Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0

Elcykel i test: Specialized Turbo Vado 3.0


Batteriet och motorn är snyggt integrerade i ramen, som tillsammans med den dämpade framgaffeln och de breda däcken har en försiktig dragning åt mtb-hållet. Samtidigt är cykeln funktionellt utrustad, med pakethållare, ringklocka, skärmar, lampor och reflexer på däcken.


Integrerat är alltid snyggt.

Displayen kan du ta av med ett enkelt handgrepp och ta med dig från cykeln – då går det inte att använda motorn. Lamporna tänds alltid automatiskt och går på cykelns batteri. Det är bra – ingen risk att glömma lyset alltså. Och skärmarna är långa och försedda med en mjuk flärp ytterst, ifall du skulle köra in i en trottoarkant. Sittställningen känns lite sportig med ett styre som åter för tankarna till mountainbike-cykling. Och de breda däcken tillsammans med gaffeln gör att vi plötsligt dras till lite grusvägar eller en lättåkt stig.

Automatisk lampa fram…

… och bak.

Att cykla med gaffeln öppen på en vanlig pastadriven cykel kan suga energi från dig som cyklist, exempelvis i uppförsbackar, eller när du står upp och cyklar. Men här kommer ju all extra energi från batteriet och motorn, så att köra ekonomiskt smart blir inte lika viktigt – såvida inte batteriet är på väg att lägga av. Och att stå upp och cykla känns ändå orytmiskt och konstigt på en elassisterad cykel. Därför blåser vi runt med gaffeln jobbandes konstant, vilket gör det här till extra mysig cykling.
Breda däck och dämpargaffel – för extra mysig cykling. 

”Farten är din vän” brukar alla duktiga mountainbikecyklister säga när de ska tipsa om hur man enklast tar sig fram på knixig eller teknisk stig. Med Turbo Vado får vi provsmaka på vad det är de egentligen menar, för när vi får hjälp med just farten blir det plötsligt löjligt lätt att åka över en liten rot eller sten, eller trumma upp och ner för små knixiga kullar. Det är larvigt roligt. Och med ens förstår vi dem som väljer att köpa en mountainbike med motor – det är helt enkelt för att det är berg- och dalbanekul. Inte konstigare än så.

Displayen är tydlig och knapparna lättmanövrerade. Men batteristolparna ger lite svävande information. Andra system visar hur många kilometer du har kvar att köra innan batteriet tar slut, men här är det bara stolpar i batterisymbolen som sakta tickar neråt. Vi vet helt enkelt hur långt det är kvar innan batteriet ger upp helt. Efter 50 kilometer med blandad körning märker vi dock att Turbo Vado börjar hushålla på krafterna. Då har vi kört mestadels på mellanläget som heter sport, och det har varit blandad cykling, både uppför och nerför i vanlig stockholmsk terräng, medvind, motvind och ett par kilometer på grus eller stig.
Lite knapphändig information på displayen – men snart kommer en app!

När cykeln börjar hålla igen på krafterna är det genom att det till en början går långsammare uppför. Sen går det långsammare även på platten. Och när vi har cyklat totalt 55 kilometer lägger hela systemet ner och displayen slocknar. Vi kunde förstås ha laddat batteriet för länge sen, men någon av elcyklarna ville vi medvetet köra in i kaklet, för att se vad som händer.

Specialized berättar själva att en app, som kan kommunicera med cykeln, kommer att lanseras inom kort. Då kan du själv knappa in hur långt du ska och hur mycket batteri du vill ha kvar när du kommit fram, så ser appen till att hushålla med resurserna fram till din destination. Det tror vi blir ett bra komplement till den här cykeln.

Turbo Vado finns i ett par olika utföranden och färger, samt också som modell med öppen ram (alltså det som också kallas ”dammodell”).

Specialized Turbo Vado 3.0
Motor: Brose 250 W, 25 km/h
Växlar: Shimano Deore, 10-delat
Bromsar: Shimano M315, hydrauliska skivbromsar
Gaffel: SR Suntour NCX, 50 mm fjädringsväg
Däck: Trigger sport, 47 mm, med reflex på sidorna
Lampor: Specialized Led, automatiska
Batteri: Litiumjonbatteri 460 Wh
Vikt: 23 kilo
Cirkapris: 30 000 kronor
Leverantör: Specialized

Läs också
Nu testar vi elcyklar!
Så känns det att cykla elcykel
Test: Winora Radius 
Test: Trek Conduit+ 


Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Karlstad söker vintercyklister

Karlstad söker vintercyklister


Stan vill helt enkelt få fler att cykla även under vintern. Personer som vill vara med i kampanjen ska cykla till och från arbetet minst tre gånger i veckan under perioden 1 december till 15 mars. De söker personer som är mellan 18 till 65 år, bor i Karlstads kommun och är vanebilister under vinterhalvåret. Du är vanebilist om du åker bil till jobbet minst tre dagar i vecken eller mer.

