Cykelhjälm förhindrar 60% av alla skallskador
Destination Funäsfjällen och Visit Dalarna bjuder nu in cykelledsaktörer till en nationell graderings- och skyltstandard. Målet är dels att förenkla för cykelgäster samt för ledaktör att skapa hållbara och kvalitativa MTB-leder.

Cykelhjälm förhindrar 60% av alla skallskador


Att det är en klok idé att använda hjälm visar denna studie som försäkringsbolaget Folksam utfört. Att brukandet av hjälm förhindrar huvudskador har vi länge vetat, men att den också förhindrar merparten av allvarliga ansiktsskador var inte lika känt. 

Folksam: 

”Studien baseras på drygt 55 000 skador inrapporterade av akutsjukhusen i Sverige mellan 2003-2012. Resultaten presenterades igår på den vetenskapliga internationella trafiksäkerhetskonferensen IRCOBI i Göteborg.

– Antalet cyklister ökar stadigt och det är av engagemang för våra kunder som vi studerat hur bra cykelhjälmar skyddar vid olyckor. Studien visar att de har en hög skyddspotential och är ett billigt sätt att förhindra livslångt lidande, säger Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Stockholmarna är bäst i landet på att bära cykelhjälm. En ny studie från VTI* visar att i Stockholm bär åtta av tio cyklister hjälm medan det i Lund är knappt en av tio. Skulle alla vara lika bra på att bära hjälm som stockholmarna så skulle drygt 70 huvudskador per år kunna undvikas i Sverige, skador som kan leda till livslånga kognitiva besvär.

Det är fler cyklister än bilister som skadas i trafiken i Sverige. Årligen får cirka 1 800 cyklister personskador som inte läker utan leder till medicinsk invaliditet. Den dominerande andelen är skador på arm och axel, men huvudskadorna utgör den mest allvarliga skadetypen.

– Cykling har många fördelar ur ett hälso- ,miljö- och trängselperspektiv, men åtgärder för att göra cykling tryggare och säkrare behöver prioriteras, det räcker inte med att höja hjälmanvändningen. Det behövs fler cykelbanor, bättre underhåll och mer utrymme i stadsmiljön men också bättre skydd för armskador säger Matteo Rizzi.”

Som sagt, att ta på en hjälm kan vara det klokaste du gör på en cykel. Ta inte det osäkra framför det säkra och använd hjälm!


Antal kommentarer: 1

Dmitri F

”Skulle alla vara lika bra på att bära hjälm som stockholmarna så skulle”… andelen cykelresor i Lund vara på Stockholms ynkla 5% istället för Lunds 40%….
Stockholm må vara bäst på hjälm men sämst på andelen cyklister… Kolla på Nederländerna, hur många cyklar (26% av alla resor, 60% i amsterdam)? Hur många har hjälm (okänt, det är för få för att mäta)? Eller Köpenhamn (37% cykelpendlar)? I Nederländerna eller Köpenhamn mäter man inte hjälmanvändning, eftersom det är för få som har det.
Vill vi bära plastmössa eller få fler ut på cykeln? Det är bara att välja. Man kan inte ha båda.
Den vanligaste skadan vid bilolyckor är huvudskada, men var är propaganda för bilhjälm?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Cykeltidningen Kadens blir Bicycling

Sveriges största cykeltidning, Cykeltidningen Kadens, byter namn till Bicycling från och med januari 2013. Samarbetet...

Läs mer

Kadens växer och byter distributör till tidningshyllan

Löpartidningen Runner's World och Cykeltidningen Kadens distribueras från och med nummer åtta 2012 av Tidsam....

Läs mer

Samarbete med Sweden Bike Expo

Cykeltidningen Kadens blir mediapartner till Sveriges nya cykelmässa - Sweden Bike Expo på Kistamässan 17-18...

Läs mer

Ny chefredaktör på Cykeltidningen Kadens

Claes Åkeson lämnar rollen som chefredaktör på löpartidningen Runner’s World. Hans efterträdare blir Stefan Larsén,...

Läs mer

Vad tycker du om nya kadens.se?

Ge oss en första kommentar på dina intryck av nya kadens.se här!

Läs mer