Engen bästa svensk i dagens VM-tävlingar

Engen bästa svensk i dagens VM-tävlingar


Även den tredje VM-dagen gick i schweizarnas tecken. De tog full pott i herrelit, och hade ytterligare tre cyklister i topp tjugo. Av de tre svenskarna som tävlade i dag nådde OS-sexan Alexandra Engen bästa placeringen med sin 11:e plats i damelit.

Damernas elitlopp blev en uppvisning av den unga OS-guld medaljören Julie Bresset. Hon cyklade ifrån alla konkurrenter direkt efter startloopen.
– Jag var cirka tio sekunder snabbare i den tekniska delen, så jag fortsatte i det tempot, förklarar Julie Bresset.
Tvåa blev norskan Gunn-Rita Dahle efter ett väldisponerat lopp, där hon körde med rutin som ingen annan.

För OS-sexan Alexandra Engen såg det länge lovande ut. Men på det tredje varvet ställde hon till det för sig genom en vurpa. Hon var snabbt uppe igen, fixade till det vridna styret och körde vidare. Men hade fallit tillbaka till 19:e plats. Därifrån och in i mål plockade hon placeringar och kom i mål på 11:e plats.
– Jag tycker att jag går från klarhet till klarhet, och känner att jag etablerat mig runt topp tio. Ett är dock klart – man tappar mängder av placeringar om man vurpar i ett VM, säger Alexandra Engen. 

Emil Lindgren, 21:a plats i herrelit
Herrloppet blev inledningsvis en duell mellan Marco Fontana, Italien och Nino Schurter, Schweiz. En duell som Schurter vann och sen drog med sig två landsmän upp på prispallen.

Emil Lindgren hade höga förväntningar på dagens tävling. Efter ett mycket stabilt lopp kom han i mål på 21:a plats: 
– Runt 20 är min placering i år. Det här var ett riktigt tufft race och fort gick det, konstaterar Lindgren efter loppet.

Förbundskapten Fredrik Ericsson menar att valet av cykel kan vara avgörande under årets VM:
– Den här banan gynnar de som kör på 29-tummare. Att ligga stabilt runt 20:e platsen i världen är riktigt bra. Men Emil är inte nöjd med att vara där, han siktar på topp tio. 

Emil Linde, 26:e plats i herrjuniorEmil Linde kom i mål på en 26:e plats i juniorernas VM-lopp med 104 startande. En placering han själv inte var nöjd med.
– De är så tråkigt! Det blev två startvurpor framför mig, jag blev låst båda gångerna och alla bara körde förbi. Jag kom ut bland de sista, Emil Linde, argt och besviket.
Under den andra delen av loppet lyckades han dock plocka upp många placeringar.

– Det är sådant som händer i stora startfält när man inte står långt fram i starten. Jag tycker att Emil gjorde ett bra lopp, konstaterar förbundskapten Fredrik Ericsson.

Vinnare i juniorklassen var nyzeeländaren Anton Cooper. Han gjorde ett sololopp och det var ingen som riktigt utmanade honom. Efter honom i mål kom tre fransmän.

I morgon, söndag, körs för första gången en sprinttävling med världsmästarstatus.

 

CROSS-COUNTRY OLYMPIC, September 8th, 2012

Final Results

Men Juniors

1 Start Loop + 5 Laps – Distance: 24.8 Km – Average Speed: 22.25 Km/h

 

Rank Name UCI Code Team Result

1 COOPER Anton NZL19940811 NEW-ZEALAND 1:06:53

2 KORETZKY Victor FRA19940826 FRANCE +02:17

3 CAROD Titouan FRA19940401 FRANCE +02:34

4 SEIGLE Romain FRA19941011 FRANCE +04:06

5 SWENSON Keegan USA19940216 UNITED STATES OF AMERICA +04:35

6 BOUQUERET Antoine FRA19940621 FRANCE +04:54

7 VETSCH Enea SUI19940206 SWITZERLAND +04:57

8 PANHUYZEN Kevin BEL19940624 BELGIUM +05:06

9 SCHMID Beltain ITA19940930 ITALY +05:06

10 FASNACHT Manuel SUI19950227 SWITZERLAND +05:07

 

26 LINDE Emil SWE19940207 SWEDEN +07:35

 

CROSS-COUNTRY OLYMPIC, September 8th, 2012

Final Results

Women Elite

1 Start Loop + 6 Laps – Distance: 29.3 Km – Average Speed: 19.02 Km/h

 

Rank Name UCI Code Team Result

1 BRESSET Julie FRA19890609 FRANCE 1:32:25

2 DAHLE FLESJAA Gunn-Rita NOR19730210 NORWAY +01:47

3 GOULD Georgia USA19800105 UNITED STATES OF AMERICA +03:12

4 SÜSS Esther SUI19740319 SWITZERLAND +03:22

5 KALENTIEVA Irina RUS19771110 RUSSIAN FEDERATION +03:23

6 SPITZ Sabine GER19711227 GERMANY +03:45

7 HURIKOVA Tereza CZE19870211 CZECH REPUBLIC +03:50

8 DAVISON Lea USA19830519 UNITED STATES OF AMERICA +03:50

9 DAWIDOWICZ Aleksandra POL19870204 POLAND +04:03

10 KLEMENCIC Blaza SLO19800311 SLOVENIA +04:05

11 ENGEN Alexandra SWE19880105 SWEDEN +04:26

 

CROSS-COUNTRY OLYMPIC, September 8th, 2012

Final Results

Men Elite

1 Start Loop + 8 Laps – Distance: 38.3 Km – Average Speed: 22.77 Km/h

Rank Name UCI Code Team Result

1 SCHURTER Nino SUI19860513 SWITZERLAND 1:40:55

2 FLÜCKIGER Lukas SUI19840131 SWITZERLAND +00:29

3 FLÜCKIGER Mathias SUI19880927 SWITZERLAND +00:51

4 ABSALON Julien FRA19800816 FRANCE +01:04

5 GIGER Fabian SUI19870718 SWITZERLAND +01:16

6 FONTANA Marco Aurelio ITA19841012 ITALY +01:45

7 FUMIC Manuel GER19820330 GERMANY +01:58

8 STANDER Burry RSA19870916 SOUTH AFRICA +02:01

9 TEMPIER Stéphane FRA19860305 FRANCE +02:06

10 MANTECON GUTIERREZ Sergio ESP19840925 SPAIN +02:53

 

21 LINDGREN Emil SWE19850504 SWEDEN +05:23


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin


Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat. Nu får disciplinen en egen Sverige Cup

– Vi är jätteglada att vi kunnat bygga upp detta och förhoppningen är att det ska utveckla våra cykeldiscipliner både i nationell bredd och internationell elit. Nyheter för i år blir att vi kommer ha en Swe Cup i Enduro som riktar sig både till motionärer och elitsatsande cyklister, samt både nya och återkommande arrangörer av Svenska Mästerskapen i våra olika discipliner. Så nu håller vi tummarna att pandemin går åt rätt håll så att vi kan komma igång med tävlingsverksamheten, säger Adrian Hörnqvist, förbundskapten för SWE MTB GRAVITY

SWE Cup i Enduro kommer bestå av sex deltävlingar inklusive Svenska mästerskapen. Tävlingarna kommer vara utspridda i landet och målsättningen är att alla arrangemang ska hålla hög kvalitet och bjuda på rolig och utmanande cykling för våra cyklister. Det är intressant att vi också får in flera nya arrangörer som inte tidigare har genomfört arrangemang. Här är vi extra glada att Ulricehamn och Arvika vill arrangera tävlingar.
Utöver SWE Cup och Svenska mästerskapen i Enduro är målet att minst två till mästerskap ska genomföras, SM i Downhill och i Pumptrack.

– Utöver nationell tävlingsverksamhet står även landslagsverksamheten inför ett spännande år. Om världsläget tillåter kommer vi såklart finnas på plats på internationella tävlingar och mästerskap med våra duktiga cyklister, men det finns även planer för ett par träningsläger utomlands och ett antal träningsträffar hemmavid, säger Adrian Hörnqvist.

Preliminärt tävlingsschema för 2021

5-6 juni: Arvika – SWE CUP Enduro
7-8 juli: Åre – SWE CUP Enduro
15-16 juli: Järvsö – SWE CUP Enduro SM
17 juli: Järvsö – Pumptrack SM

21-22 aug: Åre – SM i Downhill
28-29 aug: Ulricehamn – SWE CUP Enduro
18-19 sep: Falun – SWE CUP Enduro
9-10 okt: Isaberg – SWE CUP Enduro

För mer information
www.swemtbgravity.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024


Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få arrangera två världscups-deltävlingar i UCI Mountainbike Crosscountry (MTB XCO) i Jönköping 2023 och Falun 2024.

