Coronan stoppar Cykelvasan

Coronan stoppar Cykelvasan


Vasaloppets sommarvecka 14–22 augusti 2020, med Nordens största mountainbikelopp Cykelvasan 90 och Nordens största ultralopp Ultravasan, kommer inte att kunna genomföras på plats i Vasaloppsarenan

– Nu när vi inte kan bjuda in alla våra deltagare till sommarveckan som vanligt väljer Vasaloppet att komma hem till dem istället, säger Eva-Lena Frick, Vasaloppets vd.

Den 3 april pausades anmälan till loppen i Vasaloppets sommarvecka 2020 då det var oklart hur covid-19-pandemin skulle påverka sommarens arrangemang. Sedan myndigheterna i går, torsdag, gått ut med rekommendationer inför sommaren har Vasaloppet tagit beslutet att inte genomföra Vasaloppets sommarvecka 2020 på plats i den fysiska Vasaloppsarenan. Istället fortsätter Vasaloppet verka för att motivera deltagare att aktivera sig och erbjuda dem ett mål för sin träning i Hemmavasan.

De drygt 18 000 anmälda deltagarna till Vasaloppets sommarvecka 2020 får nu olika alternativ att välja mellan. Bland annat kan de flytta sin startplats till kommande år och samtidigt delta i Hemmavasan 2020.
– Det känns riktigt spännande att få presentera och erbjuda Hemmavasan till våra deltagare som tränat och förberett sig inför sommarveckan 2020. Även om det inte blir på plats i Vasaloppsarenan erbjuder vi möjligheten att gå i mål i augusti, säger Eva-Lena Frick.

En digital Vasaloppsarena

Upplägget i Hemmavasan bygger på att deltagarna laddar ner gratisappen ”Hemmavasan”, som presenteras i juli, och genomför sitt lopp oavsett var i världen de befinner sig. På favoritstigarna i skogen, på gatorna hemma i stan, längs småvägarna vid stranden eller i det lokala motionsspåret. Via appen tar sig deltagarna från starten i Sälen eller Oxberg, genom alla de klassiska kontrollerna, ner till målportalen i Mora i den digitala Vasaloppsarenan. Anhöriga och intresserade kan också följa deltagarna direkt via appen och se var de befinner sig och hur långt de kommit i sitt lopp.

Direktsändning i Vasaloppet.TV

Startskottet för Hemmavasan går 09.00 lördag 15 augusti. Vasaloppet kommer att finnas med hela dagen med en tolv timmar lång direktsändning i Vasaloppet.TV från en studio vid Vasaloppsmålet. I sändningen kommer man kunna följa deltagarnas framfart ute i landet och världen, få liverapporteringar, tips och pepp från kranskullan och kransmasen och andra gäster och experter i studion. Flera elitåkare och kända profiler kommer även att sända sina lopp live, däribland Jenny och Sanna Kallur som satsar på Vasaloppstrippeln 45 och deltar i Hemmavasan Cykel 45 och Hemmavasan Ultra 45 och fjolårsvinnare i Cykelvasan 90, Emil Lindgren.

Hemmavasan – ett motionslopp

Hemmavasan kommer att finnas för cykling och löpning i olika distanser och genomförs som motionslopp, ingen officiell segrare kommer att koras, men tiderna och det egna resultatet kommer att finnas registrerade på vasaloppet.se precis som vanligt. Deltagare kan genomföra ett av loppen, eller flera, under perioden lördag 15 augusti till och med lördag 22 augusti men den stora Hemmavasan-dagen med direktsändning på Vasaloppet.TV äger rum lördag 15 augusti.
– Nu hoppas vi att våra deltagare fortsätter träna och går i mål tillsammans med oss runt om i landet i Hemmavasan i augusti. Varmt välkomna, säger Eva-Lena Frick.

Anmälan till Vasaloppets sommarvecka 2021 öppnar redan 17 juni 2020 och för den som anmäler sig till ett lopp nästa sommar senast den 22 augusti 08.00 ingår även en plats i Hemmavasan 2020.

Vasaloppets sommarvecka lockar varje år drygt 30 000 anmälda.

Hemmavasan 15–22 augusti 2020

Följande lopp ingår:

Hemmavasan Cykel 90 (cykla 94 km)
Hemmavasan Cykel 45 (cykla 45 km)
Hemmavasan Cykel 30 (cykla 32 km)
Hemmavasan Cykel 10 (cykla 10 km)Hemmavasan Ultra 90 (gå, lunka, spring 90 km)
Hemmavasan Ultra 45 (gå, lunka, spring 45 km)
Hemmavasan Trail 30 (gå, lunka, spring 30 km)
Hemmavasan Trail 10 (gå, lunka, spring 10 km)

Läs mer om Hemmavasan här

Valmöjligheter för anmälda deltagare

Tisdag 9 juni får anmälda deltagare till Vasaloppets sommarvecka 2020 ett mejl med all information om Hemmavasan. Under perioden 9–16 juni kan de sedan välja hur de vill använda sin startplats enligt följande alternativ:

Flytta din startplats till sommaren 2021, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets vintervecka 2021.

Du får möjlighet till en, eller flera, spännande utmaningar och registrerade resultat både för sommarveckan 2020 och 2021. Hemmavasan har samma status som vanliga lopp på plats och räknas även in i Vasaloppstrippeln. Samtidigt säkrar du redan nu din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och skaffar dig ett tidigt mål med din träning.

Du får en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft och, är du sugen på att testa ett skidlopp erbjuder vi dessutom 50 procent rabatt till Vasaloppets vintervecka 2021. (Vasaloppet och Stafettvasan ingår ej).

Efterskänk hela eller halva anmälningsavgiften och hjälp oss fortsätta utveckla Vasaloppsarenan, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021.

Om du väljer att efterskänka din anmälningsavgift till Vasaloppet, hela eller halva, ger ditt bidrag oss möjlighet att fortsätta stötta föreningslivet, utveckla och underhålla Vasaloppsarenan och skapa unika upplevelser för alla Vasaloppsdeltagare även i framtiden. Du får också en startplats i Hemmavasan 2020, som har samma status som vanliga lopp på plats och även räknas in i Vasaloppstrippeln, samt en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft.

Skänker du hela anmälningsavgiften får du även 50 procent rabatt på ett lopp till Vasaloppets sommarvecka 2021. (Vasastafetten och Vasakvartetten ingår ej.)
….

För deltagare som inte vill flytta din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och inte önskar delta i Hemmavasan 2020 eller ta del av rabatter för startplatser till nästa år erbjuder Vasaloppet återbetalning av hela anmälningsavgiften.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden

XCO SM 2020 – ett hopp för framtiden


Nästa helg (19-20 september) står Göteborg och cykelklubben Master värd för årets upplaga av SM i mountainbike. Banan som har snickrats ihop ligger centralt i Delsjön och är ny i SM-sammanhang. Den är dessutom tänkt att bli en permanent historia.

– Allt är egentligen Mattias Wengelins förtjänst. Efter en tävling i Göteborg förra året la han ut en liten hint på Instagram om att det är så här en SM-bana ska se ut. Att den skulle ha just det som då bjöds: ”Klassisk hård körning över rötter och stenar.” Den lilla blänkaren satte en boll i rullning, säger CK masters Daniel Dandenell, som är ideell projektledare för SM i MTB.

Med på tåget fick de snart både den lokala Park- och naturförvaltningen, destinationsbolaget Göteborg & Co, Göteborgs stigcyklister och några till – samverkan i sin bästa form.

Grunden för SM-banan är den ovan nämnda banan som nu kortas lite och byggs om. Målet är att skapa en bana som får UCI:s klass 1-status, allt för att locka internationell cykelelit. Men inte bara. För det finns även ett mer långsiktigt och djupare syfte med projektet.

– Det blir också ett sätt att investera i ungdomsverksamheten. Genom att anpassa banan som vi gör nu får våra ungdomar en mer ordentlig bana att tävlingsträna på, fortsätter Daniel Dandenell.

SM-banan slingrar sig genom Delsjöns motionsområde och naturreservat. Den är kuperad och bjuder på en hel del rötter, stenar och granit. Högsta punkten i området är Brudaremossen, som ligger på 128 meter över havet. Precis som Hammarbybacken i Stockholm är det här en gammal deponi för schaktmassor – vilket faktiskt är en fördel. För nere i skogen får inga nya stigar byggas, men uppe på den gamla deponin är tyglarna inte lika hårt hållna.

Tove Dandenell, en av klubbens ungdommar och hemmahopp

– På de flesta andra banor i världscupen hittar man nu byggda passager, som gaps, dropp och till och med sektioner som mest liknar fourcross. Sådant är vi inte vana vid här hemma så dessa byggda delar blir en utmaning för våra cyklister om de kommer ner till kontinenten och ska tävla, säger banbyggaren Mats Abrahamsson

Därför är det just sådant man nu bygger uppe på den gamla deponin. Med hjälp av sponsorer och frivilliga krafter har man placerat ut flera hundra ton grus och byggt några större hopp och andra features.

Banan används dessutom redan av en bredare grupp cyklister, vilket också är tanken – man vill skapa en roligare bana och en träningsanläggning som kan användas av typ alla och bidra till att locka ungdomarna till sporten.

