Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Specialized släpper ny Epic och Epic Evo

Specialized släpper ny Epic och Epic Evo


Med nästan 20 år på nacken och över 100 världscupsvinster är Specializeds Epic och dämparsystemet Brain en rejäl klassiker på XC scenen, och nu har cykeln gått igenom en ordentlig modernisering.

Ska vi vara noggranna gäller det egentligen två cyklar, som är lite lika men ändå inte. För nya Epic och Epic EVO är två XC plattformar som har dedikerad dämpardesign och geometri med fokus på dels race, och dels lite mer lekfull cykling på fjället eller i skogen.

Moderniseringen hittar vi främst i en geometri som nu anpassas för stökigare cykling och en gaffelvinkel på ”vanliga” Epic som nu hamnar på 67.5, Evo är en grad flackare. Båda siffror gäller i alla storlekar.

Ramen har designats om och uppges nu även vara styvare och lättare, baktriangeln ska vara 15% styvare än sin föregångare. Framtriangelns styvhet är densamma som föregångaren.

Den stora nyheten hittar vi även i en omdesignad Braindämpare – Specializeds dämparsystem som kan sägas ha en så kallad automatiskt lock out.

Braindämparen identifierar skillnaderna mellan kraften från cyklisten och energi genererad av underlaget. Nyckeln är en Inertia-ventil som öppnas och stängs snabbare än en blinkning. Man får alltså en styv plattform när det behövs och en följsam, mer kapabel dämpning när det stökar på, helt utan några distraktioner av lockout-reglage på styret.

Nya Brain är mer integrerad än tidigare och är nu designad i symbios med Epic’s ram. Genom att Brain och ram arbetar som ett system, finns nu en ny position för bakbromsmontering och mer vertikal följsamhet i kedjestaget. Tack vare placeringen bakom och nära bakaxeln ökar nu också känsligheten hos Brain’s Inertia-ventil.

Den nya designen ska resultera i mindre turbulent oljeflöde, mer konsekvent prestanda, varje gång, och samtidigt som den ökar hållbarheten, race efter race. Systemet ska nu även vara mer robust och man har därför nu nu helt andra och förlängda serviceintervall på dämparen. 125 timmar airspring service (tidigare 50) och 250 timmar för stora dämparservicen (tidigare 200), den senare står Spezialized dessutom för.

Slaglängden på Epic är fortfarande 100 mm fram och bak. På Epic Evo är det nu 120 fram och 110 bak. På Epic får man plats med 2.3″ däck fram och bak och Epic EVO kan montera 2.3″ bak och 2.4″ fram.

Epic Evo, ett bra svar på ekvationen i det ökande gapet mellan mellan stigcyklar och cross country race cyklar, för här får man kanske det bästa av två världar?

Den nya Epic EVO tillåter justering via ett flipchip som påverkar gaffelvinkeln och höjden på vevhuset. Epic EVO levereras med den låga inställningen, 66.5 graders gaffelvinkel, men flippar du på chippet så får du en brantare gaffelvinkel på 67 grader och ett 6mm höjt vevhus. Epic Evo kommer dock inte med Braindämparen.

Minitestad av oss

Även om det var en mycket kort romans så fick vi testat nya Epic på Fiskartopets nya Flowtrail. En perfekt arena för en cykel som denna. En snabb och lagom stökig bana, både uppför och utför.

Vi spenderande blott en halvtimme på denna nya maskin, så utifrån det kan vi inte leverera ett fullgott och seriöst test. MEN vår spontana reaktion var kort och gott WOW!

Varför då? Vi blev nästan direkt väldigt bekväma på cykeln och på både tekniska utförskörningar och mer än väl tekniska uppförspartier skötte sig cykeln galant. Braindämparen levererade verkligen som tänkt. Nu var det i och för sig en helt ny cykel där allt var i sin ordning, men vi drog direkt paralleller till en hoj som påminde mycket om en hardtail uppför och på platten. Men som samtidigt var betydligt mer förlåtande utför, den nya flackare gaffelvinkeln gör här sitt för åkprestandan. Att ventilen i Brainsystemet fortfarande låter, klonkar och slår är dock en mindre charmig egenskap som fortfarande finns kvar.

I övrigt föll vi för cykelns nya avskalade design. Bara en sån sak som ett styre utsmyckat med blott två bromshandtag och ett växelreglage gör sitt för intrycket. Väljer man här en version med trådlöst växelreglage skulle man verkligen vara nere på minimalism.

Med nya Epic har väl så gott som alla större cykelmärken ändrat sin geometri på sina XC hojar och anpassat dem för hur de nya banorna ser ut. Det är en förändring vi välkomnar, för det ger mer kapabla cyklar som är roligare på fler arenor. Om detta nu gör att banorna blir ännu mer aggressiva ska bli spännande att se, men om det kan vi blott bara spekulera.

Det finns fyra Epic-modeller (Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns fem Epic EVO modeller (Base, Comp, Expert, Pro, S-Works). Det finns även S-Works ramset i Epic och Epic Evo utförande. Med Epic EVO Base stannar vågen en bit under 13.5 kg och S-Works Epic modellen väger in på 9.3kg (storlek Large, snittvikt av alla olika färger). Prisspannet ligger på mellan 40- 135 000 kronor.

Snygg va?

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober

MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober


Göteborgsklubben CK Master har beslutat att skjuta upp Mountainbike SM (XCO) som skulle gått i Skatåsområdet, Göteborg under fem dagar vecka 32. Klubben menar att ett nationellt mästerskap som MTB-SM inte skall genomföras med tanke på rådande pandemi. Nu tar man i stället sikte på ett komprimerat SM den helgen den 17-18 oktober. 

– Vi ställer faktiskt in för att skydda oss mot ett virus. Pandemin påverkar oss alla och faktum kvarstår att sjukvården fortsatt är hårt belastad och att många drabbats svårt. Vi som arrangörer måste göra vad vi kan för att avhjälpa situationen. Vi tror även enskilda individer kan göra skillnad i kampen mot covid och kommer därför dela ut ett hjältepris i samarbete med stiftelsen ”We fight covid” när SM bli av, säger Daniel Lägersten i arrangörsgruppen.

I veckan gick man först ut med datumet den 3-4 oktober men med kort varsel har SCF kommit överens med CK Master om att flytta MTB-SM till helgen den 17-18 oktober i stället för den 3-4 oktober.
Helgen den 3-4 oktober har varit reservdatum för samtliga SM-tävlingar i den svenska tävlingskalendern. I och med att CK Master nu ställer sig bakom beslutet att flytta sitt SM till helgen den 17-18 oktober, kan eventuella krockar i kalendern undvikas. Utöver detta planerar UCI även en världscup i MTB den 3-4 oktober i Nove Mesto, Tjeckien.

Även Fredrik Kessiakoff, som fört dialogen med CK Master är nöjd med lösningen.

– Positivt är att MTB har tävlingar hela vägen fram till SM, vilket gör att MTB-cyklisterna kommer kunna förbereda sig och tävla hela vägen fram till SM-helgen. MTB är inte heller lika väderberoende som landsväg är. Datumflytten innebär även att de cyklister som planerar att köra UCI-loppet i Tjeckien kan göra det, utan att missa SM, säger Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten för MTB.

SM i landsväg/linje för seniorer och juniorer är planerat till helgen den 22–23 augusti och SM i tempo till helgen den 25-26/7 – förutsatt att regelverket som just nu förhandlas mellan SCF och tillståndsgivande myndigheter, medger att SM-tävlingar på landsväg kan genomföras. Reservdatum för dessa evenemang är alltså 3-4 oktober.


Coronan stoppar Cykelvasan

Coronan stoppar Cykelvasan


Vasaloppets sommarvecka 14–22 augusti 2020, med Nordens största mountainbikelopp Cykelvasan 90 och Nordens största ultralopp Ultravasan, kommer inte att kunna genomföras på plats i Vasaloppsarenan

– Nu när vi inte kan bjuda in alla våra deltagare till sommarveckan som vanligt väljer Vasaloppet att komma hem till dem istället, säger Eva-Lena Frick, Vasaloppets vd.

Den 3 april pausades anmälan till loppen i Vasaloppets sommarvecka 2020 då det var oklart hur covid-19-pandemin skulle påverka sommarens arrangemang. Sedan myndigheterna i går, torsdag, gått ut med rekommendationer inför sommaren har Vasaloppet tagit beslutet att inte genomföra Vasaloppets sommarvecka 2020 på plats i den fysiska Vasaloppsarenan. Istället fortsätter Vasaloppet verka för att motivera deltagare att aktivera sig och erbjuda dem ett mål för sin träning i Hemmavasan.

