Dåligt väder och okända stigar – Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg

Dåligt väder och okända stigar – Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg


”Vi vill lämna vardagen, komma bort från bilarna och den annars lite stela landsvägsträningen.

Vi vill inte behöva hålla oss till en viss väg eller cykla i klunga, utan utforska nya vägar och upptäcka sånt vi inte känner till. Vi är lite utspridda här i Mälardalen men vi packar våra bilar med cyklar, käk, kartor och annat kul, och sammanstrålar sen i Bergslagen. Någon i gänget har lyckats skaka fram en gammal skola eller ett pensionat som vi får kolonisera över helgen, så där slår vi läger.
På kvällen snackar vi skit och klurar på morgondagens äventyr. På fredag är det cykling för hela slanten – det får inte vara för varmt så det är lite halvtaskigt väder. Det ska va lite skitigt och djävligt. Känslan ska vara ”vad ger vi oss in på nu?” – då känns det bra.
Vi har ingen aning om hur länge vi kommer behöva vara ute, så det är viktigt att vi håller ihop och har med oss nödproviant. Vår ungefärliga rutt ligger på runt 15 mil, men vi vet inte om vi kommer hem innan det blir mörkt.
Ibland får vi bära cyklarna och ibland passerar vi sjöar där vi kan ta ett dopp. Kanske åker vi förbi ett samhälle där det finns en affär, som i bästa fall kan sälja oss en kopp kaffe, eller så kanske vi får tag i ett par trägårdshandskar som kan hålla våra händer varma en stund till efter allt regn.
Det är cykelcross som gäller och vi håller till på grusvägar och skogsstigar. Kärnan i allt är dock all fin natur; kanske ser vi nån älg och nån fasan och det tas väldigt mycket bilder. Det blir väldigt långt, men vi har väldigt kul på vägen – ett äventyr att minnas länge.

När vi kommer hem på kvällen har molnen skingrat sig och solen skiner på altanen. Nån drar igång grillen och tar fram ölen, ur högtalarna kommer lite skön musik – allt mixat med lite eventuell sårvård för nån har säkert kraschat. Sen somnar vi alla lyckliga i våra våningssängar.

På lördag byter vi spår och nu är det dags för race! Ett crossrace för att maxa helgen, troligtvis uppe vid Grängesberg. Fokus är att ha kul, men alla kör hårt i respektive klass och är helt utslagna efter det. Under en bra cykelhelg så är man utslagen på kvällen. Vi återvänder sen till vårt läger och skvallrar om tävlingen.

Vi är alla trötta efter två hårda cykeldagar, så på söndagen lugnar vi ner oss lite. Nån i gänget har letat upp en riktigt fin liten okänd badsjö i närheten. Passande nog är det nu högsommarväder med klarblå himmel och strålande sol. Vi packar cyklarna och cyklar lite sakta till sjön där vi har en helt fantastisk dag med sol och cykelsnack. Framåt eftermiddagen ger vi oss av hemåt och avslutar helgen med att kolla på lite crossrace på tv.

Min erfarenhet är att helger som dessa blir de bästa, när man är med sina kompisar som är på samma nivå och man gör nåt kul ihop. När man övervinner nåt som inte bara är rutin, utan okänt och annorlunda. I skogen kommer man ifrån lite av det där grupptrycket som kan gälla i klungan på väg. Vi hjälps åt på ett otvunget sätt och skapar minnen tillsammans.”

Alla bilder: Jonas Wiking

 

 


Dags för SM i Cykelcross 2020

Dags för SM i Cykelcross 2020


– Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.

Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Länkar till resultat och annan information

Här hittar ni detaljerad information om CX-SM 2020

Här finns den fullständiga inbjudan med tider och riktlinjer


Cykelcross – så funkar det!

Cykelcross – så funkar det!


Vintersporten cykelcross har sitt hjärta i Vlaanderen i västra Belgien. Men cykelcross utövas friskt även i Frankrike, Italien, Tjeckien och Tyskland och har vuxit stort i USA. På ”nederlands” heter sporten veldrijden, vilket översatt till svenska blir fältåkning och som beskriver rätt bra vad det hela handlar om.

Cykelcross introducerades på allvar i Sverige under hösten 2006, när den första Sverigecupen i disciplinen kördes. Tidpunkten för tävlingarna under året, sen höst och vinter, gör cykelcross till ett utmärkt träningskomplement för de flesta cyklister.

Mathieu van der Poel, cykelcrossens största gigant, alla kategorier

CX höjer också kvalitén på träningen under en period som för många annars består av sporadisk träning och dålig motivation. På grund av sportens intensiva karaktär och många tekniska moment som attackeras i hög fart, måste man ligga nära den fysiska och mentala gränsen i princip från start till mål.

Ovan en CX-cyklist som hamnat lite snett i spåren. Bansektioner av uppkörd lervälling tillhör stapelvaran på kontinenten.

Detta bidrar till att åkare helt plötsligt stumnar och går in i väggen. Och vurpar. Det hela är alltså särdeles publikvänligt! Tävlingstiden ligger på omkring en timme med något kortare åktider för damer och juniorer. Banorna går ofta på en gräsbevuxen varvbana på ett par kilometer. Ofta en utregnad och vattensjuk bana, som efter några åkares passering omvandlats till vansklig och svårforcerad lervälling. Och som ofta, till publikens stora förtjusning, sätter stopp för fullt attackerande cyklister och skickar dem huvudstupa rätt ned i lergröten. 

En cykelcrossbana består alltid av ett antal hinder som skall forceras. Det kan vara sandfållor, sektioner av lervälling och vatten eller som här ovan en brant trappa.

Släng in massor av kurvor, olika typer av hinder som sandbunkrar, branta backar uppför och nerför samt partier som helt enkelt måste tas med cykeln på axeln, exempelvis trappor och handbyggda plank.

Banan ska också innehålla en depå som passeras två gånger per varv. Där kan man växla cykel till en som är ren och därmed går lite lättare, eller byta ut en cykel som fått en defekt. På den internationella crosscenen byter cyklisterna nästan alltid cykel ett par gånger per lopp. Är det lerigt byter de nästan så ofta de kan, vilket är två gånger per varv. Detta gör att toppåkarna alltid kör loppen med upp till fyra i princip identiska cyklar.

Träningen

FTP (Functional Threshold Power, det finns ingen ”officiell” svensk översättning) definieras som den högsta effektutveckling du kan producera på din cykel under en timme – till exempel under ett 60 minuter långt tempolopp. FTP är alltså mer eller mindre samma sak som prestationsförmågan vid mjölksyratröskeln.

Det är alltså det mått eller test som bäst beskriver en persons prestationsförmåga inom nästan alla cykeldiscipliner. FTP ska inte förväxlas med puls vid mjölksyratröskel utan är hur mycket effekt man producerar vid tröskeln. I och med att ett CX-lopp mer eller mindre genomförs i ett maximalt tempo och påverkas lite av taktiska moment, är de fysiologiska kraven rätt snarlika de för ett 60 minuter långt tempolopp.

Skillnaden är att du under ett tempolopp ligger och jobbar precis på din FTP genom hela loppet. Men inom cykelcross kommer du att utföra arbete strax över och under FTP under loppet. Högre prestationsförmåga (FTP) vid mjölksyratröskel är därför den viktigaste träningsanpassningen. Så det är kring din tröskel man bör lägga mycket av sin träning som cykelcrossåkare.

Ett exempel på ett klassiskt träningspass för cykelcross:

• 15 minuter uppvärmning, gärna med några inslag av teknikträning

• 2–5 intensiva”starter” på ca 1–3 minuter med ca 2–5 minuter aktiv vila mellan

• 20–30 minuter kontinuerlig cykling runt tävlingsfart

• 15 minuter nedvarvning

Försök också att träna på en bana som liknar en typisk cykelcrossbana, där du möter hinder som tvingar dig att hoppa av och på cykeln.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018


På damsidan stod det tidig klart att kampen om guldet låg mellan Åsa Erlandsson och Ida Erngren. Men i år blev det fördel hemmaplan när Åsa plockade hem guldet.    

”Som alltid är det full fart från början och Ida drog iväg rätt tidigt så jag tänkte att jag får försöka hänga på henne, jag vet att hon är stark och tänkte att jag hänger kvar så länge det går. Men så lyckades jag gå om i en kurva i skogen och det blev sekunder direkt. Det är alltid svårt att veta om man ska sticka eller hålla igen men jag tänkte att jag kör så länge det håller, och det gjorde det ju”, säger Åsa Erlandsson som plockar hem sitt tredje SM-guld i CX

Åsa Erlandsson 

På herrsidan såg det till en början ut som om fjolårssegraren David Eriksson kanske skulle ro hem det hela även i år. Men något gick inte som planerat och istället hamnade Martin Eriksson överst på pallen   

”Vi var en liten trio där ganska tidigt, jag, Hannes och David som körde på hårt och hade väl sikte på att kanske hålla pallen för oss tre. Sen bara försvann David, så något måste ha hänt. På näst sista varvet hade jag cirka tio sekunders lucka upp till Hannes. För mig var det alltså samma situation som förra året, fast då låg David i täten, så jag hade inga planer på att ge mig. I en av backarna la jag in allt och då Hannes gjorde nån miss kunde jag ansluta. Sen kunde vi gå ut tillsammans på sista varvet som jag sen tog vilket var väldigt skönt. Jag har velat ha den här tröjan i så många år, så att äntligen få den är helt fantastisk” Säger Martin Eriksson

Resultat Herrar Senior:

1. Martin Eriksson, Art-V Cycling Club
2. Hannes Forsby, Giro Cycling Club
3. Henrik Jansson, Art-V Cycling Club

Dam Senior:
1. Åsa Erlandsson, Varberg MTB
2. Ida Erngren, Uppsala CK
3. Frida Eriksson, Göteborg CK (U23-Mästarinna)

Fler resultat hittar ni här