Coronan stoppar Cykelvasan

Coronan stoppar Cykelvasan


Vasaloppets sommarvecka 14–22 augusti 2020, med Nordens största mountainbikelopp Cykelvasan 90 och Nordens största ultralopp Ultravasan, kommer inte att kunna genomföras på plats i Vasaloppsarenan

– Nu när vi inte kan bjuda in alla våra deltagare till sommarveckan som vanligt väljer Vasaloppet att komma hem till dem istället, säger Eva-Lena Frick, Vasaloppets vd.

Den 3 april pausades anmälan till loppen i Vasaloppets sommarvecka 2020 då det var oklart hur covid-19-pandemin skulle påverka sommarens arrangemang. Sedan myndigheterna i går, torsdag, gått ut med rekommendationer inför sommaren har Vasaloppet tagit beslutet att inte genomföra Vasaloppets sommarvecka 2020 på plats i den fysiska Vasaloppsarenan. Istället fortsätter Vasaloppet verka för att motivera deltagare att aktivera sig och erbjuda dem ett mål för sin träning i Hemmavasan.

De drygt 18 000 anmälda deltagarna till Vasaloppets sommarvecka 2020 får nu olika alternativ att välja mellan. Bland annat kan de flytta sin startplats till kommande år och samtidigt delta i Hemmavasan 2020.
– Det känns riktigt spännande att få presentera och erbjuda Hemmavasan till våra deltagare som tränat och förberett sig inför sommarveckan 2020. Även om det inte blir på plats i Vasaloppsarenan erbjuder vi möjligheten att gå i mål i augusti, säger Eva-Lena Frick.

En digital Vasaloppsarena

Upplägget i Hemmavasan bygger på att deltagarna laddar ner gratisappen ”Hemmavasan”, som presenteras i juli, och genomför sitt lopp oavsett var i världen de befinner sig. På favoritstigarna i skogen, på gatorna hemma i stan, längs småvägarna vid stranden eller i det lokala motionsspåret. Via appen tar sig deltagarna från starten i Sälen eller Oxberg, genom alla de klassiska kontrollerna, ner till målportalen i Mora i den digitala Vasaloppsarenan. Anhöriga och intresserade kan också följa deltagarna direkt via appen och se var de befinner sig och hur långt de kommit i sitt lopp.

Direktsändning i Vasaloppet.TV

Startskottet för Hemmavasan går 09.00 lördag 15 augusti. Vasaloppet kommer att finnas med hela dagen med en tolv timmar lång direktsändning i Vasaloppet.TV från en studio vid Vasaloppsmålet. I sändningen kommer man kunna följa deltagarnas framfart ute i landet och världen, få liverapporteringar, tips och pepp från kranskullan och kransmasen och andra gäster och experter i studion. Flera elitåkare och kända profiler kommer även att sända sina lopp live, däribland Jenny och Sanna Kallur som satsar på Vasaloppstrippeln 45 och deltar i Hemmavasan Cykel 45 och Hemmavasan Ultra 45 och fjolårsvinnare i Cykelvasan 90, Emil Lindgren.

Hemmavasan – ett motionslopp

Hemmavasan kommer att finnas för cykling och löpning i olika distanser och genomförs som motionslopp, ingen officiell segrare kommer att koras, men tiderna och det egna resultatet kommer att finnas registrerade på vasaloppet.se precis som vanligt. Deltagare kan genomföra ett av loppen, eller flera, under perioden lördag 15 augusti till och med lördag 22 augusti men den stora Hemmavasan-dagen med direktsändning på Vasaloppet.TV äger rum lördag 15 augusti.
– Nu hoppas vi att våra deltagare fortsätter träna och går i mål tillsammans med oss runt om i landet i Hemmavasan i augusti. Varmt välkomna, säger Eva-Lena Frick.

Anmälan till Vasaloppets sommarvecka 2021 öppnar redan 17 juni 2020 och för den som anmäler sig till ett lopp nästa sommar senast den 22 augusti 08.00 ingår även en plats i Hemmavasan 2020.

