Den franska läxan

Den franska läxan


När jag i höstas cyklade en runda i länet blev jag glatt överraskad. Vägen, där jag förr körde med livet som insats, hade till hälften byggs om till en faktiskt överdrivet bred cykelväg. Så allt är inte uselt. Men visst finns det att göra.

Första gången jag såg den franska vägskylten med 1,5-metersregeln (bilister måste hålla en meter avstånd till cyklister på landsväg, 1,0 i städer) var i slutet av nittiotalet. Då var detta inte ens ett problem i Sverige, för vi som cyklade var så få att ingen var arg på oss. Men skylten ringar ändå in en särskild attityd i Frankrike, och i somras fick jag uppleva den på nära håll.

Redan på morgonen är solen varm och cyklisterna många. Saint-Etienne-de-Cuines är ett sömnigt samhälle och denna morgon är inget undantag. Men den lilla Opeln som kör om oss om och om igen förvånar. Vad håller de på med? Bilskola. Eleven får träna på att köra om cyklister. Att hålla ut ordentligt och vänta bakom när det behövs.

Col du Glandon står först på programmet. Det är naturskönt och utmanade. Vägen blir brantare och smalare för varje kilometer, men också vackrare. Svetten dryper och när jag tar av mig solglasögonen, som ändå är igenslammade av salt, tappar jag dem och kör över dem med bakhjulet. Jag stannar i panik mitt i 12-procentsbranten och försöker rädda vad som räddas kan. Förgäves. Ett par Salice i soptunnan, men bilisten som fått vänta på min miljöinsats har inget emot det. Han vinkar och tycks beklaga min olycka när han passerar.

På de slingriga alpvägarna är seden att vinka förbi bilar som inte ser lika bra i serpentinerna lika självklar som att fråga cyklister i nöd om de behöver hjälp. På samma sätt vinkar husbilen fram oss strax före toppen. Sista kilometerna är sjukt branta och jobbiga, men på toppen bjuder någon form av fransk trafikorganisation på vatten. De är där för att slå ett slag mot rattfylla. Udda på 1 924 meters höjd kan tyckas, men ändå inte.

Vi cyklar vidare uppåt till Col del la Croix de Fer. En av världens vackraste dalar öppnar sig nedanför oss och järnkors-passet är onekligen sagolikt det med. Vi tar bilder vid den kända skylten, när en man kommer fram och berättar att klockan strax slår 12 och vi då ska hålla en nationell tyst minut för terrorns offer i Nice. Vi och alla andra – cyklister, bilister, mc-förare och vandrare – samlas i en ring och böjer våra huvuden.

Innan vi ska ge oss av nedåt dalen på andra sidan noterar vi två australiensare med mekaniska problem. Styret är löst, vilket är direkt olämpligt när man ska rulla utför ett HC-berg. De har verktyg, men ingen aning om hur man gör och skruvar fel och hårt på karbongaffelns-fäste. Vi håller mekskola, något som uppskattas även av förbipasserande vandrare.

Vi rullar utför och svänger av upp mot Col du Mollard. Även i år är det vägarbete här. En kvinna klädd i orange från topp till tå i 35-gradig värme skriker ”VELO!” när vi kommer. Grävskopan stannar och mötande trafik får vänta. Cyklisterna ska förbi först.

Då och då kör en bil om oss och ofta hänger någon ut genom fönstret och skriker ”Allez!” eller ”Bon Courage”. Vår prestation i värmen uppskattas. På toppen finns ingen skugga, men väl en brunn. Cyklister från hela världen samlas kring den. En tysk berättar att han och hans dotter är här en vecka för att cykla bergspass. En hel grupp med glada cyklister från Barcelona sällar sig till samtalet. Den första som kommer fram skriker, ”Hello! I’m very fat! But I just made it up here!”. Gemenskapen är självklar och enkel.

Vi rullar ned till hotellet i Saint-Jean-de-Maurienne. Med en tartiflette på tallriken och lokala röda droppar i glaset kommer vi i samtal med några amerikaner vid grannbordet. De är här och cyklar berg några veckor; Galibier, Iseran, Madeleine och allt annat i närheten står på menyn. Till och med en avstickare till Ventoux har hunnits med. De är eniga om hur fint där att cykla här. Och vilken hänsyn bilisterna tar. Aldrig några problem som det är hemma på andra sidan Atlanten. Och alltid 1,5 meter avstånd.

Vi har mycket att lära av fransmännen, även om det självklart finns undantag även här. Men debatten om ”cykelkriget” och ”cykel-infran” skulle ändå vinna på att nyanseras. Då kan vi lättare hitta lösningar tillsammans.

Om gästkrönikören: Varje år åker TV4:s nyhetsankare Thomas Ritter neråt Europa för att cykla i de magnifika bergen. Och för att njuta av den härliga kulturen.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Erica

Min erfarenhet från Mallorca är densamma och hoppas på att vi får samma cykelkulur även i Sverige. Och nog är väl ändå en del på gång men gör ju inget om det går snabbare



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer