Fortsätt pendla i höst – torr, varm och bekväm
En liten sten på fel ställe, en gren som smäller till, lite klumpighet när cykeln ska på eller av bilen, en vurpa med repor som följd. Det är så enkelt att repa sin fina ram och dyrgrip.

Fortsätt pendla i höst – torr, varm och bekväm


Trots en långt utdragen sensommar med värme, sol och torrt väglag så väntar höstrusk med väta, mörker och kyla runt hörnet. För den som daglien cykelpendlar till arbete och skola så är det en bra idè att redan nu förbereda både sig själv och sin cykel på sämre väderlek.  

Bicyclings chefredaktör Andreas Danielsson har under många år cykelpendlat till och från skola och arbete och delar med sig av sina bästa råd. 

Varför är det bra att cykelpendla?

– För mig har pendlandet varit en självklarhet utifrån att jag vill sköta mig själv utan att påverkas av trafikläge och väder. Det finns en stark frihetskänsla i att förflytta sig på två hjul. Jag tycker också att en lagom tur på 30-60 minuter är en perfekt inledning och avslut på dagen. Behöver jag få lite träning trycker jag på lite extra eller kör en liten omväg.

Vilket är grundkravet för att cyklandet ska fungera?

– Att cykeln kan parkeras utan risk för att den blir stulen och att det finns möjlighet att duscha och byta om. Om din arbetsplats inte kan erbjuda cykelparkering ska du vara aktiv och obekväm i frågan tills en lösning finns.

Vilka prylar är viktigast?

– Så länge vädret är bra är kravet på både cykel, utrustning och kläder inte så stort. Men när det börjar bli mörkt, kallt, blött och isigt krävs bra prylar för att pendlandet ska fungera.

– Grundkravet är riktiga regnkläder, lysen och reflexer som gör att du syns. På överkroppen har man ett långärmat underställ täckt av så många lager som vädret och aktivitetsnivån kräver. Stänkskärmar är ett absolut måste för att hålla vattnet borta – och här är längden viktig. Om skärmarna inte är tillräckligt långa kommer du ändå att bli blöt. Blir du våt så är risken stor att du kommer bli kall. Siktar du på vinterpendling är dubbdäck en bra investering.

Hur klarar man bäst kylan?

– Om du använder bra skalkläder för ben och överkropp kan du utan problem fylla på med isolerande kläder för att hålla kylan borta. Det stora problemet är fötter och händer. 

– När det gäller skorna finns skapliga vintermodeller och skoskydd. Skoöverdrag i neopren hjälper till att hålla fötterna varma. Lika viktigt är bra strumpor och en bra innersula. Filtsulor och yllestrumpor är det som många tycker funkar bäst. Men har du stora problem ska du överväga att använda riktiga vinterkängor och standardpedaler.

– På händerna är allt en kompromiss, mycket värme innebär att handskarna blir osmidiga. Bra handskar för rejäl kyla tillverkas av flera märken. Trefingrade så kallade lobster-handskar är för många en bra lösning de kallaste dagarna. Tumhandskar är varmast men glöm inte bort att rörligheten också är viktig om du ska kunna växla och bromsa utan problem.

– Huvudet är inget större problem att hålla varmt, det finns bra hjälmmössor och skydd för hals och kind. Tänk bara på att tjocka mössor kräver lite mer utrymme under hjälmen. Med rätt prylar tycker jag att dåligt väder ger en skön utmaning.

Vad säger du om vintercyklistens största ovän saltet?

– Ja, vägsalt är ett av de bästa sätten att snabbt förstöra en cykel fullständigt. Och det finns bara två sätt att hantera det, tvätta och smörja ofta. Har du inte tillgång till cykeltvätt får du ta för vana att dränka in drivlina och rörliga delar med lämpligt smörjmedel.

– Skaffa gärna en något enklare och billigare cykel för vinterpendling. Att se sin 37 000-kronors pärla ätas upp av vägsaltet efter en vintersäsong är inte roligt.

Antal kommentarer: 9

Erik Nohlin

Min vinterpendling räddades totalt av ett par Gore Tex gaiters som man enkelt trär utanpå skorna. De går nästan ända upp till knät, är vatten och vindtäta men öppna undertill. Mäktig produkt som finns från flera märken, mina är från Gore Bike Ware.


Andreas

Enkel livförsäkring är reflextejp från Clas Ohlson som du smäcker upp på hela ramen. Kanske inte för stilpolisen men man syns och det är det viktigaste.


Sanna

Håller verkligen inte med om att saltet är vintercyklisternas största ovän. Tvärtom! Den övervägande majoriteten av oss cykelpendlare rullar inte omkring på 37000-kronorshojar.


Henrik

Sanna: Om du cyklar på en dyr eller billig cykel spelar ingen roll – vägsaltet förstör allt, oavsett prislapp. Det Andreas uppmanar till är ju att använda billigare cyklar till pendlandet och inte köra slut på sin träning- eller tävlingscykel.
Om jag får välja föredrar jag hellre snö och is på vägarna där dubbdäcken är den enkla lösningen. Vägsaltet förvandlar bara underlaget till en livsfarlig och oberäknelig sörja som både gör det svårare att cykla och förstör cyklarna.


Mats Nilson

Jag rekommenderar Sanna att prova riktiga vinterdäck för cykel. Mina Nokian är överlägset bättre än t.o.m. mina vinterhjul till bilen! Att cykla över en väg täckt av svallis med bergfäste är magiskt 🙂
Dessutom – salt kräver massor av trafik för att vara effektivt. Lite salt tillsammans med sand är det värsta som finns: inget fäste, bara sörja med sand som förstör kedjor och kläder!



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag


Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella tävlingen mellan städer som avgörs på Vintercyklingens dag på fredag 12 februari. 

– Det visar att vi i Sverige är ett cyklande folk under hela året. Denna vinter är det extra viktigt att cykla eftersom det minskar risken för spridning av covid-19, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling. 

Den internationella tävlingen har namnet Winter Bike To Work Day och startade i Kanada 2013. I fjol dominerade Sverige tävlingen med Uppsala på första plats och med Linköping, Umeå, Göteborg och Stockholm bland de tio främsta städerna. 

– Det finns många kommuner i Sverige som jobbar för att ge sina invånare förutsättningar för att cykla året runt som ligger i världsklass. Och de bästa förutsättningarna har man på sopsaltade cykelvägar, säger Klas Elm.

I fjol registrerade nästan 15 000 personer i 1 565 städer världen över att de cyklade på Vintercyklingens dag som är den svenska delen av Winter Bike To Work Day. Dagen arrangeras av Svensk Cykling, som samlar Sveriges olika cykelorganisationer. 

Inför årets tävling finns i dagsläget åtta svenska städer bland de 30 främsta. Förutom Göteborg, Linköping och Uppsala, som ligger i topp, handlar det om Falun, Stockholm, Umeå, Sollentuna och Östersund.

– I år firar vi Vintercyklingens dag med uppmaningen: Stoppa smittan. Börja cykla. Det går att cykla året runt. Därför är det glädjande att så många kommuner nu sopsaltar sina cykelvägar trots att det har kommit mycket snö. I detta läge skulle det vara bra om också staten gjorde insatser för att stimulera cykling och inte bara subventionerar bilparkeringar för att begränsa smittspridningen, säger Klas Elm. 

För att anmäla att man cyklar går man inte på vintercyklingensdag.se

– Vår förhoppning är att det ska vara många fler cyklister i Sverige som registrerar sig och att fler svenska städer placerar sig i världstoppen i vintercykling, säger Klas Elm. 

Aktuell ställning i Winter Bike To Work Day-tävlingen 

Onsdagsmorgonen 10 februari

1. Göteborg, Sverige

2 Izmir, Turkiet

2. Linköping, Sverige

4. Uppsala, Sverige

5. Hamilton, Kanada

6. London, Kanada

7. Montreal, Kanada

8. Toronto, Kanada

9. Oulu, FInland

10. Zagreb, Kroatien

Följ utvecklingen i Winter Bike To Work Day-tävlingen mellan städer på https://winterbiketoworkday.org/

Vintercyklingens dag 2021

Vintercyklingens dag arrangeras i år för andra året i rad av Svensk Cykling. I år sker det med ekonomiskt stöd från Trafikverket. Svensk Cykling samlar de svenska cykelorganisationerna Cykelfrämjandet, Svenska Cykelstäder, Svenska Cykelförbundet, Cykelbranschen, Vätternrundan och Naturskyddsföreningen. 

Winter Bike To Work Day

Winter Bike To Work Day startades 2013 av kanadensaren Anders Swanson, som är styrelseledamot i Winter Cycling Federation och Velo Canada Bikes. Sedan dess har antalet personer som har registrerat sin cykling ökat för varje år. I fjol anmälde nästan 15 000 personer i 1 565 städer sin cykling i Winter Bike To Work Days tävling. Knappt 30 procent av dessa vintercyklister var svenskar.   

Fler svenskar cyklar på vintern

Nio procent av svenskarna cyklade en genomsnittliga dag under vintern 2019, enligt Trafikanalys senaste resvaneundersökning. Det var en ökning med 28 procent jämfört med några år tidigare. Det visar att allt fler svenskar ser cykeln som sitt transportmedel under hela året. Mer fakta om vintercykling finns på https://vintercyklingensdag.se/.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Världens minsta lås – Hexlox

Test: Världens minsta lås – Hexlox


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium- eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda vanliga verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6, 8  och nu även 10 millimeter, så du kan säkra det mesta på din dyrgrip.

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel, och bult…

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in