Cykelcross – så funkar det! del 2

Cykelcross – så funkar det! del 2


Missade du den första delen av vår cross-guide? 

Tekniken

Starten är oerhört viktig på ett cykelcrosslopp och bör därför tränas ofta. Dels momentet att snabbt klicka i pedalerna, accelerera iväg och ta sig fram i en grupp cyklister som far fram i hög hastighet på en trång och kurvig bana. Dels egenskapen att kunna åka mycket fort i några minuter för att skaffa sig en bra position. Eftersom en cykelcrossbana ska innehålla jättemånga kurvor blir kurvtagningsteknik en väldigt avgörande faktor.

Tappar du en halv sekund i varje kurva på ett varv som innehåller 20 stycken kurvor och som ska avverkas tio gånger blir det till slut en minut och 40 sekunder som förlorats – bara i kurvorna. Banorna man väljer att träna på bör alltså innehålla mycket kurvor och helst med olika karaktär – som snabba, långsamma, tvära, svepande, på asfalt, på grus och i lera.

Andra teknikmoment som ofta ingår i cykelcross är att snabbt kliva på och av cykeln och att bära den på ett smidigt sätt. När man tränar på detta är det viktigt att man övar på att kliva av cykeln åt båda hållen. Och att göra det på ett sätt så att man bibehåller så mycket fart och rörelseenergi som möjligt. Behöver man bära cykeln gör man oftast det med den uppe på axeln. När man bär cykeln vill man hålla den så nära kroppen som möjligt så att dess tyngd inte får allt för stor hävstång. Det är viktigt för att man ska kunna hålla bra kontroll på den och inte ”strula in sig” i den.

Att köra sträckor som är 50 meter eller längre i flera decimeter djup sand i hög fart är tekniskt mycket krävande. Grundregeln är att bygga upp så mycket fart innan sandpartiet så att man snudd på kan surfa sig igenom. Ofta har det bildats spår i sanden av alla som kört där tidigare. Då är det naturligtvis smart att försöka hålla sig i ett av dem så att man slipper ”spåra” ett nytt själv. Vilket naturligtvis kostar energi.

Utrustningen

Hur mycket skiljer egentligen i geometrin mellan en cykelcross och en landsvägscykel?

Det varierar mellan olika märken. En del arbetar med samma geometri och gör bara crossramen något starkare och med längre kedjestag för att de bredare däcken ska få plats. Andra märken bygger ramar med högre markfrigång för vevpartiet och därmed pedalerna. Till detl ett något kortare överrör som skänker en mer upprätt sittställning och litet längre hjulbas för ökad stabilitet. Rekommendationen kring cykelcross är att den bör vara kring en eller två centimeter mindre i storlek än din landsvägscykel.

Är tubdäck eller kanttrådshjul bäst för crosstävlingar?

Hjulen i sig gör ingen större skillnad. Det är funktionen i däcken man vill åt. På världscupnivå cyklar alla i princip på tubdäck eftersom man kan köra med lägre tryck för bättre komfort och fäste. Kanttrådshjul kan inte hantera samma däckstryck som tubdäck utan att risken för genomslagspunkteringar drastiskt skulle gått upp.  

Många väljer även däcksbredd efter typ av bana med smala (30 mm) däck på stenhårda, oftast frusna banor och på banor med mycket lervälling. På banor med mycket sand eller väldigt trög lera väljer man istället bredare däck (34 mm).

Den gyllene medelvägen är alltså 32 mm breda däck. Banans karaktär påverkar också om man väljer hjul med hög eller låg profil på fälgen. Högprofilsfälgar skär bättre genom leran och mindre klet fastnar på hjulen. Lågprofilsfälgar är oftast lättare vilket innebär att en lägre mängd roterande massa ska accelereras efter varje kurva. De sviktar även mer, vilket ger bättre komfort.

Kan jag använda min cykelcross som landsvägscykel eller vice versa?

Givetvis kan du använda din cykelcross som landsvägscykel. Mountainbikelegenden Thomas Frischknecht, som också tävlat framgångsrikt på cross, hoppade med kort varsel in och körde linjeloppet på OS i Atlanta 1996 på sin cykelcross (en Ritchey SwissCross. mycket stilig cykel. reds. anm.) På med andra hjul och däck bara, så är du redo för asfalten. Har du en landsvägscykel och vill köra cykelcross kan det bli lite knivigare. Mest för att ramen och gaffeln inte klarar av tillräckligt grova däck.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!

Antal kommentarer: 3

Patrick Arkley

Jag har bara en cykel till landsväg, jobbpendling och cyclocross. En Cyclocross så klart. Men cyclocrossbiten har inte riktigt tagit fart. Jag satsar på nästa år. Som komplement till lgv är cyclocross kul.


Peter Rosén

Om jag inte har fel så är övre gränsen för däckbredd i tävling numera 33mm.


Tille

Som Peter skriver gäller numera för cykelcross att får däckets bredd ej överstiga 33 mm.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dags för SM i Cykelcross 2020

Dags för SM i Cykelcross 2020


– Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.

Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Länkar till resultat och annan information

Här hittar ni detaljerad information om CX-SM 2020

Här finns den fullständiga inbjudan med tider och riktlinjer


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelcross – så funkar det!

Cykelcross – så funkar det!


Vintersporten cykelcross har sitt hjärta i Vlaanderen i västra Belgien. Men cykelcross utövas friskt även i Frankrike, Italien, Tjeckien och Tyskland och har vuxit stort i USA. På ”nederlands” heter sporten veldrijden, vilket översatt till svenska blir fältåkning och som beskriver rätt bra vad det hela handlar om.

Cykelcross introducerades på allvar i Sverige under hösten 2006, när den första Sverigecupen i disciplinen kördes. Tidpunkten för tävlingarna under året, sen höst och vinter, gör cykelcross till ett utmärkt träningskomplement för de flesta cyklister.