De drygt 18 000 anmälda deltagarna till Vasaloppets sommarvecka 2020 får nu olika alternativ att välja mellan. Bland annat kan de flytta sin startplats till kommande år och samtidigt delta i Hemmavasan 2020.
– Det känns riktigt spännande att få presentera och erbjuda Hemmavasan till våra deltagare som tränat och förberett sig inför sommarveckan 2020. Även om det inte blir på plats i Vasaloppsarenan erbjuder vi möjligheten att gå i mål i augusti, säger Eva-Lena Frick.

En digital Vasaloppsarena

Upplägget i Hemmavasan bygger på att deltagarna laddar ner gratisappen ”Hemmavasan”, som presenteras i juli, och genomför sitt lopp oavsett var i världen de befinner sig. På favoritstigarna i skogen, på gatorna hemma i stan, längs småvägarna vid stranden eller i det lokala motionsspåret. Via appen tar sig deltagarna från starten i Sälen eller Oxberg, genom alla de klassiska kontrollerna, ner till målportalen i Mora i den digitala Vasaloppsarenan. Anhöriga och intresserade kan också följa deltagarna direkt via appen och se var de befinner sig och hur långt de kommit i sitt lopp.

Direktsändning i Vasaloppet.TV

Startskottet för Hemmavasan går 09.00 lördag 15 augusti. Vasaloppet kommer att finnas med hela dagen med en tolv timmar lång direktsändning i Vasaloppet.TV från en studio vid Vasaloppsmålet. I sändningen kommer man kunna följa deltagarnas framfart ute i landet och världen, få liverapporteringar, tips och pepp från kranskullan och kransmasen och andra gäster och experter i studion. Flera elitåkare och kända profiler kommer även att sända sina lopp live, däribland Jenny och Sanna Kallur som satsar på Vasaloppstrippeln 45 och deltar i Hemmavasan Cykel 45 och Hemmavasan Ultra 45 och fjolårsvinnare i Cykelvasan 90, Emil Lindgren.

Hemmavasan – ett motionslopp

Hemmavasan kommer att finnas för cykling och löpning i olika distanser och genomförs som motionslopp, ingen officiell segrare kommer att koras, men tiderna och det egna resultatet kommer att finnas registrerade på vasaloppet.se precis som vanligt. Deltagare kan genomföra ett av loppen, eller flera, under perioden lördag 15 augusti till och med lördag 22 augusti men den stora Hemmavasan-dagen med direktsändning på Vasaloppet.TV äger rum lördag 15 augusti.
– Nu hoppas vi att våra deltagare fortsätter träna och går i mål tillsammans med oss runt om i landet i Hemmavasan i augusti. Varmt välkomna, säger Eva-Lena Frick.

Anmälan till Vasaloppets sommarvecka 2021 öppnar redan 17 juni 2020 och för den som anmäler sig till ett lopp nästa sommar senast den 22 augusti 08.00 ingår även en plats i Hemmavasan 2020.

Vasaloppets sommarvecka lockar varje år drygt 30 000 anmälda.

Hemmavasan 15–22 augusti 2020

Följande lopp ingår:

Hemmavasan Cykel 90 (cykla 94 km)
Hemmavasan Cykel 45 (cykla 45 km)
Hemmavasan Cykel 30 (cykla 32 km)
Hemmavasan Cykel 10 (cykla 10 km)Hemmavasan Ultra 90 (gå, lunka, spring 90 km)
Hemmavasan Ultra 45 (gå, lunka, spring 45 km)
Hemmavasan Trail 30 (gå, lunka, spring 30 km)
Hemmavasan Trail 10 (gå, lunka, spring 10 km)

Läs mer om Hemmavasan här

Valmöjligheter för anmälda deltagare

Tisdag 9 juni får anmälda deltagare till Vasaloppets sommarvecka 2020 ett mejl med all information om Hemmavasan. Under perioden 9–16 juni kan de sedan välja hur de vill använda sin startplats enligt följande alternativ:

Flytta din startplats till sommaren 2021, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets vintervecka 2021.

Du får möjlighet till en, eller flera, spännande utmaningar och registrerade resultat både för sommarveckan 2020 och 2021. Hemmavasan har samma status som vanliga lopp på plats och räknas även in i Vasaloppstrippeln. Samtidigt säkrar du redan nu din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och skaffar dig ett tidigt mål med din träning.

Du får en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft och, är du sugen på att testa ett skidlopp erbjuder vi dessutom 50 procent rabatt till Vasaloppets vintervecka 2021. (Vasaloppet och Stafettvasan ingår ej).

Efterskänk hela eller halva anmälningsavgiften och hjälp oss fortsätta utveckla Vasaloppsarenan, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021.

Om du väljer att efterskänka din anmälningsavgift till Vasaloppet, hela eller halva, ger ditt bidrag oss möjlighet att fortsätta stötta föreningslivet, utveckla och underhålla Vasaloppsarenan och skapa unika upplevelser för alla Vasaloppsdeltagare även i framtiden. Du får också en startplats i Hemmavasan 2020, som har samma status som vanliga lopp på plats och även räknas in i Vasaloppstrippeln, samt en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft.

Skänker du hela anmälningsavgiften får du även 50 procent rabatt på ett lopp till Vasaloppets sommarvecka 2021. (Vasastafetten och Vasakvartetten ingår ej.)
….

För deltagare som inte vill flytta din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och inte önskar delta i Hemmavasan 2020 eller ta del av rabatter för startplatser till nästa år erbjuder Vasaloppet återbetalning av hela anmälningsavgiften.


Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan

Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan


För att hjälpa vårdpersonal att komma säkert till jobbet har Mioo-teamet erbjudit Södersjukhusets personal att serva deras cyklar helt gratis. Hittills har 163 vårdanställda utnyttjat möjligheten vid SÖS och nu utökas det med volontärer som fortsätter vid Danderyds sjukhus där hittills 135 st har anmält sig att få sin cykel servad.

Eftersom många försöker undvika kollektivtrafiken har cykel blivit ett alternativ för många som måste ta sig till jobbet.

Idag i Stockholm har 15 000 anställda i vården max 30 min med cykel till sin arbetsplats och tittar man på spannet 30 min – 60 min finns ytterligare 11 000 som med exempelvis en el-cykel skulle klara sin resa till jobbet på mindre än 40 min. Källa SCB

Men det är inte problemfritt att cykla. Cykelns behov av underhåll eller reparation kräver ofta service hos cykelreparatörer där väntetiderna är långa och kostnaderna höga. Stockholmarna väntar inte sällan flera veckor med att börja cykla på våren pga att cykeln behöver service. Dessutom stjäls 65 000 cyklar per år och även om de flesta svenskar har hemförsäkring som täcker cykeln, så innebär självrisken att det blir mindre värt att använda försäkringen i takt med att cykeln blir äldre

Mioo har som ambition att göra det enkelt att cykla genom att erbjuda cykelservice och support där du är och hjälp när din cykel blir stulen genom en försäkringslösning med DNA-märkning och självriskreducering. Grundare och VD Tomas Grönqvist förklarar:

“Vi eliminerar de trösklar som finns för ovana cyklister. Vår prenumerationstjänst har fått ett uppsving på 430% den senaste månaden, både drivet av varmare väder och corona, och vi ser att cyklister gärna betalar en slant för att kunna cykla utan krångel”.

Många vinner på att det är lätt att cykla. Förutom folkhälsan, närmiljö och klimatfrågor, så löser cykling de problem som fastighetsägare har med brist på parkeringsplatser och som vill ge hyresgäster en extra service. Därför riktar sig Mioo både mot privatpersoner och företag, såsom fastighetsbolag eller arbetsgivare som vill stimulera sina anställda att cykla mer.

Många sluter upp och vill vara med och meka cykel

Att reparera familjs och vänners cyklar är ett intresse som många visat sig ha. Därför har det varit oväntat lätt för Mioo att rekrytera bike buddies, de personer som med ett reparationskit på ryggen cyklar ut för att serva och reparera cyklar till de kunder som anmält sig i appen.

“Mioo ger människor en chans att tjäna pengar på sin hobby. Någon är präst till vardags, någon journalist, någon kommunpolitiker och någon musikalartist. Det de har gemensamt är att de älskar detaljer och mekanik – och framförallt cykling. Det är en liten cykel community vi byggt”. säger Tomas Grönqvist.

Bygg Pop-up-cykel-infra!

I flera storstäder i världen satsar man under Coronan på sk pop-up- cykelbanor som gör att det säkrare och enklare att vara cyklist. Grundaren av MIOO Tomas Grönqvist hoppas verkligen att Stockholm skall haka på.
– Ja det kommer aldrig bättre läge att testa än nu då det är restriktioner om att undvika kollektivtrafiken i största möjliga mån. Om det blir positiv respons så kanske Stockholm med kranskommuner äntligen lyckas skapa en sammanhängande Cykelinfrastruktur säger Tomas.