Coronapandemi och klimatkris – Sverige sover bort chansen till en grön omställning

Coronapandemi och klimatkris – Sverige sover bort chansen till en grön omställning


Under rådande pandemi har vi i Sverige och runt om i världen sett ett enormt uppsving för cykeln som transportsätt och som rekreation. Flera andra länder och städer har insett läget och därför gjort punktsatsningar på just cykel. I Frankrike har man till exempel infört ett specifikt bidrag för de som cyklar och i Berlin och flera andra städer gjorde man blixtsnabbt om vissa bilfiler till pop up-cykelbanor. I Storbritannien satsar man över 20 miljarder på cyklister och fotgängare. Det finns flera anledningar till detta. Då cykeln är ett billigt och tillgängligt alternativ till kollektivtrafiken blir ökad cykling direkt ett sätt att minska smittspridningen. Man tar samtidigt tillfället i akt och ser coronakrisen som en möjlighet att snabba på den gröna omställningen.

Men det är en möjlighet som verkar ha gått Sveriges regering helt förbi. Under pandemin har man inte kommit med en enda ny eller specifik insats för att stimulera och underlätta ökad cykling. På frågan om varför det är så, och om regeringen har något nytt på gång fick jag inget svar alls från Tomas Eneroth, förutom tidigare nämnda ”vilja” då. Den svenska pyspunkan är ett faktum.

Då cykeln är ett billigt och tillgängligt alternativ till kollektivtrafiken blir ökad cykling direkt ett sätt att minska smittspridningen.

Men även om det går långsamt ska det sägas att det på mer lokal och kommunal nivå händer en del bra saker på cykelfronten i Sverige. Jag har dock allt svårare att förstå regeringens sega förhållningssätt till cykling, särskilt med tanke på att Sverige redan ligger ljusår efter cykelländer som Danmark och Holland. Organisationen Svensk Cykling sparade knappast på krutet i en nyligen publicerad debattartikel där man krävde rejäla satsningar på cykling i den kommande nationella planen för infrastruktur. Där lät det såhär, och vi kan bara hålla med:

Regeringen vill att andelen som reser med cykel ska öka, men törs inte fatta beslut om ett mål för den ökade cyklingen i Sverige. Och hur ska ökningen gå till när satsningen på andra trafikslag alltid är mångdubbelt större medan cykel får nöja sig med växelpengar?

– Nu är det dags att regeringen med infrastrukturminister Tomas Eneroth i spetsen sätter ett mål för den ökande cyklingen i Sverige och hur det målet ska uppnås. Ordet cykel finns med två gånger i finansplanen medan husbil nämns 18 gånger. Regeringen satsar 151 miljoner kronor för att fler ska kunna låna till att ta körkort. Det ska jämföras med de 300 miljoner kronor som läggs på cykel i stadsmiljöavtalet, säger Klas Elm VD Svensk Cykling.

Att som Tomas Eneroth och regeringen tala sig varm för cyklingen är en sak. Men precis som för slangar med pyspunka tar luften förr eller senare slut. Då krävs det handling för att få ordning på haveriet.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Äntligen! Nu ses trafikreglerna för cykel över!

Regeringen har nu äntligen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad trafikregler för cykel,...

Läs mer

Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar...

Läs mer

Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta...

Läs mer

En lag för säkrare omkörningar? Glöm det!

Många cyklister, inklusive jag själv, vittnar om en otrygg och allt mer hotfull trafikmiljö. En...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Nu får Sverige cykelgator

Regeringen ger nu kommuner möjligheten att inrätta så kallade cykelgator där särskilda regler ska gälla....

Läs mer
Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att cykla i om man jämför...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer