Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan

Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan


För att hjälpa vårdpersonal att komma säkert till jobbet har Mioo-teamet erbjudit Södersjukhusets personal att serva deras cyklar helt gratis. Hittills har 163 vårdanställda utnyttjat möjligheten vid SÖS och nu utökas det med volontärer som fortsätter vid Danderyds sjukhus där hittills 135 st har anmält sig att få sin cykel servad.

Eftersom många försöker undvika kollektivtrafiken har cykel blivit ett alternativ för många som måste ta sig till jobbet.

Idag i Stockholm har 15 000 anställda i vården max 30 min med cykel till sin arbetsplats och tittar man på spannet 30 min – 60 min finns ytterligare 11 000 som med exempelvis en el-cykel skulle klara sin resa till jobbet på mindre än 40 min. Källa SCB

Men det är inte problemfritt att cykla. Cykelns behov av underhåll eller reparation kräver ofta service hos cykelreparatörer där väntetiderna är långa och kostnaderna höga. Stockholmarna väntar inte sällan flera veckor med att börja cykla på våren pga att cykeln behöver service. Dessutom stjäls 65 000 cyklar per år och även om de flesta svenskar har hemförsäkring som täcker cykeln, så innebär självrisken att det blir mindre värt att använda försäkringen i takt med att cykeln blir äldre

Mioo har som ambition att göra det enkelt att cykla genom att erbjuda cykelservice och support där du är och hjälp när din cykel blir stulen genom en försäkringslösning med DNA-märkning och självriskreducering. Grundare och VD Tomas Grönqvist förklarar:

“Vi eliminerar de trösklar som finns för ovana cyklister. Vår prenumerationstjänst har fått ett uppsving på 430% den senaste månaden, både drivet av varmare väder och corona, och vi ser att cyklister gärna betalar en slant för att kunna cykla utan krångel”.

Många vinner på att det är lätt att cykla. Förutom folkhälsan, närmiljö och klimatfrågor, så löser cykling de problem som fastighetsägare har med brist på parkeringsplatser och som vill ge hyresgäster en extra service. Därför riktar sig Mioo både mot privatpersoner och företag, såsom fastighetsbolag eller arbetsgivare som vill stimulera sina anställda att cykla mer.

Många sluter upp och vill vara med och meka cykel

Att reparera familjs och vänners cyklar är ett intresse som många visat sig ha. Därför har det varit oväntat lätt för Mioo att rekrytera bike buddies, de personer som med ett reparationskit på ryggen cyklar ut för att serva och reparera cyklar till de kunder som anmält sig i appen.

“Mioo ger människor en chans att tjäna pengar på sin hobby. Någon är präst till vardags, någon journalist, någon kommunpolitiker och någon musikalartist. Det de har gemensamt är att de älskar detaljer och mekanik – och framförallt cykling. Det är en liten cykel community vi byggt”. säger Tomas Grönqvist.

Bygg Pop-up-cykel-infra!

I flera storstäder i världen satsar man under Coronan på sk pop-up- cykelbanor som gör att det säkrare och enklare att vara cyklist. Grundaren av MIOO Tomas Grönqvist hoppas verkligen att Stockholm skall haka på.
– Ja det kommer aldrig bättre läge att testa än nu då det är restriktioner om att undvika kollektivtrafiken i största möjliga mån. Om det blir positiv respons så kanske Stockholm med kranskommuner äntligen lyckas skapa en sammanhängande Cykelinfrastruktur säger Tomas.


Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast

BMC satsar på kidsen med nya cykeln Blast


Många barncyklar är oftast bara nedbantade versioner av vuxencyklar, alla delar är liksom bara mindre. Förvånansvärt nog kan barncyklar trots det väga lika mycket, eller mer än de fullvuxna versionerna. Ett skäl är att många delar, i synnerhet ramarna, görs i tungt stål. Effekten blir att många barns cyklar väger nästan hälften så mycket som barnen själva väger, något som knappast är optimalt – eller så värst roligt.

BMC, som annars mest är synonymt med att tillverka några av världens snabbaste cyklar på proffsnivå, har nu skapat barncykeln Blast. För att banta vikten är ramen i aluminium. Ett annat sätt för BMC att hålla nere vikten var att skippa framdämpare. I stället har cyklarna fått feta och dämpande 2,4”-däck. Även geometri och vinklar är anpassade för barn. Blast kommer som 20” för barn mellan 5–8 år eller 24” för de mellan 6–11 år. Den förstnämnda väger in på 8,6 kilo och den senare på 9,6 kilo. Cyklarna har även fått ett lågt insteg, ett lågt placerat vevlager och en smal q-faktor (bredden mellan vevarmarna), vilket under- lättar ett mer naturligt tramptag. Vi kan inte lova – men vi gissar att cyklar som dessa gör det bra mycket roligare för barnen att ta sig ut på stigarna och vi gläds åt att allt fler leverantörer hoppar på tåget.

Läs mer: Bloggaren Krister Isaksson om att cykla med barn


Ny studie: Därför bör du inte ligga på rulle nu i Coronatider

Ny studie: Därför bör du inte ligga på rulle nu i Coronatider


En ny studie visar att cyklister behöver hålla större avstånd än två meter från andra. Detta eftersom utandningsluften, med eventuella coronavirus, sprids mycket längre på grund av vinddraget.

Medan cyklister i likhet med de flesta följer rekommendationen om två meters avstånd i vardagslivet har en belgisk och holländsk studie, baserad på datasimulering av hur utandningsluften påverkas av aerodynamiken, nu visat att två meter inte är tillräckligt när man motionerar. Såväl löpning som gång och cykling ökar risken för smittspridning av virus som corona i jämförelse med att bara sitta eller stå still, enligt studien som har genomförts på Leuvens universitet i Nederländerna och Eindhovens tekniska universitet i Belgien.

När man andas, hostar eller nyser utsöndras mikroskopiska droppar av saliv i luften. Fysisk aktivitet gör att dessa droppar sprids längre än två meter, vilket forskarna har kunnat visa i datorsimuleringar.

– Det rekommenderade avståndet på två meter människor emellan är mycket effektivt när man rör sig långsamt eller står still, men situationen blir en helt annat när det kommer till fysisk aktivitet, säger studiens koordinator Bert Blocken, professor i aerodynamik med bland annat inriktning mot idrott, till Brussels Times.

– När du till exempel springer, cyklar eller går i raskt tempo skapar du ett vinddrag med en luftström som sträcker sig upp till 15 meter bakom dig. Den här luftströmmen innehåller mikroskopiska utandningsdroppar som människorna bakom dig andas in, förklarar Blocken.

Bild från studiens simulering

I studien jämfördes tre olika positioner: att springa eller gå bredvid någon, att springa/gå snett bakom någon och att springa/gå rakt bakom någon. Resultaten visar att avståndet mellan två personer som tränar bredvid varandra tycks spela mindre roll; de små utandningsdropparna hamnar bakom dem. Den största risken att smittas av coronaviruset är när vi befinner oss rakt bakom varandra i varandras vinddrag – som när man till exempel ligger på rulle. Med det sagt visar studien också att risken för att andas in utandningsluften efter någon annan minskade signifikant om man placerar sig snett bakom hen. 

Så skyddar du dig själv och andra när du cyklar
Baserat på resultaten av denna studies datorsimuleringar rekommenderar forskarna nu att vi ökar det fysiska avståndet till varandra när vi motionerar för att minska risken för spridning av coronaviruset.

Nu får man ju göra en egen riskbedömning men sett till forskningsresultaten ges dessa rekommendationer: När det gäller promenader i rask takt bör avståndet till närmaste person rakt framför dig vara minst 4–5 meter. Vid löpning och långsam cykling bör motsvarande avstånd vara 10 meter och vid snabb cykling (30 km/h) minst 20 meter.

Utöver dessa råd rekommenderar forskarna också att vi i god tid positionerar oss snett bakom de personer som vi är på väg att passera, respektive snett framför de vi möter när vi cyklar fort.

Var alltså extra försiktig och omtänksam när du motionerar utomhus i närheten av andra människor. Cykla snett bakom personen framför dig, håll det utökade avståndet och ta ut avståndet i god tid när du passerar någon.

Studien har visserligen inte simulerat hur olika väderförhållanden påverkar spridningen av utandningsluften, men Bert Blocken rekommenderar samma utökade avstånd även i blåsigt väder. Viktigt att nämna i sammanhanget är också att den här studien inte har hunnit granskas av andra ämnesexperter. 

distans.jpg
Solo, allra säkrast just nu

I skrivande stund har den svenska Folkhälsomyndigheten inte ändrat sina rekommendationer gällande träning och fysiskt avstånd i samband med det. Fysisk aktivitet utomhus uppmuntras och innebär betydligt mindre smittspridningsrisk än vid träning inomhus, enligt Folkhälsomyndigheten. Men med det sagt visar den här studien att vi bör vara extra försiktiga även när vi tränar utomhus, både för vår egen och andras skull.

Om man drar det till sin spets är dessa tipsen för att träna säkert

  • Öka avståndet till löpare, cyklister eller raskt gående personer som befinner sig i en rak linje framför dig:
  • Vid promenader i rask takt: 4–5 meters avstånd.
  • Vid löpning och långsam cykling: 10 meter.
  • Vid snabb cykling (30 km/h): minst 20 meter. 
  • Positionera dig snett bakom de personer du är på väg att passera i god tid. 
  • Positionera dig snett framför de personer du är på väg att möta i god tid. 
  • Håll din bana när du har mött andra för att inte hamna i deras luftström efter mötet. 
  • Håll de rekommenderat utökade avstånden även i blåsigt väder.
  • Undvik att träna på allt för trafikerade cykelbanor.

OBS! Versioner av denna har cirkulerat tidigare, vi publicerar den nu för att påminna er lite om att coronaviruset fortfarande är ett problem och att det inte är läge att slappa av än på ett tag.

Läs mer: Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång