Cykelstjärnor vi minns – Laurent Fignon

Cykelstjärnor vi minns – Laurent Fignon


Laurent Fignon föddes utanför Paris 1960. Den unge Laurents främsta fritidsintresse var fotboll, en sport som han utövade med viss framgång. Det var inte förrän efter en tids påtryckningar från kamratgänget som han provade lyckan i sadeln.

Och tur var väl det. Det första cykellopp som han deltog i, 1976, vann Fignon. Den gamle cyklisten och managern Cyrille Guimard upptäckte snart den store talangen och gav honom en plats i sitt storstall Renault-Elf-Gitane. Så 1983 ställde han upp i Tour de France. Den då 22-årige parisaren blev snart ett namn på allas läppar.

Laurent Fignon kändes igen på sin hästsvans, sina runda glasögon och sin expressiva framtoning. Hans smeknamn blev därför ”Professorn”. Så värst professorslik var hans image däremot inte alltid. Vid ett tillfälle spottade en uppretad Fignon på de närgångna presskamerorna, ett tilltag som rönte stor uppmärksamhet och gjorde honom ökänd i många kretsar.

  Laurent Fignon 12/8 1960 – 31/8 2010

Uppe i sadeln gick det bättre, efter några etapper insåg konkurrenterna också att han var mer än en udda figur. Med mästercyklisten Bernard Hinault skadad så fanns det för första gången på flera år en verklig chans för någon annan att sätta sig högst upp på cykeltronen i Tour de France. Kampen under etapperna var stenhård. Undan för undan föll konkurrenterna bort, och när Laurent Fignon slutligen avgick som segrare var han också den yngste person som vunnit tävlingen sedan 1933.

Åtta sekunder

Med förstaplatser i Tour de France och Giro d’Italia intar Fignon en central plats i cykelhistorien. Men trots det är det som förlorare många minns honom. På 1989 års upplaga av Tour de France hade kampen mellan Fignon och LeMond varit jämn. Inför den sista tempoetappen i Paris var det många som trodde att Laurent Fignon, som var i ledningen, åter skulle stå högst upp på pallen efter dagens slut.

Greg LeMond och Laurent Fignon i ett avslappnat ögonblick under Tour de France 1989.

Huvudkonkurrenten Greg LeMond startade nämligen före fransmannen som åkte sist i egenskap av ledare. Laurent Fignon hade således goda chanser att köra på amerikanens tider, som han dessutom hade 50 sekunders försprång på.

Men lyckan log inte mot Laurent Fignon denna dag. Istället för en väntad slutseger fick han se sig besegrad med åtta ynka sekunder – den minsta segermarginalen i Tour de France-historia. De åtta sekunderna har onekligen blivit något av ett återkommande samtalsämne i cykelvärlden. En av de vanligaste förklaringarna till att Laurent Fignon förlorade brukar vara utrustning och fåfänga. LeMond använde sig av nämligen av nymodigheter som tempobågar samt en täckt hjälm för att minimera luftmotståndet.

Laurent Fignon hade ett då mer vanligt ”kohorns”-styre och använde sig inte av någon hjälm. Efter sin aktiva karriär arbetade Laurent Fignon med att arrangera cykellopp, bland annat Paris-Nice. Vidare fortsatte han att skapa en del rabalder genom sina uttalanden i pressen.

Med tydlig hänvisning till de hårda dopingkontrollerna i Frankrike hade han sagt att ”Sportdirektörer gör inte något bra jobb längre. De är inkompetenta och har ingen auktoritet hos sina åkare. Att de franska teamen presterar så dåligt beror inte bara på dopningens konsekvenser.”

En framgångsrik fransk cyklist vinner i regel den franska publikens hjärtan. Men inte Laurent Fignon. För det var han alldeles för stridbar. Vad man däremot aldrig kan ta ifrån honom är en rad storartade segrar, som med tiden förhoppningsvis kommer att skina starkare än de åtta korta förlorade sekunderna.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer