Dags för Finnmarksturen –  ett av de äldsta långloppen i Sverige

Dags för Finnmarksturen – ett av de äldsta långloppen i Sverige


Ett Svenskt mästerskap är ju inte varje dag man kör. Så Oscar Ekstam hjälper oss reda ut om det blir något annorlunda mot en ”vanlig” deltävling i långloppscupen.

Årets SM-bana, blir den annorlunda? 

–       Ja lite faktiskt. Banan är förlängd med cirka 13 kilometer mot tidigare år. De förlänga delarna innehåller mycket roliga och fina stigar. Och är utspridda över hela banan.

Så vad var vi som inte kört banan tidigare att vänta?

–       Finnmarksturen är i år totalt 81 kilometer och är uppdelad i två loopar. Första loopen utgår från start- och målområdet vid ABB Arena och letar sig via asfaltsvägar genom centrala delar i Ludvika fram till banans första uppförsbacke, här släpps fältet fritt och nu väntar en härlig utmaning i varierande terräng. Via grusvägar fortsätter första loopen bort till Håksbergs nedlagda gruva. Därefter följer Källbottens motionsspår i varierande bredd och med roliga stigar och efter 19 kilometer når man banans högsta punkt. Via grusvägar och mycket fina stigpartier letar sig sedan banan bort mot Gussjöstugan. Därifrån går turen mot Brunnsvik på snabba och roliga stigar där den första vätskekontrollen väntar. Sedan går banan i en trevlig mix mellan väg och stig tillbaka mot Ludvika.

Finnmarksturen_2018_foto_Andreas_Danielsson9.jpg

Andra loopen startar med en sträcka på asfalt via småbåtshamnen och ABB:s industriområde inne i centrala Ludvika. Banan leder sedan upp till Högbergets motionsspår där bergspriset väntar efter 45 kilometer. Därefter följer växlande grusvägar och många utmanande stigar innan banan når fram till Hagge där den tredje vätskekontrollen finns. Härifrån är det grusväg nästan hela vägen tillbaka till Ludvika med kortare inslag av stig. På vägen ska dock två rejäla stigningar passeras. Där den sista är Leos backe som är banans sista utmaning och när du nått toppen så har du ca 7 kilometer kvar innan det välförtjänta målet väntar.

Viktigt är också att vara uppmärksam på bandelningar då 48 km och 81 km delas på tre ställen.

Finns det någon del av banan där man måste vara bra på något speciellt, och/eller vad är ert ”coolaste hinder”

–       När man åker under riksvägen vid ABB gäller det ha god fart och teknik för att ta sig upp för trapporna genom att åka på den byggda branta spången. Tipset är att testa ned- och uppfarten dagen innan loppet så att man vet vad som väntas. Det går även att cykla uppför trapporna om tekniken och farten är med.

 Finnmarksturen_2018_foto_Andreas_Danielsson6.jpg

Vilken utsikt/upplevelse längs banan är värd att lyfta blicken för?

– På höjderna strax innan första kontrollen i Brunnsvik så är det värt att lyfta blicken för att uppleva den fina utsikten över sjön Väsman. I horisonten bakom skymtar de karakteristiska blå bergen som är synonymt med Dalarna. Bergen ser blåa ut på långt håll.

Vad kan åskådare och anhöriga göra under loppet? 

 På söndagen har vi ett stort antal buskspelare utmed banan, så samtidigt som man tittar alla cyklister som far fram i skogen kan man lyssna på all musik som spelas. Lista på var dessa spelar finns på finnmarksturen.com  

Har ni något roligt minne från 2018 års tävling som ni bakom tävlingen kommer ihåg tydligt?

– Speciella minnen som fastnar från varje upplaga av Finnmarksturen är att det alltid är så god stämning bland alla deltagare, publik och funktionärer.

Så vad är det egentligen som är skillnaden i år när det är SM mot i fjol?

– Inte jättemycket, arrangemanget i stort är sig likt. Men några ändringar är det ju, banan har ju blivit 13 kilometer längre. Och så att vi har delat upp starterna förstås. Damer i tävlingsklass startar klockan 10:00. Övriga som kör 81 kilometer startar klockan 11:00 och de som kör 48 kilometer startar klockan 11:15


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin


Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat. Nu får disciplinen en egen Sverige Cup

– Vi är jätteglada att vi kunnat bygga upp detta och förhoppningen är att det ska utveckla våra cykeldiscipliner både i nationell bredd och internationell elit. Nyheter för i år blir att vi kommer ha en Swe Cup i Enduro som riktar sig både till motionärer och elitsatsande cyklister, samt både nya och återkommande arrangörer av Svenska Mästerskapen i våra olika discipliner. Så nu håller vi tummarna att pandemin går åt rätt håll så att vi kan komma igång med tävlingsverksamheten, säger Adrian Hörnqvist, förbundskapten för SWE MTB GRAVITY

SWE Cup i Enduro kommer bestå av sex deltävlingar inklusive Svenska mästerskapen. Tävlingarna kommer vara utspridda i landet och målsättningen är att alla arrangemang ska hålla hög kvalitet och bjuda på rolig och utmanande cykling för våra cyklister. Det är intressant att vi också får in flera nya arrangörer som inte tidigare har genomfört arrangemang. Här är vi extra glada att Ulricehamn och Arvika vill arrangera tävlingar.
Utöver SWE Cup och Svenska mästerskapen i Enduro är målet att minst två till mästerskap ska genomföras, SM i Downhill och i Pumptrack.

– Utöver nationell tävlingsverksamhet står även landslagsverksamheten inför ett spännande år. Om världsläget tillåter kommer vi såklart finnas på plats på internationella tävlingar och mästerskap med våra duktiga cyklister, men det finns även planer för ett par träningsläger utomlands och ett antal träningsträffar hemmavid, säger Adrian Hörnqvist.

Preliminärt tävlingsschema för 2021

5-6 juni: Arvika – SWE CUP Enduro
7-8 juli: Åre – SWE CUP Enduro
15-16 juli: Järvsö – SWE CUP Enduro SM
17 juli: Järvsö – Pumptrack SM

21-22 aug: Åre – SM i Downhill
28-29 aug: Ulricehamn – SWE CUP Enduro
18-19 sep: Falun – SWE CUP Enduro
9-10 okt: Isaberg – SWE CUP Enduro

För mer information
www.swemtbgravity.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024


Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få arrangera två världscups-deltävlingar i UCI Mountainbike Crosscountry (MTB XCO) i Jönköping 2023 och Falun 2024.

Målet om att återkommande få arrangera UCI MTB XCO världscuper i Sverige har varit i planeringsfasen i flera år och en projektgrupp är sedan länge tillsatt. Avsiktsförklaringen är ett första steg i planen om att förhoppningsvis välkomna världscuptävlingar i Sverige framöver.

Överenskommelsen mellan UCI och Svenska Cykelförbundet har nu tagit projektet ett stort steg framåt mot att bli verklighet. Från mars 2021 kommer Henrik Rydelius leda projektet mot att vinna budgivningen om att stå värd för världscupstävlingarna i Sverige – och tillsammans med projektets samarbetspartners i Falun och Jönköping – förhoppningsvis sätta Jönköping och Falun på den internationella MTB-kartan.

– Det här är ett första steg mot att få arrangera världscupstävlingar i MTB XCO i Jönköping och Falun. UCI har godkänt att vi ska skicka in buden och min känsla efter dialog med UCI är att det ser lovande ut för svensk MTB. Nästa steg i ansökningsprocessen blir att konkretisera datum, banprofiler med mera, säger Henrik Rydelius.

Tävlingarna skulle onekligen sätta dessa två svenska städer på världskartan.

Det här är en fantastisk möjlighet för hela kommunen då cykel och mountainbike är en tydlig inriktning för oss. Sen MTB europamästerskapen 2016 har vi på Destination Jönköping arbetat tillsammans med våra dedikerade cykelföreningar mot att välkomna en världscup. Vi ser fram emot att förhoppningsvis få välkomna världseliten, cykellagen, åskådare, tv-tittare och så klart att få skapa en cykelfest i Jönköping 2023, säger Charlotte Guldstrand, tillförordnad VD på Destination Jönköping.

Så om allt går vägen ser vi kanske Jenny Rissveds mfl cykla för guld mot världseliten här på hemmaplan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ung trupp till XCO-VM i Leogang

Ung trupp till XCO-VM i Leogang


Jenny Rissveds, sveriges olympiska guldmedaljör är en av sju cyklister som representerar Sverige på XCO-VM i Österrike 7-11 oktober, där även VM i Downhill går samma helg.

En ovanligt ung trupp som tagits ut till årets VM i Mountainbike Crosscountry – som ursprungligen skulle gått i  i Albstadt, Tyskland men som i juni förlades i Leogang, Österrike där Downhill VM sedan tidigare var bestämt att gå.

VM i Leogang inleder den internationella tävlingssäsongen för det svenska landslaget i XCO – vilket naturligtvis beror på de speciella omständigheter som corona fört med sig.

Såhär säger sveriges förbundskapten Fredrik Kessiakoff om de utvalda itruppen

Dam Elit
Jenny RissvedsBäst i världen när allt stämmer. Kraschade olyckligt i somras men återhämtade sig snabbare än väntat och valde trots en bit ifrån toppform att ställa till start i SM för dryga veckan sedan som hon vann.

Herrar U23
Vilgot Lindh – Vilgot har haft en period bakom sig med knäproblem som han börjat få ordning på. Efter seger i U23-klassen på SM för två veckor sedan visade Vilgot att han nästa är tillbaka på samma höga nivå som under 2019.

Hugo EliassonHugo har visat att han är den som bäst tagit klivet upp i U23-klassen. Genom framskjutna placeringar på alla uttagningstävlingar förtjänade han sin plats.

David Risberg David är årets stjärnskott. David överraskade med att ställa av rutinerad elitåkare under augusti månad. Han bekräftade sin fina form i både Huskvarna och Hallby

Herr Juniorer
Oscar Lind – Oscar har visat på fantastisk form under året, inte minst genom sin internationella seger i Tjeckien i augusti månad. Dessutom vann han XCO-SM för två veckor sedan.

Viktor Lindquist – Viktor visade på sin höga nivå genom sin seger i Hallbyrundan.

Viggo Karlsson – Viggo hade en fantastisk utvecklingskurva under de uttagningstävlingar i Sverige som valts ut inför årets VM. Det rundades av med en silvermedalj på SM i Göteborg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september


Polisen har gett klartecken för CK Master att arrangera MTB XCO-SM i Skatås, utanför Göteborg helgen den 19-20 september. Med det glädjande beskedet är det nu möjligt att anmäla sig till XCO-SM via sportstiming.se

– Det är oerhörd glädjande och en stor lättnad för oss i CK Master. Nu finns det goda grunder för landets XCO-cyklister att genomföra ett svenskt mästerskap 2020 som dessutom kan ligga till grund inför uttagningarna till höstens EM- och VM-tävlingar i XCO, säger Daniel Dandenell Lägersten tävlingsansvarig i arrangörsklubben CK Master.

Andas ut gör även Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten i MTB som sett stora delar av XCO-säsongen ställas in till följd av coronapandemin. Han vill framhålla att CK Master gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa arrangemanget och informera myndigheterna om hur folksamlingarna ska begränsas under tävlingarna. Och är jättepositiv till att polismyndigheten gett grönt ljus. Man har nu alltså även slopat planen på att köra MTB-SM körs helgen 17-18 oktober

 Det känns extra bra att ha både Huskvarna/Hallby samt SM i Göteborg som observationslopp och uttagningstävlingar inför EM och VM. På landslagssamlingen i Falun för ett par veckor sedan kunde vi se hur många låg till, men ytterst så är det ända resultaten på tävlingar som räknas när det handlar om just uttagningar. Jag hoppas många cyklister taggar till och tar chansen att visa framfötterna på dessa tävlingar, säger Fredrik Kessiakoff.

CK Master har med stöd av Göteborgs stad fått tillstånd av polismyndigheten att arrangera en corona-anpassad SM-tävling i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär att tävlingarna kommer ske helt utan publik och med utdragna startfält, så att bara en klass (med max 50 deltagare) i taget befinner sig i tävlingsområdet. Regler och PM kommer kommuniceras ut på den officiella SM-sidan mountainbikesm.se  samt på sportstiming.se.

– Nu gäller det förstås att vi alla tar myndigheternas ansvarsfrihet på allvar. Det kommer finnas tydliga anvisningar i inbjudan och PM som är viktiga för cyklister, ledare, familj och övriga berörda att läsa och efterfölja. Och vi förutsätter att alla klubbar, tävlande och anhöriga tar eget ansvar och följer rådande rekommendationer utanför och runt omkring tävlingsområdet och inte infinner vid symptom, säger Daniel Dandenell Lägersten.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in