Vasaloppets sommarvecka lockar varje år drygt 30 000 anmälda.

Hemmavasan 15–22 augusti 2020

Följande lopp ingår:

Hemmavasan Cykel 90 (cykla 94 km)
Hemmavasan Cykel 45 (cykla 45 km)
Hemmavasan Cykel 30 (cykla 32 km)
Hemmavasan Cykel 10 (cykla 10 km)Hemmavasan Ultra 90 (gå, lunka, spring 90 km)
Hemmavasan Ultra 45 (gå, lunka, spring 45 km)
Hemmavasan Trail 30 (gå, lunka, spring 30 km)
Hemmavasan Trail 10 (gå, lunka, spring 10 km)

Läs mer om Hemmavasan här

Valmöjligheter för anmälda deltagare

Tisdag 9 juni får anmälda deltagare till Vasaloppets sommarvecka 2020 ett mejl med all information om Hemmavasan. Under perioden 9–16 juni kan de sedan välja hur de vill använda sin startplats enligt följande alternativ:

Flytta din startplats till sommaren 2021, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets vintervecka 2021.

Du får möjlighet till en, eller flera, spännande utmaningar och registrerade resultat både för sommarveckan 2020 och 2021. Hemmavasan har samma status som vanliga lopp på plats och räknas även in i Vasaloppstrippeln. Samtidigt säkrar du redan nu din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och skaffar dig ett tidigt mål med din träning.

Du får en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft och, är du sugen på att testa ett skidlopp erbjuder vi dessutom 50 procent rabatt till Vasaloppets vintervecka 2021. (Vasaloppet och Stafettvasan ingår ej).

Efterskänk hela eller halva anmälningsavgiften och hjälp oss fortsätta utveckla Vasaloppsarenan, få en startplats i Hemmavasan 2020 och 50 procent rabatt på en startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021.

Om du väljer att efterskänka din anmälningsavgift till Vasaloppet, hela eller halva, ger ditt bidrag oss möjlighet att fortsätta stötta föreningslivet, utveckla och underhålla Vasaloppsarenan och skapa unika upplevelser för alla Vasaloppsdeltagare även i framtiden. Du får också en startplats i Hemmavasan 2020, som har samma status som vanliga lopp på plats och även räknas in i Vasaloppstrippeln, samt en unik Hemmavasan funktions-t-shirt från Craft.

Skänker du hela anmälningsavgiften får du även 50 procent rabatt på ett lopp till Vasaloppets sommarvecka 2021. (Vasastafetten och Vasakvartetten ingår ej.)
….

För deltagare som inte vill flytta din startplats till Vasaloppets sommarvecka 2021 och inte önskar delta i Hemmavasan 2020 eller ta del av rabatter för startplatser till nästa år erbjuder Vasaloppet återbetalning av hela anmälningsavgiften.


Nya Garmin Varia

Nya Garmin Varia


Garmin Varia RTL516 är namnet på Garmins senaste uppdatering på Varia, baklampan som hjälper till att hålla dig säker på vägarna.

Förutom att vara en väldigt kraftfull baklampa, med synlighet på upp till 1,6km i dagsljus, innehåller den nya Varia en radarfunktion som håller koll på upphinnande trafik. Garmin Varia kan därför varna dig, via din cykeldator, när du är på väg att bli omkörd av en bil eller lastbil. På så vis hinner du förbereda dig och slipper bli överraskad eller i värsta fall vingla ut i vägen vilket kan leda till en olycka.

Varia fungerar givetvis med Garmins cykeldatorer, men för att inkludera alla cyklister är den även kompatibel med andra vanliga varumärken som Wahoos datorer. Den går dessutom att koppla upp mot en app i telefonen för dig som inte använder en cykeldator utan har din lur monterad på styret.

