Cykelstjärnor vi minns: Sean Kelly

Cykelstjärnor vi minns: Sean Kelly


Sean Kelly var en av 1980-talets största profiler inom cykelsporten. 193 segrar i professionella lopp är en imponerande siffra, som endast Eddie Merckx kan överträffa.

En av förklaringarna till hans storhet var mångsidigheten, något som utvecklades under karriärens lopp. Han blev först känd som en sprinter av rang, men det visade sig snart att han hade ett bredare register. Han kunde iscensätta utbrytningar och klara bergsetapper lika bra som vilken annan cyklist som helst.

Sean Kelly var i sanning en man av folket. Uppväxt på den irländska landsbygden vid Carraghduff, gjorde han inte mycket väsen av sig. Han var tystlåten, men alltid benägen att slita hårt. När han lämnade skolan vid 13 års ålder var det för att hjälpa fadern med jordbruket, och senare arbeta som stensättare.

Vid samma tid som han hoppade av skolan, började han också intressera sig för cykling. Efter några lokala lopp blev det klart att han hade potential. 1973, som 17-åring, hade han vunnit irländska juniortiteln två gånger, och tog sin seniorlicens.

Klassisk Kelly i klassisk uniform. Tävlandes för holländska PDM-stallet i ett tempolopp.

Ett decennium av framgångar

Enligt planerna skulle Kelly delta i Olympiaden 1976 i Montreal, och som uppladdning åkte han och några landsmän till Sydafrika för att tävla. Resan skedde under pseudonym, då apartheidregimens styre gjorde besök politiskt inkorrekt och därtill förbjudet enligt cykelsportens internationella organ.

En brittisk journalist kom dem dock på spåren, och en avstängning gjorde OS till en omöjlighet för Kelly. Istället fick han koncentrera sig på brittiska och franska lopp. Mellan 1977 och 1982 gick han från klarhet till klarhet. Övergångar mellan stall som Flandria och Splendor, med hela tiden stegrande arvoden, och allt större respekt bland sina medtävlande, stärkte hans aktier.

Den ditintills största framgången kom 1982 då han tog den gröna tröjan i Tour de France, som bästa sprinter. Detta år inledde han också den mäktiga segersvit i tävlingen Paris-Nice, som skulle hålla i hela sju år.

Och 1980-talet var utan tvekan Kellys decennium. 1984 tog han hem 33 loppsegrar och 1988 krönte han karriären med en magnifik seger i Spanien runt. Segrar i Giro di Lombardia -83, -85 och -91 var andra höjdpunkter innan karriären tog slut år 1994.

 En del av förklaringen bakom Sean Kellys storhet…

Cykeln nummer ett

Sean Kelly var en hård cyklist med en hård karaktär. Utan tvekan spelade hans uppväxt in i danandet av denna personlighet. Det hårda arbetet med jorden och de obändiga stenarna hade lärt Sean Kelly vikten av att slita i sitt anletes svett. Han var inte den glassige superstjärnan som älskade strålkastarljuset. Detta gjorde att han av journalister kunde uppfattas som butter.

Men i själva verket var detta ett resultat av hans professionalism. Vid ett tillfälle berättas det om hur Kelly och hans hustru var på väg till en cykeltävling, när hon råkade göra ett märke i bilens klädsel. En irriterad Kelly torkade bort märket, och hustrun beklagade sig över att det fanns två saker i livet som verkade viktigare än henne: bilen och makens cykel. Kelly stannade omedelbart upp i sitt torkande, stirrade henne gravallvarligt i ögonen: ”Cykeln är alltid, alltid nummer ett.”

Styrkan gav popularitet

När Sean Kelly gick i pension 1994 var det slutet för en era. Han var den sista stjärnan som körde en full kalender. Denna attityd gick tillbaka till 1950-talet och har idag ersatts med en inställning där man specialiserar sig och bara kör den typ av tävling där man har bäst chans att vinna.

De lopp där Kelly besökte hemlandet blev rena vallfärderna och folk gick man ur huse. I hemstaden fick han både parader och torg döpta efter sig. Skotten Robert Millar har sagt: ”Jag har aldrig cyklat med någon som haft en sådan aura av styrka som Sean Kelly. Att kalla honom för ”iron man” räcker inte. Han är av rostfritt, härdat stål”.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Äntligen! Nu ses trafikreglerna för cykel över!

Regeringen har nu äntligen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad trafikregler för cykel,...

Läs mer

På spaning efter den tid som flytt

Ledare: På Värmdöleden, Gullbergsmotet och för att inte tala om Essingeleden. I tusental står de...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

Din inre van der Poel

Ledare: Två hjul, en ram, ett styre, pedaler och något vettigt att sitta på. Alla...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Hjälten vi alla behöver

Det här är inte sant, ändå har det hänt. Jag minns den som gul. Jag...

Läs mer
Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest uppmärksammade expedition: Att cykla från...

Läs mer
Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor har man i dag fri...

Läs mer