Ett trettio mil långt tack

Ett trettio mil långt tack


På många sätt är det lite skralt ställt med cyklingen i Sverige. Hur
mycket våra beslutsfattare än snackar lyckas man till exempel inte alls skapa
en bred kultur av cykelpendling. Med undantag för städer som Uppsala och
Malmö ligget antalet cyklister i våra storstäder och skvalpar på runt sju
procent – pinsamma siffror.

Vi har i skrivande stund nästan inga stora internationellt kända
cykelproffs att se upp till, särskilt inte på landsväg. Visst, ibland
glimmar det till och vi får cykelstjärnor som lyser starkt under en kort
period för att sen sakta försvinna, men deras namn fastnar sällan i mer än
andra cyklisters minne. Vi har inte heller några egna cykeltillverkare som
lockar någon större internationell uppmärksamhet.

Men trots alla dessa tillkortakommanden har vi ett av världens absolut största motionslopp på cykel. I lilla Sverige lockar nu sedan några år tillbaka ett väldigt långt lopp runt en sjö över 20 000 deltagare. När jag berättar om detta för internationella kollegor verkar de mest tro att jag står och blåljuger.

I sammanhanget ska vi inte heller glömma Cykelvasan, som på blott tio år lyckats skapa en enorm följarskara och bli ett av världens största motionslopp på mountainbike.

”Om inte” är ju en filosofisk lek där utgångarna alltid bör tas med en
stor nypa salt. Men jag undrar verkligen hur det hade stått till med svensk
cykling om vi inte hade haft dessa två enormt populära lopp.

Kanske hade vi haft något annat som varit lika bra – men det skulle lika
gärna kunna vara så att svensk cykling utan dessa event skulle vara en öken
torrare än Sahara. Att svensk cykelsport skulle vara en lika mörkskygg
aktivitet som filateli. Så tack Vätternrundan och Cykelvasan för allt det ni
gjort – och gör – för svensk cykling.

Sämst just nu
Beslutet att riva upp skyltningen som tillåter cykling åt båda håll på annars enkelriktade gator i Stockholm är inget annat än ett bokstavligt stolpskott i byråkratihuvudet kring svensk cykling. Gör om, gör rätt!

Bäst just nu
Att vi precis har kickat igång den andra upplagan av Team Bicycling!


11 nycklar till en bättre Vätternrunda

11 nycklar till en bättre Vätternrunda


Byt inte skor, sadel och byxor!
Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.

Checka däcken!
Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar. 

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

Kolla nödkittet
Kolla så du har packat sadelväskan rätt, att du har med fräsch slang, fyllda patroner och/eller fungerande pump.Med 20 mil kvar till Motala vill du inte drabbas av insikten att du har med dig en trasig slang från någon tidigare runda.  

Förbered för ventilation
Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

  • En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.
  • Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.
  • En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.
  • En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.
  • En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 

Experimentera inte med maten!
Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen

Smörj baken!
Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud. Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 
Akta dig för vinden!
Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

  • Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.
  • Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.
  • I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.
  • Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 
  • Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

    LÄS MER:Kolla in vår klungskola

    Välj rätt grupp!

    Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

Tänk i delmål!
Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Ha roligt!
Visst är det ett lopp och du kanske vill prestera eller nå ett visst mål, men glöm inte att det viktigaste är att ha roligt!

Lycka till!

 


11 smarta tips inför Vätternrundan

11 smarta tips inför Vätternrundan


1. Toppa formen!

Två veckor kvar till loppet? Då är det dags för den sista finslipningen och att bli extra noga med de lätta och de hårda passen. I ett drömläge har vecka 22 varit en av dina tuffaste träningsveckor på hela året, och då ska vecka 23 vara desto lättare. Det är här många gör misstaget att köra för hårt. Ska den hårda träningen innan få full effekt inför loppet är det viktigt att inte darra på manschetten nu. Lyckas du verkligen ta det lugnt under vecka 23 kan du öka träningen sista veckan för att kroppen ska komma in i gängorna.


2. Fixa cykeln – i tid!

Om du inte mekar med din egen cykel är det klokt att lämna in den i tid till din favoritmekaniker. Beroende på cykelns status är det kanske dags att byta sånt som däck, kedja och kassett, vajrar och vajerhöljen samt bromsklossar? En ny styrlinda kan göra susen för utseendet.

Mekar du själv så vänta inte in i det sista med att fixa det du tänker göra. Planera in det en vecka före rundan och se till att du får några turer på cykeln innan det är dags att köra loppet, så att du vet att allt fungerar som du vill.


3. Kolla däcken!

Pilla bort eventuellt skräp som sitter i slitbanan, pumpa i rätt däckstryck och syna däcken noga. Kanske är det dags att byta? Nya fräscha däck och slangar är en bra och ganska billig investering mot onödiga punkteringar.

Kolla också så att du har reservslang, däckavtagare, lagningslappar, pump och miniverktyg så att du är förberedd om oturen skulle vara framme.

Skulle du köra genom glas under loppet så panikbromsa inte om du ligger i en grupp. Varna dina medkamrater genom att peka på glaset med ena handen. Glid sedan åt sidan och lägg dig sist. Har du handskar på och känner dig säker så kan du lägga en lätt hand på däcket och rensa bort eventuellt glas i farten. Annars kan det vara läge att stanna kort och kolla däcken.

4. Byt inte skor, sadel och byxor!

Många passar på att uppgradera sin personliga utrustning under marknaden i Motala inför loppet, och det kan ju vara bra när det gäller exempelvis regnjacka eller skoöverdrag. Men använd ingen ny utrustning för kontaktpunkterna mellan dig och din cykel – alltså skor, sadel och byxor – när du ställer dig på startlinjen för det 300 kilometer långa loppet. De  ska redan vara väl inkörda, annars riskerar du att få både skavsår och ont i knäna. Spara istället dina nyinköp för framtiden.
 

5. Klä dig för god ventilation!

Start på natten och målgång många timmar senare kan innebära stora temperaturskillnader och allt från regn till sol. Tricket är att klä sig i lager och att satsa på goda ventilationsmöjligheter.

Har du med dig en jacka som är varm på natten, men inte behövs på dagen, så kan du lämna av den i en depå och hämta ut den i Motala igen efter målgång. Annars rekommenderar vi att du satsar på flera lager tunna plagg med variationsmöjligheter (om det inte är snöstorm):

• En bra funktionströja, eventuellt med långa ärmar som kan rullas upp, ska hålla dig varm och torr i många timmar.

• Knä-, ben- och armvärmare är lätta att rulla ner, alternativt ta av och på, och ryms i en ryggficka.

• En kortärmad cykeltröja med lång dragkedja gör det lättare att ta av och på den om du ska gå på toa eller bara vill släppa in mer luft.

• En tunn väst eller regnjacka kan öppnas för ventilation eller förvaras i cykeltröjans ryggficka när solen värmer.

• En buff, ett par tunna handskar och skoöverdrag kan göra stor skillnad under kyliga nattimmar.

Träna på att klä av och på dig på cykeln. Och lägg dig sist i gruppen innan du börjar fixa med dragkedjor och armvärmare. 


6. Experimentera inte med maten!

Energibars och sportdryck är bra för långdistanscykling. Ät lite men ofta och se till att få i dig mycket vätska. Drick gärna en halvlitersflaska i timmen och mer om det är varmt. Och ät bara sådant som du redan testat och vet att din mage mår bra av. En krånglande mage kan förstöra upplevelsen och påverka din sluttid.

LÄS MER: 6 tips för bra mage på Vätterndagen


7. Smörj baken!

Det finns många olika rumpsalvor för moderna cykelbyxor. De reducerar friktionen mellan sittdynan och huden, och minskar därigenom risken för skav och irriterad hud.

Men återigen, använd bara det som du redan testat på träning så att du att det fungerar för dig. 
 

8. Akta dig för vinden!

Visst finns det en och annan backe runt Vättern. Men det är ändå vinden som är din värsta fiende (och bästa vän). Öva med dina kompisar eller haka på den lokala cykelklubben så att du behärskar tekniken att ligga på rulle och cykla i större grupper. Det gör att du kan slappna av och njuta mer av rundan i högre fart, än vad du gör om du cyklar ensam i 300 kilometer med konstant mot- eller fartvind. Ensam är inte stark.