Mathieu van der Poel, cykelcrossens största gigant, alla kategorier

CX höjer också kvalitén på träningen under en period som för många annars består av sporadisk träning och dålig motivation. På grund av sportens intensiva karaktär och många tekniska moment som attackeras i hög fart, måste man ligga nära den fysiska och mentala gränsen i princip från start till mål.

Ovan en CX-cyklist som hamnat lite snett i spåren. Bansektioner av uppkörd lervälling tillhör stapelvaran på kontinenten.

Detta bidrar till att åkare helt plötsligt stumnar och går in i väggen. Och vurpar. Det hela är alltså särdeles publikvänligt! Tävlingstiden ligger på omkring en timme med något kortare åktider för damer och juniorer. Banorna går ofta på en gräsbevuxen varvbana på ett par kilometer. Ofta en utregnad och vattensjuk bana, som efter några åkares passering omvandlats till vansklig och svårforcerad lervälling. Och som ofta, till publikens stora förtjusning, sätter stopp för fullt attackerande cyklister och skickar dem huvudstupa rätt ned i lergröten. 

En cykelcrossbana består alltid av ett antal hinder som skall forceras. Det kan vara sandfållor, sektioner av lervälling och vatten eller som här ovan en brant trappa.

Släng in massor av kurvor, olika typer av hinder som sandbunkrar, branta backar uppför och nerför samt partier som helt enkelt måste tas med cykeln på axeln, exempelvis trappor och handbyggda plank.

Banan ska också innehålla en depå som passeras två gånger per varv. Där kan man växla cykel till en som är ren och därmed går lite lättare, eller byta ut en cykel som fått en defekt. På den internationella crosscenen byter cyklisterna nästan alltid cykel ett par gånger per lopp. Är det lerigt byter de nästan så ofta de kan, vilket är två gånger per varv. Detta gör att toppåkarna alltid kör loppen med upp till fyra i princip identiska cyklar.

Träningen

FTP (Functional Threshold Power, det finns ingen ”officiell” svensk översättning) definieras som den högsta effektutveckling du kan producera på din cykel under en timme – till exempel under ett 60 minuter långt tempolopp. FTP är alltså mer eller mindre samma sak som prestationsförmågan vid mjölksyratröskeln.

Det är alltså det mått eller test som bäst beskriver en persons prestationsförmåga inom nästan alla cykeldiscipliner. FTP ska inte förväxlas med puls vid mjölksyratröskel utan är hur mycket effekt man producerar vid tröskeln. I och med att ett CX-lopp mer eller mindre genomförs i ett maximalt tempo och påverkas lite av taktiska moment, är de fysiologiska kraven rätt snarlika de för ett 60 minuter långt tempolopp.

Skillnaden är att du under ett tempolopp ligger och jobbar precis på din FTP genom hela loppet. Men inom cykelcross kommer du att utföra arbete strax över och under FTP under loppet. Högre prestationsförmåga (FTP) vid mjölksyratröskel är därför den viktigaste träningsanpassningen. Så det är kring din tröskel man bör lägga mycket av sin träning som cykelcrossåkare.

Ett exempel på ett klassiskt träningspass för cykelcross:

• 15 minuter uppvärmning, gärna med några inslag av teknikträning

• 2–5 intensiva”starter” på ca 1–3 minuter med ca 2–5 minuter aktiv vila mellan

• 20–30 minuter kontinuerlig cykling runt tävlingsfart

• 15 minuter nedvarvning

Försök också att träna på en bana som liknar en typisk cykelcrossbana, där du möter hinder som tvingar dig att hoppa av och på cykeln.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018


På damsidan stod det tidig klart att kampen om guldet låg mellan Åsa Erlandsson och Ida Erngren. Men i år blev det fördel hemmaplan när Åsa plockade hem guldet.    

”Som alltid är det full fart från början och Ida drog iväg rätt tidigt så jag tänkte att jag får försöka hänga på henne, jag vet att hon är stark och tänkte att jag hänger kvar så länge det går. Men så lyckades jag gå om i en kurva i skogen och det blev sekunder direkt. Det är alltid svårt att veta om man ska sticka eller hålla igen men jag tänkte att jag kör så länge det håller, och det gjorde det ju”, säger Åsa Erlandsson som plockar hem sitt tredje SM-guld i CX

Åsa Erlandsson 

På herrsidan såg det till en början ut som om fjolårssegraren David Eriksson kanske skulle ro hem det hela även i år. Men något gick inte som planerat och istället hamnade Martin Eriksson överst på pallen   

”Vi var en liten trio där ganska tidigt, jag, Hannes och David som körde på hårt och hade väl sikte på att kanske hålla pallen för oss tre. Sen bara försvann David, så något måste ha hänt. På näst sista varvet hade jag cirka tio sekunders lucka upp till Hannes. För mig var det alltså samma situation som förra året, fast då låg David i täten, så jag hade inga planer på att ge mig. I en av backarna la jag in allt och då Hannes gjorde nån miss kunde jag ansluta. Sen kunde vi gå ut tillsammans på sista varvet som jag sen tog vilket var väldigt skönt. Jag har velat ha den här tröjan i så många år, så att äntligen få den är helt fantastisk” Säger Martin Eriksson

Resultat Herrar Senior:

1. Martin Eriksson, Art-V Cycling Club
2. Hannes Forsby, Giro Cycling Club
3. Henrik Jansson, Art-V Cycling Club

Dam Senior:
1. Åsa Erlandsson, Varberg MTB
2. Ida Erngren, Uppsala CK
3. Frida Eriksson, Göteborg CK (U23-Mästarinna)

Fler resultat hittar ni här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in