Cykelvasan 2011


Kadens har pratat med två personer
som vet hur man vallar bäst för en
lyckad färd i de anrika spåren – förra årets segrare Magnus Darvell och Cykelvasans sportchef Tommy Höglund.

– Se till att din cykel är i riktigt bra skick.
Kedja och kassett bör vara rena och fräscha,
vajrarna ska löpa lätt och har du skivbromsar bör du även kontrollera att beläggen
inte ligger emot. Se också till att du har rätt
tryck i däcken innan du ger dig av mot start,
säger Magnus Darvell.

Vad som är rätt tryck är en fråga de lärde
och olärde aldrig lär sluta tvista om, och
eftersom en rad olika faktorer spelar in
finns det inget enkelt svar att få.

– Jag rekommenderar 1,8–3,0 bar beroende på däcksmodell, däcksbredd och
cyklistens vikt, säger Magnus.

Och pumpa inte för hårt. Ett alltför välpumpat däck kommer att studsa och innebära effektförluster även på grusväg. Tubeless, tubdäck och bredare däck är mer
punkteringssäkra och kan därför köras med
något lägre tryck.

– Men Cykelvasan är lättåkt även om det blir blött,
så man behöver inte stressa upp sig för valet av däck,
säger Magnus.

I fickan

På den långa banan finns totalt sju vätskekontroller,
men Magnus rekommenderar ändå att du har med dig
vatten eller sportdryck samt något att äta.

-Jag tror att motionärernas vanligaste misstag är
att de inte fyller på tillräckligt mycket och regelbundet
med energi och vätska.

Slang, pump och multiverktyg är också nödvändigt
att ha med sig ut på banan, liksom en tunn regnjacka
om vädret ser ostadigt ut. Är man ovan vid att byta
slang gör man bäst i att öva på detta i förväg hemma.
Det kan ta någon timme att få tekniken att sitta, och
det är tid du förmodligen inte vill offra ute i spåret. Men
punkaspray då?

– Min erfarenhet är att punkteringsspray är ett osäkert lagningssätt eftersom hålet ofta är för
stort för att det ska kunna täta, säger Magnus.

Logistiken

Busstransporten från Mora till Sälen på
tävlingsdagens morgon bör du ha bokat
och betalat i förväg på nätet om du vill vara
säker på att komma med. Var också ute i god
tid med att fixa logi och resa till området.

När det gäller de sista träningsförberedelserna på hemmaplan föreslår Magnus
att du undviker långa eller hårda pass tre-
fyra dagar innan. Då kan du istället finslipa
tekniken ute i skogarna.

– Cykelvasan är förvisso så lättåkt att det
går att använda en vanlig standardcykel,
säger Magnus, men med god teknik kan du
spara mycket energi under loppet.

Och även om just energi är något du kommer att behöva mycket av, gör du ändå bäst
i att äta en normalstor frukost på tävlingsdagens morgon.

– Äter man för mycket före start kan man
få en uppsvälld känsla i magen vilket är jobbigt att cykla
med. Se istället till att äta mycket de sista tre dagarna före loppet, säger Magnus.

Årets start är flyttad till Vasaloppsstarten och man kommer att släppa iväg 200 cyklister var femte minut.

– Det här kommer att ta ett par timmar, men det
är ändå bättre att köa före start än att göra det ute på banan, säger sportchefen Tommy Höglund.

När du har kommit iväg är det viktigt att försöka ta
det lugnt i början på loppet och att hålla blicken långt
fram. Ju mer du stirrar på ditt eget framhjul desto mer
riskerar du att stå på öronen om något oväntat händer längre fram i fältet.

Var blir det jobbigast då?
– Den längsta uppförsbacken som går upp till första kontrollen är tuffast. De flesta kommer att vara trötta
redan här, så var inte orolig om det känns tungt. Mest
tekniskt är det mellan Evertsberg och Oxberg och här
brukar några i täten punktera, säger Magnus.

44 cykeltidningen kadens 06:2011

Arrangören har jobbat flitigt med att anpassa sträckningen och har i år lyckats göra sig av med tio
kilometer asfalt, nio vägkorsningar samt de stigpartier som tidigare orsakat köbildning. Dessutom kommer det att finnas särskilda vägkorridorer när cyklisterna behöver samsas med
bilister, samt en innovativ trafiksluss i Oxberg.

– Här gäller det att vara lite extra uppmärksam,
följa funktionärernas signaler och alltid hålla sig i
fältet som är avsett för cyklister, säger Tommy.

Vett och etikett

Om du vet med dig att du kör lite långsammare
bör du hålla till höger i spåret. Dyker det upp ett
hinder eller en plötslig kurva delar man med sig
av informationen till cyklister bakom genom att
ropa eller peka. Vid eventuell klungkörning hjälps
man åt med dragjobbet, och se till att inte dra upp
tempot alltför hastigt när det är din tur att dra.

Tyvärr har man tidigare år haft problem med att
alltför mycket skräp och gamla slangar lämnas
kvar ute i skogen.

– Vi vädjar till alla att hjälpa till med renhållningen under loppet. Banan går genom privata
marker och om vi inte kan sköta det här lär vi inte
få fortsätta med Cykelvasan, säger Tommy.

Förbrukad slang och gamla godispapper stoppar man alltså ner i fickan och kastar i nästa
depå.

Det är fullt möjligt för nyfikna anhöriga att följa
loppet och stanna till i samtliga depåer, förutom
Smågan och Eldris.

– Men var beredda på att det går trögt i biltrafiken hela dagen, säger Tommy.

Den sista sträckan genom Mora kommer att gå
enligt skidåkarnas originaltappning och målområdet har byggts ut för att inte bli en flaskhals. Det
finns några stationer att ta sig igenom, men tänk
på att det är bra att fylla på med energi så snart
du kan och helst innan du tar dig till dusch och
cykeltvätt.

Och var stolt. Du har just avverkat Sveriges
största mountainbikelopp – ”i fäders hjulspår”.

> Mer information på www.vasaloppet.se


Antal kommentarer: 2

Harry

Hej!
Vad anser du om Conti Race King som cykelvasa-däck?


Kalle Bern

Hej
Race king rullar fint och finns med stor volym. Det är ett bra cykelvasadäck.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Team Bicycling 2020 - Laget

De sex deltagarna i årets upplaga av Team Bicycling har nu hunnit avverka två träningsläger,...

Läs mer

Stort intresse för Hemmavasan

Över 13 300 deltagare är just nu anmälda till något av loppen i Hemmavasan 15–22...

Läs mer

Coronan stoppar Cykelvasan

Vasaloppets sommarvecka 14–22 augusti 2020, med Nordens största mountainbikelopp Cykelvasan 90 och Nordens största ultralopp...

Läs mer

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat - tills vidare

Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att...

Läs mer

Emil Lindgren och Elisabeth Sveum vann Cykelvasan 90 2019

Emil Lindgren, Serneke Allebike MTB TEAM, och Elisabeth Sveum, Norge, vann på lördagen den elfte...

Läs mer
Cykelvasan 10 år - Från mygg och elände till succé

Cykelvasan firar 10 år i år och Andreas Danielsson blickar bakåt till hur allt faktiskt började

Läs mer
Cykelvasanvinnaren 2018 Michael Olsson: Strulveckor bäddade för seger

För betraktaren kanske det inte kändes så dramatiskt. Michael Olsson gick loss en mil före mål och slösade bort sina...

Läs mer