9. Vett och etikett i gruppen!

Några grundläggande ordningsregler om du vill cykla i en klunga:

• Bromsa inte – justera bara farten genom att sluta trampa och räta upp dig lite så att luftmotståndet saktar ner dig. Måste du bromsa så gör du det så mjukt och försiktigt du kan, och gör gärna tecken innan till dem som är bakom.

• Ställ dig upp med tryck på pedalerna, så att du inte skjuter bak cykeln i uppförsbackarna. Det är lättare om du först växlar till en tyngre växel (jorå, i uppförsbacken) innan du ställer dig upp. Gå tillbaka till en lättare när du sätter dig ner igen.

• I nedförsbackarna är det klokt att alltid trampa om du ligger först, så bakomvarande slipper bromsa.

• Varna för hinder och hål i vägbanan med hjälp av händerna – peka ut dem i tid för bakomvarande. 

• Kör mjukt och förutsägbart. Händer något så visa tydligt med handtecken att du tänker stanna eller svänga av – innan du gör det. Ta det lugnt. Du hinner.

LÄS MER: Lär dig klungans teckenspråk

10. Välj rätt grupp!

Även om det känns lätt de första tio milen ner till Jönköping så välj din grupp med omsorg. Sikta på en grupp där det känns lite för lätt den första tredjedelen. Du har igen det de sista två tredjedelarna. Gå inte med i ryck och ta inga tokförningar i onödan. Starta lugnt och avsluta starkt är taktiken.

Ligger du med i en grupp där du inte känner de andra cyklisterna kan det vara klokt att hålla sig längst bak och inte blanda sig i dragarbetet direkt. Avvakta och se hur gruppen fungerar men fråga gärna de andra cyklisterna om de vill ha hjälp.

11. Tänk i delmål!

Trehundra kilometer är långt om man ser det som ett enda långt lopp. Men det kan också vara 30 små delmål. Depåerna är annars bra riktmärken för ett långt lopp. Om du delar in ett långt lopp i delmål, och fokuserar på ett i taget, så kommer det att kännas mycket kortare och enklare. Och plötsligt har du gått i mål.

Grattis!


5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck

5 sista minuten tips inför Vätternrundan från Mattias Reck


1. Det kan bli ganska varmt detta året. Härligt på ett sätt, men det sänker även din prestationsförmåga. Så det blir extra viktigt att dricka ordentligt. Du som vet med dig att du har svårt för att dricka, häll i ett halvt kryddmått salt per flaska! Tänk även på att kyla dig när det går. Stå inte i solen i onäödan utan försök sök skugga i pauser och innan loppet. Ute längs banan kanske du kan hitta ett ställe där du kan äta en glass i skuggan. Och glöm inte solskyddskrämen! 

2. Vättern är så pass långt att det är väldigt enkelt att ge kostrekommendationer! Alla oavsett kroppsvikt eller nivå har nytta av 80-100 gram kolhydrater per timme. Första timmen kan vi säga att du får respit på den punkten om du laddat väldigt bra och känner dig helt ”fullproppad” men därefter gäller det att sikta på 80-100 gram/h. Om du sen får i dig det från dryck, gel eller bars spelar ingen större roll.

3. Undvik nya saker! Framförallt gäller det sånt som du har närmast kroppen! Du ska använda det som du vet fungerar och som du är van vid.

4. Detsamma gäller sista dagarnas uppladdning. Ändra inte din kost alltför mkt. Ät som vanligt men med lite mer fokus på ökat kolhydratintag. Glöm inte att dricka bra. Unna dig även lite extra godsaker så du ökar på energiintaget, gå och småät lite.

5. Sen brukar jag dela in själva loppet i tre delar:

a) Första delen är bara ca en timme lång och gäller kanske framförallt i snabbgrupperna. Det är nervöst, det går ofta för fort, kantvinden kan ställa till det osv. Men ganska snart blir det mer lä efter Ödeshög och vi kommer in i b) Smekmånaden som sträcker sig ner till Jönköping. Här gäller det att inte förivra sig trots att det går lätt. Många cyklar för fort ner till Jönköping. Efter det kan man i stort sett säga att från backarna i Bankeryd har du c) Del tre, dvs resten av loppet. Då handlar det om att jobba, jobba, jobba. Uthålligheten avgör. Ät bra, drick bra, och glöm inte att peppa varandra. Många får svackor, men det går absolut att komma tillbaka. Fokusera på energiintag och peppa varandra. Gruppen är otroligt viktigt! Hjälp och stötta varandra!

Lycka till, ha kul och kör säkert!

Vi ses ute på banan!

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren


Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Ett cykelliv – inte värt en meter

Ett cykelliv – inte värt en meter


Det är inte okej att gå in på en bank med vapen i näven och råna den – ajabaja, då blir det finkan. Eller bara på måfå slå en främling på käften. Det är så självklart och rimligt på något sätt, civiliserat. När det gäller våld riktat mot cyklister är sakn annorlunda. Att preja cyklister, eller köra med minsta möjliga marginal, verkar fortsatt ske med lagens goda minne. Incidenterna är många men domarna mot bilister som medvetet eller omedvetet våldför sig på cyklister lyser med sin frånvaro.

Under perioden 2005-2015 skadades 3 735 cyklister allvarligt eller avled. Av de olyckor som leder till cyklistens död sker 7 av 10 vid en krock med motorfordon. Många fall ÄR olyckor men vi som cyklar vet mycket väl hur läget är ute på våra vägar.

Trafikförordningen säger: Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om. Då betryggande avstånd är subjektivt och att det skiljer sig en del åt om man sitter inne i en metallbur eller befinner sig ute i det fria har Spanien, Portugal, Frankrike, Belgien, Polen och delar av USA, Kanada och Australien valt en fastställd definition av vad ett tryggt avstånd är. Cyklar måste här passeras med ett avstånd på 1 eller 1,5 meter.

2017 kom det glädjande nog in minst fem motioner för att få till samma lag även i Sverige. Vissa vill helt enkelt att färre cyklister ska dö på våra vägar, eller i alla fall ge de bilister som tror att ett betryggande avstånd är några centimeter en ny ram för sin verk­lighetsbild. En ändrad lag skulle leda till färre tveksamheter och det skulle bli möjligt att lagföra eller bötfälla bilister för påkör­ningar, prejningar och aggressivt beteende mot cyklister. Men det blir nog inget med det, för när vår infrastrukturmi­nister Tomas Eneroth i mars 2018 kom med ett skriftligt svar på en av motionerna menade han att ”regler i sig inte nödvändigtvis förbättrar trafiksäkerheten” och att ”det för närvarande saknas beredningsunderlag för förslag om ett specificerat minsta avstånd vid omkörning av cyklister”. Formuleringar som rimmar ganska illa med nollvisionens annars ganska fina paroll att ”Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken”.

Men det är klart, så länge nollvisionen i vissa fall inte verkar gälla för cyklister spelar någon regel hit eller dit kanske mindre roll.

Denna ledare publicerades ursprungligen i mars 2018

Antal kommentarer: 3

Mats

Mycket bra artikel. Eneroth borde tänka till en eller två gånger till.


Conny Lindquist

Vad hade man annat att vänta från politiker, som lever efter ABB- ideologin: Asfalt,Betong och Bilar.
Det är bra, att någon trycket på. Synd bara att billobbyn är så stark!!


Kenneth Olsson

Hej,
Jag känner igen beskrivningarna ovan alltför väl. Jag cyklar själv många mil / året runt och råkar ut för incidenter flera ggr/vecka. Tack och lov, så har det hittills ’bara’ varit incidenter.
Jag har även, vid ett flertal tillfällen varit med om att bilister ’råkar’ spola av vindrutan i samband med att de passerar mig som cyklist. Det har hänt så många ggr, så detta menar jag är en medveten handling.
Jag tror att grundproblemet är att de allra flesta bilister, aldrig cyklar och har därför ingen förståelse från cyklistens perspektiv.
Det finns givetvis också många bilister som är föredömen och visar stor hänsyn i närheten av en cyklist. Tack för det !