Elektroniskt Ultegra


Nu är det alltså dags för vanligt folk att ha råd med elektroniska växlar. Den nya gruppen kommer enligt svenska Shimano vara dyrare än den mekaniska Ultegra men cirka 10% billigare än den mekaniska Dura Ace. På kompletta cyklar har vi redan sett priser för 2012, då hamnar de mest prisvärda cyklarna med kolfiberram och Ultegra Di 2 runt 22 000 kronor. Under sommaren kommer vi att testa en elektronisk grupp och återkommer under hösten med ett test i tidningen. Den elektroniska Ultegra-gruppen kommer att börja säljas i september.

Bakväxeln innehåller en kraftig motor som trycker kedjan i båda riktningarn istället för som på en mekanisk växel låta en fjäder sköta nedväxlandet.

Gruppen är väldigt lik storebror Dura Ace Di 2. En skillnad är att kablarna blivit tunnare. kopplingarna har nu samma diameter som ett vanligt vajerhölje. Batteriet kommer även i fortsättningen sitta monterat på ramen.


Antal kommentarer: 2

Erik

Hur ofta måste batteripack till sånahär typer av växelsystem laddas?


Kalle Bern

Ungefär 100 mil med marginal. Hoppas på att hinna köra ultegran ungefär så länge.
/Kalle



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer