De tar plats i SKODA Cycling Team 2019

De tar plats i SKODA Cycling Team 2019


Bland de utvalda motionärer som tar plats i året team finns allt från en konstnär från Umeå, bilbyggare från Rättvik, pensionär från Västervik, mellanstadielärare från Västerås samt komikern Måns Möller från Stockholm.

– Uttagningen har varit extra tuff men också väldigt kul. Landet är fullt av starka cyklister och härliga personligheter som skulle platsa i laget. Men nu har vi hittat fram till ett väldigt bra gäng med olika bakgrund och härkomst som förenas i sin motivation för lagets mål på Vätternrundan men också i sin kärlek till cyklingen, säger teamledaren Erik Leonsson.

Förutom de 15 rekryterna består ŠKODA Cycling Team även av 15 erfarna ambassadörer, däribland ex-proffsen Fredrik Kessiakoff och Michel Lafis som ska bidra med såväl inspiration som erfarenhet och kunskap. Nytt för i år är att tre av förra årets rekryterade cyklister tar plats som ambassadörer.

– Det är tre personer som gjort en fantastisk resa under året och på flera plan bidragit till att vi fick en så fantastisk  säsong förra året, säger Erik Leonsson. Det är Nathalie Eklund, Payman Hazheer och artisten Daniel Adams Ray.

Det stora målet är att laget i sommar ska ta sig i mål under åtta timmar på Vätternrundan. För att lyckas kommer deltagarna att få hjälp med sin träning, bland annat genom ett fystest och därefter individuella träningsprogram utformade av proffstränaren Mattias Reck. De får även all utrustning som behövs såsom cykel, hjälm, cykeldator, kläder och energidryck.

– Vi är oerhört glada över det växande intresset för ŠKODA Cycling Team och det genuina cykelintresset som finns i hela vårt land. Även om konkurrensen är stentuff vill jag uppmana de som inte blev uttagna i år att söka igen till nästa år. Vi försöker varje år variera gruppens dynamik och de personer som inte blev antagna i år kan mycket väl bli det nästa, säger Veronica Nilsson, press- och sponsoransvarig för ŠKODA Sverige.

ÅRETS REKRYTER I ŠKODA CYCLING TEAM:

Peter Algebäck, Varberg
Måns Möller, Stockholm
Natalie Nyberg, Grums
Sara Rönnberg, Frösön
Patrik Viklund, Stockholm
David Gunnars, Rättvik
Klas Wiréhn, Umeå
David Alledal, Stockholm
Rodolfo Vera, Västerås
Johanna Palmqvist, Linköping
Lena Bernström, Huddinge
Gustav Svensson, Åre
Bengt Backman, Västervik
Petra Dolejsova, Stockholm
Karl Edenroth, Piteå

ÅRETS AMBASSADÖRER:

Fredrik Kessiakoff
Jukka Kuusela
Rasmus Brenter
Daniel Jansson
Karl Pamp
Daniel Rytz
Zoltan Darvas
Nathalie Eklund
Daniel Adams Ray
Payman Hazeer
Hanna Johansson
Cecilia Widegren
Pierre Moncorgé
Sara Hedberg
Michel Lafis
Magnus Gustavsson

PARTNER- OCH MEDIAPLATSER

Damian Phillips, POC
Christian Löfstrand, Maurten
Daniel Breece, tidningen Bicycling

Fick du inte plats i laget men lika sugen på MTB som landsvägscykling? 
Sök då till Team Bicycling!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021

Gänget i ŠKODA Cycling Team får en ny chans 2021


Årets ŠKODA Cycling Team kommer ges en ny chans på Vätternrundan 2021. Denna säsong kommer laget att fortsätta träna tillsammans och cykla Vätternrundan på hemmaplan i mindre grupper, för att nästa år äntligen få stå på startlinjen i Motala med målet att klara tidsgränsen åtta timmar.

– Sedan beskedet kom att Vätternrundan ställer in årets lopp har vi jobbat febrilt med att utvärdera olika alternativ. Trots att det inte blir den säsong laget förväntade sig, blir det en värdig upprampning till nästa, säger teamansvarige Erik Leonsson.

Veronica Nilsson, spons- och pressansvarig på ŠKODA fortsätter:

– Viktigast är självklart att vi tar hand om våra cyklister och inte utsätter någon för smittorisk, samt att vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Men vi vill också hålla alla motiverade och så långt som möjligt infria deras förväntningar om att vara med i teamet. Det är en väldigt speciell tid vi lever i just nu, och med det krävs extraordinära beslut. Detta är första och enda gången samma lag får köra två år i rad.

– Som bilpartner till Vätternrundan är det också viktigt att vi stöttar dem i denna svåra tid. Det är glädjande att organisationen varit så snabba och kreativa med lösningen att alla får köra och tillgodogöra sig loppet på hemmaplan. ŠKODA kommer stötta med supportbilar och organisationen kommer att lotta ut dem bland er som planerar köra loppet i egen regi, fortsätter Veronica.

