockholm är inget annat än ett bokstavligt stolpskott i byråkratihuvudet kring svensk cykling. Gör om, gör rätt!

Bäst just nu
Att vi precis har kickat igång den andra upplagan av Team Bicycling!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

11 nycklar till en bättre Vätternrunda

11 nycklar till en bättre Vätternrunda


Byt inte skor, sadel och byxor!
Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.

Checka däcken!
Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar. 

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

Kolla nödkittet
Kolla så du har packat sadelväskan rätt, att du har med fräsch slang, fyllda patroner och/eller fungerande pump.Med 20 mil kvar till Motala vill du inte drabbas av insikten att du har med dig en trasig slang från någon tidigare runda.  

Förbered för ventilation
Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

  • En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.
  • Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.
  • En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.
  • En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.
  • En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 

Experimentera inte med maten!
Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen

Smörj baken!
Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud. Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 
Akta dig för vinden!
Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

  • Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.
  • Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.
  • I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.
  • Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 
  • Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

    LÄS MER:Kolla in vår klungskola

    Välj rätt grupp!

    Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

Tänk i delmål!
Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Ha roligt!
Visst är det ett lopp och du kanske vill prestera eller nå ett visst mål, men glöm inte att det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

11 smarta tips inför Vätternrundan

11 smarta tips inför Vätternrundan


1. Toppa formen!

Två veckor kvar till loppet? Då är det dags för den sista finslipningen och att bli extra noga med de lätta och de hårda passen. I ett drömläge har vecka 22 varit en av dina tuffaste träningsveckor på hela året, och då ska vecka 23 vara desto lättare. Det är här många gör misstaget att köra för hårt. Ska den hårda träningen innan få full effekt inför loppet är det viktigt att inte darra på manschetten nu. Lyckas du verkligen ta det lugnt under vecka 23 kan du öka träningen sista veckan för att kroppen ska komma in i gängorna.


2. Fixa cykeln – i tid!

Om du inte mekar med din egen cykel är det klokt att lämna in den i tid till din favoritmekaniker. Beroende på cykelns status är det kanske dags att byta sånt som däck, kedja och kassett, vajrar och vajerhöljen samt bromsklossar? En ny styrlinda kan göra susen för utseendet.

Mekar du själv så vänta inte in i det sista med att fixa det du tänker göra. Planera in det en vecka före rundan och se till att du får några turer på cykeln innan det är dags att köra loppet, så att du vet att allt fungerar som du vill.


3. Kolla däcken!

Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar.

Kolla också så att du har reservslang, däckavtagare, lagningslappar, pump och miniverktyg så att du är förberedd om oturen skulle vara framme.

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

4. Byt inte skor, sadel och byxor!

Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De  ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.
 

5. Klä dig för god ventilation!

Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

• En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.

• Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.

• En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.

• En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.

• En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 


6. Experimentera inte med maten!

Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen


7. Smörj baken!

Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud.

Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 

8. Akta dig för vinden!

Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

9. Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

• Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.

• Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.

• I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.

• Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 

• Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

LÄS MER: Lär dig klungans teckenspråk

10. Välj rätt grupp!

Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

11. Tänk i delmål!

Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Grattis!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck


1. Det kan bli ganska varmt detta året. Härligt på ett sätt, men det sänker även din prestationsförmåga. Så det blir extra viktigt att dricka ordentligt. Du som vet med dig att du har svårt för att dricka, häll i ett halvt kryddmått salt per flaska! Tänk även på att kyla dig när det går. Stå inte i solen i onäödan utan försök sök skugga i pauser och innan loppet. Ute längs banan kanske du kan hitta ett ställe där du kan äta en glass i skuggan. Och glöm inte solskyddskrämen! 

2. Vättern är så pass långt att det är väldigt enkelt att ge kostrekommendationer! Alla oavsett kroppsvikt eller nivå har nytta av 80-100 gram kolhydrater per timme. Första timmen kan vi säga att du får respit på den punkten om du laddat väldigt bra och känner dig helt ”fullproppad” men därefter gäller det att sikta på 80-100 gram/h. Om du sen får i dig det från dryck, gel eller bars spelar ingen större roll.

3. Undvik nya saker! Framförallt gäller det sånt som du har närmast kroppen! Du ska använda det som du vet fungerar och som du är van vid.

4. Detsamma gäller sista dagarnas uppladdning. Ändra inte din kost alltför mkt. Ät som vanligt men med lite mer fokus på ökat kolhydratintag. Glöm inte att dricka bra. Unna dig även lite extra godsaker så du ökar på energiintaget, gå och småät lite.

5. Sen brukar jag dela in själva loppet i tre delar:

a) Första delen är bara ca en timme lång och gäller kanske framförallt i snabbgrupperna. Det är nervöst, det går ofta för fort, kantvinden kan ställa till det osv. Men ganska snart blir det mer lä efter Ödeshög och vi kommer in i b) Smekmånaden som sträcker sig ner till Jönköping. Här gäller det att inte förivra sig trots att det går lätt. Många cyklar för fort ner till Jönköping. Efter det kan man i stort sett säga att från backarna i Bankeryd har du c) Del tre, dvs resten av loppet. Då handlar det om att jobba, jobba, jobba. Uthålligheten avgör. Ät bra, drick bra, och glöm inte att peppa varandra. Många får svackor, men det går absolut att komma tillbaka. Fokusera på energiintag och peppa varandra. Gruppen är otroligt viktigt! Hjälp och stötta varandra!

Lycka till, ha kul och kör säkert!

Vi ses ute på banan!

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Att hylla lathet – och håna motsatsen

Att hylla lathet – och håna motsatsen


Ledare: Jag har alltid tänkt att vi i Sverige har någon form av lutherskt förhållningssätt till det mesta (förutom kanske just religion), inte minst när det gäller arbetsmoral. Ska man göra en insats för att något ska räknas – då ska det liksom slitas och jobbas!

Men när det kommer till trafiksituationen verkar dock Luther hamna i skamvrån. Ju latare man är desto mer utrymme får man i stadsrummet – och desto mer hyllas man. Att trycka ner en fesig liten gaspedal med tårna får stående ovationer och ihållande fanfarer. Klär man sig i stället i funktionella kläder för att utmana vädrets makter och trampar några mil i sitt anletes svett och – på lutherskt vis – eldar upp sina lår i mjölksyra för att liksom förtjäna sin egen förflyttning … ja, då sätts fanfarblåsarna i karantän och den röda mattan rullas ihop för att kastas ner i en bottenlös brunn.

Även hyllad lathet har sina baksidor

Jag förundras ständigt över att cyklister i Sverige i dag inte bara kritiseras så massivt, utan till och med bespottas och har fått egna epitet i form av diverse skällsord. En pendlande snabbcyklist blir snabbt en lycrabög eller en ”Memil med Tour de France-komplex.” (När hånade vi förresten senast tonåringen som vill vara som Zlatan? Eller har någon någonsin hånat Duplantis tajta utstyrsel?) Hänsynslösa och direkt livsfarliga bilister finns det gott om, men trots det har denna grupp inget samlande skällsord.

Visst kan det vara tvärtom, att det inte är Luther utan Jante som är framme och att reaktionerna egentligen handlar om ren avundsjuka. Men alla är ju faktiskt välkomna in i cyklingens fantastiska värld, för cykling utesluter inte någon.

Bortom denna mer tragikomiska reflektion döljer sig dock större problem. Allt fler cyklister väljer nu bort landsvägscykling av ren rädsla – ett problem som våra makthavare hellre väljer att stoppa huvudet i sanden för än att konfrontera. Den attityden ställer även till det för den omställning vi behöver se i våra framtida städer. Vi har helt enkelt inte plats för hur mycket lathet som helst. Hade Luther levat idag hade jag förresten kunnat svära i kyrkan på att han nog fan hade varit cyklist.

Luther med en klassisk cykelmin, beslutsam och redo för det mesta som kan komma i hans väg, även lata bilister.

BÄST JUST NU
Så gott som alla idrotter har fått sina tävlingssäsonger inställda, undantaget cykelsporten. Mitt i pandemin är cykel en av få sporter som (ur ett globalt perspektiv) har kunnat genomföra sin säsong, om än med fördröjning. I Göteborg såg vi ett fantastiskt SM i MTB, Tour de France och VM i både landsväg och MTB har redan ägt rum och mycket understår under hösten. Det blev en cykelsäsong, trots allt.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Team Bicycling 2020 – Laget

Team Bicycling 2020 – Laget


De sex deltagarna i årets upplaga av Team Bicycling har nu hunnit avverka två träningsläger, ett i Högbo Bruk utanför Gävle och ett i Tänndalen. Cykelvasan är i år inställd men gänget laddar i skrivande stund för en egen version av Hemmavasan. Här möter du de tre killar och tre tjejer som utgör teamet i år.

Anna Rutkvist, 41 år, Säter 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar på SSAB som projektledare. Ett par kvällar i veckan är jag gruppträningsinstruktör på Actic i Säter och håller klasser inom styrka/core och spinning. 

Vad är din relation till cykling? 

– Barnen började cykla för Säterklubben CK Natén för sex år sedan och för att kunna hänga med på deras träningar så köpte jag mig en egen mountainbike. Insåg snabbt att det var en riktigt rolig träningsform och 2015 anmälde jag mig till min första tävling, tjejloppet Satmaran i Ludvika. Sedan dess har det blivit åtskilliga träningstimmar och en hel del tävlingar, framför allt de lopp som ingår i Långloppscupen samt Cykelvasan men jag har även vågat mig på några XCO-lopp. Det fina med många MTB-cykeltävlingar är att det ofta finns möjlighet för alla i familjen att tävla samma dag eller helg. Det är så roligt att ena stunden heja på knattarna i nybörjarklasserna, sedan titta på de äldre i elit- och veteranklasserna för att avslutningsvis kriga mot likasinnade tjejer, damer, tanter och mammor. Det blir en hög dos av inspiration och förebilder. 

Hela familjen delar intresset för skidåkning och MTB-cykling. Vintertid spenderar vi många helger och lediga stunder i Sälen och Kläppen, under sommaren semestrar vi gärna på cykelvän- liga ställen. Finns ju så mycket vackert att se och upptäcka när man cyklar! På önskelistan står en cykelsemester eller något etapplopp i Alperna! Jag vill gärna även testa att cykla lite landsväg. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det bästa har varit alla små stunder – i väntan på fotografen, i liften, i baren – då vi nyfunna cykelvänner har delat tankar, erfarenheter och framför allt träningstips med varandra. Så värdefullt och inspirerande! 

Jag värderar också föreläsningen och coachningen med Marika från Aktivitus högt. Tycker att hon var grym på att förklara och instruera. Alla tips, trix och övningar behövs! Ser fram emot att göra mitt test på Aktivitus framöver – jag är övertygad om att resultatet och värdena kommer vara värdefulla inför höst- och vinterträningen. 

Anna Säfsten 45 år, Göteborg 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag arbetar med ledarskap i offentlig sektor, leder rörelsepass på Friskis och Svettis och jobbar med mig själv genom att skriva texter. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag älskar cykling som motionsform och att det finns så många sätt att cykla på. Allt från att cykla i grupp till att pendla gör mig lycklig. I skogen brusar jag av adrenalin och på vägen blir jag
helt lugn. Många av mina viktigaste relationer har jag tack vare cyklingen – jag har speciella band till de som jag har cyklat axel mot axel med. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att alla har sin egen personliga styrka som är cool att se
på nära håll. Starka idrottare med sitt sätt att vara på, en fin kombination av charm och integritet. Det går att lära sig något av alla varje gång vi ses och alla är beredda att göra sitt för att utvecklas. Rent tekniskt är det nog kurvtagning och att köra utför som jag främst har lärt mig. 

Testresultat Aktivitus 

VO2-max: 57,6 ml/kg/min FTP: 200 watt 

Tilde Hammarström, 22 år, Kalmar 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som säljare och gruppträningsinstruktör på ett lokalt gym. På fritiden hittar jag på stora och små äventyr, umgås med nära och kära och äter gärna god mat. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla i samband med rehabträning efter en korsbandsoperation för två år sedan. Efter det blev jag cykelin- struktör på jobbet och tog mig sedan därifrån ut på vägen för att för ungefär ett halvår senare våga mig in i skogen. Cykling är magiskt på så många sätt, attans att man inte insåg det tidigare bara! 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Det känns som att det är hur mycket som helst. Framför allt hur roligt det är att cykla tillsammans och hur mycket jag lärt mig av de andra i teamet. Nu vågar jag mer, orkar mer och är tryggare på cykeln. Och kanske viktigast av allt, att jag lärt mig att cykla stig är typ det roligaste som finns. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 57,4 ml/kg/min FTP: 220 watt 

Rodde Vera, 42 år, Västerås 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som beteendevetare och lärare i spanska på en grundskola i Västerås. Flera kvällar i veckan jobbar jag också som gruppinstruktör inom cykling och rörlighet på ett gym i city. Jag håller också i cykelpass utomhus under landsvägssäsongen för Västerås Cykelklubb. Sen har jag en passion för stiglöpning och leder pass nästan varje onsdag, året om för Westeros Trail Running Society. 

Vad är din relation till cykling? 

– Det som började som alternativ träning till löpningen har nu blivit en aktivitet jag har svårt att vara utan. Det finns så många delar inom cykelsporten som jag gillar att det blir svårt att hålla sig kort. Det jag uppskattar mest är dock känslan när en grupp cyklister får till ett flyt, när delarna samspelar så bra att de förenas till en helhet som rör sig fort och tyst. Det är flowet som är belöningen, och det är något jag längtar till i allt jag gör. Sedan finns ju gemenskapen, den egna utvecklingen, möjligheten att upptäcka nya platser och fikat så klart. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att jag vågar mer när jag har andra duktiga cyklister att köra med. Det är så skönt att ha ett team som uppmuntrar och inspirerar att ta sig an svårigheter som jag garanterat hade tvekat inför om jag hade varit själv. De tekniska tipsen har också varit ovärderliga. Störst ”aha-känsla” är hur mycket mer aktiv jag behöver vara med tyngdförflyttningen under de tekniska partierna, eller som Daniel Breece säger: ”Var mjuk i höfterna, kör lite mer salsa.” 

Allan Myhré, 35 år, Ulricehamn 

Vad sysslar du med annars? 

– Företagsledning i mina egna företag samt som konsult i anläggningsbranschen. 

Vad är din relation till cykling? 

– Vi köpte hus utanför Ulricehamn med fantastiska gång- och cykelstigar tätt inpå husknuten. Samtidigt behövde jag hitta
en träningsform som passade mig. Hösten 2017 köpte jag min första mountainbike och livet började förändras. Efter de första ansträngande turerna i sällskap med vana cyklister började hornen växa ut och klättringen i topplistorna på Strava-segmenten kunde börja. Jag älskar att cykla mountainbike men har också testat på landsvägscykling där jag nyfiket börjat rulla mina första klungkörningar, och jag gillar det. Men jag trivs bäst i skogen på en barrig stig med ljudet av naturen i öronen. 

Vad är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Vi har fått en hel del riktigt bra tekniktips på våra träningsläger, bland annat från Aktivitus där jag sugit in kunskap om både kurvtagning och teknik i stökiga backar. Det bästa för mig, som jag tränar mycket på, har varit att komplettera det mod jag har i skogen med en bra teknikgrund. Det gör att jag både kan köra tryggare och fördela energin bättre. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 62,5 ml/kg/min FTP: 310 watt 

Magnus Ahl, 40 år, Lysekil 

Vad sysslar du med annars? 

– Jag jobbar som teknisk projektledare på Preemraff Lysekil. Just nu håller jag på med ett projekt där vi ska kunna använda rapsolja som råvara för framställning av diesel. 

Vad är din relation till cykling? 

– Jag började cykla 2017 efter ett par år med skador och ingen träning. Gjorde en operation av ryggen och kom sen med i Team Merida Cykelvasan och fick blodad tand. Så ett stort tack till Nicklas Hansson på Merida för att man fann cykelsporten. Efter det så har jag cyklat en hel del. Allt från mountainbike till Abloc Winterchallenge. 

Var är det bästa du lärt dig i teamet? 

– Att nöta lite mer teknik. Framför allt i branta backar uppför med löst grus och hinder. 

Testresultat Aktivitus: 

VO2-max: 65 ml/kg/min FTP: 315 watt 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in