Dubbdäck säljer som aldrig förr

Dubbdäck säljer som aldrig förr


Vintercyklandet ha etablerat sig i Sverige på allvar. Det märks också en större medvetenhet hos de som cyklar under vintern då försäljningen av dubbdäck ökar.

Berit Gibbs på branschorganisationen Cykel, Motor & Sportfackhandlarna kommenterar:

– Det våra medlemmar säger är att man hittills sålt lika många däck som man gjorde under hela förra vintersäsongen. Vi tror på rekordförsäljning av dubbdäck i år.

Trots att förra årets vinter var kall och snöig så minskade inte vintercyklandet, snarare tvärt om. Mellan 2012 och 2013 noterade Sifo en ökning – hela 18 procent av svenskarna vintercyklar numera minst en dag i veckan.

Allt du vill veta om dubbdäck för cykel 

* När ska man byta till dubbdäck?

Byt så fort det blir halt – den lömska blixthalkan är inte att leka med. Omvänt, så är det bra om du byter till vanliga däck så fort väderförhållandena tillåter. Dubbdäck blir tungtrampade på barmark plus att det sliter mer på dubbarna. 

* Måste man ha dubbdäck fram och bak?

Det kan räcka med ett däck och då ska det sitta fram. Svänger du med cykeln så måste framhjulet ha grepp mot isen. Men försök satsa på ett fram och ett bak för en cykel som beter sig så förutsägbart som möjligt.

* Finns det några andra skillnader mot ett vanligt däck?

Dubbdäck är tillverkade av en mjukare gummiblandning så att de bibehåller sina greppiga egenskaper och inte stelnar och blir hårt i kylan. Jämför med vinterdäck för bilar som har liknande egenskaper jämfört med sommardäck.

* Hur många dubb behöver jag?

Generellt sett, är du en vanlig vardagscyklist så räcker det med 100-140 dubb. Däcket består av två rader med dubb som sitter på sidorna. När du kör rakt fram så beter sig däcket som ett vanligt däck utan dubbar. Det är bara slitytan i mitten som består av en mjuk gummiblandning som är i kontakt med vägbanan. Cyklar du mountainbike i skogen så är det uppemåt 300 dubbar som gäller. 

* Behöver jag tänka på något särskilt?

Ha koll på lufttrycket. Om det mest är barmark med få isfläckar så pumpa i lite mer luft, din cykel kommer rulla betydligt lättare

Har det istället fryst på och snöat, så släpp ut lite luft istället, däcket blir mer medgörligt och flexibelt och fler dubb kommer i kontakt med marken.

* Måste jag förvara dubbdäcken på något speciellt vis?

Du förvarar dem som du gör med dina andra däck, alltså hängande eller liggande. Det är särskilt viktigt att du inte har vikt dem eller knölat ner dem i ett trångt utrymme. Då finsn det risk för att gummit kan spricka. 

* Hur mycket kostar ett dubbdäck?

Budgetera kring 500 kronor per däck. 

* 500 kronor? Varför kostar ett dubbdäck för en cykel så mycket?

Användandet av cykeldäck för vinterbruk med dubb är en mycket lokal företeelse som är koncentrerad till de nordiska länderna. De tillverkas i rätt liten mängd och det ger utslag på styckepriset.

Använder du dubbdäck på vintern? Eller tillverkar du egna med hjälp av skruv, silvertejp och en skruvdragare som på bilden? Kommentera gärna nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Friedl Karel

http://www.bike-discount.de/shop/k1041/a84966/winter-120-spikes-28-x-160-wire.html
Det är bra för oss nordbo att tyskarna säljer högkvalitativa dubbdäck för 18:80 € och levererar dom ända hem för 4:90 €. 372 SEK inkl leverans för 2 st!
Den utgiften kändes lite enklare… eller 550 SEK med dubbelt så många dubb.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer