En grusigare Roadmachine från BMC
BMC släpper en ny version av sin komforträcer Roadmachine och gör den redo för fler typer av vägar.
Allt fler blandar in grus på sina rundor eller vill ha en cykel som klarar mer än bara ren slät asfalt. Andra vill ha en cykel som inte är så punkakänslig på sin pendling. Det är inte så konstigt att grussegmentet växer så det knakar.
BMCs komfortracer kom ut för fem år sedan och har genomgått lite små förändringar genom åren. Denna senaste version har fått tillägget X. Det är ingen ren gravelhoj utan ett åk byggd på samma plattform som vanliga Roadmachine men som anpassats för att passa på fler typer av vägar. Drivlinan är SRAMS nya 1X trådlösa Force XPLR som matchats med ett par 32 mm däck.

För er som inte är bekanta med segmentet komforträcers är det främst hojar med en något mer avslappnad sittställning, bekvämare i längden och snällare mot ryggen. (det var den hojen Skoda Cycling Team körde på 2021) Just grushojar brukar annars även ha just en något mer avslappnad sittställning än ”vanliga” landsvägshojar, så steget är ganska logiskt.
Vikten för den testade hojen hamnar på 8.1 kilo. Mer än en vanlig Roadmachine men så får man en hoj som även klarar mer grus utan att vara seg på vägen. Och har man bara två hjulset eller orkar byta däck har man en hoj som klarar en hel del.


Roadmachine X kommer i två modeller. ONE som finns tillgänglig nu och kostar ca 60 000 och TWO Som kommer i april nästa år och kommer kosta runt 47000. Storleksspannet är 47, 51, 54, 56, 58 och 61. Där i april kommer man även släppa en aluversion som kostar drygt 22000.