Del 2 | Växeljustering – lättare än du tror!

Del 2 | Växeljustering – lättare än du tror!


Här hittar du första delen i vår guide om växeljustering

VAD HAR DU FÖR FRAMVÄXEL?
Justera framväxeln genom i princip samma steg som med bakväxeln, fast i omvänd ordning. Kolla först var du har ändlägesskruvarna på just din framväxel.

1. Kontrollera att växeln sitter på rätt höjd, det vill säga ungefär två-tre millimeter över tänderna på största klingan. Växeln ska också sitta i rätt vinkel, i samma plan som klingorna.

2. Börja på lättaste växeln, där kedjan så att säga är längst till vänster på cykeln, både fram och bak. Ställ den inre stoppskruven så att insidan på framväxeln ligger så nära kedjan som möjligt utan att skrapa emot. Observera att finjustering av detta läge kan behövas. Hoppar kedjan innanför klingan vid växling måste ändlägesskruven skruvas in för att begränsa växelns rörelse. Hoppar kedjan inte ner måste skruven justeras ut så att växeln kan röra sig lite mer. I detta läge ska vajern precis vara spänd, hänger den löst kommer inte växlarna fungera. Har din ram justerskruvar i vajerstoppet, eller om det sitter justerskruvar på höljet, är det lätt att finjustera med dessa. Annars gäller det att spänna vajern precist för hand. Det är bara att testa sig fram till rätt läge.

3. Beroende på fabrikat och modell finns det ofta en inbyggd finjustering av framväxeln. Detta för att undvika att kedjan tar i framväxeln vid olika växellägen bak. När du väljer mellan växlarna bak flyttas kedjan i sidled. Till slut kommer kedjan att ta i framväxeln och skrapa, men med en finjustering av framväxeln slipper du detta.

4. När du ska justera framväxeln på stora (största) klingan fram är det bäst att växla till tyngsta bak och börja i detta läge. Justera ändlägesskruven för det yttre läget så att kedjan ligger 1-2 millimeter ifrån insidan på framväxeln. Testa att växla upp och ner mellan klingorna några gånger, kedjan ska hoppa upp på stora klingan utan problem. Är det väldigt segt och skrapigt behöver du skruva ut ändlägesskruven något, så att framväxeln kan röra sig lite mer åt höger. Hoppar kedjan utanför klingan måste justerskruven skruvas in lite för att hålla emot kedjan.

5. Kom ihåg att testa framväxelns funktion med kedjan i olika lägen på kassetten, och med lite olika fart och tryck på kedjan. Det är nu det kan behövas ytterligare små justeringar på både inre och yttre stopplägen. Att tänka på vid framväxeljustering är att det inte är lika exakt som vid bakväxeljustering. Framväxeln trycker kedjan upp och ner mellan klingorna med våld, helt utan finess, och därför gäller det att testa fram och tillbaka med vajerspänningen och ändlägesskruvarnas lägen. Dock inte allt på samma gång, utan en sak i sänder.

Tips!
En vajer glider bäst i ett nytt hölje. Men efter en tids användande kan du behöva smörja vajrarna. Då ska du antingen använda ett fett som är avsett för ändamålet eller tjock kedjeolja. Det smörjer bra och nöts inte lika fort som tunt smörjmedel. Vintertid kan det även förhindra att fukt tränger in i höljet, vilket senare kan göra att det fryser. Men det finns även oljor och fett som kan frysa – därför bör du använda smörjmedel som klarar minusgrader. 

DEL 1: Så fixar du växeljusteringen själv

Henrik van Ingelandt är cykelmekaniker och har jobbat med att göra cyklar glada i hela sitt yrkesliv. Han har varit med i landslaget på både OS och VM, och anses vara en av landets absolut främsta mekaniker.  


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Ronny Kjaer

Hej Henrik har en Scott Sportster S50FB 3 drev fram köpte cykeln som tyvärr stått ute så allt kärvar tog väck framväxlen satt mask tejp och även markerade vad skruvar satt men får det inte att fungera endå får bara dom två första men det längst ut går inte upp jag klara oftast av 12 växlar men detta är jätte svårt vad göra mvh Ronny i Halmstad



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer