Cykla med Kessiakoff på Sweden Bike Expo
Redaktör Åsa Eriksson förfäktar i redaktionens blogg åsikten att kommunen borde påbjuda cykling i motionsspåren: "Är tiden mogen för särskilda cykeldagar i motionsspåren? Eller, gud bevars, till och med lämna fritt fram för cyklister och hoppas att de faktiskt kan hantera det ansvaret?" Håller du med?

Cykla med Kessiakoff på Sweden Bike Expo


Den 17-18 november är Silva på plats på Sweden Bike Expo på Kistamässan för att presentera produkter för mörkerträning och pendling på cykel.

Proffscyklisten Fredrik Kessiakoff träffar mässbesökare i Silvas monter B4 och skriver autografer under lördagen, klockan 14.00-15.00. Det följs av en inspirationsföreläsning och en träningsrunda – MTB och CX – med Kessiakoff och Silva.

Med flertalet lanseringar finns erbjuder Silva en rad lampor, både för cykelpendlaren, MTB- och landsvägscyklisten. Silva har som mål att möjliggöra för cyklister att kunna ta sig ut på sin träningsrunda i skogen eller till och från jobbet, även under dygnets mörka morgon- eller kvällstimmar. 

Schema lördagen den 17 november

Kl. 14:00 -15:00 – träffa Fredrik Kessiakoff i Silvas monter B4


Kl. 15.20 -16.00 – inspirationsföreläsning med Silva och Fredrik Kessiakoff
Välkommen på en inspirationsföreläsning där Silva berättar om vikten av bra cykelbelysning. Fredrik Kessiakoff inspirerar till en harmonisk och njutbar vinterträning. Sal annonseras tydligt på plats. Moderator: Per Wååg från Silva. Ska du cykla med Kessiakoff efter föreläsningen – kom gärna ombytt och klar.

Kl.16.15 -17:15 – cykelträna med Silva och Kessiakoff
Häng med på en fartfylld träningsrunda med Silva och Fredrik Kessiakoff, cirka en timme i närheten av Kistamässan. MTB-cykel eller cykelcross passar underlaget. Silva lånar ut ett tjugotal cykellampor (först till kvarn) och bjuder efter cyklingen på dricka och tilltugg. Samling sker vid Kistamässans huvudentré. Åldergräns: 15 år. 
OSA senast den 15 november till magdalena.hoglund(a)silva.se 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Så blir du synlig som cyklist!

Så blir du synlig som cyklist!


Tyvärr! Vi cyklister syns inte så bra som vi tror, men det finns tre små nycklar till hur vi syns mycket bättre i trafiken. Nycklar baserade på forskning och fakta.

Forskningen visar att cyklister kraftigt överskattar när och hur upptäcks av fordonsförare. För att öka dina chanser att upptäckas behöver man göra några aktiva val. Utifrån forskningsresultat från sektionen för perception vid Clemson-universitetet har Trek/Bontrager formulerat följande riktlinjer. Ett synlighetens 1, 2, 3 – Alltid på, Biomotion och Kontrast

1 Alltid påAnvänd fram- och baklampor, både i dagsljus och mörker

Cyklingen har hämtat några av sina bästa idéer från bilindustrin. Vi kan t.ex. tacka bilar och motorcyklar för dämpning och skivbromsar. Numera levereras bilar standardutrustade med varselljus, eftersom bilar med DRL-lampor (Daytime running lights) löper mindre risk att bli inblandade i olyckor. Så visst borde vi applicera samma logik för cyklar.

Alla lampor har dock inte samma lyskraft. En lampa med bästa ljusstyrka behöver inte vara särskilt effektiv i dagsljus. En riktigt bra DRL-lampa har ett speciellt fokus och blinkmönster och den syns på långt håll. Utan dessa tre faktorer är det faktist bara en vanlig lampa.

Vi har själva testat och använt dessa lampor i flera år nu och vi tycker fortfarande de är det bästa kompakta lampsetet som finns på marknaden.

2 Biomotion – Markera kroppens rörliga delar

Till skillnad mot vad många tror är reflexväst varken den bästa eller säkraste lösningen. Istället är det den unika tramprörelsen på en cykel som gör att man uppmärksammar just en biologisk rörelse. När du cyklar i mörker ska du markera fötterna, vristerna och benen med produkter i reflekterande material. I dagsljus ska du använda fluorescerande strumpor, skor, skydd eller värmare. Eller i alla fall något med färg snarare än kolsvart. Här kan du läsa mer om Biomotion

3 Tänk på kontraster

Synlighet bygger på kontraster. Fluorescens är effektivt för cyklister i dagsljus eftersom det gör att vi kan urskiljas från omgivningen. Exempelvis med en hjälm som denna! Men i avsaknad av solen är självlysande kläder inte effektivare än mörka kläder. Så när det gäller kläder fungerar fluorescens utmärkt i dagsljus, men under den mörka delen av dygnet behöver du reflexer för att vara synlig.

Visst behöver bilister bli bättre på att aktivt titta efter cyklister, men vi som cyklar kan dra vårt strå till stacken och göra det vi kan för att öka vår synlighet, eller hur?

Antal kommentarer: 1

Erik Sandblom

Kul att du nämner tramprörelsen. Den signalerar ”cykel” väldigt starkt, minst lika starkt som pulserande lampor, vilka ju kan vara irriterande ibland. Har man pedaler med reflex så slipper man tänka mer på den saken.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin


Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat. Nu får disciplinen en egen Sverige Cup

– Vi är jätteglada att vi kunnat bygga upp detta och förhoppningen är att det ska utveckla våra cykeldiscipliner både i nationell bredd och internationell elit. Nyheter för i år blir att vi kommer ha en Swe Cup i Enduro som riktar sig både till motionärer och elitsatsande cyklister, samt både nya och återkommande arrangörer av Svenska Mästerskapen i våra olika discipliner. Så nu håller vi tummarna att pandemin går åt rätt håll så att vi kan komma igång med tävlingsverksamheten, säger Adrian Hörnqvist, förbundskapten för SWE MTB GRAVITY

SWE Cup i Enduro kommer bestå av sex deltävlingar inklusive Svenska mästerskapen. Tävlingarna kommer vara utspridda i landet och målsättningen är att alla arrangemang ska hålla hög kvalitet och bjuda på rolig och utmanande cykling för våra cyklister. Det är intressant att vi också får in flera nya arrangörer som inte tidigare har genomfört arrangemang. Här är vi extra glada att Ulricehamn och Arvika vill arrangera tävlingar.
Utöver SWE Cup och Svenska mästerskapen i Enduro är målet att minst två till mästerskap ska genomföras, SM i Downhill och i Pumptrack.

– Utöver nationell tävlingsverksamhet står även landslagsverksamheten inför ett spännande år. Om världsläget tillåter kommer vi såklart finnas på plats på internationella tävlingar och mästerskap med våra duktiga cyklister, men det finns även planer för ett par träningsläger utomlands och ett antal träningsträffar hemmavid, säger Adrian Hörnqvist.

Preliminärt tävlingsschema för 2021

5-6 juni: Arvika – SWE CUP Enduro
7-8 juli: Åre – SWE CUP Enduro
15-16 juli: Järvsö – SWE CUP Enduro SM
17 juli: Järvsö – Pumptrack SM

21-22 aug: Åre – SM i Downhill
28-29 aug: Ulricehamn – SWE CUP Enduro
18-19 sep: Falun – SWE CUP Enduro
9-10 okt: Isaberg – SWE CUP Enduro

För mer information
www.swemtbgravity.se


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024


Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få arrangera två världscups-deltävlingar i UCI Mountainbike Crosscountry (MTB XCO) i Jönköping 2023 och Falun 2024.

Målet om att återkommande få arrangera UCI MTB XCO världscuper i Sverige har varit i planeringsfasen i flera år och en projektgrupp är sedan länge tillsatt. Avsiktsförklaringen är ett första steg i planen om att förhoppningsvis välkomna världscuptävlingar i Sverige framöver.

Överenskommelsen mellan UCI och Svenska Cykelförbundet har nu tagit projektet ett stort steg framåt mot att bli verklighet. Från mars 2021 kommer Henrik Rydelius leda projektet mot att vinna budgivningen om att stå värd för världscupstävlingarna i Sverige – och tillsammans med projektets samarbetspartners i Falun och Jönköping – förhoppningsvis sätta Jönköping och Falun på den internationella MTB-kartan.

– Det här är ett första steg mot att få arrangera världscupstävlingar i MTB XCO i Jönköping och Falun. UCI har godkänt att vi ska skicka in buden och min känsla efter dialog med UCI är att det ser lovande ut för svensk MTB. Nästa steg i ansökningsprocessen blir att konkretisera datum, banprofiler med mera, säger Henrik Rydelius.

Tävlingarna skulle onekligen sätta dessa två svenska städer på världskartan.

Det här är en fantastisk möjlighet för hela kommunen då cykel och mountainbike är en tydlig inriktning för oss. Sen MTB europamästerskapen 2016 har vi på Destination Jönköping arbetat tillsammans med våra dedikerade cykelföreningar mot att välkomna en världscup. Vi ser fram emot att förhoppningsvis få välkomna världseliten, cykellagen, åskådare, tv-tittare och så klart att få skapa en cykelfest i Jönköping 2023, säger Charlotte Guldstrand, tillförordnad VD på Destination Jönköping.

Så om allt går vägen ser vi kanske Jenny Rissveds mfl cykla för guld mot världseliten här på hemmaplan.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Speedplay gör comeback

Speedplay gör comeback


Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från detta udda men ikoniska varumärke. Men nu släpper Wahoo den första, stora uppdateringen av pedalerna.

För den som inte är bekant med Speedplay kan man säga att det är en form av inverterat pedal+kloss-system, där själva mekanismen sitter i klossen istället för i pedalen.


Uppdateringarna som gjorts inkluderar justerbar float på alla klossar (0-15 grader), tätade lager för minimalt underhåll och ökad hållbarhet genom en uppdaterad pedalkropp. Istället för skiftnyckel används nu insexnyckel vid installation. Modellen ZERO kommer även finnas tillgänglig i fyra axellängder för att tillgodose alla typer av cyklister.

Senare i sommar kommer den egentliga riktigt stora nyheten, då planerar man att släppa POWRLINK ZERO som blir världens första pedalbaserade kraftmätare med dubbelsidig infästning.

Den nya Wahoo Speedplay-serien inkluderar Speedplay COMP, Speedplay ZERO, Speedplay NANO, Speedplay AERO och Wahoo POWRLINK ZERO.

Speedplay-serien inkluderar två olika typer av klossar: Standard Tension (inkluderad med ZERO, NANO, AERO och POWRLINK) och Easy Tension (inkluderad med COMP). Båda klossarna är kompatibla med alla pedaler i den nya Speedplay-serien samt kompatibla med tidigare Speedplay ZERO-pedaler. COMP, ZERO, NANO och AERO är tillgängliga idag och POWRLINK ZERO kommer enligt Wahoo att finnas tillgänglig sommaren 2021.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*