Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg


EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i EUs medlemsländer. Att ta med cykel på tåg (och i kollektivtrafik) är dessutom redan en självklarhet i flera EU-länder (samt Schweiz). Men i Sverige går det i princip inte att ta med cykeln alls just nu på statsägda SJs tåg. Varför är det så – och vad kommer det nya resenärsdirektivet att innebära för svenska cyklister?

Börjar vi med att fråga infrastrukturministern Tomas Eneroth så hänvisar han dels till att beslutet ligger hos de regionala kollektivtrafikmyndigheterna, dels att EUs nya tågpassagerarförordning gör att tågföretagen är skyldiga att bereda plats för cyklar i samband med att nya tåg köps in.

– På grund av säkerhets- eller kapacitetsskäl kan det komma att finnas vissa begränsningar vid vissa linjer eller stationer, men detta är ett bra och efterlängtat steg i rätt riktning. Det måste bli enklare för folk att resa med cykel helt enkelt, svarar Tomas Eneroth i ett mejl.

Öppet för cyklar i Holland

Regeringen själva varken har eller kommer att göra något för att underlätta för cyklar på tåg, trots att man alltså menar att det måste bli enklare.

Stephen Ray på SJs presstjänst säger att man inte kan planera för ett beslut som inte har tagits, men att man är redo för anpassningar när väl tiden är mogen.

Det som förvånar mig när det gäller motståndet i denna fråga är att den, till skillnad från en 1,5-meterslag, inte är politiskt känslig.

I dagsläget har SJ alltså ingen som helst plan för hur detta ska lösas. Man har inte heller gjort något för att själva vara agenter i frågan. Grundorsaken är att man inte alls ser behovet av att transportera cyklar på tågen.

– Utrymmet ombord är som bekant begränsat, och då har SJ som ett helt biljettintäktsfinansierat tågbolag prioriterat människorna först – vilket också är vårt uppdrag som person- trafikoperatör. Historiskt har också alla kundundersökningar SJ gjort visat att efterfrågan på cykelplatser varit extremt låg, säger Stephen Ray.

Att kunna ta med sin cykel på tåget är verklighet i Tyskland, Frankrike, Danmark, Nederländerna och Schweiz. I Sverige erbjuder bland andra Pågatåg, Öresundståg och Västtåg den möjligheten. Men såväl möjligheten och behovet upphör alltså mystiskt nog när det kommer till SJ, något som är lite svårt att greppa med ren logik. Varken SJ eller regeringen ser alltså detta som sitt ansvar, men nu kan de i stället bli tvingade till en förändring genom det nya EU-direktivet.

Inga problem utomlands, men i sverige är det stopp!

Jag reflekterade lite kring detta när jag nyligen satt i vagn 7 på ett annars väldigt tomt tåg mellan Göteborg och Stockholm. Där slog det mig att förutom SJs brist på vilja lider företaget nog även av brist på fantasi. Lösningar för cyklar på tåg handlar ju inte om att offra vagnar eller en mängd sittplatser. Två krokar i taket i redan befintligt bagageutrymme i nämnda vagn 7 hade räckt långt som en början. Sedan kan man alltid ha klausuler som ”i mån av plats och gäller inte alla avgångar”.

En lösning av många…

Visst är mitt antagande både tendentiöst och önskestyrt men jag har sett för många bra lösningar runt om i Europa för att inte tro att detta skulle vara möjligt – även i Sverige. ”They say I ́m a dreamer …”

Det som förvånar mig när det gäller motståndet i denna fråga är att den, till skillnad från en 1,5-meterslag, inte är politiskt känslig. Det finns ju ingen bil-, fika- eller tåglobby som på något sätt motsätter sig att vi kan ta med oss våra cyklar på tåg även i Sverige.

Cyklar på tåg i Schweiz

Nu kanske det till slut blir ett EU-direktiv som öppnar dörrarna för cyklisterna, men ur ett symboliskt perspektiv är det tråkigt att Sverige är sämst i klassen på denna arena.

Vi ska även komma ihåg att resenärsdirektivet inte kommer kräva förändringar på den befintliga tågflottan, utan att det bara gäller när man bygger om eller köper in nya tåg. Om man tittar på X2000, ett tåg som varit i drift i 30 år och som i skrivande stund genomgår sin andra renovering sedan lanseringen, innebär detta att nästa chans kan ligga mer än tio år bort i tiden.

Framtiden för cyklar på fler svenska tåg ser alltså allt mer ut som en hägring i öknen.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar...

Läs mer

Coronapandemi och klimatkris - Sverige sover bort chansen till en grön omställning

Under rådande pandemi har vi i Sverige och runt om i världen sett ett enormt...

Läs mer

En lag för säkrare omkörningar? Glöm det!

Många cyklister, inklusive jag själv, vittnar om en otrygg och allt mer hotfull trafikmiljö. En...

Läs mer

Kärlek börjar med bråk

Jag är så fasligt kluven. Egentligen är cykling för mig, var den än äger rum,...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer
"Sverige hatar cyklister"

KRÖNIKA: Ibland kan man luras att tro att myndigheter och politiker i Sverige i djupet av sina hjärtan vill främja...

Läs mer
Att hylla lathet – och håna motsatsen

Ledare: Jag har alltid tänkt att vi i Sverige har någon form av lutherskt förhållningssätt till det mesta (förutom kanske...

Läs mer