Elcykel i test: Trek Conduit+

Elcykel i test: Trek Conduit+


En mattsvart hybridcykel med rakt styre, skärmar, hållare för sidoväskor, hydrauliska skivbromsar och klassisk pendlarlook – det är vårt första intryck av Treks Conduit+. 

Motor från Shimano förstås, samt en pedagogisk display, lättmanövrerade reglage, 10 växlar och ergonomiska handtag på styret. Displayen visar tydligt hur mycket energi som finns kvar i batteriet och hur långt du kan köra på de olika lägena. Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Motorn är lågt placerad, vilket hjälper upp stabiliteten. Totalvikt på 20,5 kilo får anses vara låg vikt i elcykelsammanhang.

Sen ser vi detaljerna. Trek är ett märke som jobbar aktivt med cyklistens synlighet i trafiken och Conduit+ är utrustad med snyggt inbyggda Led-lampor fram och bak, som du enkelt tänder med en knapp på displayen. Lamporna går på elmotorns batteri. Dessutom är däcken från det egna komponentvarumärket Bontrager utrustade med reflexsidor för bra synlighet även från sidan. 


Led-lampa fram.

Och blinkande Led-lampa bak.

Motorn Shimano Steps är lyhörd och reagerar snabbt, särskilt i högeffekts-läget. Motorn slår på och av mycket effektivt, och vid något tillfälle när vi cyklar i medvind eller har bra rull, blir det nästan lite ryckigt. Vi byter till normalgas istället och tycker att vi får bättre flyt. Det vi gillar bäst är ändå att motorn inte börjar knuffa på förrän du tagit ett par tramptag, vilket gör att du slipper en okontrollerad start från stillastående med obehagligt mycket fart. Shimano Steps har tre olika lägen: eco, normal och hög. Batteriet klarar över tusen laddningar och laddas på fyra timmar.


De gröna lamporna på batteriet indikerar när det är dags att ladda.


Tydlig display som visar hur långt du kan köra på de olika lägena. 

Trygg och stabil, men ändå smäcker och elegant. Och en komfort som är helt okej. Det är vår sammanfattning av Conduit+. Dessutom med pålitliga komponenter som kommer att fungera och hålla under lång tid. Finns i fyra storlekar, men bara en färg. Eller icke-färg: alltså svart. Den finns inte med lågt insteg, utan bara med stängd ram (alltså det som ibland kallas ”herrmodell”).

Trek Conduit+
Motor: Shimano Steps 250 W, 25 km/h
Växlar: Shimano Deore, 10-delat
Bromsar: Shimano M315, hydrauliska skivbromsar
Däck: Bontrager H2 Hard-Case ultimate 35 mm, med reflex på sidorna
Lampor: Led, fram och bak
Batteri: Litiumjonbatteri 417 Wh
Vikt: 20,5 kilo
Cirkapris: 28 000 kronor
Leverantör: Trek Sverige

Läs också
Nu testar vi elcyklar!

Så känns det att cykla elcykel 
Test: Winora Radius 
Test: Specialized Turbo Vado 3.0 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Jan Falk

Roligt att ni börjat testa el cyklar. Vill tipsa om att ni borde testa någon ur Reise & Mullers modellprogram. Förslagsvis Delite nuvinci.
Ser fram emot intressant läsning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella...

Läs mer

Test: Världens minsta lås - Hexlox

Fiffig liten specialbult som fixerar delarna på din cykel och gör dem betydligt svårare att...

Läs mer

Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla...

Läs mer

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Med målet att hjälpa människor att andas renare luft har Ramboll utvecklat tjänsten Happy Commuter....

Läs mer
Karlstad söker vintercyklister

Bor du i Karlstad och brukar du ta bilen till jobbet? Då söker Karlstad kommun nu ett tjugotal personer till...

Läs mer
3 effektiva pass för cykelpendlaren

Lägre blodtryck var ett av resultaten när en grupp bilister bytte bilen mot cykel till jobbet, tre dagar i veckan,...

Läs mer