Cykelcross – så funkar det! del 2

Cykelcross – så funkar det! del 2


Missade du den första delen av vår cross-guide? 

Tekniken

Starten är oerhört viktig på ett cykelcrosslopp och bör därför tränas ofta. Dels momentet att snabbt klicka i pedalerna, accelerera iväg och ta sig fram i en grupp cyklister som far fram i hög hastighet på en trång och kurvig bana. Dels egenskapen att kunna åka mycket fort i några minuter för att skaffa sig en bra position. Eftersom en cykelcrossbana ska innehålla jättemånga kurvor blir kurvtagningsteknik en väldigt avgörande faktor.

Tappar du en halv sekund i varje kurva på ett varv som innehåller 20 stycken kurvor och som ska avverkas tio gånger blir det till slut en minut och 40 sekunder som förlorats – bara i kurvorna. Banorna man väljer att träna på bör alltså innehålla mycket kurvor och helst med olika karaktär – som snabba, långsamma, tvära, svepande, på asfalt, på grus och i lera.

Andra teknikmoment som ofta ingår i cykelcross är att snabbt kliva på och av cykeln och att bära den på ett smidigt sätt. När man tränar på detta är det viktigt att man övar på att kliva av cykeln åt båda hållen. Och att göra det på ett sätt så att man bibehåller så mycket fart och rörelseenergi som möjligt. Behöver man bära cykeln gör man oftast det med den uppe på axeln. När man bär cykeln vill man hålla den så nära kroppen som möjligt så att dess tyngd inte får allt för stor hävstång. Det är viktigt för att man ska kunna hålla bra kontroll på den och inte ”strula in sig” i den.

Att köra sträckor som är 50 meter eller längre i flera decimeter djup sand i hög fart är tekniskt mycket krävande. Grundregeln är att bygga upp så mycket fart innan sandpartiet så att man snudd på kan surfa sig igenom. Ofta har det bildats spår i sanden av alla som kört där tidigare. Då är det naturligtvis smart att försöka hålla sig i ett av dem så att man slipper ”spåra” ett nytt själv. Vilket naturligtvis kostar energi.

Utrustningen

Hur mycket skiljer egentligen i geometrin mellan en cykelcross och en landsvägscykel?

Det varierar mellan olika märken. En del arbetar med samma geometri och gör bara crossramen något starkare och med längre kedjestag för att de bredare däcken ska få plats. Andra märken bygger ramar med högre markfrigång för vevpartiet och därmed pedalerna. Till detl ett något kortare överrör som skänker en mer upprätt sittställning och litet längre hjulbas för ökad stabilitet. Rekommendationen kring cykelcross är att den bör vara kring en eller två centimeter mindre i storlek än din landsvägscykel.

Är tubdäck eller kanttrådshjul bäst för crosstävlingar?

Hjulen i sig gör ingen större skillnad. Det är funktionen i däcken man vill åt. På världscupnivå cyklar alla i princip på tubdäck eftersom man kan köra med lägre tryck för bättre komfort och fäste. Kanttrådshjul kan inte hantera samma däckstryck som tubdäck utan att risken för genomslagspunkteringar drastiskt skulle gått upp.  

Många väljer även däcksbredd efter typ av bana med smala (30 mm) däck på stenhårda, oftast frusna banor och på banor med mycket lervälling. På banor med mycket sand eller väldigt trög lera väljer man istället bredare däck (34 mm).

Den gyllene medelvägen är alltså 32 mm breda däck. Banans karaktär påverkar också om man väljer hjul med hög eller låg profil på fälgen. Högprofilsfälgar skär bättre genom leran och mindre klet fastnar på hjulen. Lågprofilsfälgar är oftast lättare vilket innebär att en lägre mängd roterande massa ska accelereras efter varje kurva. De sviktar även mer, vilket ger bättre komfort.

Kan jag använda min cykelcross som landsvägscykel eller vice versa?

Givetvis kan du använda din cykelcross som landsvägscykel. Mountainbikelegenden Thomas Frischknecht, som också tävlat framgångsrikt på cross, hoppade med kort varsel in och körde linjeloppet på OS i Atlanta 1996 på sin cykelcross (en Ritchey SwissCross. mycket stilig cykel. reds. anm.) På med andra hjul och däck bara, så är du redo för asfalten. Har du en landsvägscykel och vill köra cykelcross kan det bli lite knivigare. Mest för att ramen och gaffeln inte klarar av tillräckligt grova däck.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Patrick Arkley

Jag har bara en cykel till landsväg, jobbpendling och cyclocross. En Cyclocross så klart. Men cyclocrossbiten har inte riktigt tagit fart. Jag satsar på nästa år. Som komplement till lgv är cyclocross kul.


Peter Rosén

Om jag inte har fel så är övre gränsen för däckbredd i tävling numera 33mm.


Tille

Som Peter skriver gäller numera för cykelcross att får däckets bredd ej överstiga 33 mm.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Dags för SM i Cykelcross 2020

I helgen, den 11-12 januari, är det dags för SCF Svenska Mästerskapen i Cykelcross 2020....

Läs mer

Cykelcross - så funkar det!

Veldrijden, eller cykelcross på holländska är intensivt, tekniskt och fysiskt mycket utmanande. Men hur funkar...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Checkpoint - Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint sägs vara mångsidig och kapabel för allt från äventyr i skogen till jobbpendlingen och...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Snön avvaktade i luften och i marken låg nästan isen, så någon lerfest till SM...

Läs mer
Dags för SM i Cykelcross

Till helgen, den 13-14 Januari, avgörs svenska mästerskapen i Cykelcross vid Slottsskogsvallen i centrala Göteborg.

Läs mer
Dåligt väder och okända stigar - Katja "Cykelkatten" Fedorovas drömhelg

"För att det ska vara en drömhelg så måste den bli lång och man ska inte behöva ha bråttom, så...

Läs mer