Cyklar och svenska tåg – en version av Romeo och Julia

Cyklar och svenska tåg – en version av Romeo och Julia


Det var en form av ram som man fällde ned framtill på bussen och som hade plats för två cyklar. ”Coolt” tänkte jag, det här lär vi ju snart få se i något mer buss- och tågtäta Sverige. 20 år senare väntar jag fortfarande, och att resa med cykel i Sverige är på de flesta håll en total omöjlighet. Konflikten mellan Israel och Palestina verkar ligga närmre en lösning än hur vi i Sverige ska kunna åka tåg med våra cyklar.

I stora delar av Europa gäller det motsatta. I så gott som alla länder vi besökt den senaste tiden – Danmark, Schweiz, Nederländerna, Österrike med flera – går det att få med cykeln på tåg och bussar utan problem. Antingen har tågen hela vagnar som är reserverade för cyklar, eller så har tågvagnar dedikerat utrymme för cyklar. Ofta finns det cykelhållare på bussarna, och ibland är det dessutom gratis.

Varför lösningarna lyser så starkt med sin frånvaro i Sverige är för mig ett mysterium. Undantagen är Öresundstågen, Snälltåget, vissa pendeltåg på västkusten och Stockholm och några fler. Oftast är det SJ som får ta skiten när vi cyklister beklagar oss över detta skeva tillstånd, och de är i och för sig störst, men problemet är nog större än SJ.

 I en tid då det vurmas för ökad cykling, fler önskar att de kunde ställa bilen och allt fler vill resa hållbart och utan flyg är situationen i Sverige inget annat än pinsam. Haka på Sverigeloppet genom att ta tåget till starten i Haparanda? Njet! En cykelhelg i Järvsö? No no! Ta med cykeln på tåget för en weekend i Stockholm? You wish! Enligt en undersökning som Svensk Cykling publicerade tidigare i år skulle hela 42 procent cykla mer om de hade goda möjligheter att kombinera cykel och kollektivtrafik. Som tur är är väl framtiden något mer hoppfull än en tragedi av Shakespeare, eller?

Bäst just nu:

Jenny Rissveds återkomst till cyklingen är lika glädjande som inspirerande. Extra mycket för det mod hon visat genom att öppet berätta om de ätstörningar hon har haft, ett känsligt och tabubelagt ämne, i synnerhet bland elitidrottare. (På samma tema tycker jag verkligen att du ska ta dig tid att läsa vår bloggare Sara Pentons inlägg om vikthets)

 

 

 

 


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Fredrik E

Nej, problemet är framför allt SJ (och Trafikverket)!
På de allra flesta lokaltåg/pendeltåg som regioner
och landsting är ansvariga för går det att ta med cykel.
Det stora undantaget är SJ:s fjärrtåg.
Att ta cykel med på tåget från ex Stockholm till Järvsö
går bra men du får byta tåg tre gånger mellan olika pendeltåg/lokaltåg eftersom cykel inte tillåts på SJ:s fjärrtåg.
Men SJ:s fjärrtåg stannar väl ändå inte i Järvsö så just det problemet finns ju inte i verkligheten…..
Så viljan och tanken finns hos flera operatörer (som de kallas) och hos flera huvudmän men det finns ingen samlad vilja och ambition kring cykel på tåg.
Om jag minns rätt har Trafikverket ett uttalat ansvar för
att samordna och underlätta för att ta med cykel på tåg.
Fast Bilistverket (förlåt, Trafikverket heter dom visst) har
säkert viktigare uppgifter.
/Fredrik


Richard Petersson

Möjligheten att ta med cykel gratis på liknande sätt som beskrivs i artikeln fanns på i stort sett alla bussar på landsorten över hela Sverige, åtminstone fram till början av 1970-t. På SJ kunde man ta med cykeln för en ringa kostnad, man ”polleterade” cykeln, i alla fall på längre resor. Cyklarna åkte i egen vagn. Man kan fråga sig varför buss- och tågbolag slutat med detta som fungerade mycket bra. Gick det då så borde det gå bra även nu. /Richard



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest...

Läs mer

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer
När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor. Det hävdade i alla fall...

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer