Så lagar du en punktering
Herr Punktering väntar runt hörnet. Den där cykelturs-förstörande däckssjukan som tömmer innerslang på luft och cyklist på tramplust, kan när vi minst anar det kliva i din väg. På en handfull sekunder reducerar en punktering dig från ett vägvinnande ekipage som klyver vind och mästrar väg, till en stillastående och svettig cyklist som ser sina vänner försvinna i horisonten.
Sällan är kontrasten mellan lycka och olycka tydligare! Kort och gott, det finns bättre upplevelser. Visst, vänner känner vänner som känner någon som inte råkat ut för en däckspenetrering på tio år. Säger dem. Vi andra läser denna guide så är vi väl förberedda när Herr Punka slår till med sin elaka däcksgaffel…

1. Ställ dig så att du inte står ute på vägen. Ta av hjulet och lägg cykeln på sidan, med bakväxeln uppåt. Töm ut det sista av luften (om det är något kvar) och tryck samtidigt upp slangen i däcket med hjälp av ventilen. På så sätt kommer kanttråden lättare ner i fälgens mitt, vilket underlättar när du ska kränga av däcket från fälgen.

2. Massera ner båda däcksidornas kanttråd i fälgens mitt (botten) med början från ventilen. Använd båda händerna och arbeta dig runt hela däcket.

3. Har du gjort rätt kan du nu, med lite tur, vrida av däcket från fälgen med bara händerna. Håll hjulet framför dig med båda händerna. Tryck med tummarna och vrid samtidigt däcket framåt och nedåt med båda händerna (placerade ungefär en decimeter isär) samtidigt. Sitter däcket för tajt får du använda däckavtagare. Tänk på att däckavtagare i metall kan skada lättmetallfälgar.

4. Dra av däcket med slangen i helt från fälgen. Ta ut den trasiga slangen ur däcket. Packa ihop den och ta med den så att du kan slänga den på rätt ställe (inte i naturen alltså) eller laga den hemma. Ta fram den hela reservslangen.

5. Kontrollera att det inte sitter något vasst föremål på insidan av däcket. Kolla även utsidan av däcket och särskilt noga efter skärsår i slitbanan. Där sitter ofta boven i dramat en liten glasbit eller sten som ätit sig igenom korden in till slangen. Rensa också bort eventuellt löst skräp, grus och damm som ligger i däcket. Kolla även att fälgbandet är helt och rent. Ekerhålen i fälgen får inte synas vid fälgbandets kanter.

6. Montera däcket på fälgen igen. Sätt först bara dit ena däcksidans kanttråd. Placera däcket i rätt rotationsriktning om en sådan finns indikerad på däcksidan. Montera däckets dekal vid ventilhålet – då hittar du ventilen lättare när du ska pumpa.

7. Montera den nya (eller lagade) reservslangen. Börja med att sätta i slangens ventil i fälgens ventilhål. Gör detta från den sida av däcket som ännu inte har monterats på fälgen.

8. Arbeta in slangen i den omonterade delen av däcket, som fortfarande sitter utanför fälgkanten. Se till att slangen inte vrider sig eller hamnar i kläm under däckets kanttråd, det vill säga den sida av däcket som redan har monterats i fälgen. Det kan underlätta om du pumpar i lite luft i slangen inför detta moment. Står du utomhus så placera däck, slang och fälg så att de inte blir smutsiga. Om skräp följer med slangen in i däcket är risken för en ny punktering stor. Ställ till exempel hjulet ovanpå dina skor när du arbetar med det.

9. När du fått in slangen helt i den ännu omonterade sidan av däcket, börjar du arbeta in kanttråden i fälgen även på denna sida. Håll hjulet framför dig och arbeta dig runt däcket. Börja vid ventilen och arbeta sedan in kanttråden. Använd båda händerna, men på varsin sida av ventilen. Arbeta in däckets kanttråd i fälgen. Jobba dig bort från ventilen med båda händer samtidigt åt varsitt håll – tills de möts igen.

10. När händerna till slut möts behöver du bara bända eller vrida på den sista delen av kanttråden. Kolla att slangen verkar sitta helt och hållet i däcket och inte ligger i kläm mellan kanttråd och fälg. Tryck också in ventilen ordentligt i däcket, så att däckets kanttråd verkligen kommer ner ordentligt i fälgen även runt ventilen.

11. Är det svårt att få på däcket? Använd inte däcksavtagare för detta moment, då riskerar du att klämma hål på din nya slang. Massera istället däcket som i punkt två, så att kanttråden sitter helt i mitten av fälgen. Jobba på tills du får den sista delen av kanttråden över fälgkanten.

12. Pumpa i några kilo så att däcket sätter sig. Kolla att kanttråden sitter jämnt monterad runt hela fälgen på båda sidor av hjulet. Hoppar däcket på något ställe när du snurrar på hjulet är det säkerligen slangen som har klämts mellan kanttråd och fälg. Töm i så fall ut luften något så att du kan massera in slangen ordentligt i däcket. Pumpa till fullt tryck.
Mekaniker Binni Astvaldsson
Fotograf Luca Mara
Antal kommentarer: 8
Bonnor
…eller så kör du tubeless (fortfarande på kanttråds fälg/däck) och slippar punka 🙂
Oscar Hellström
Ehh, för att tubelessdäck är ogenomträngliga för småsten och glasskärvor?
Snakebites är INTE den vanligaste punkatypen på landsväg så tubeless ger knappast någon stor fördel i det avseendet.
Mattias
Varför ska man börja lägga på däcket vid ventilen där det är som svårast att få ner det helt i mittskåran?
Jag börjar alltid mittemot och avslutar vid ventilen. Det går så bra så och har aldrig strulat.
Dalis
Håller med dig Mattias, fast jag startar så att ventilen kommer vid kl: 2, och avslutar alltså lite bredvid ventilen.
Erol Orhun
Mattias: Därför att det kan vara som knöligast att få däcket att ”sätta” sig rent och snyggt där. Om man istället börjar med att montera däcket i höjd med ventilen och avslutar på en annan plats, som Dalis säger här nedan, så har tummarna en sak mindre att kontrollera. Förutom att kränga ett motspänstigt däck på plats.
Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in