Emilia Fahlin har cyklat hem dubbla OS-starter

Emilia Fahlin har cyklat hem dubbla OS-starter


Efter en skada och en säsong av frånvaro gjorde Emilia Fahlin för en månad sen comeback och hamnade först nia på GP d’Isbergues och sen på en imponerande 15e plats på VM i Yorkshire. 

Imorse stod Emilia på startlinjen på den sista World Tour-tävlingen i kinesiska Guangxi och blev även denna gång nia. Vann gjorde australiensiskan Chloe Hosking. Men den där niondeplatsen visade sig vara värdefull för den innebär nämligen att Emilia Fahlin nu blir rankad topp-100 i OS-rankingen, något som gynnar Sverige på OS i Tokyo nästa sommar.

– Det stämmer. Emilia har säkrat en plats till Sverige på OS, säger förbundskapten Lucas Persson till SVT Sport.

Till ekvationen hör även Lisa Nordén som genom sin placering på VM ordnade en svensk OS-start i tempoloppet. Men det innebär inte det finns en chans att båda cyklisterna får åka till Tokyo. Sverige har bara en OS-plats på damsidan, förklarar förbundskaptenen Lucas Persson för Sverige Radio.

Sverige har nu i alla fall säkrat en plats på både linje och tempo, samma cyklist måste dock köra båda distanserna, men vem som får åka bestäms av Sveriges olympiska kommitté.

(Bilden är en arkivbild, foto: Niklas Wallner)

Antal kommentarer: 1

Björn Eriksson

när SOK är med och skall bestämma vilka som skall representera, vet vi ju inte vilka som blir uttagna, sett det hända ett antal gånger, en har skaffat OS-platsen, en annan får åka baserat på SOK:s egna rankingsystem.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ludvigsson och Nordén redo för VM

Ludvigsson och Nordén redo för VM


En trupp på sex cyklister representerar Sverige vid UCI Road Championship 2020 i Imola, Italien nästa vecka.

Förbundskapten Lucas Persson hoppades in i det sista på att nyss skadade Emilia Fahlin skulle kunna delta, men nu blir det en trupp utan henne som representerar Sverige på Landsvägs-VM i form av Hanna Nilsson, Wilma Olausson, Julia Borgström, Lisa Nordén, Tobias Ludvigsson och Lucas Eriksson. Lucas Persson kommenterar uttagningarna såhär i ett pressmeddelande

Tempo Damer den 24 september
”VM börjar med Damernas tempolopp den 24 september. Här ställer vi till start med Lisa Nordén som körde in på en fin 14:e placering förra året. Vi hoppas ju såklart att hon kan förbättra det resultatet något.”

Tempo Herrar den 25 september
”På herrarnas tempolopp så ställer vi till start med Tobias Ludvigsson som förra vecka körde in på en fin 5:e plats på avslutande etappen av etapploppet Tirreno-Adriatico.”

Damernas Linjelopp 26 september
”I denna klassen så var tanken att vi skulle satsa allt på Emilia Fahlin som har varit vår bästa åkare dom senaste åren. 2018 då blev Emilia 4:a på en liknande bana i Innsbruck. Tyvärr kommer nu alltså inte Emilia till start efter  olyckan på damernas Giro de Italia. Då väljer vi istället på att satsa på Hanna Nilsson och våra unga cyklister Wilma Olausson och Julia Borgström.”

Herrarnas Linjelopp 27 september
”VM avslutas med herrarna tävling på Söndag. Här ställer vi till start med svenska mästaren Lucas Eriksson. Lucas kör denna vecka etapploppet Skoda-Tour de Luxembourg och räknar med att komma med bra form till VM.”

FAKTA UCI Road Championship 2020

Det blir Italienska Bologna och staden Imola som står värd för UCI Road Championship 2020. VM skulle ursprungligen ha gått i Aigle-Martigny, Schweiz, men landets corona-restriktioner satte stopp för arrangemanget.

Med anledning av Covid-19 har UCI valt att begränsa tävlingarna till elitklasserna, det innebär att varken juniorer eller U23 kommer att delta i årets Landsvägs-VM.

Start och mål kommer att äga rum på klassiska Imola motorbana och herrbanan kommer att vara 259,2 km med nästan 5000 meter klättring. Dameliten kör 144 km och 2750 höjdmeter.

Program UCI Road Championship 2020

Torsdag 24 september: Dam Elit Tempo

Fredag 25 september: Herr Elit Tempo

Lördag 26 september: Dam Elit Linje

Söndag 27 september: Herr Elit Linje


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Inget VM för Emilia Fahlin

Inget VM för Emilia Fahlin


Det blir inget cykel-VM för Emilia Fahlin. I tisdagens Giro Rosa-etapp råkade hon ut för en oturlig handskada som nu måste opereras.
– Enligt läkarna handlar det om en spiralfraktur och jag ska opereras under fredagen. Det är tyvärr ingen möjlighet att det hinner läka innan VM, säger Emilia Fahlin till vargardacycling.se
Det var i samband med langning av vätska som VM-fyran från 2018 fick en rejäl smäll på handen.
– Det är ett otroligt oflyt. Nu hoppas jag åtminstone komma igång och träna om några veckor. Kanske hinner jag köra några tävlingar till innan säsongen är över, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”


83 mil på nio dagar väntar cykeldamerna i årets ”Giro Rosa” som inleds i italienska Grosseto på fredagen.
– Det kommer att bli rätt tufft. För mig är det sannolikt mycket ”skitjobb” som väntar, säger Emilia Fahlin, enda svenskan på startlinjen, till vargardacycling.se.

Örebrocyklisten kör för franska FDJ Nouvelle och på förhand är planen att teamet i första hand ska jobba för danskan Cecilie Uttrup Ludwig som tillhör favoriterna i årets upplaga.
– Det är vår ambition att slita hårt för henne. Men det är svårt att förutspå vad som ska hända. Kommer det en möjlighet att vara med i toppen under någon av etapperna så är jag beredd så klart.

Giro Rosa är ett av få etapplopp som finns kvar på det covid 19-reviderade tävlingsschemat i damernas World Tour och innehåller bland annat en etapp på drygt 170 km – en mil längre än den max-rekommendation som Internationella Cykelförbundet satt.
– Den etappen kommer också dagen efter att vi kört 14 mil så det kommer säkert att kännas. Eftersom det är så länge sedan jag körde ett etapplopp så vet man inte riktigt hur kroppen svarar, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Göteborgsgirot 2020 ställs in

Göteborgsgirot 2020 ställs in


På grund av den nuvarande situationen med Covid-19 har organisationen bakom loppet beslutat att ställa in samtliga lopp under Göteborgsgirot 29-30/8 2020.

”Ett nytt lagförtydligande gällande evenemang och folksamlingar gjort det omöjligt för oss att genomföra evenemanget så som planerat, trots spridning av startgrupper. Vi förstår att Göteborgsgirot har varit ett mål för många, men ibland får man kämpa lite extra, precis som vi också gör just nu”, heter det i ett pressmeddelande.

Samtliga startplatser gäller istället till evenemanget 2021. Så tills dess är det bara att fortsätta hålla hjulen rullande och sikta framåt.

På deras hemsida finns en sammanställning med svar på några vanliga frågor (FAQ) där läget förklaras ytterligare.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Helt ny Tarmac från Specialized

Helt ny Tarmac från Specialized


Det har ryktats och hintats i månader nu, och nu är den här, den sjunde generationen av Specializeds flerfaldigt medaljbeströdda och prisvinnande Tarmac här, SL7, En cykel som för tankarna direkt till Specializeds aerohoj Venge.

Målet nu är en cykeln där ”Julian Alaphilippes attackerande klätterteknik och Peter Sagans aggressiva kraft” kan få utlopp i en och samma cykel. Efter tre år med SL6 , som kom 2017, menar Specialized nu att det inte lägre finns behov av en separat klätterhoj och aerohoj, nu behövs det bara en cykel, så man slipper välja, så man slipper kompromisser, därför är Tarmac SL7 väldigt, väldigt lik en Venge. Eller mer som en mix av Venge och gamla Tarmac. Venge kommer nu inte längre säljas som komplett cykel, vilket kanske säger något om hur mycket Specialized tror på nya Tarmac.

Aerodynamiskt är den nya Tarmac SL7 45 sekunder snabbare över 40km jämfört med Tarmac SL6. Förbättringen grundar sig i ramdesignen, den integrerad cockpiten (Aerofly och Tarmac styrstam), och de nya Roval Rapide hjulen. Men det räcker inte med att vara snabb, det ska vara lätt med. En S-Works Tarmac SL7 väger in på 6.7 kilo direkt ur kartongen.

Hala och avskalade linjer, som det ska va på en hoj med aeroattribut
Aeroflystyret och den nya Tarmacstyrstammen gör ett kanonjobb med att dölja vajrar, utan att vara ett totalt kaos för mekanikern.
Snyggt integrerat fäste för dator + GoPro
Unik placering för Di2 boxen
Vår testhoj, en Tarmac PRO med Ultegra Di2, mer läser du i kommande nummer av Bicycling (nr 5)

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in