Beslutet innebär att det inte blir någon rekrytering av nya cyklister i höst. I stället kommer ŠKODA ta möjligheten att bygga ett mycket starkare och mer förberett lag än någonsin.

– Vi hoppas på förståelse hos alla aspirerande cyklister som ville söka sig till oss nästa år. Att komma med i teamet är något unikt och ett minne för livet, att cykla Vätternrundan tillsammans under 8 timmar är en stor del i det. Det löftet vill vi inte tumma på. Vi hoppas och tror att alla håller med om att årets lag förtjänar en ny chans nästa år, avslutar Erik Leonsson.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Vätternrundan 2020 ställs in

Vätternrundan 2020 ställs in


Vätternrundan 2020 ställs in. Det står klart efter att Vätternrundans ledning och styrelse har utrett alla tänkbara alternativ.

Spridningen av covid-19 har fått enorma konsekvenser för hela samhället. Sverige, och många andra länder, befinner sig i ett ytterst allvarligt läge och i dagsläget kan ingen säga något om när situationen kommer att lätta. I det läget beslutade Vätternrundans styrelse den 2 april att ställa in Vätternrundan och de andra loppen som ingår i Cykelveckan.

– Vi står inför en situation som ingen riktigt kan överblicka just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson. Osäkerheten är oerhört stor kring när livet kan börja återgå till det normala igen.

– I det läget har vi ett ansvar att ge besked om hur vi ser på vårt arrangemang. Vi ser att vi inte kan gå vidare och planera för Vätternrundan, som situationen ser ut. Det finns en kritisk tidpunkt för när vi måste fatta ett beslut och där är vi tyvärr nu.

Vätternrundans ledning och styrelse har de senaste veckorna utrett alla tänkbara möjligheter, inklusive en flytt av loppen till senare under året. Men Vätternrundan är ett stort arrangemang och många förberedelser måste göras långt i förväg. Det innebär att det i dagsläget är högst osäkert om det skulle gå att genomföra ett arrangemang senare under året heller.

– Det är en av faktorerna som har gjort att vi har kommit fram till att vårt enda alternativ är att ställa in loppen. Våra deltagare och våra samarbetsparter har rätt att få ett besked, så att de vet vad de har att förhålla sig till, säger Gunilla Brynell-Johansson.

Många av dem som har anmält sig till Vätternrundans lopp är mitt uppe i genomförandet av En Svensk Klassiker. För dem har Vätternrundan lugnande besked, de kommer att kunna räkna in nästa års lopp i sin klassiker. Vätternrundan tänker också stötta alla anmälda cyklister att hålla igång sin träning, givetvis utifrån de rekommendationer som Folkhälsomyndigheten fortlöpande ger.

– Vi kommer att jobba hårt i våra kanaler, bland annat i sociala medier, för att peppa alla cyklister på olika sätt, säger Gunilla Brynell-Johansson. Motion är livsviktigt för folkhälsan, så länge vi kan utöva den på ett ansvarsfullt sätt och utan att bidra till smittspridningen.

– Det känns förstås oerhört tråkigt att vi har tvingats fatta det här beslutet. Men nu satsar vi allt för att göra nästa års cykelvecka till den bästa någonsin. Och vi hoppas att alla cyklister och samarbetsparter hänger med oss i det arbetet.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

En podd laddad med tips!

En podd laddad med tips!


Nästan hälften av cyklisterna som tar sig an Vätternrundan är förstagångare. Kanske gör du det som en del i En Svensk Klassiker eller så vill du bara bocka av denna unika cykelupplevelse på din ”bucketlist”. Du kanske kommer cykla runt sjön flera gånger – eller så kanske du nöjer dig med att klara av bedriften en gång i livet. Oavsett vilket mål du har gissar vi att du har fullt med frågor kring det mesta. Några av frågorna hoppas vi att vi lyckats besvara på sidorna i den här nybörjarguiden. En liknande ambiion har Vätternrundans podcast ”Hjälp! Jag ska cykla Vättern”.

I podden, som är inne på sin andra säsong, guidar Fredrik Almgren och Therese Krupa Syllner dig som ska cykla Vätternrundan för första gången in i cyklingens förlovade land. De vill att podden ska fungera som en följetång, något att hålla i handen från det att du bestämt dig för att köra Vättern tills du tagit dig hela vägen fram till målet i Motala.

– Några har kanske cyklat en del innan, men kanske aldrig på en racer. Att cykla 30 mil runt sjön är då en stor utmaning. Under halvåret fram till start vill vi ta lyssnarna på en resa från att kanske vara lite nervösa till att bli uppspelta och ordentligt taggade, säger poddens ena programledare Fredrik Almgren.

Nyckeln för podden är en mix av inspiration och information. Alltså både det du behöver veta – som att du bör använda rumpkräm eller varför du nog ska lämna den där ryggsäcken hemma – till intervjuer med inspirerande profiler med djupare kunskap i ämnet cykling.

Förutom podden finns det även en Facebookgrupp med samma namn som podden. Där diskuteras allt mellan himmel och jord som gäller Vätternrundan. – Vi tar egentligen upp allt, som mekfrågor, kläder och träning till praktiska logistiksaker och den så viktiga frågan om säkerhet. Fokus för podden är ju på nybörjaren. Det som är så kul med cykling är att man bara genom några fler nycklar kan få det så mycket roligare när man ska cykla Vätternrundan, säger Fredrik Almgren.

Vad tycker du själv är det bästa med Vätternrundan?
– Den underbara, breda och folkliga stämningen. Jag är själv kanske lite inrutad i min cykling och hur allt ska vara, exem- pelvis att man ska se ut som ett proffs på cykeln. Men på Vättern ser man hur underbart bred cykling kan vara och det kan få mig att närmast tappa hakan i uppskattning och beundran – för det är ju en sån enorm bedrift att ta sig runt sjön.

Och det svåraste?
– Förutom distansen är det jobbiga för många att cykla utan en ordentlig nattsömn. Att som de flesta starta på kvällen eller natten och sen göra en av de tuffaste ansträngningarna man någonsin kanske gör med bara några få timmars sömn – det är en bedrift som är väldigt speciell. Att ha gjort sin läxa och ha tränat innan, det kan alla göra. Men att starta och köra på natten är svårare att planera för och det underskattas nog av många.

Vad säger du om den nya och längre bansträckningen?
– Jag tror att den nya banan är bra ur säkerhetssynpunkt och den är fin. Men jag gissar att många kommer under- skatta den sågtandade banprofilen man möter där på slutet, för den kommer vara tuffare än man tror. Särskilt när man börjar gå tom, så det finns ett skäl till de extra depåerna på denna sträcka. Det är depåer man absolut inte ska skippa, för de kommer behövas. Vi kommer gräva djupare i detta i vårt kommande avsnitt om denna nya, spännande och utmanande sträcka.

Vilket tips vill du framför allt skicka med till de som ska köra Vätternrundan?
– Mitt absolut bästa tips, som nog kan bidra till lite av en aha-upplevelse, det är att cykla landsväg tillsammans med andra. Så sätt ett mål att du innan den första maj ska ha skaffat cykelkompisar att träna tillsammans med. Om man som nybör- jare lyckas få till detta kommer man kunna ta sig an Vättern- rundan i juni på ett helt annat sätt. För utvecklingen man får som cyklist genom att cykla med andra är på en helt annan nivå jämfört med att cykla själv, avslutar Fredrik Almgren.

Lyssna på det senast avsnittet här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ett trettio mil långt tack

Ett trettio mil långt tack


På många sätt är det lite skralt ställt med cyklingen i Sverige. Hur mycket våra beslutsfattare än snackar lyckas man till exempel inte alls skapa en bred kultur av cykelpendling. Med undantag för städer som Uppsala och Malmö ligget antalet cyklister i våra storstäder och skvalpar på runt sju procent – pinsamma siffror.

Vi har i skrivande stund nästan inga stora internationellt kända cykelproffs att se upp till, särskilt inte på landsväg. Visst, ibland glimmar det till och vi får cykelstjärnor som lyser starkt under en kort period för att sen sakta försvinna, men deras namn fastnar sällan i mer än andra cyklisters minne. Vi har inte heller några egna cykeltillverkare som lockar någon större internationell uppmärksamhet.

Men trots alla dessa tillkortakommanden har vi ett av världens absolut största motionslopp på cykel. I lilla Sverige lockar nu sedan några år tillbaka ett väldigt långt lopp runt en sjö över 20 000 deltagare. När jag berättar om detta för internationella kollegor verkar de mest tro att jag står och blåljuger.

I sammanhanget ska vi inte heller glömma Cykelvasan, som på blott tio år lyckats skapa en enorm följarskara och bli ett av världens största motionslopp på mountainbike.

”Om inte” är ju en filosofisk lek där utgångarna alltid bör tas med en stor nypa salt. Men jag undrar verkligen hur det hade stått till med svensk cykling om vi inte hade haft dessa två enormt populära lopp.

Kanske hade vi haft något annat som varit lika bra – men det skulle lika gärna kunna vara så att svensk cykling utan dessa event skulle vara en öken torrare än Sahara. Att svensk cykelsport skulle vara en lika mörkskygg aktivitet som filateli. Så tack Vätternrundan och Cykelvasan för allt det ni gjort – och gör – för svensk cykling.

Sämst just nu
Beslutet att riva upp skyltningen som tillåter cykling åt båda håll på annars enkelriktade gator i Stockholm är inget annat än ett bokstavligt stolpskott i byråkratihuvudet kring svensk cykling. Gör om, gör rätt!

Bäst just nu
Att vi precis har kickat igång den andra upplagan av Team Bicycling!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in