Emil Lindgren och Elisabeth Sveum vann Cykelvasan 90 2019

Emil Lindgren och Elisabeth Sveum vann Cykelvasan 90 2019


– Det känns sjukt bra. Jag har ju försökt och försökt så många gånger. Äntligen fick jag göra det, säger 34-årige Sätersonen Emil Lindgren sedan han stegrat över mållinjen som etta.

Cykelvasan är Nordens största MTB-lopp och arrangerades för första gången 2009. I år är över 24 000 deltagare anmälda, varav 13 000 i lördagens huvudlopp Cykelvasan 90 mellan Sälen och Mora.

Emil Lindgren har länge suktat efter en seger i Cykelvasan. Lindgren har en lång och framgångsrik karriär med många SM-guld, internationella meriter och 16 år som proffs bakom sig. Men på meritlistan saknades en seger i Cykelvasan. Tidigare har han som bäst varit tvåa 2010. På åtta tidigare starter har han aldrig varit sämre än sexa.

Beskriv vad som gjorde att du kunde vinna idag?
– Jag höll mig lugn och gjorde inte så värst mycket jobb idag. Annars brukar jag vara den som är längst fram och mosar på, säger Emil.

Det var fina förhållanden längs hela banan då regnet höll sig borta. Motvinden var dock en faktor att ta hänsyn till.
– Det var kanske bra att det var lite motvind idag. Jag gömde mig så mycket jag kunde och gjorde det jag behövde men inte så mycket mer.

Emil hade bra hjälp av fjolårssegraren och teamkompisen Michael Olsson. Inte minst på slutet.
– Micke hjälpte mig ordentligt. Inte minst de sista kilometerna då han gjorde allt jobb och höll farten hela vägen fram till sista kurvan. Han offrade sig hundra procent. Det var asbra.

När kände du att du hade segern?
– Nej, det är bara en meter före mål.

Vad betyder segern?
– Jättemycket! Jag bockar av det sista jag behöver bocka av på listan. Jag är sjukt nöjd.

Matthias Wengelin, Länna sport CK, vann för tio år sedan och var nu nära en andra triumf men var hjulet bakom Lindgren över mållinjen som tvåa.
– Jag kom ju närmare en vinst igen. Men visst hade det varit kul att vinna nu när det var tio år sedan. Men en andraplats är helt okej. Jag gjorde det jag kunde, säger Matthias Wengelin.

Hur har du upplevt loppet idag?
– Det var väldigt långsamt och avvaktande och en stor klunga. Det gällde att hålla sig långt fram för att undvika strul.

Erik Mattelin, Highland Cycling, satte rejäl färg på loppet när han kom loss strax innan Hökberg.
– Det var väldigt avvaktande åkning så jag tänkte att jag skulle gå för spurtpriset i Hökberg. Jag stack lite tidigt men jag fick en ganska skaplig lucka och jag malde på och tänkte att de kommer väl snart ikapp. Men de kom aldrig och med 14 kilometer kvar bestämde jag mig för att gå för det, men med motvinden så visste jag egentligen att det inte riktigt skulle gå. Förhoppningen var att det skull bli oreda i klungan.

Hur gick tankarna ensam i tät?
– Helt ärligt så är det ett helvete. Man ligger på limit och vet att det är en halvtimme kvar, säger Mattelin som blev infångad strax efter Eldris och åkte in över mållinjen som 23:a, tre sekunder efter Emil Lindgren.

Damelit
Damtävlingen, som startade 45 minuter före herrarna, avgjordes strax innan herrarna dundrade i mål och även där handlade det om en spurt. Inte med 30-talet åkare som på herrsidan utan med fem. Det var första gången i Cykelvasans historia som så många som fem damer kom in på upploppet tillsammans.

Vid passeringen i Oxberg hade dessa fem åkare kommit loss: Elisabeth Sveum, Kloppa Offroad Klub, fjolårssegraren Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Nesset CK, fyrfaldige vinnaren Jennie Stenerhag, Falu CK/Åbro, Hanna Bergman, Falu CK, som var tvåa i fjol och vann premiären 2009 samt Nellie Larsson, Team Lapierre Sweden.

De fem höll ihop hela vägen till upploppet där de två norskorna korsade mållinjen först, Sveum före Hovdenak. Elisabeth Sveum som var 17:e i debutloppet i fjol fick nu verkligen allt på plats när det drog ihop sig till avgörande.
– Farten ökade över Auklandbron men det var ingen som kom upp. Sen tajmade jag spurten perfekt. Det är jättestort att vinna Cykelvasan, säger Sveum.

Sveum hade tufft att gå med när tätgruppen minskade från tio till fem åkare halvvägs.
– Det var precis att jag klarade att gå med då, berättar norskan.

Tvåan Hovdenak var något besviken att hon inte kunde försvara segern från i fjol.
– Elisabeth är bra att spara på sina krafter så jag tänkte att hon skulle få starta spurten. Hon hade legat länge bak och bara sparat. Hon fick ligga först på slutet men då gick det så sakta att det inte kostade något. Så dessvärre klarade varken jag eller Jennie att ta henne i spurten, berättar Hovdenak och fortsätter;
– Jag vill inte snacka ner henne men det känns inte så kul när hon låg och lurade så länge. Men det är ju tillåtet.

Trean Jennie Stenerhag såg stark ut längs banan och tog många spurtpris men på slutet räckte det inte till att ta en femte seger i Cykelvasan 90.
– Vi hade sådan otrolig motvind hela vägen så jag visste att en långspurt är riskabelt. Jag hade velat ta en längre men jag hade inte det där extra i benen idag. Det var hårt. Idag räckte det tyvärr inte, säger Stenerhag.


RESULTAT
Cykelvasan, tävlingsklass 94 km Sälen-Mora, damer, 2019-08-10

1 Elisabeth Sveum, (NOR), Kloppa Offroad Klub, 3.08.41
2 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, (NOR), Nesset CK, 3.08.41
3 Jennie Stenerhag, (SWE), Falu CK/Åbro, 3.08.41
4 Hanna Bergman, (SWE), Falu CK, 3.08.42
5 Nellie Larsson, (SWE), Team Lapierre Sweden, 3.08.43
6 Sandra Salinger, (SWE), MIX Sports club/Axelent, 3.11.07
7 Emmy Thelberg, (SWE), TCM.se, 3.11.08
8 Sandra Backman, (SWE), Team She Rides PWRD by Scott & Idre/ She Rides CK, 3.11.10
9 Linn Gustafzzon, (SWE), ML sports club, 3.11.10
10 Åsa Erlandsson, (SWE), Varbergs MTB, 3.11.12

Cykelvasan, tävlingsklass 94 km Sälen-Mora, herrar, 2019-08-10

1 Emil Lindgren, (SWE), Serneke Allebike MTB TEAM, 2.48.41
2 Matthias Wengelin, (SWE), Länna sport CK, 2.48.41
3 Michael Stjernquist, (SWE), Team HiQ / IKHP Huskvarna, 2.48.41
4 Oscar Lind, (SWE), Serneke Allebike CK, 2.48.41
5 Albin Johansson, (SWE), Mjölby CK, 2.48.41
6 Calle Friberg, (SWE), HiQ Sports Club, 2.48.42
7 Emil Hasund Eid, (NOR), Kloppa Offroad Klubb, 2.48.42
8 Sigurd Salberg Pedersen, (NOR), Lillehammer Cykleklubb, 2.48.42
9 Henrik Blom, (SWE), Team Hi5 OIK Race – Obbola IK, 2.48.42
10 John Midelf, (SWE), Specialized concept store ck, 2.48.42

Fotnot: Bergspriserna i Evertsberg vanns 2019 av Jennie Stenerhag, tid 1.44.25, och Viktor Junell 1.33.25.

CYKELVASAN 2020

Anmälan till Cykelvasan 2020 och Vasaloppets sommarvecka 2020 öppnar söndag 15 september 2019 på Vasaloppets hemsida! Vill du få en påminnelse när det närmar sig anmälan? Registrera din e-postadress redan nu på www.vasaloppet.se 

Segrare i Cykelvasan 2009–2019, herrar
2009 Matthias Wengelin, Cykloteket RT, 2.43.27
2010 Magnus Darvell, Team Kalas/Pedalogerna, 2.39.00 (Rekordtid!)
2011 Jesper Dahlström, Motala AIF Cykelklubb, 2.47.32
2012 Jesper Dahlström, Team Cykelcity, 2.47.20
2013 Fredrik Ericsson, CK Cykelcity.se, 2.43.01
2014 Johan Landström, Motala AIF/SCOTT 2.45.59 
2015 Alexander Wetterhall, Team Tre Berg – BIANCHI, 2.44.35 
2016 Lucas Eriksson, Serneke Allebike CK, 2.40.04
2017 Jonas Ahlstrand, Team ORMSALVA, 2.41.26
2018 Michael Olsson, Team Serneke Allebike, 2.40.16
2019 Emil Lindgren, Serneke Allebike MTB TEAM, 2.48.41

Segrare i Cykelvasan 2009–2019, damer
2009 Hanna Bergman, Falu CK, 3.09.05
2010 Emmy Thelberg, Härnösands CK, 2.54.53 
2011 Pia Sundstedt, Finland, 2.56.19
2012 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.02.06
2013 Alexandra Engen, GHOST Factory RT/Jönköpings CK, 2.55.37
2014 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Norge, 2.53.44 (Rekordtid!)
2015 Jennie Stenerhag, Falu CK, 2.57.22
2016 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.07.49
2017 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.05.26
2018 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Norge, 3.04.39
2019 Elisabeth Sveum, Norge, 3.08.41


Arrangemang i Vasaloppsarenan resten av veckan


Vasaloppets sommarvecka 2019
Fre 9 aug: Cykelvasan Öppet Spår. 94 km. Start Sälen
Fre 9 aug: Cykelvasasprinten. 1 km. Lindvallen, Sälen (Öppet kval på torsdagen)
Lör 10 aug: Cykelvasan 90. 94 km. Start Sälen (FULLTECKNAT 190627)

Sön 11 aug: Cykelvasan 30. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Ungdomscykelvasan. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Cykelvasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 90. 90 km. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasastafetten. 4,5–15 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasakvartetten. 19,1–24,2 km. Löparstafett för fyramannalag. Start Sälen

Vasaloppets vintervecka 2020

Fre 21 feb: Kortvasan. 30 km. Start Oxberg.
Lör 22 feb: Tjejvasan. 30 km. Start Oxberg.
Sön 23 feb: Ungdomsvasan. 9/19 km Start Eldris/Hökberg.
Sön 23 feb: Öppet Spår söndag. 90 km. Start Sälen.
Mån 24 feb: Öppet Spår måndag. 90 km. Start Sälen.
Tis 25 feb: Halvvasan. 45 km. Start Oxberg.
Fre 28 feb: Stafettvasan. 9–24 km. Femmannalag. Start Sälen.
Fre 28 feb: Nattvasan 90. 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen.
Fre 28 feb: Nattvasan 45. 45 km. Tvåmannalag. Start Oxberg.
Lör 29 feb: Blåbärsloppet. 9 km. Start Eldris.
Sön 1 mar: Vasaloppet. 90 km. Start Sälen.

Antal kommentarer: 1

Björn Eriksson

tittade på svtplay, trodde det skulle vara mer fokus på eliten än det var, nog för att man kan marknadsföra mtb som motionsform, men säkert var det mest redan frälsta som tittade på sändningen.



Ernesto Colnago för arvet vidare

Ernesto Colnago för arvet vidare


I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus, är cykelns form och funktion i grunden oförändrad. Det här fantastiska arvet berikar, upplyser och inspirerar oss. Och en av de sista levande länkarna till denna rika historia är fortfarande Ernesto Colnago.

Näst efter Eddy Merckx är Fausto Coppi en av cyklingens riktigt stora legender. Men till skillnad från Merckx, som fortfarande lever, så gick Coppi bort redan 1960. Så det är få som lever som träffat honom i verkligheten, men Ernesto Colnago är en av dem.

Han sitter mitt emot mig och lutar sig framåt.

– Så, Fausto Coppi. Det här var Il Giro 1956. Jag var mekaniker hos min vän Magni, förstås. Jag jobbade för honom. Men Coppi var min idol. En dag hade Fausto problem med sin cykel. Jag hjälpte honom. Och Coppi betalade mig 1 000 lire. De pengarna hade jag i min ficka i 20 år, säger Ernesto Colnago.

I dag är han 88 år och en levande legend. Han har varit en del av den professionella cykelsporten längre än någon annan nu levande person. Han har sett allt och gjort allt, och hans cyklar är ett av sportens mest kända varumärken.

– Tänker du på cyklar så tänker du Colnago. Jag blev Colnago eftersom jag tänker utanför ramarna. Alltid. Jag var först med custombyggda ramar, säger han.

Ernesto Colnago på fabriken utanför Milano

Colnagocyklar har det cyklats på i över sex decennier. Företaget firade sitt 60-årsjubileum 2014. Som mekaniker och senare teamsponsor har Ernesto arbetat på 25 Tour de France och 25 Giro d’Italia och på alla de andra loppen som står i tävlingskalendern. Med andra ord: om det har hänt så är chansen stor att han var där när det hände. Colnagocyklar har vunnit 62 världsmästerskap, 38 klassikerlopp, 21 grand tours och 18 olympiska medaljer.

Här sitter han nu, i sitt enorma kontor, och ser ut exakt som Ernesto Colnago. Som många kända människor är han mindre än man tror. Men han utstrålar den där sortens starka karisma som man varken kan lära sig eller köpa eller stjäla. I årtionden har människor förstått att vara tysta och lyssna när han talar, och det är det han fyller rummet med – känslan av pondus. Hans blotta närvaro betyder att någonting av vikt är på väg att ske, eftersom ingen släpper in en man med en sådan status i ringen utan anledning.

Ernesto Colnago omnämns ibland som Maestro eller Capo
– bossen. Men det är bara fånerier. Colnago jobbar åt oss – för cyklingen. Det kan vi se. När vi tittar på hans senaste modell i en cykeltidning eller känner på den i en cykelaffär. Du kanske till och med kan köpa en – eller om du har tur, träffa honom i verkligheten.

Från kontoret på Colnagofabriken ser man hans privata hem på andra sidan gatan. Det är ett enormt gods. På gallergrinden framför infarten sitter Colnago-loggan. Den kom till en kväll när en journalist på La Gazzetta dello Sport, Bruno Raschi, drog klöveress ur en kortlek och uppmanade Colnago att registrera det som ett varumärke.

C60 som byggdes i fabriken direkt under Ernestos hus

Vi känner till historien. Faktum är att det inte finns så mycket kvar att berätta om en man som Ernesto Colnago. Hans liv i cyklingens tjänst är väldokumenterat. I hans kontor finns så många minnesföremål att det gott och väl skulle räcka för att fylla ett medelstort museum. I korridorerna hänger foton från cykelsportens färgrika historia de senaste sju eller åtta decennierna.

Signor Colnago, har du blivit den man du trodde att du skulle bli när du var ung?

– Jag besökte Enzo Ferrari 1984. Jag var så oerhört nervös att det nästan inte går att beskriva. Och där var han. En gammal man, 87 år då – precis som jag är i dag. Ferrari bar mörka solglasögon i sitt mörka kontor. Jag satte mig. Han frågade hur gammal jag var. Jag svarade att jag redan var en gammal man, jag var 54 då. Enzo Ferrari var tyst. Sedan sa han: ”Du borde skämmas. Jag började bygga fantastiska bilar när jag var 54!”

Ha! Det var ett bra svar!

Han lutar sig framåt och fortsätter sin berättelse:

– Kolfiber är ett speciellt material. Vi började vårt samarbete med Ferrari eftersom kolfiber var nästa steg i utvecklingen och eftersom jag trodde att Ferrari var den bästa partnern när vi skulle ta steget från stål till titan och vidare till nästa nivå. Cykelindustrin utvecklas. Men folk var skeptiska och litade inte på att cyklarna skulle klara belastningen rent mekaniskt. Med det gjorde de. Vi vann Paris-Roubaix fem år i rad. Titta. Det här är kolfiber, och det här med.

För Colnago har det ofta handlat om just detaljerna

Han tar två till synes identiska rör i kolfiber och slänger det ena mot golvet. Det skräller plågsamt högt. Sedan slänger han det andra röret. Det avger bara ett litet mjukt ljud när det landar på golvet. Han tittar på mig. Jag nickar. Det han menar är: Det första röret är värdelöst. Och jag gjorde det andra.

Han sätter sig ner, tar fram sitt anteckningsblock och visar massor med anteckningar, nedskrivna på allt från kuvert och tidningar till flygbiljetter.

– Titta. Det här är från en resa till Hong Kong. Jag jobbade på en ny design på flyget. Du ser de olika skisserna? Och det här är från Mexico tror jag. Japp. Jag ritar på en ny ram här. Du ser hur jag har ändrat den.

Att se honom visa sina anteckningar och lyfta på saker ger mig gåshud, eftersom allt det här kommer att visas upp för eftervärlden en dag, iordningställt och presenterat av Colna- goarvets framtida förvaltare – iförda vita handskar. Men just nu är det bara anteckningar. Han slänger dem på skrivbordet.

C64 en modern klassiker som byggs i Italien

Vi pratar lite mer, om småsaker. Han besvarar sällan en fråga rakt upp och ner, hans tankar verkar vandra fritt. Det är som att Colnago som person samtidigt övervakar geniet Colnago som råkar vara han själv. Det syns i sättet han tittar på en eller tittar bort, som om han hela tiden överväger sitt nästa drag. Att samtala med honom känns som att kliva ner i hans inre monolog.

Plötsligt reser han sig.
– Du förstår, kreativitet föder sig självt. Du kan inte köpa det. Min hemlighet? Res mycket. Sov lite. Flyg jorden runt. Vid ett tillfälle tar han upp en bok: ”De 1 000 bästa cyklarna”. På omslaget: en Colnago. Sedan tar han upp en cykeltidning. Han pryder omslaget. Rubriken lyder: ”Legenden”. Sedan visar han mig en bok om Colnago, därefter några bilder på hans vinnarcyklar mellan benen på världens mest kända cyklister.

Det känns nästan som att Ernesto är anställd på Colnagos egna museum, med uppgiften att vårda och stärka sitt eget eftermäle. Museet är givetvis också en fullt fungerande cykelfabrik med kontorsmänniskor och fabriksarbetare. Men allt i den här byggnaden hör på något sätt också hemma på ett museum. Allt här har ett historiskt värde i den professionella cykelvärlden – prylarna, cyklarna, mannen … allt.

Det senaste tilskottet V3rS

I visningsrummet några timmar senare. Här är de. Cyklarna. Han har antingen fått dem personligen från cyklisterna eller tagit dem efter mållinjen eftersom han instinktivt förstått värdet i en vinnares cykel. Colnagos presschef, Alessandro Turci, berättar med låg röst:

– Signor Colnago är outtröttlig. Han säger att jag alltid måste tänka på företaget, på cyklarna. Han säger: ”Vad är ett bra namn på en ny cykel?” eller ”Hur ska vi utveckla ditten och datten?” eller ”Tänk på det här, glöm inte det där!” Jag lyssnar och försöker lära mig, men det är lite stressande att vara i närheten av honom. Han arbetar hela tiden. Titta. Det där är hans hus, rakt över vägen. Så du förstår hans inställning. Han säger till mig: ”När du är på toaletten så vill jag att du tänker på cyklarna!”

Ernesto Colnago är ett av cykelsportens landmärken. Han är lika känd bland cykelfansen som Poggio eller Oude Kware- mont. Han är vår sports historia, och han hyllas för att han har lyckats. Men han hyllas inte bara för vad han har gjort och för vad han gör än i dag, utan även för sin ålder. Inga hyllar sina gamla som italienarna gör. Vart Colnago än går så får han uppskattning, för att han är en av de sista mästarna. I Italien är Ernesto Colnago en nationalklenod.

Master 10, en klassiker i stål som fortfarande går att köpa

Vägen som skiljer fabriken från hans gods är smal. Där finns ett övergångsställe. Det går från grinden till hans hem där han tillbringar sin fritid med att tänka på cyklar till porten till hans fabrik där han tillbringar arbetsdagarna med att tänka på cyklar. Det tar ungefär fyra sekunder att gå över det.

Ernesto säger att allt handlar om cyklarna. Men det gör det förstås inte. Självklart inte, funderar jag. För på skriv- bordet har han bilder på sina barn och på sin framlidna fru. Så givetvis måste han tänka på något annat än cyklar. Men var gör han det? När gör han det?

Kanske på det där övergångsstället. Den där stunden då signor Colnago är mellan sitt jobb och sitt hem. Jag tror att det är där och då det händer, i det där ingenmanslandet. Den korta vägsnutten är rimligtvis den enda platsen där han kan ägna sig åt vardagligheter mellan cykelfunderingarna. ”Mjölk. Har vi mjölk?” Om han nu ens gör det. Kanske är det i stället just det faktum att gränsen mellan arbete och fritid knappt existerar för Ernesto Colnago som är förklaringen till att han uppnått så mycket under sin livstid. Kanske är det just för att allt, precis allt, handlar om cyklarna.

Den 4 maj kom nyheten att Ernesto Colnago sålt majoriteten av sina aktier till Chimera Investments ett investmentbolag baserat i Abu Dhabi. Ernesto själv menade att detta kommer kunna garantera Colnagos framtid. Fabriken och enheten som nämns i denna text kommer fortsatt vara basen för Colnago. Men exakt hur delaktig Ernesto själv kommer vara i framtiden är dock lite oklart, men nog har denna 88 åriga legend vid det här laget gjort sig förtjänt av pension.


Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Coronasmittan stoppar Vårgårdas World Tour

Coronasmittan stoppar Vårgårdas World Tour


Vårgårda CK tvingas ställa in sin World Tour-tävling för damcyklisterna. Världseliten skulle ha tävlat i Sverige och Vårgårda i början av augusti men Coronasmittan sätter stopp för arrangemanget.

– Det är naturligtvis väldigt ledsamt men efter samtal med både kommunen och sponsorer ser vi inga möjligheter att i det här läget få ihop den organisation som krävs kring tävlingen och den cykelfest som innefattar hela den helgen, säger Helen Henriksson, ordförande i Vårgårda CK.
Elva World Tour-tävlingar har redan ställts in eller uppskjutits på grund av Coronapandemin.
I ett reviderat tävlingsprogram räknar Internationella Cykelförbundet, UCI, med att kunna starta tävlingarna igen den 1 augusti med tidigare flyttade Strade Bianche. Vårgårda skulle ha kört lagtempo och linjelopp helgen därefter.
– Men som det ser ut nu där det råder restriktioner kring att överhuvudtaget kunna förflytta såg vi ingen annan väg att ställa in. Det är tråkigt men vi känner att vi fattat rätt beslut. Nu ser vi framåt och räknar med att vara tillbaka med World Tour i augusti 2021, säger Helen Henriksson.


BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast

BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast


Många barncyklar är oftast bara nedbantade versioner av vuxencyklar, alla delar är liksom bara mindre. Förvånansvärt nog kan barncyklar trots det väga lika mycket, eller mer än de fullvuxna versionerna. Ett skäl är att många delar, i synnerhet ramarna, görs i tungt stål. Effekten blir att många barns cyklar väger nästan hälften så mycket som barnen själva väger, något som knappast är optimalt – eller så värst roligt.

BMC, som annars mest är synonymt med att tillverka några av världens snabbaste cyklar på proffsnivå, har nu skapat barncykeln Blast. För att banta vikten är ramen i aluminium. Ett annat sätt för BMC att hålla nere vikten var att skippa framdämpare. I stället har cyklarna fått feta och dämpande 2,4”-däck. Även geometri och vinklar är anpassade för barn. Blast kommer som 20” för barn mellan 5–8 år eller 24” för de mellan 6–11 år. Den förstnämnda väger in på 8,6 kilo och den senare på 9,6 kilo. Cyklarna har även fått ett lågt insteg, ett lågt placerat vevlager och en smal q-faktor (bredden mellan vevarmarna), vilket under- lättar ett mer naturligt tramptag. Vi kan inte lova – men vi gissar att cyklar som dessa gör det bra mycket roligare för barnen att ta sig ut på stigarna och vi gläds åt att allt fler leverantörer hoppar på tåget.

Läs mer: Bloggaren Krister Isaksson om att cykla med barn