Deltagarna i kampanjen får utrustning som underlättar deras pendling. I och med att deltagarna normalt sett inte cyklar på vintern så är de extra intresserade av Vintertramparnas iakttagelser och upplevelser, om det finns något i stadens rutiner de kan utveckla ytterligare.

– Efter utmaningen hoppas vi att fler ska vilja välja cykeln till jobbet. Vi hoppas också att vi får in värdefulla synpunkter på vinterväghållning från en grupp som tidigare inte cyklat på vintern. Vi vill att det ska bli ännu lättare och säkrare att välja cykeln på vintern, säger Mikael Haster, transportrådgivare.

Läs mer på karlstad.se/vintertrampare

Antal kommentarer: 3

Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Leonid Kuzmin

Som vanligt ett PR kampanj istället för en förnuftig och effektiv åtgärd.
T.ex., alla (som jag själv har erfarit) cykelställ på stan saknar fästanordningen för att låsa fast cykelram till. Man kan låsa fast bara framhjulen, men det är ingen ”hålla tjuvarna borta” lösning.



3 effektiva pass för cykelpendlaren

3 effektiva pass för cykelpendlaren


Cykelpendling kan inte bara förbättra blodtrycket utan också midjemåttet, blodfetterna, konditionen och det mentala välbefinnandet. Precis som att träningspass går att variera i oändlighet kan även sträckan mellan hemmet och jobbet bjuda på stor variation för dig som vill öka din prestation. En dag med full gas hela vägen, nästa dag en extrasväng, eller så rullar du lugnt för en dags aktiv vila och återhämtning.

Gör det bästa av din pendelcykling. Hur lång tid tid har du till och från jobbet?

10-15 minuter
Kan låta som en blygsam sträcka, men det blir ändå tjugo till trettio minuter om dagen. Detta är en perfekt sträcka för återhämtningspass. Ett lättare pass där det handlar om att skapa cirkulation och ett behagligt lugn i kroppen.

Går det inte att köra tufft? Nja, sträckan är lite för kort för att köra exempelvis tröskelträning. Likaså är det svårt att tajma med upp- och nedvärmning när det gäller ännu tuffare intervaller. Men har du extra tid är det bara att bygga på med lämpliga omvägar.

30 minuter
Varför inte ett tröskelpass? Du kan antingen hålla ett jämt högt tempo hela vägen på cirka 80-85 procent av din maxpuls, eller dela upp det i kortare intervaller mellan 8-12 minuter med 2 minuters vila emellan. Värm upp 5-10 minuter innan du drar igång med intervallandet.

Är du inte ett fan av extra gadgets och hårda siffror när du cyklar så kör på känsla. Vid den här intensiteten ska andningsfrekvensen öka och det ska vara svårt att hålla ett sammanhängande samtal. Du ska bli varm och känna att benen driver på bra. 

60 minuter
Lucky you! Din pendling kan bli precis så effektiv som en timme på cykel kan bli. Beroende på träningsstatus och ambitionsnivå kan du välja att köra återhämtning åt ena hållet, och maximala intervaller åt andra hållet. 

VO2max eller maximal syreupptagningsförmåga kan tränas i korta intervaller med stor kraftinsats. Intervallerna kan vara mellan 2 och 5 minuter långa, fördelat på 3 till 5 i antal. Vilan bör vara lika lång som intervallen eller något längre.
Du ska förstås vara ordentligt uppvärmd och dessutom rulla av efteråt i 10 till 15 minuter. 

En dag kanske du istället orkar med två tröskelpass. Ordentlig uppvärmning samt nedvarvning i 10 till 15 minuter, däremellan kör du som 30 minuters-pendlaren ovan. Detta blir en slitsam och hård dag vilket kan göra att du behöver en vilodag från cykeln efteråt.

Lek med din tid på cykeln
Den bästa träningen är den som blir av. Men också chansen att få fylla lungorna med luft inte redan andats av tjugo andra personer inne på en buss, och att rensa skallen. Du har en startsträcka som gör att du kan komma till jobbet fokuserad, och en avslutning som gör att du kan komma hem avslappnad. En cykelpendlare har allt att vinna.

Och du, tänk på hur du cyklar, du är sällan ensam i trafiken. Var rädd om både dig själv och andra!

Antal kommentarer: 2

Birjer Birgersson

”Tips” som dessa är presice vad som behövs för att få till en mer kontraproduktiv cykelkultur och får ännu fler att trampa ännu vettlösare och respektlöst under sin färd mot jobbet, som om det inte redan nu är allt för riskfyllt att förflytta sig i rusningstrafiken med alla som ligger över tempopinnarna i någon slags inviduell tävling till sina arbetsplatser. Men detta är inget som någonsin tillåts att diskuteras bland redan frälsta och invigda tempopendlare.


Daniel Breece

Birjer Birgersson. Vi utgår från att folk som läser använder sitt sunda förnuft och visar hänsyn i trafiken. Vi poängterar även detta sist i artikeln. Dessutom ska man komma ihåg att trafiksituationen skiljer sig åt i landet. Vissa saker kanske inte funkar i Stockholm men väl i Jönköping eller Halmstad, eller hur?



Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.