Fortsätt pendla i höst – torr, varm och bekväm
En liten sten på fel ställe, en gren som smäller till, lite klumpighet när cykeln ska på eller av bilen, en vurpa med repor som följd. Det är så enkelt att repa sin fina ram och dyrgrip.

Fortsätt pendla i höst – torr, varm och bekväm


Trots en långt utdragen sensommar med värme, sol och torrt väglag så väntar höstrusk med väta, mörker och kyla runt hörnet. För den som daglien cykelpendlar till arbete och skola så är det en bra idè att redan nu förbereda både sig själv och sin cykel på sämre väderlek.  

Bicyclings chefredaktör Andreas Danielsson har under många år cykelpendlat till och från skola och arbete och delar med sig av sina bästa råd. 

Varför är det bra att cykelpendla?

– För mig har pendlandet varit en självklarhet utifrån att jag vill sköta mig själv utan att påverkas av trafikläge och väder. Det finns en stark frihetskänsla i att förflytta sig på två hjul. Jag tycker också att en lagom tur på 30-60 minuter är en perfekt inledning och avslut på dagen. Behöver jag få lite träning trycker jag på lite extra eller kör en liten omväg.

Vilket är grundkravet för att cyklandet ska fungera?

– Att cykeln kan parkeras utan risk för att den blir stulen och att det finns möjlighet att duscha och byta om. Om din arbetsplats inte kan erbjuda cykelparkering ska du vara aktiv och obekväm i frågan tills en lösning finns.

Vilka prylar är viktigast?

– Så länge vädret är bra är kravet på både cykel, utrustning och kläder inte så stort. Men när det börjar bli mörkt, kallt, blött och isigt krävs bra prylar för att pendlandet ska fungera.

– Grundkravet är riktiga regnkläder, lysen och reflexer som gör att du syns. På överkroppen har man ett långärmat underställ täckt av så många lager som vädret och aktivitetsnivån kräver. Stänkskärmar är ett absolut måste för att hålla vattnet borta – och här är längden viktig. Om skärmarna inte är tillräckligt långa kommer du ändå att bli blöt. Blir du våt så är risken stor att du kommer bli kall. Siktar du på vinterpendling är dubbdäck en bra investering.

Hur klarar man bäst kylan?

– Om du använder bra skalkläder för ben och överkropp kan du utan problem fylla på med isolerande kläder för att hålla kylan borta. Det stora problemet är fötter och händer. 

– När det gäller skorna finns skapliga vintermodeller och skoskydd. Skoöverdrag i neopren hjälper till att hålla fötterna varma. Lika viktigt är bra strumpor och en bra innersula. Filtsulor och yllestrumpor är det som många tycker funkar bäst. Men har du stora problem ska du överväga att använda riktiga vinterkängor och standardpedaler.

– På händerna är allt en kompromiss, mycket värme innebär att handskarna blir osmidiga. Bra handskar för rejäl kyla tillverkas av flera märken. Trefingrade så kallade lobster-handskar är för många en bra lösning de kallaste dagarna. Tumhandskar är varmast men glöm inte bort att rörligheten också är viktig om du ska kunna växla och bromsa utan problem.

– Huvudet är inget större problem att hålla varmt, det finns bra hjälmmössor och skydd för hals och kind. Tänk bara på att tjocka mössor kräver lite mer utrymme under hjälmen. Med rätt prylar tycker jag att dåligt väder ger en skön utmaning.

Vad säger du om vintercyklistens största ovän saltet?

– Ja, vägsalt är ett av de bästa sätten att snabbt förstöra en cykel fullständigt. Och det finns bara två sätt att hantera det, tvätta och smörja ofta. Har du inte tillgång till cykeltvätt får du ta för vana att dränka in drivlina och rörliga delar med lämpligt smörjmedel.

– Skaffa gärna en något enklare och billigare cykel för vinterpendling. Att se sin 37 000-kronors pärla ätas upp av vägsaltet efter en vintersäsong är inte roligt.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 9

Erik Nohlin

Min vinterpendling räddades totalt av ett par Gore Tex gaiters som man enkelt trär utanpå skorna. De går nästan ända upp till knät, är vatten och vindtäta men öppna undertill. Mäktig produkt som finns från flera märken, mina är från Gore Bike Ware.


Andreas

Enkel livförsäkring är reflextejp från Clas Ohlson som du smäcker upp på hela ramen. Kanske inte för stilpolisen men man syns och det är det viktigaste.


Sanna

Håller verkligen inte med om att saltet är vintercyklisternas största ovän. Tvärtom! Den övervägande majoriteten av oss cykelpendlare rullar inte omkring på 37000-kronorshojar.


Henrik

Sanna: Om du cyklar på en dyr eller billig cykel spelar ingen roll – vägsaltet förstör allt, oavsett prislapp. Det Andreas uppmanar till är ju att använda billigare cyklar till pendlandet och inte köra slut på sin träning- eller tävlingscykel.
Om jag får välja föredrar jag hellre snö och is på vägarna där dubbdäcken är den enkla lösningen. Vägsaltet förvandlar bara underlaget till en livsfarlig och oberäknelig sörja som både gör det svårare att cykla och förstör cyklarna.


Mats Nilson

Jag rekommenderar Sanna att prova riktiga vinterdäck för cykel. Mina Nokian är överlägset bättre än t.o.m. mina vinterhjul till bilen! Att cykla över en väg täckt av svallis med bergfäste är magiskt 🙂
Dessutom – salt kräver massor av trafik för att vara effektivt. Lite salt tillsammans med sand är det värsta som finns: inget fäste, bara sörja med sand som förstör kedjor och kläder!


Pelle

Håller med om att saltet inte är bra, men med långa och breda skärmar kan man i princip hålla det borta från växlar, kransar och kedja. Tyvärr är det svårt att hitta bra skärmar. De flesta är, antagligen för att de ska se sportiga ut, alldeles för korta och smala för att fungera tillräckligt bra. Ett tips är skärmar från Planet Bike, de är rejält tilltagna och sparar cykeln.


Krister Isaksson

Ang. vinterväghållning av cykelbanor och salt tycker jag ni ska läsa detta: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/sopsaltaren-hur-gar-det.htm


Han i skogen

5/56 skall man inte smörja kedjan med, det innehåller syra som förstör kedjan, fast klart jämfört med salt är det nog trots allt bättre 🙂
Damasker över sina vanliga inneskor kostar inte så mycket och är lätta att få av och på.


Kalle

Och så har det gått ett år igen och mörker, regn och snart snö är över oss.
Men varför rekomenderar alla en billig vintercykel?
Under besvärliga förhållanden är endast det bästa gott nog – carbon ram + hjul rostar inte och Di2 med hydrauliska skivbromsar stannar avsevärt säkrare samt avsaknad av vajrar gör att dom inte fryser fast eller förstörs av saltet. (Enda nackdelen att cykeln kan inte parkeras utan tillsyn!)



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella...

Läs mer

Test: Världens minsta lås - Hexlox

Fiffig liten specialbult som fixerar delarna på din cykel och gör dem betydligt svårare att...

Läs mer

Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla...

Läs mer

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Med målet att hjälpa människor att andas renare luft har Ramboll utvecklat tjänsten Happy Commuter....

Läs mer
Karlstad söker vintercyklister

Bor du i Karlstad och brukar du ta bilen till jobbet? Då söker Karlstad kommun nu ett tjugotal personer till...

Läs mer
3 effektiva pass för cykelpendlaren

Lägre blodtryck var ett av resultaten när en grupp bilister bytte bilen mot cykel till jobbet, tre dagar i veckan,...

Läs mer