– När det står 100 kids här ute, redo att träna på en lördag, då fattar man varför vi gör detta, säger Daniel Dandenell.

Efter några om och men och flyttade datum är nu allt spikat för MTB XCO-SM i Skatås, den 19-20 september. Och är du inte med och kör då, så kommer banan finnas kvar även för framtiden.

Ett varv på SM-banan

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”

Emilia Fahlin är redo för Girot – och hon räknar med ”skitjobb”


83 mil på nio dagar väntar cykeldamerna i årets ”Giro Rosa” som inleds i italienska Grosseto på fredagen.
– Det kommer att bli rätt tufft. För mig är det sannolikt mycket ”skitjobb” som väntar, säger Emilia Fahlin, enda svenskan på startlinjen, till vargardacycling.se.

Örebrocyklisten kör för franska FDJ Nouvelle och på förhand är planen att teamet i första hand ska jobba för danskan Cecilie Uttrup Ludwig som tillhör favoriterna i årets upplaga.
– Det är vår ambition att slita hårt för henne. Men det är svårt att förutspå vad som ska hända. Kommer det en möjlighet att vara med i toppen under någon av etapperna så är jag beredd så klart.

Giro Rosa är ett av få etapplopp som finns kvar på det covid 19-reviderade tävlingsschemat i damernas World Tour och innehåller bland annat en etapp på drygt 170 km – en mil längre än den max-rekommendation som Internationella Cykelförbundet satt.
– Den etappen kommer också dagen efter att vi kört 14 mil så det kommer säkert att kännas. Eftersom det är så länge sedan jag körde ett etapplopp så vet man inte riktigt hur kroppen svarar, säger Emilia Fahlin.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bicycling #5 – ute nu!

Bicycling #5 – ute nu!


En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling

Vilka är gänget i Team Bicycling 2020?
Roligare att cykla utan smärta, eller hur?
Martin Söderström, världens kanske minst extrema extremsportare
En mycket speciell story, och resa
En liten dos fjällmagi
Och test av tre nya hojjar.

Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite extra mycket. Dessutom är det halva priset!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september

Grönt ljus för XCO-SM i Göteborg 19-20 september


Polisen har gett klartecken för CK Master att arrangera MTB XCO-SM i Skatås, utanför Göteborg helgen den 19-20 september. Med det glädjande beskedet är det nu möjligt att anmäla sig till XCO-SM via sportstiming.se

– Det är oerhörd glädjande och en stor lättnad för oss i CK Master. Nu finns det goda grunder för landets XCO-cyklister att genomföra ett svenskt mästerskap 2020 som dessutom kan ligga till grund inför uttagningarna till höstens EM- och VM-tävlingar i XCO, säger Daniel Dandenell Lägersten tävlingsansvarig i arrangörsklubben CK Master.

Andas ut gör även Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten i MTB som sett stora delar av XCO-säsongen ställas in till följd av coronapandemin. Han vill framhålla att CK Master gjort ett fantastiskt jobb med att anpassa arrangemanget och informera myndigheterna om hur folksamlingarna ska begränsas under tävlingarna. Och är jättepositiv till att polismyndigheten gett grönt ljus. Man har nu alltså även slopat planen på att köra MTB-SM körs helgen 17-18 oktober

 Det känns extra bra att ha både Huskvarna/Hallby samt SM i Göteborg som observationslopp och uttagningstävlingar inför EM och VM. På landslagssamlingen i Falun för ett par veckor sedan kunde vi se hur många låg till, men ytterst så är det ända resultaten på tävlingar som räknas när det handlar om just uttagningar. Jag hoppas många cyklister taggar till och tar chansen att visa framfötterna på dessa tävlingar, säger Fredrik Kessiakoff.

CK Master har med stöd av Göteborgs stad fått tillstånd av polismyndigheten att arrangera en corona-anpassad SM-tävling i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Det innebär att tävlingarna kommer ske helt utan publik och med utdragna startfält, så att bara en klass (med max 50 deltagare) i taget befinner sig i tävlingsområdet. Regler och PM kommer kommuniceras ut på den officiella SM-sidan mountainbikesm.se  samt på sportstiming.se.

– Nu gäller det förstås att vi alla tar myndigheternas ansvarsfrihet på allvar. Det kommer finnas tydliga anvisningar i inbjudan och PM som är viktiga för cyklister, ledare, familj och övriga berörda att läsa och efterfölja. Och vi förutsätter att alla klubbar, tävlande och anhöriga tar eget ansvar och följer rådande rekommendationer utanför och runt omkring tävlingsområdet och inte infinner vid symptom, säger Daniel Dandenell Lägersten.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in