Emil Lindgren och Elisabeth Sveum vann Cykelvasan 90 2019

Emil Lindgren och Elisabeth Sveum vann Cykelvasan 90 2019


– Det känns sjukt bra. Jag har ju försökt och försökt så många gånger. Äntligen fick jag göra det, säger 34-årige Sätersonen Emil Lindgren sedan han stegrat över mållinjen som etta.

Cykelvasan är Nordens största MTB-lopp och arrangerades för första gången 2009. I år är över 24 000 deltagare anmälda, varav 13 000 i lördagens huvudlopp Cykelvasan 90 mellan Sälen och Mora.

Emil Lindgren har länge suktat efter en seger i Cykelvasan. Lindgren har en lång och framgångsrik karriär med många SM-guld, internationella meriter och 16 år som proffs bakom sig. Men på meritlistan saknades en seger i Cykelvasan. Tidigare har han som bäst varit tvåa 2010. På åtta tidigare starter har han aldrig varit sämre än sexa.

Beskriv vad som gjorde att du kunde vinna idag?
– Jag höll mig lugn och gjorde inte så värst mycket jobb idag. Annars brukar jag vara den som är längst fram och mosar på, säger Emil.

Det var fina förhållanden längs hela banan då regnet höll sig borta. Motvinden var dock en faktor att ta hänsyn till.
– Det var kanske bra att det var lite motvind idag. Jag gömde mig så mycket jag kunde och gjorde det jag behövde men inte så mycket mer.

Emil hade bra hjälp av fjolårssegraren och teamkompisen Michael Olsson. Inte minst på slutet.
– Micke hjälpte mig ordentligt. Inte minst de sista kilometerna då han gjorde allt jobb och höll farten hela vägen fram till sista kurvan. Han offrade sig hundra procent. Det var asbra.

När kände du att du hade segern?
– Nej, det är bara en meter före mål.

Vad betyder segern?
– Jättemycket! Jag bockar av det sista jag behöver bocka av på listan. Jag är sjukt nöjd.

Matthias Wengelin, Länna sport CK, vann för tio år sedan och var nu nära en andra triumf men var hjulet bakom Lindgren över mållinjen som tvåa.
– Jag kom ju närmare en vinst igen. Men visst hade det varit kul att vinna nu när det var tio år sedan. Men en andraplats är helt okej. Jag gjorde det jag kunde, säger Matthias Wengelin.

Hur har du upplevt loppet idag?
– Det var väldigt långsamt och avvaktande och en stor klunga. Det gällde att hålla sig långt fram för att undvika strul.

Erik Mattelin, Highland Cycling, satte rejäl färg på loppet när han kom loss strax innan Hökberg.
– Det var väldigt avvaktande åkning så jag tänkte att jag skulle gå för spurtpriset i Hökberg. Jag stack lite tidigt men jag fick en ganska skaplig lucka och jag malde på och tänkte att de kommer väl snart ikapp. Men de kom aldrig och med 14 kilometer kvar bestämde jag mig för att gå för det, men med motvinden så visste jag egentligen att det inte riktigt skulle gå. Förhoppningen var att det skull bli oreda i klungan.

Hur gick tankarna ensam i tät?
– Helt ärligt så är det ett helvete. Man ligger på limit och vet att det är en halvtimme kvar, säger Mattelin som blev infångad strax efter Eldris och åkte in över mållinjen som 23:a, tre sekunder efter Emil Lindgren.

Damelit
Damtävlingen, som startade 45 minuter före herrarna, avgjordes strax innan herrarna dundrade i mål och även där handlade det om en spurt. Inte med 30-talet åkare som på herrsidan utan med fem. Det var första gången i Cykelvasans historia som så många som fem damer kom in på upploppet tillsammans.

Vid passeringen i Oxberg hade dessa fem åkare kommit loss: Elisabeth Sveum, Kloppa Offroad Klub, fjolårssegraren Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Nesset CK, fyrfaldige vinnaren Jennie Stenerhag, Falu CK/Åbro, Hanna Bergman, Falu CK, som var tvåa i fjol och vann premiären 2009 samt Nellie Larsson, Team Lapierre Sweden.

De fem höll ihop hela vägen till upploppet där de två norskorna korsade mållinjen först, Sveum före Hovdenak. Elisabeth Sveum som var 17:e i debutloppet i fjol fick nu verkligen allt på plats när det drog ihop sig till avgörande.
– Farten ökade över Auklandbron men det var ingen som kom upp. Sen tajmade jag spurten perfekt. Det är jättestort att vinna Cykelvasan, säger Sveum.

Sveum hade tufft att gå med när tätgruppen minskade från tio till fem åkare halvvägs.
– Det var precis att jag klarade att gå med då, berättar norskan.

Tvåan Hovdenak var något besviken att hon inte kunde försvara segern från i fjol.
– Elisabeth är bra att spara på sina krafter så jag tänkte att hon skulle få starta spurten. Hon hade legat länge bak och bara sparat. Hon fick ligga först på slutet men då gick det så sakta att det inte kostade något. Så dessvärre klarade varken jag eller Jennie att ta henne i spurten, berättar Hovdenak och fortsätter;
– Jag vill inte snacka ner henne men det känns inte så kul när hon låg och lurade så länge. Men det är ju tillåtet.

Trean Jennie Stenerhag såg stark ut längs banan och tog många spurtpris men på slutet räckte det inte till att ta en femte seger i Cykelvasan 90.
– Vi hade sådan otrolig motvind hela vägen så jag visste att en långspurt är riskabelt. Jag hade velat ta en längre men jag hade inte det där extra i benen idag. Det var hårt. Idag räckte det tyvärr inte, säger Stenerhag.


RESULTAT
Cykelvasan, tävlingsklass 94 km Sälen-Mora, damer, 2019-08-10

1 Elisabeth Sveum, (NOR), Kloppa Offroad Klub, 3.08.41
2 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, (NOR), Nesset CK, 3.08.41
3 Jennie Stenerhag, (SWE), Falu CK/Åbro, 3.08.41
4 Hanna Bergman, (SWE), Falu CK, 3.08.42
5 Nellie Larsson, (SWE), Team Lapierre Sweden, 3.08.43
6 Sandra Salinger, (SWE), MIX Sports club/Axelent, 3.11.07
7 Emmy Thelberg, (SWE), TCM.se, 3.11.08
8 Sandra Backman, (SWE), Team She Rides PWRD by Scott & Idre/ She Rides CK, 3.11.10
9 Linn Gustafzzon, (SWE), ML sports club, 3.11.10
10 Åsa Erlandsson, (SWE), Varbergs MTB, 3.11.12

Cykelvasan, tävlingsklass 94 km Sälen-Mora, herrar, 2019-08-10

1 Emil Lindgren, (SWE), Serneke Allebike MTB TEAM, 2.48.41
2 Matthias Wengelin, (SWE), Länna sport CK, 2.48.41
3 Michael Stjernquist, (SWE), Team HiQ / IKHP Huskvarna, 2.48.41
4 Oscar Lind, (SWE), Serneke Allebike CK, 2.48.41
5 Albin Johansson, (SWE), Mjölby CK, 2.48.41
6 Calle Friberg, (SWE), HiQ Sports Club, 2.48.42
7 Emil Hasund Eid, (NOR), Kloppa Offroad Klubb, 2.48.42
8 Sigurd Salberg Pedersen, (NOR), Lillehammer Cykleklubb, 2.48.42
9 Henrik Blom, (SWE), Team Hi5 OIK Race – Obbola IK, 2.48.42
10 John Midelf, (SWE), Specialized concept store ck, 2.48.42

Fotnot: Bergspriserna i Evertsberg vanns 2019 av Jennie Stenerhag, tid 1.44.25, och Viktor Junell 1.33.25.

CYKELVASAN 2020

Anmälan till Cykelvasan 2020 och Vasaloppets sommarvecka 2020 öppnar söndag 15 september 2019 på Vasaloppets hemsida! Vill du få en påminnelse när det närmar sig anmälan? Registrera din e-postadress redan nu på www.vasaloppet.se 

Segrare i Cykelvasan 2009–2019, herrar
2009 Matthias Wengelin, Cykloteket RT, 2.43.27
2010 Magnus Darvell, Team Kalas/Pedalogerna, 2.39.00 (Rekordtid!)
2011 Jesper Dahlström, Motala AIF Cykelklubb, 2.47.32
2012 Jesper Dahlström, Team Cykelcity, 2.47.20
2013 Fredrik Ericsson, CK Cykelcity.se, 2.43.01
2014 Johan Landström, Motala AIF/SCOTT 2.45.59 
2015 Alexander Wetterhall, Team Tre Berg – BIANCHI, 2.44.35 
2016 Lucas Eriksson, Serneke Allebike CK, 2.40.04
2017 Jonas Ahlstrand, Team ORMSALVA, 2.41.26
2018 Michael Olsson, Team Serneke Allebike, 2.40.16
2019 Emil Lindgren, Serneke Allebike MTB TEAM, 2.48.41

Segrare i Cykelvasan 2009–2019, damer
2009 Hanna Bergman, Falu CK, 3.09.05
2010 Emmy Thelberg, Härnösands CK, 2.54.53 
2011 Pia Sundstedt, Finland, 2.56.19
2012 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.02.06
2013 Alexandra Engen, GHOST Factory RT/Jönköpings CK, 2.55.37
2014 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Norge, 2.53.44 (Rekordtid!)
2015 Jennie Stenerhag, Falu CK, 2.57.22
2016 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.07.49
2017 Jennie Stenerhag, Falu CK, 3.05.26
2018 Hildegunn Gjertrud Hovdenak, Norge, 3.04.39
2019 Elisabeth Sveum, Norge, 3.08.41


Arrangemang i Vasaloppsarenan resten av veckan


Vasaloppets sommarvecka 2019
Fre 9 aug: Cykelvasan Öppet Spår. 94 km. Start Sälen
Fre 9 aug: Cykelvasasprinten. 1 km. Lindvallen, Sälen (Öppet kval på torsdagen)
Lör 10 aug: Cykelvasan 90. 94 km. Start Sälen (FULLTECKNAT 190627)

Sön 11 aug: Cykelvasan 30. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Ungdomscykelvasan. 32 km. Start Oxberg
Sön 11 aug: Cykelvasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 45. 45 km. Start Oxberg
Lör 17 aug: Ultravasan 90. 90 km. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasastafetten. 4,5–15 km. Löparstafett för tiomannalag. Start Sälen
Lör 17 aug: Vasakvartetten. 19,1–24,2 km. Löparstafett för fyramannalag. Start Sälen

Vasaloppets vintervecka 2020

Fre 21 feb: Kortvasan. 30 km. Start Oxberg.
Lör 22 feb: Tjejvasan. 30 km. Start Oxberg.
Sön 23 feb: Ungdomsvasan. 9/19 km Start Eldris/Hökberg.
Sön 23 feb: Öppet Spår söndag. 90 km. Start Sälen.
Mån 24 feb: Öppet Spår måndag. 90 km. Start Sälen.
Tis 25 feb: Halvvasan. 45 km. Start Oxberg.
Fre 28 feb: Stafettvasan. 9–24 km. Femmannalag. Start Sälen.
Fre 28 feb: Nattvasan 90. 90 km. Tvåmannalag. Start Sälen.
Fre 28 feb: Nattvasan 45. 45 km. Tvåmannalag. Start Oxberg.
Lör 29 feb: Blåbärsloppet. 9 km. Start Eldris.
Sön 1 mar: Vasaloppet. 90 km. Start Sälen.


Antal kommentarer: 1

Björn Eriksson

tittade på svtplay, trodde det skulle vara mer fokus på eliten än det var, nog för att man kan marknadsföra mtb som motionsform, men säkert var det mest redan frälsta som tittade på sändningen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Fem faser av ofrivillig vila


Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen. Dagen då framhjulet släpper i lös sand, i en fart där ekipaget träffar marken långt innan hon funderat klart på om huruvida armarna är lämpliga landningsställ eller ej. Och parallellt, en känsla av total närvaro när ett rent och okonstlat benknäckarljud spelas upp i slowmotion. Inget utrymme för frågetecken – jag är nu en siffra i olycksstatistiken.

FAS 1: ADRENALINDOPAD FÖRNEKELSE
En varm kväll i slutet av maj blir jag sittandes i skogsbrynet, smått illamående av chock och adrenalin, med tom blick och armen varsamt placerad mot kroppen för att slippa se handens subtila felvinkel. Medan min sambo cyklat iväg med andan i halsen för att hämta bilen passerar tankarna likt en vårflod i huvudet: ”Hur snabbt läker ben nu igen?”, ”Några veckor utan cykling är ju lugnt” och ”Visst finns det plastgips en kan bada med?”

FAS 2: MORFINBLANDAD ACCEPTANS
Väl på sjukhuset meddelas ”Distal radiusfraktur” och behov av operation. I takt med värktabletternas verkan ersätts de adrenalinstinna tankarna av ett syntetiskt lugn. ”Det blir nog ingen mer cykling i sommar”, ”Skönt med lugna promenader och podcasts” och ”Nu kan jag ta upp löpningen igen.” Två veckor senare lappas och lagas hand- leden med en metallplatta i titan (ingår i ”standard build kit”, reds. anm.), och evig tacksamhet till sjukvården uppstår. Väl hemma säljer jag utförscykeln, i en naiv tanke om att jag nog ska lugna mig lite.

FAS 3: FÖRNEDRANDE FANTOMKÄNSLOR
Redan två veckor efter operation packas hand- leden upp, och den ännu oläkta grönsaken ser dagens ljus. Avsaknaden av vikten från gipset framkallar nu omvända fantomkänslor i armen. Min hjärna tror att armen är lätt som bomull, och ibland är den helt borta. Fast jag ser den. Mötande promenadmänniskor kastar bekymrade blickar när jag famlar efter armen eller staplar till i den svindel som uppstår när armen plötsligt går upp i rök. Jag kan inte träna, laga mat eller duscha på ett värdigt sätt, men jag kan lyssna på podcasts med en arm. Livet leker.

FAS 4: REN OCH SKÄR ABSTINENS
Åtta veckor efter kraschen räknas handleden som läkt. En milstolpe som möjliggör löpträning och viss belastning. Hurra! Men plötsligt slås även dörren till cykelvärlden upp på vid gavel. Lite för tidigt. Hjärnan aktiverar den avprogrammerade cykel- nörden, och det Instagram-flöde jag följt med utifrån-perspektiv träffar nu rakt i hjärtat. Saknaden är enorm. Det sprutar mil på Strava, och vanligtvis civila människor har sprungit och okynnesköpt sig en mountainbike. Jag konsumerar digital cykling likt en missbrukare – botten nås när jag följer en livestream av P14-klassen i MTB-SM likt en OS-final.

FAS 5: BLÅÖGD ÖVERPEPP
Men så, i början av augusti, kravlar jag mig bokstavligen upp på cykeln igen. Har du testat att kliva upp på en cykel utan att belasta handleden? Vänligen prova hemma. Mina första 35 minuter av grusrull är lika njutbara som en dag i valfritt stigparadis. Tio dagar senare kör jag fem mil på Hemmavasan. Bakslaget kommer som ett brev på posten, och för första gången har jag rejält ont. Såklart. Jag slickar såren, och tiden går. Premiären på stig blir ingen fartfylld historia. Men själen ler, och jag ser nu klarare på varför jag älskar den här sporten. Cykelglädjen rusar likt koffein genom blodet med nyvunnen fart.

PS. I går beställde jag en ny utförscykel. Peppen är total. DS.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!


I sommar slår vi upp portarna till vår nya storsatsning Camp Järvsö – platsen för dig som vill ha en naturnära och aktiv upplevelse. Nu vill vi ha din hjälp med att skapa Camp Järvsö och de bästa förutsättningarna för cykling!

Järvsö är knappast en främmande plats för dig som gillar cykel, i synnerhet inte om det ska gå utför. Orten är redan hem åt nordens kanske bästa cykelpark: Järvsö Bergscykel Park. Och strax utanför byn snickrar vi i skrivande stund på vad som kommer bli Sveriges bästa träningsanläggning.  På sikt kommer ni här kunna hitta ett unikt cykelmecka där alla cykeldicipliner kan samlas! 

Men vi vill ha din hjälp, för dina  åsikter och synpunkter är viktiga för att vi ska kunna göra din upplevelse så bra som möjligt och vi vill därför ta del av dina förväntningar, önskemål och behov kring uppbyggnaden av Camp Järvsö.

Delta i vår enkätundersökningen så har du chansen att vinna tre nätter för två personer inklusive frukost, lunch och middag inklusive träning och aktiviteter enligt program på Camp Järvsö! (Gäller ej temaveckor)


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Om Trump kunde cykla

Om Trump kunde cykla


Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.” Sedan dess har nästan alla amerikanska presidenter synts på en cykel – förutom Donald Trump* (jag kan i alla fall inte dra mig till minnes att jag någonsin sett en bild på honom på en cykel).

Även om han för drygt 30 år sedan hade sitt namn på ett amerikanskt etapplopp med – det något narcissistiska – namnet Tour de Trump är han till och med känd för att upprepade gånger ha hånat John Kerry som var med i en cykeltävling när han var 73. Trump har själv svurit på att han aldrig någonsin ska vara med i en cykeltävling.

När denna tidning går i tryck hänger mycket i luften efter att USAs kongress blivit stormad av inhemska terrorister. Att Trump inte har alla kuggar på rätt plats i den demokratiska drivlinan är väl ganska uppenbart vid det här laget. Men hur hade det varit om Trump hade varit cyklist? Kanske hade motionen hjälpt honom att hålla de där tankarna i schack i stället för att låta dem fara som en flipperkula? Han verkar ju dessutom vara en man med enorma aggressionsproblem. Nog fasiken hade en cykeltur haft en lugnande effekt?

Det är förvisso långsökt drömmande, men visst är cykling en stundtals högst väl fungerande och perpektivstimulerande ventil. Att cykla har för mig alltid fyllt en djupare funktion än bara själva rörelsen, något som dessutom fått en ännu viktigare roll under det gånga och mycket udda året. Cykling som ett första hjälpen-kit i en smått galen värld, där allt bara är vad det är i stunden.

(*Ledare publicerad i Bicycling #1 2021, när Trump fortfarande var president i USA)


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD


Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är vi fler som ska dela på kakan och då behöver vi cyklister göra vår rätta del i ekvationen.

Internationellt finns det lite olika informella regler kring hur cyklister ska uppföra sig i skogen, bland annat har IMBA (international mountainbike association) sin rules of the trail. Men de rimmar inte helt med svensk allemansrätt och den öppna stigkultur vi har här. Så här är vårt förslag till en samling regler eller snarare ett kodex för oss svenska stigcyklister att leva efter.

#sharethetrail

1.Cykla bara där du vet att du faktiskt får.

2. Respektera andra på stigen. Lämna företräde för vandrare och ryttare och var inte främmande för att du ibland kan behöva stanna helt. Använd gärna en stiganpassad ringklocka även i skogen.

3. Lär dig allemansrätten och hur den påverkar dig. Värna om det du vill njuta av, vår gemensamma natur.

4. Sladda inte, att låsa hjulen i onödan bidrar mest med slitage och ger oss cyklister dåligt rykte.

5.Undvik att cykla över känsliga marker och på de allra våtaste dagarna.

6.Ta med ditt, och även andras, skräp hem.

7. Hälsa! Var den trevligaste personen i skogen. Ett leende kostar ingenting 🙂


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Skotest: Shimano XC3

Skotest: Shimano XC3


Även billigare skor kan vara riktigt bra

Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är ute efter prestanda och pallplatser. Men det är inte alltid just de egenskaper man vill ha i en sko – eller vill betala för. Denna nya modellen från Shimano är en budgetsko där just styvheten hamnar på 5 av 12. Så XC3 är en mjuk sko som passar bra för nybörjare eller för långa dagar i sadeln. Eller när man helt enkelt inte vill ha en allt för styv sko, exempelvis på grusäventyret, eller när man vet att man kommer behöva gå mycket. 

XC3 är gummiförstärkt i tå och häldel och är utrustad med ett beprövat Boa L6-spänne. Det är en typ av spänne vi tycker ger den absolut bästa och långsiktigt mest hållbara fästanordning på en sko. Däremot går det inte att haka loss det tunna snöret från fästena i skon (något som annars underlättar när man ska sätta på sig skor som har Boa-spännen) Här sitter den fixerad i sydda öglor. 

Passformen påminner om den man hittar i premiumskon S-phyre. Precis som den skon har inte heller XC3 någon traditionell plös/tunga utan har en inre del som omsluter foten. Vilket alltså betyder att den sitter riktigt bra med ett jämnt fördelat tryck. Hälgreppet är även det kanon. 

Vi är däremot inte helt glada över det lilla lufthålet vid tårna. Visst, det ger mer ventilation men är det blött ute släpper det även lätt in en del onödigt vatten. Är det riktigt lerig och söligt ute kan det även samlas en del skit under den flik som själva spännet sitter på.

Hela sulan är i ett stycke gummi som har riktigt bra grepp på stenar och i skogen. Att den inte är superstyv gör den väsentligt enklare att gå i jämfört med en mer tävlingsinriktad sko som S-phyre. Det går dock inte att byta ut någon del av sulan och det går inte heller att ha skruvdobbar fram.

Innan du rusar iväg för att förse dig med ett par XC3 ska det för ordningens skull sägas att det här med skor är fasligt individuellt. Den sko som är bäst för dig är den som passar just din fot bäst (tänk Askungen). Men om Shimano XC3 råkar passa just dig, dina behov och din plånbok – då kan vi lova att du får väldigt mycket cykelsko för pengarna.
Ca pris: 1 100 kronor
Vikt: 310 gram i storlek 43 


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*