Målet om att återkommande få arrangera UCI MTB XCO världscuper i Sverige har varit i planeringsfasen i flera år och en projektgrupp är sedan länge tillsatt. Avsiktsförklaringen är ett första steg i planen om att förhoppningsvis välkomna världscuptävlingar i Sverige framöver.

Överenskommelsen mellan UCI och Svenska Cykelförbundet har nu tagit projektet ett stort steg framåt mot att bli verklighet. Från mars 2021 kommer Henrik Rydelius leda projektet mot att vinna budgivningen om att stå värd för världscupstävlingarna i Sverige – och tillsammans med projektets samarbetspartners i Falun och Jönköping – förhoppningsvis sätta Jönköping och Falun på den internationella MTB-kartan.

– Det här är ett första steg mot att få arrangera världscupstävlingar i MTB XCO i Jönköping och Falun. UCI har godkänt att vi ska skicka in buden och min känsla efter dialog med UCI är att det ser lovande ut för svensk MTB. Nästa steg i ansökningsprocessen blir att konkretisera datum, banprofiler med mera, säger Henrik Rydelius.

Tävlingarna skulle onekligen sätta dessa två svenska städer på världskartan.

Det här är en fantastisk möjlighet för hela kommunen då cykel och mountainbike är en tydlig inriktning för oss. Sen MTB europamästerskapen 2016 har vi på Destination Jönköping arbetat tillsammans med våra dedikerade cykelföreningar mot att välkomna en världscup. Vi ser fram emot att förhoppningsvis få välkomna världseliten, cykellagen, åskådare, tv-tittare och så klart att få skapa en cykelfest i Jönköping 2023, säger Charlotte Guldstrand, tillförordnad VD på Destination Jönköping.

Så om allt går vägen ser vi kanske Jenny Rissveds mfl cykla för guld mot världseliten här på hemmaplan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trek släpper nya E-caliber

Trek släpper nya E-caliber


En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg hej till Treks nya E-caliber. Grunden här är Treks senaste monster till XC-hoj Supercaliber som man bakat ihop med det beprövade Fazua-systemet.

Det som skiljer det från mer traditionella elcykelsystem är att batteriet och motorn sitter i samma löstagbara enhet. Konstruktionen har visserligen lägre prestanda, men även en avsevärt lägre vikt. I sin lättaste utformning väger E-caliber så lite som 15,77 kilo – och den tyngsta, enklaste och billigaste versionen väger bara 18,5 kilo. Plockar man ut Fazua-enheten bantar man cykeln med 2,75 kilo och får då något som är relativt nära en vanlig crosscountry-cykel. 

Motorn levererar tre olika former av assistans: Breeze som motsvarar cirka 100 watt, River 210 watt och Rocket som trycker ut 250 i maxwatt. Räckvidden på den lägsta effekten ligger på ungefär 70 kilometer med 1 200 höjdmeter klättring.

El-XC specifik
E-Calibers geometri har anpassats för en elcykel för XC. Den är 1,5° flackare jämfört med Supercaliber, styrhuvudets vinkel är på 67,5° och reachen är längre för att ge extra stabilitet i de högre hastigheterna. E-Caliber-modellerna har också en gaffel på 120 mm.

Precis som Supercaliber, har E-Caliber Treks exklusiva IsoStrut-dämpare – en strukturell dämpningskonstruktion med 60 mm inställbar slaglängd kombinerat med ett unikt pivotlöst bakstag som kompenserar för underlaget.

Den billigaste versionen av E-caliber kostar 76 000 kronor – den dyraste nästan det dubbla.

E-Caliber kommer i dessa modeller
E-Caliber 9.9 XX1 AXS
E-Caliber 9.9 XTR
E-Caliber 9.8 XT
E-Caliber 9.8 GX
E-Caliber 9.6


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD


Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är vi fler som ska dela på kakan och då behöver vi cyklister göra vår rätta del i ekvationen.

Internationellt finns det lite olika informella regler kring hur cyklister ska uppföra sig i skogen, bland annat har IMBA (international mountainbike association) sin rules of the trail. Men de rimmar inte helt med svensk allemansrätt och den öppna stigkultur vi har här. Så här är vårt förslag till en samling regler eller snarare ett kodex för oss svenska stigcyklister att leva efter.

#sharethetrail

1.Cykla bara där du vet att du faktiskt får.

2. Respektera andra på stigen. Lämna företräde för vandrare och ryttare och var inte främmande för att du ibland kan behöva stanna helt. Använd gärna en stiganpassad ringklocka även i skogen.

3. Lär dig allemansrätten och hur den påverkar dig. Värna om det du vill njuta av, vår gemensamma natur.

4. Sladda inte, att låsa hjulen i onödan bidrar mest med slitage och ger oss cyklister dåligt rykte.

5.Undvik att cykla över känsliga marker och på de allra våtaste dagarna.

6.Ta med ditt, och även andras, skräp hem.

7. Hälsa! Var den trevligaste personen i skogen. Ett leende kostar ingenting 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike


Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge hittills. En framtidsvision om hur cyklar kan komma att se ut om ett decennium.

Foto: Andreas Timfält

”Det är enkelt ett koncept/vision av vad mountainbikes kanske ser ut som om 5-10. Förutom att den inte är byggd för mässor utan 100% till att köra på” Säger Gustav om det imponerande bygget

Vad var tanken med projektet?

”Redan från första början fanns det två huvudsakliga mål Hyper Spark-bygget: att försöka bygga den snabbaste och bästa XC/Långlopps-cykeln och samtidigt göra den till den stilrenaste med helt intern kabeldragning. Mycket av inspirationen kommer från landsvägscyklar där det numera är mer eller mindre standard med dolda kablar på toppmodellerna. Men jag ville även att det skulle vara lite av cykelvärldens svar på så kallade hypersportbilar, och därav namnet. Den skulle helt enkelt höja ribban för både prestanda och utseende, och samtidigt kännas väldigt exklusiv. Det var därmed viktigt att inte tumma på något, utan landsvägsstuket till trots så skulle den bibehålla alla funktioner hos en modern mountainbike. Så inga genvägar som att inte ha dropper-sadelstolpe eller stötdämpning med lockout som var bra nog att tävla på”

Hur löste du det?

”Tack vare ny teknik som SRAM’s trådlösa AXS-komponenter och FOX elektroniska automatiska stötdämpningssystem LiveValve så underlättades jobbet, men det krävdes fortfarande mycket uppfinningsrikedom och modifikationer för att göra idéen till verklighet”

Vilka var utmaningarna?

”Först behövde ett styrstopp tillverkas, för att förhindra att de internt dragna kablarna skulle skadas om man vred styret för mycket. Så ett system för det specialtillverkades och laminerades fast på ramen med kolfiber. Även styret och framgaffeln behövde modifieras ordentligt, för att sen även förstärkas så att cykeln är säker för användning. Därefter följde ett enormt antal timmar för att snygga till allt och få till ett så perfekt utseende som möjligt. Det sistnämnda var särskilt viktigt eftersom jag verkligen inte ville att det skulle se ut som ett hafsigt hemmabygge, utan som något som kom direkt från fabrik eller någon utvecklingsavdelning med resurser jag bara kan drömma om. Den pärlvita färgen passar bra in med trenderna 2021, men i övrigt är konceptet menat som en försmak av vad mountainbikes kanske kommer se ut som om 5 år eller mer. Men koncept till trots, den är inte byggd för cykelmässor utan verkligen för att köras på. Med en smått otrolig speclista kommer den förhoppningsvis vara minst lika snabb som den ser ut!”

Ram: Alla öppningar i ramen för kablar täcktes för så att den fick ett renare utseende. Den pärlvita färgen heter Oryx White och kommer faktiskt från Volkswagens färgkarta.

Styrstopp: En av de absolut största utmaningarna med bygget. En platta i aluminium tillverkades för hand och laminerades fast med kolfiber alldeles bakom styrröret. Längst fram på denna sitter en pigg som är utbytbar i händelse av en krasch. Allt förstärkningsjobb i kolfiber är gjort av Mattias Hellöre i Insjön, som till vardags reparerar trasiga kolfiberramar. Under den handgjorda kåpan sitter resten av hårdvaran till stoppet, som skruvas fast på styrröret ungefär så som man skruvar fast en styrstam.

Styre: För att bromsslangarna skulle kunna gå inuti styret behövde hål göras. Det är självklart aldrig en bra idé att bara borra hål i ett styre, så det förstärktes därefter externt. Det gjordes även ett hål där styrstammen ligger an mot styrröret, för att låt slangarna passera vidare.
Framgaffel: Det gjordes hål i baksidan av styrröret för att slangen till bakbromsen samt kablarna från LiveValve-systemet skulle kunna passera vidare ut i ramen. Även det en generellt dålig idé, så styrröret förstärktes sedan kraftigt. Längst upp i styrröret sitter det en solid gängad ”starnut”. Denna tar klämkrafterna från styrröret och kompenserar för spåret/hålet där uppe för bromsslangarna.
Stötdämpning: Fox LiveValve är elektroniskt och helt automatisk, så det ersätter en traditionell remote för att låsa dämpningen. Det sitter en sensor vid vardera hjul, och så fort de känner av en stöt så öppnar de framgaffeln eller bakdämparen på bara 3 millisekunder, vilket är ungefär 100 gånger snabbare än vad ögat blinkar. Systemet känner även av fritt fall, så om man åker utför ett drop så öppnas dämpningen redan i luften. Det finns fem olika lägen som styr hur lite det krävs för att dämparna ska öppna samt hur länge de ska vara öppna efter smällen. Om batteriet tar slut så förblir dämparna öppna och allt fungerar precis som på en vanlig cykel.
Hjul: Syncros Silverton SL är tillverkade helt i kolfiber. Fälgen, ekrarna och navflänsarna är gjorda i ett enda stycke, vilket betyder att istället för separata ekrar så går det kolfibertrådar hela vägen från ena sidan av hjulet till den andra. Innerbredden på fälgarna är 26mm och frihjulsmekanismen är det beprövade systemet från DT Swiss. CushCore XC däck-inserts används för bättre åkegenskaper och visst skydd.

Reglage: Både AXS droppern och växeln styrs med hjälp av Zirbel Twister WE01 reglage. Man kan säga att dessa är lite av en hybrid mellan triggers och gripshift. En ring med en spak på roterar runt styret, och fjädermekanismen sköts av magneter. Så för att växla till en lättare växel trycker man nedåt och till tyngre trycker man uppåt med baksidan av tummen. Det går även att hålla in för att växla flera steg. Normalt sett drar man kablarna från reglagen till en SRAM AXS BlipBox, men här är de istället fastlödda direkt på kretskorten från de traditionella reglagen. All elektronik är sedan gömd inuti styret.
Bromsar: Trickstuff Piccola Carbon är de lättaste bromsarna för mtb på marknaden, men samtidigt extremt kraftfulla (och med pris därefter). I det här fallet har de en speciell slangkoppling vid handtagen, som är framtagen just för intern dragning av slangarna.
Drivlina: Utväxlingen är helt klart åt det tyngre hållet med en specialtillverkad 40T Garbaruk framklinga och matchande 10-50T kassett. Bakväxeln har ett CeramicSpeed OSPW system där extra stora växeltrissor ger lägre friktion för kedjan. Denna är i sin tur en CeramicSpeed UFO som har en speciell behandling för lägre friktion, därav den vita färgen. Behandlingen är tänkt för torra förhållanden och håller i upp till 60 mil innan den åter blir en ”vanlig” kedja, så den är tänkt som en race day-komponent. Alla kullager (hjul, vevlager, styrlager) är även de från CeramicSpeed.
Sadelkombos: Den huvudsakliga kombon är en RockShox Reverb AXS 170mm dropper-stolpe med en Syncros Belcarra R SL sadel där railsen och stommen i kolfiber är gjutna i ett enda steg och stycke. Tekniken kallas resin transfer molding, där man lägger upp kolfibern torr i en speciell gjutform. Resinet sprutas sedan in under mycket högt tryck och allt härdas sen i ett enda steg.
I tillägg till kombon ovan finns även två otroligt mycket lättare fasta sadelkombos. Båda är gjorda av Berk i Slovenien, varav den vita har själva röret tillverkat av Schmolke Carbon i Tyskland. Den vita har ”traditionella” rails vilket gör att stommen kan flexa som vanligt för mer komfort, medan den svarta helt saknar rails och väger endast 133g men ger avkall på lite komfort.

Och vikten då?
Med dropper seatpost: 10,50kg
Med den vita sadelkombon 9,82kg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in