Varia Radar 2020

Redan på 150m kan varia känna av en upphinnande bil och varnar då både med ljud och visuell information om att ett fordon är på gång. När Varia plockar upp bilen kommer skärmen ramas in av en färg samtidigt som en prick dyker upp längs skärmens kant. Pricken representerar alltså bilen och rör sig längs kanten ju närmare den kommer, vid flera bilar dyker flera prickar upp. Varia känner dessutom av hur snabbt bilen närmar sig och anpassar färgen på skärmen efter hastighet en lägre fart representeras av gult som sedan närmar sig orange och rött ju snabbare det går.

När Cykloteket testade produkten tillsammans med vår ambassadör, proffscyklisten Sara Penton, kunde vi konstatera att den plockade upp 100% av alla bilar och motorcyklar som dök upp och den gemensamma slutsatsen var att det är en pryl som skapar ett extra lugn när man är ute på vägarna. Man slipper bli överraskad av upphinnande trafik och man kan utan större ansträngning förbereda sig varje gång man bli omkörd – speciellt vid cykling i motvind då vindens sus gör det ännu svårare att höra bilar som kommer bakifrån!

Spana in filmen för att se hur produkten faktiskt fungerar i verkligheten!


Köp Garmin Varia RTL516 här


Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé

Camelbak – abrovinken som blev en världssuccé


Året är 1989 och cykelentusiasten Michael Edison ska köra tävlingen ”Hotter’N Hell 100”: en 16 mil lång landsvägstävling som äger rum i Wichita Falls, Texas, mitt under den stekheta sommarvärmen.

Då möjligheterna att fylla på vattenflaskorna under loppet är minimala får Edison, som är medicintekniker till vardags, idén att fylla en medicinsk dropp-påse med vatten och stoppa ner den i en stor socka. Sedan stoppar han sockan i cykeltröjan och drar slangen över axeln som han fäster med en klädnypa. Det såg kanske inte så snyggt ut och han drog nog åt sig några skratt. Men där och då föddes vätskesystemet som kom att kallas Camelbak och som nu finns i en uppsjö olika versioner och varianter.


Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder

Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder


Valais präglas av hela 45 berg som är högre än 4 000 meter, gamla bergsbyar och storslagen natur. Här finns mer än 2 000 kilometer med cykelvägar och 1 500 kilometer med stigar som passerar vingårdar, dalar och raviner och klättrar uppför branta stigar till bergspass som erbjuder fantastisk panoramautsikt.

Tack vare den unika topografin har Valais en mängd olika stigar och leder – här finns verkligen något för alla och kanske är det mötet mellan berg och himmel, som ofta speglar sig i bergssjöar, som ger cyklisten en sådan magisk inramning och hundraprocentig upplevelse. Det är inte för inte som Valais har varit värd för flera av etapperna som körts i Tour de Suisse, Tour de France och Swiss Epic.

Det som gör regionen extra bra är den infrastruktur som finns för cyklister. Att få med cykeln på både tåg och bussar är i Schweiz inga konstigheter. Det blir inte sämre av att många liftsystem och linbanor ingår som en naturlig del i transportsystemet. Men Valais bjuder inte bara på fin landsvägscykling utan är även en stor lekplats för mountainbikefantaster.

Foto:Valais/Wallis Promotion – Florian Bouvet-Fournier

Nendaz-regionen är ytterligare en pärla i Valais för mountainbikecyklister. Både nybörjare och mer seriösa cyklister kommer hitta något de gillar bland de tolv markerade lederna. För den som vill smaka lite på att cykla i bergen men inte känner sig helt trygg och säker är The Printse tour ett bra val. Turen mellan skidorterna Nendaz och Veysonnaz tacklas då med hjälp av flera olika liftar i systemet. Av de totalt 200 kilometer med mountainbikeleder som finns i Nendaz är flera byggda för barnfamiljer. Världens längsta mountainbiketävling, ”Grand Raid”, löper från Verbier till Grimentz genom Nendaz och Veysonnaz. Loppet bjuder med sina 125 kilometer och 5 000 höjdmeter på en rejäl utmaning. Vill du testa banan men inte köra hela går det även att starta i Nendaz – då är det 93 kilometer till Grimentz.


Öppet brev till Sveriges cyklister

Öppet brev till Sveriges cyklister


JO, JAG VET, och jag håller med. Vi cyklister drar nästan jämt det kortaste strået. Det spelar mindre stor roll var vi rullar, om det så är på stigen, på landsvägen eller på cykelbanan. Alltid är det någon som ska ha en åsikt som vad vi gör och inte gör. Sommarmyggor i Norrland ter sig ibland av vissa som mer älskvärda än cyklister i Sverige. Vi får till och med skäll för vårt gnäll, vi ska ju helt bara hålla käft och veta vår plats. Att jag nu gnäller på att någon skäller på vårt gnäll kommer tveklöst locka till sig någon form av gnäll. ”Men cyklisterna själva då” verkar vara ett stående försök till argument som kan dyka upp även mitt i en diskussion om det orimliga i att yrkeschaufförer uttryckligen vill ta livet av en på vägen.

Men hur det än ligger till med vårt existensberättigande finns det nog trots allt några saker vi kanske borde tänka lite mer på. Vi är sällan ensamma därute och som det är just nu så leder beteendet hos vissa individer till kollektiv bestraffning av hela cykelsläktet – en liten felande kugge drabbar hela drivlinan för att använda cykelspråk.

SÅ VAR EN VETTIG stigcyklist som visar hänsyn i skogen, väj för andra, sakta ner och var trevlig vid möten. Nu i coronatider är det mer folk än vanligt ute i naturen, vilket är underbart, men inte ska vår njutning behöva bli någon annans huvudvärk.

Inte heller tycker jag att det är det minsta problematiskt att cykla två i bredd på våra landsvägar, det finns en hel uppsjö med skäl till varför det är både bra och trevligt. Men att cykla tre eller fyra i bredd skapar bara onödig, om än inte helt rationell, irritation. Köer bakom klungor uppstår då bilister visar cyklister respekt, men då gäller det också att stanna till och släppa förbi så fort det går. Vi kan inte själva argumentera för att folk inte förlorar någon tid genom att vänta lite om vi själva inte vid lämpligt tillfälle kan offra dessa extra sekunder.

EN NÅGOT besvärligare punkt är cykelbanan, den svenska cyklistens akilleshäl. Ja, de är feldimensionerade och allt det där, men hur det än är med det så behöver vi även här samsas med andra. Nu har jag inte sett dem själv, utan bara hört talas om dem: fullt kittade män på monsteråk som verkar köra dragracing mellan rödljusen i Stockholms rusningstrafik. Nej, nej inte han i Porschen utan han i den något för avslöjande aerodräkten som likt ett bowlingklot på speed bränner fram på en sprillans ny Madone i jakt på nästa KOM och passerar övriga medtrafikanter som portarna i ett super-g.

Men lika lite som bilister äger vägen för att de är störst äger du med den vassaste cykeln cykelbanan. Receptet på vad som funkar är enkelt: gasa där det går, chilla där du måste och samsas med andra. För tänk så här, ju mer folk gillar cyklister – desto bättre kommer vi, och du, få det.


Ingen Downhill i Sälen 2020

Ingen Downhill i Sälen 2020


Sommaren 2020 kommer det inte vara några Downhill-leder öppna i Sälen. Till skillnad från att vara förberedda kommer lederna istället vara avspärrade.

”Den här sommaren kommer vi inte att erbjuda DH-cykling, eftersom det innebär många veckors förberedelser och bemanning som inte varit möjliga givet den situation vi har befunnit oss i”, säger Skistars PR-chef Linda Morell

Liften Gustav Express i Lindvallen kommer dock enligt utsago vara igång och från toppen hänvisar man till vandring, löpning eller cross country cykling. Skistar ber även cyklister respektera avspärrningarna i DH-banan.

Glada DH-miner i Sälen, de får gott vänta tills nästa år, minst.