Elcykelpremien klubbad

Elcykelpremien klubbad


Regeringen räknar med att den nya elcykelpremien kommer ge en överflyttning av transporter från bil till elcykel och hoppas att fler elcyklar, elmopeder och elmotorcyklar kan förbättra förutsättningarna att pendla och transportera sig klimatvänligt och tillgängligt, också över lite större avstånd.

– Forskningen visar att elcyklar är ett substitut för bilar. Alla måste inte längre ha ett ton stål hemma på uppfarten för att kunna ta sig runt, säger miljöminister Karolina Skog.

Om fler använder lätta elfordon istället för bil kan den globala resursanvändningen och klimatutsläppen minska. De kan också bidra till en bättre folkhälsa.

Regeringen avsätter 350 miljoner kronor per år under perioden 2018–2020 för premien.

Förordningen om bidrag till privatpersoner för inköp av eldrivna cyklar, mopeder eller motorcyklar träder i kraft den 1 februari 2018. Naturvårdsverket kommer att ansvara för prövningar av ansökningar och av utbetalning av premien.

Detta gäller:

  • Premien riktar sig till privatpersoner som har fyllt 18 år.
  • Premien kan användas en gång per person.
  • Premien gäller för den som köper en ny elcykel, elmoped eller elmotorcykel. Vissa fordon som är avsedda för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning omfattas av premien, exempelvis eldriven rullstol och handelcykel. Även elfordon som lastelcykel och elfordon som går på tre eller fyra hjul omfattas av premien.
  • Premien omfattar inte exempelvis segway, eldriven sparkcykel eller hoverboard.
  • Elfordonet ska kunna identifieras med ramnummer på kvittot eller en annan handling. Detta kan återförsäljaren av elfordonet hjälpa till med.
  • Elcykel ska vara CE-märkt (eller ha motsvarande märkning).
  • Elmoped eller elmotorcykel måste ha ett så kallat CoC, som är en typ av fordonsintyg.
  • Premien motsvarar 25 procent av inköpspriset inklusive moms, maxbeloppet för bidraget är 10 000 kronor.
  • Det går att ansöka om premien från och med den 1 februari 2018. För att kunna få bidraget måste man ansöka till Naturvårdsverket inom 6 månader efter köpet.
  • Bidraget gäller retroaktivt från och med den 20 september 2017. Den som sedan dess har köpt ett elfordon som omfattas av premien har 6 månader på sig att skicka in kvittot från och med den 1 februari 2018.

Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Björn

skulle vilja se forskningen som säger att elcyklar är ett substitut för bilar, är själv billös cyklist och ser varje dag vilken begränsning det är att inte kunna välja mellan bil och cykel när det gäller att handla mat, t ex, man kan ju inte ta mer än vad ryggsäcken klarar, så det blir ju stapelvaror en dag och färskvaror nästa. likaså när det är storhelger, hämtning av bilburen släkt.
nä, nog för att det känns förnedrande när en dam på 60+ glider förbi en på elcykel, så tycker jag att det är surt att vanliga cyklar inte får vara med på det här, en reducering av priserna som hälsorabatt, för hur det än är, en vanlig cykel är mer miljövänlig, bara att mala ner i skroten när den är slut, medan en elcykel får åka in på en miljöstation för att tas om hand om.
hur kul är det att motionera på en elcykel om batteriet tar slut, släpa 22 kg i skogen?
med de priser som är på elcyklarna nu, så kommer de i alla fall att vara dubbelt så dyr som en motsvarande bentrampad cykel, så det är som vanligt, de gör det lite billigare för den köpstarka delen av befolkningen, medan övriga får handla cykel på coop.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer