Cykel är hetare än någonsin

Cykel är hetare än någonsin


Cykeltrendrapporten sammanfattar spaningar som branschorganisationen Svensk cykling gjort under det gångna året. Flera av de fakta och trender som presenteras i rapporten har en sak gemensamt: de är uttryck för att cyklandet i Sverige blivit ett naturligt och viktigt inslag i svenskt vardagsliv.

Bland annat bekräftas att det säljs allt fler cyklar i landet. Nya siffror som presenteras visar en ökning på cirka fem procent det senaste året jämfört med föregående säsong. Ökningen de senaste tre åren är nära sjutton procent.

Cykeltrendrapporten konstaterar också att:

• Cykeln har blivit en problemlösare
• Allt fler skaffar en andracykel
• Begreppet förmånscykel har kommit för att stanna
• Svenska cyklister vill ha bekväma lättcyklade cityhybrider – men gärna personligt stylade!

– Vad vi ser är en cykelkultur som övergått i en mer mogen fas. När allt fler väljer hojen före bilen, och en imponerande stor andel svenskar gör det året runt dessutom, stärks cyklandets roll i samhället, säger Klas Elm, ordförande i Svensk cykling.

Cyklandet i de svenska storstäderna ökar, åtminstone om man ska tro på trafikkontoren i landets tre största städer. Men mätmetoderna skulle kanske behöva en rejäl översyn. Cykeltrendrapporten försöker att reda ut begreppen i kapitlet Oreda i storstädernas cykelstatistik.

I många svenska kommuner pågår för övrigt ett målmedvetet och ambitiöst arbete för att möjliggöra en ökad andel cykelpendlare. Malmö är i dag den stad som går i bräschen för en modern syn på urban cykelkultur. Följdriktigt blev kommunalrådet Karolina Skog (MP) årets mottagare av Svensk cyklings politikerpris, som presenteras mer utförligt i Cykeltrendrapporten.

I Svensk cyklings uppdrag ligger också att hålla ett kritiskt öga på förutsättningarna för ett ökat cyklande i landet. Som ett led i det arbetet ligger till exempel den granskning av statens satsning på infrastruktur under de kommande tio åren, som trafikforskaren Krister Spolander gjort i samarbete med Svensk cykling.

För den som hade hoppats på en rejäl satsning på cykelinfrastruktur är den läsningen tyvärr nedslående. I rapporten presenteras hela listan över statens cykelsatsningar, län för län.

Den färska trendrapporten innehåller också fakta om svenskens cykelvanor från den Sifo-undersökning som gjorts på Svensk cyklings uppdrag.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer