Chefredaktören är förbannad!

Chefredaktören är förbannad!


Tillåt mig att bli förbannad

Fyrtio cyklister på rad, massa cyklister både framför och bakom oss. I samma veva som vi rör oss mot och in i rondellen blir klungan mer eller mindre avkapad av en hästtransport. Några rondeller senare, samma sak fast med en ensam bilist. Exakt hur bilisterna tänker är bortom mitt förstånd. Senare på dagen och veckorna som följer hör vi om olyckor, om trånga passager och incidenter med bland annat husvagnar.

Majoriteten av olyckorna på Vätternrundan må vara cyklisters eget fel, att man ligger för nära, att man är för trött, att man inte har vana i att köra i klunga. Även om det är ganska skralt med rena kollisioner mellan cyklist och motorfordon så bidrar inte trängseln som uppstår med bilar på vägarna till det bättre. Men att Vätternrundan efter över 50 år och trots att man lockar närmare 20 000 cyklister inte kan få vara helt bilfri är även det långt bortom mitt förstånd. Även under SM i Båstad gavs cyklister låg prioritet och tävlingsbanan kunde inte gå riktigt där man önskade. Då handlade det om en omledning som skulle påverka biltrafiken i några timmar. Det är inget annat än ett pinsamt och sorgligt betyg för svensk cykling. Gnälligt värre och inte särskilt konstruktivt, men denna låga prioritet av oss cyklister gör mig bara smått förbannad. Sverige, vi kan bättre än såhär.


Antal kommentarer: 6

John Dingle

ni kanske skall boykotta evenemanget tills det blir ändring


Leonid Kuzmin

Rösta med fötterna!


Tommy Simonsson

Jag håller helt med, sista delen av Vätternrundan är en katastrof och har bara blivit värre med åren. Har cyklat 21 ggr och ännu inte sätt någon ansträngning från Vätterrunda kommuniteten att komma med förbättringar. Ser man situationen efter Fagervik kan man inte tro sina ögon hur cyklister och bilar kämpar om utrymmet.


Göran Pihl

Håller med till bristnings gränsen!
Sorligt! 😢


Gino Gugliotta

Delar dina åsikter 100%
Jag som italienare kan bara säga till svenska folket
Att tex i mitt hemland även det minsta lopp är bilfri
Look and learn!
Peace and love ♥️


Björn Eriksson

Gino Gugliotta, jag får verkligen hoppas att Trafikverket inte påverkar sina italienska motsvarigheter, för då är det kört för det minsta loppet. Med tanke på hur Trafikverket har behandlat cykeldelen i den ”klassiker” som har genomförts närmare 50 år i min hemkommun de senaste åren, är jag förvånad att Vätternrundan fortfarande får genomföras. När arrangörerna av cykeldelen i min kommun ansökte om tillstånd för att få använda de sträckor som de alltid har gjort, började Trafikverket komma med regler som att de inte kunde ge tillstånd för vägar med 80 km/t. eller 2000 bilar/dygn. Då drog de om och fick tillstånd för den sträckningen, men i år tyckte de tydligen att sträckan blivit olämplig. Med tanke på allt som Krister Isaksson skrivit här om Trafikverket verkar det som att de har någon där som verkligen hatar cykling.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer