Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Garmin lanserar Rally – nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC


Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive balans höger/vänster, kraftfas och ännu mer.

Rally kraftmätare finns tillgängliga i två versioner; enkelavkännande och dubbelavkännande:

  • Rally RS100 och Rally RS200 är framtagna för landsvägscyklister. Nytt är också att de är kompatibla med SHIMANO SPD-SL-klossar
  • Rally XC100 och Rally XC200 är framtagna för MTB-cyklister. Nytt även för dessa är att de är kompatibla med SHIMANO SPD-klossar
  • Rally RK100 och Rally RK200 är framtagna för landsvägscyklister. De är fortsatt kompatibla med LOOK KEO-klossar

På Rally är sensorerna är inkapslade i pedalerna. Väljer du Rally RK200, Rally RS200 och Rally XC200 dubbelavkännande kraftmätare kan du se värden för höger och vänster pedal helt oberoende av varandra. Du kan ta del av prestationsdata såsom kadens, total kraft, vänster-höger balans och avancerad cyklingsdynamik. De dubbelavkännande pedalerna visar även var och hur kraften skapas för att hjälpa dig att förstå dina specifika styrkor och svagheter så att du kan förbättra ditt sätt att trampa. De dubbelavkännande pedalerna kan också registrera hur mycket tid du spenderar sittande jämfört med stående för att du ska kunna utvärdera vilken position som är mest effektiv och även se var kraften appliceras.

De enkelavkännande pedalerna Rally RK100, Rally RS100 och Rally XC100 använder den kraft som mäts upp via vänster pedal för att mäta både kadens och kraft. Det ska gå att uppgradera till ett dubbelavkännande system vid ett senare tillfälle.

Rally XC, för ja just XC, eller kanske gravel?

Rally-pedalerna installeras på samma vis som vanliga pedaler och kan enkelt flyttas mellan olika cyklar. De har upp till 120 timmars batteritid, vilket gör att du kan träna i flera veckor eller möjligen månader utan att ladda emellan. För att du ska kunna cykla året runt och både på landsväg och off-road, är spindeln unikt designad för att kunna flyttas mellan olika Rally pedalkroppar.

Priset då? de dubbelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris mellan 11 999 upp till 12 799 kronor medan de enkelavkännande pedalerna har ett rekommenderat cirkapris på mellan 7 099 upp till 7 399 kronor. Uppgraderingspedalerna som kan köpas som tillval har ett rekommenderat cirkapris på mellan 6 199 och 6 699 kronor.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Fem faser av ofrivillig vila


Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen. Dagen då framhjulet släpper i lös sand, i en fart där ekipaget träffar marken långt innan hon funderat klart på om huruvida armarna är lämpliga landningsställ eller ej. Och parallellt, en känsla av total närvaro när ett rent och okonstlat benknäckarljud spelas upp i slowmotion. Inget utrymme för frågetecken – jag är nu en siffra i olycksstatistiken.

FAS 1: ADRENALINDOPAD FÖRNEKELSE
En varm kväll i slutet av maj blir jag sittandes i skogsbrynet, smått illamående av chock och adrenalin, med tom blick och armen varsamt placerad mot kroppen för att slippa se handens subtila felvinkel. Medan min sambo cyklat iväg med andan i halsen för att hämta bilen passerar tankarna likt en vårflod i huvudet: ”Hur snabbt läker ben nu igen?”, ”Några veckor utan cykling är ju lugnt” och ”Visst finns det plastgips en kan bada med?”

FAS 2: MORFINBLANDAD ACCEPTANS
Väl på sjukhuset meddelas ”Distal radiusfraktur” och behov av operation. I takt med värktabletternas verkan ersätts de adrenalinstinna tankarna av ett syntetiskt lugn. ”Det blir nog ingen mer cykling i sommar”, ”Skönt med lugna promenader och podcasts” och ”Nu kan jag ta upp löpningen igen.” Två veckor senare lappas och lagas hand- leden med en metallplatta i titan (ingår i ”standard build kit”, reds. anm.), och evig tacksamhet till sjukvården uppstår. Väl hemma säljer jag utförscykeln, i en naiv tanke om att jag nog ska lugna mig lite.

FAS 3: FÖRNEDRANDE FANTOMKÄNSLOR
Redan två veckor efter operation packas hand- leden upp, och den ännu oläkta grönsaken ser dagens ljus. Avsaknaden av vikten från gipset framkallar nu omvända fantomkänslor i armen. Min hjärna tror att armen är lätt som bomull, och ibland är den helt borta. Fast jag ser den. Mötande promenadmänniskor kastar bekymrade blickar när jag famlar efter armen eller staplar till i den svindel som uppstår när armen plötsligt går upp i rök. Jag kan inte träna, laga mat eller duscha på ett värdigt sätt, men jag kan lyssna på podcasts med en arm. Livet leker.

FAS 4: REN OCH SKÄR ABSTINENS
Åtta veckor efter kraschen räknas handleden som läkt. En milstolpe som möjliggör löpträning och viss belastning. Hurra! Men plötsligt slås även dörren till cykelvärlden upp på vid gavel. Lite för tidigt. Hjärnan aktiverar den avprogrammerade cykel- nörden, och det Instagram-flöde jag följt med utifrån-perspektiv träffar nu rakt i hjärtat. Saknaden är enorm. Det sprutar mil på Strava, och vanligtvis civila människor har sprungit och okynnesköpt sig en mountainbike. Jag konsumerar digital cykling likt en missbrukare – botten nås när jag följer en livestream av P14-klassen i MTB-SM likt en OS-final.

FAS 5: BLÅÖGD ÖVERPEPP
Men så, i början av augusti, kravlar jag mig bokstavligen upp på cykeln igen. Har du testat att kliva upp på en cykel utan att belasta handleden? Vänligen prova hemma. Mina första 35 minuter av grusrull är lika njutbara som en dag i valfritt stigparadis. Tio dagar senare kör jag fem mil på Hemmavasan. Bakslaget kommer som ett brev på posten, och för första gången har jag rejält ont. Såklart. Jag slickar såren, och tiden går. Premiären på stig blir ingen fartfylld historia. Men själen ler, och jag ser nu klarare på varför jag älskar den här sporten. Cykelglädjen rusar likt koffein genom blodet med nyvunnen fart.

PS. I går beställde jag en ny utförscykel. Peppen är total. DS.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!

Hjälp oss skapa Sveriges bästa cykeldestination – Camp Järvsö!


I sommar slår vi upp portarna till vår nya storsatsning Camp Järvsö – platsen för dig som vill ha en naturnära och aktiv upplevelse. Nu vill vi ha din hjälp med att skapa Camp Järvsö och de bästa förutsättningarna för cykling!

Järvsö är knappast en främmande plats för dig som gillar cykel, i synnerhet inte om det ska gå utför. Orten är redan hem åt nordens kanske bästa cykelpark: Järvsö Bergscykel Park. Och strax utanför byn snickrar vi i skrivande stund på vad som kommer bli Sveriges bästa träningsanläggning.  På sikt kommer ni här kunna hitta ett unikt cykelmecka där alla cykeldicipliner kan samlas! 

Men vi vill ha din hjälp, för dina  åsikter och synpunkter är viktiga för att vi ska kunna göra din upplevelse så bra som möjligt och vi vill därför ta del av dina förväntningar, önskemål och behov kring uppbyggnaden av Camp Järvsö.

Delta i vår enkätundersökningen så har du chansen att vinna tre nätter för två personer inklusive frukost, lunch och middag inklusive träning och aktiviteter enligt program på Camp Järvsö! (Gäller ej temaveckor)


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD


Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är vi fler som ska dela på kakan och då behöver vi cyklister göra vår rätta del i ekvationen.

Internationellt finns det lite olika informella regler kring hur cyklister ska uppföra sig i skogen, bland annat har IMBA (international mountainbike association) sin rules of the trail. Men de rimmar inte helt med svensk allemansrätt och den öppna stigkultur vi har här. Så här är vårt förslag till en samling regler eller snarare ett kodex för oss svenska stigcyklister att leva efter.

#sharethetrail

1.Cykla bara där du vet att du faktiskt får.

2. Respektera andra på stigen. Lämna företräde för vandrare och ryttare och var inte främmande för att du ibland kan behöva stanna helt. Använd gärna en stiganpassad ringklocka även i skogen.

3. Lär dig allemansrätten och hur den påverkar dig. Värna om det du vill njuta av, vår gemensamma natur.

4. Sladda inte, att låsa hjulen i onödan bidrar mest med slitage och ger oss cyklister dåligt rykte.

5.Undvik att cykla över känsliga marker och på de allra våtaste dagarna.

6.Ta med ditt, och även andras, skräp hem.

7. Hälsa! Var den trevligaste personen i skogen. Ett leende kostar ingenting 🙂


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Skotest: Shimano XC3

Skotest: Shimano XC3


Även billigare skor kan vara riktigt bra

Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är ute efter prestanda och pallplatser. Men det är inte alltid just de egenskaper man vill ha i en sko – eller vill betala för. Denna nya modellen från Shimano är en budgetsko där just styvheten hamnar på 5 av 12. Så XC3 är en mjuk sko som passar bra för nybörjare eller för långa dagar i sadeln. Eller när man helt enkelt inte vill ha en allt för styv sko, exempelvis på grusäventyret, eller när man vet att man kommer behöva gå mycket. 

XC3 är gummiförstärkt i tå och häldel och är utrustad med ett beprövat Boa L6-spänne. Det är en typ av spänne vi tycker ger den absolut bästa och långsiktigt mest hållbara fästanordning på en sko. Däremot går det inte att haka loss det tunna snöret från fästena i skon (något som annars underlättar när man ska sätta på sig skor som har Boa-spännen) Här sitter den fixerad i sydda öglor. 

Passformen påminner om den man hittar i premiumskon S-phyre. Precis som den skon har inte heller XC3 någon traditionell plös/tunga utan har en inre del som omsluter foten. Vilket alltså betyder att den sitter riktigt bra med ett jämnt fördelat tryck. Hälgreppet är även det kanon. 

Vi är däremot inte helt glada över det lilla lufthålet vid tårna. Visst, det ger mer ventilation men är det blött ute släpper det även lätt in en del onödigt vatten. Är det riktigt lerig och söligt ute kan det även samlas en del skit under den flik som själva spännet sitter på.

Hela sulan är i ett stycke gummi som har riktigt bra grepp på stenar och i skogen. Att den inte är superstyv gör den väsentligt enklare att gå i jämfört med en mer tävlingsinriktad sko som S-phyre. Det går dock inte att byta ut någon del av sulan och det går inte heller att ha skruvdobbar fram.

Innan du rusar iväg för att förse dig med ett par XC3 ska det för ordningens skull sägas att det här med skor är fasligt individuellt. Den sko som är bäst för dig är den som passar just din fot bäst (tänk Askungen). Men om Shimano XC3 råkar passa just dig, dina behov och din plånbok – då kan vi lova att du får väldigt mycket cykelsko för pengarna.
Ca pris: 1 100 kronor
Vikt: 310 gram i storlek 43 


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*