En bättre Roadmachine från BMC

En bättre Roadmachine från BMC


En cykel för alla vägar. Tanken med en komfortracer är att man ska få samma prestanda och kraftöverföring som i en tävlingshoj, men i en något mer bekväm och mångsidig cykel. Roadmachine är BMCs svar på vad en komfortracer ska vara, och den senaste versionen har fått sig några ordentliga uppdateringar.  

Ren konkret handlar uppdateringarna om en cykel som nu får helt integrerade vajrar och kablar.

Den är lättare och styvare. Runt vevpartiet rör det sig om 5 procent mer styvhet och i framtriangeln rör det sig om hela 20 procent mer styvhet, förändringar som gör cykeln något mer tävlingsinriktad. Gaffeln har fått 10 procents mer styvhet, något som ger mer kontroll och självförtroende vid utförskörningarna.

Ramen har nu även plats för 33 mm gummi, vilket gör det möjligt att köra med däck som passar sig även för grus och vägar med sämre eller okänt väglag.

Överröret har även fått två gängor där man kan fästa en liten väska för energi eller andra prylar, så anpassat för den som ska ha en lång dag i sadeln och vill ha en liten topprörs som sitter bättre än de man spänner fast.

När vi testkörde hojjen under ett regnigt pass nere i Schweiz under försommaren så gick tankarna direkt till deras Teammachine. Och det är inte så konstigt, för båda har nu samma lösning för integration och så gott som samma cockpit. De har även samma möjlighet till integrerat dator och kamerafäste i styrstammen.

Vi upplevde den som snäppet mer rejsig och responsiv än föregångaren, men utan att ge avkall på komfort. Styvheten sitter där den ska, runt vevparti, framtriangel och gaffel, men den D-formade sadelstolpen och de (sen tidigare) sänkta sadelstagen bjuder på upplevd komfort. 

Helt klart välkomna uppdateringar på en bra hoj som nu har blivit ännu mer mångsidig. 

Läs mer om cykel och modellerna här


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Hans Olsson

Vad kostar den och var kan man köpa cykeln?
hake.olsson@telia.com



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Vårgårda ställer in World Tour, igen

Nej i år blir det inga segergester i Vårgårda, för nu ställer man in World...

Läs mer

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer
Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter Omloop Het Nieuwsblad blev skillnaderna...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer