Bra debut av Lisa Nordén i World Tour

Bra debut av Lisa Nordén i World Tour


Triathlonstjärnan och OS-tvåan hängde med världselitåkarna under 14 av de nära 15 milen i och runt Vårgårda.
I resultatlistan står 42 framför Lisas namn. 
– Jag hade hoppats kunna hänga med huvudklungan och det lyckades ju nästan hela vägen. Det här har gett mig väldigt mycket erfarenhet och det var jätteroligt att prova på, säger Lisa Nordén till vargardacycling.se

Men det var nära att kramp satte stopp för 34-åringens premiärlopp under det näst sista varvet.
– Det krampade faktiskt rejält. Benet stod rätt ut. Men jag lyckades få bukt med det och kunde i alla fall fullfölja.

Vad var svårast jämfört med triathlon?
– Där gäller det att hålla jämn fart. Här är det extremt ojämn fart med många tempoväxlingar och passager. Sedan är det svårt att hitta rätt position. Jag blev omflyttad ganska mycket i klungan.

Om det blir någon fortsatt satsning på enbart cykel återstår att se. Själv är hon positiv till tanken – men ska det bli verklighet måste hon få möjlighet att tävla mer och helst få en plats i ett proffslag.
– Vi får se vad som händer. Just nu har jag inget lag att köra för.

Förbundskapten Lucas Persson var imponerad av Lisas debut i världseliten.
– Vi får diskutera hur vi går vidare härifrån. Men det var en riktigt bra prestation, säger Lucas Persson.


Vann loppet gjorde Marta Bastianelli efter en knallhård spurtstrid längs Kungsgatan i Vårgårda. Italienskan, som är lagkompis med Sara Penton i danska Team Virtu, vann två World Tour-lopp i våras men fick problem med ett knä under sommaren. Nu blev taktiken att ta rygg på fjolårssegraren Marianne Vos in på upploppet. –Hon drog upp spurten tidigt och jag klarade av att ta mig förbi med väldigt knapp marginal. Det var dubbelt skönt med både en seger och att känna att jag är helt återställd från skadan, säger Bastianelli. 

Av övriga svenskor slutade Sara Penton på 50:e plats och Sara Hedberg blev 57:a. Hanna Nilssons lopp slutade med en fullständigt ihoptrasslad kedja, cykelbyte och till slut tvingades BTC City-proffset bryta loppet.


Sverige satte världsrekord i gemensam cykling på Cykelns dag

Sverige satte världsrekord i gemensam cykling på Cykelns dag


Sverige har skapat ett nytt världsrekord i cykling. Under Cykelns dag 3 juni samlade organisationen Svensk Cykling in 465 380 cyklade minuter på Cykelns dag hemsida. Något liknande har, vad organisationen vet, inte gjorts tidigare. Därför kallar man det för ett världsrekord i insamlad cykeltid.

– Detta visar att Sverige är ett land fullt med engagerade cyklister som finner glädje i att cykla och i att värna sin egen och andras hälsa, säger Klas Elm, vd för Svensk Cykling. 

Målet var att samla in ett års cykeltid under en dag. Så blev det inte, utan den insamlade tiden motsvarar 10,7 månader. 

– Resultatet är väldigt bra. Sveriges cyklister har lyckats med detta under en pandemi där vi ska hålla avstånd och inte samlas i större folksamlingar. Nästa år hoppas vi att möjligheterna är bättre och att vi kan förbättra detta världsrekord, säger Klas Elm.

Enligt Trafikverkets statistik från 2018 cyklade personer i Sverige under en vanlig dag en tid som motsvarar 32 år. Nu ökar andelen cyklister i Sverige. Den senaste resvaneundersökningen visar att elva procent av svenskarna cyklade under en genomsnittlig dag 2019. Det är två procentenheter mer än i mitten av 2010-talet. 

– När allt fler cyklar borde det få genomslag i fördelningen av de statliga infrastrukturmedlen. I dag går en procent av dessa pengar till att förbättra situationen för cyklister. Sverige behöver en transportpolitik som gynnar hälsosamma resor, säger Klas Elm. 

En forskningsrapport från Gymnastik- och idrottshögskolan i Stockholm visar att var tredje bilpendlare i Stockholm skulle kunna cykla till jobbet på mindre än 30 minuter. Den extra motionen som de nya cyklisterna får skulle rädda ett 20-tal liv om året. Och bland alla som får andas renare luft, till följd av mindre luftförorening, skulle ett 60-tal liv per år räddas.

Cykelns dag uppmärksammas över hela världen 3 juni. Det bestämde FN 2018. Syftet är att visa att cykeln är ett enkelt sätt att resa på som är bra för miljön och hälsan. 


Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan

Mioo hjälper Vårdpersonal med gratis cykelservice under Coronan


För att hjälpa vårdpersonal att komma säkert till jobbet har Mioo-teamet erbjudit Södersjukhusets personal att serva deras cyklar helt gratis. Hittills har 163 vårdanställda utnyttjat möjligheten vid SÖS och nu utökas det med volontärer som fortsätter vid Danderyds sjukhus där hittills 135 st har anmält sig att få sin cykel servad.

Eftersom många försöker undvika kollektivtrafiken har cykel blivit ett alternativ för många som måste ta sig till jobbet.

Idag i Stockholm har 15 000 anställda i vården max 30 min med cykel till sin arbetsplats och tittar man på spannet 30 min – 60 min finns ytterligare 11 000 som med exempelvis en el-cykel skulle klara sin resa till jobbet på mindre än 40 min. Källa SCB

Men det är inte problemfritt att cykla. Cykelns behov av underhåll eller reparation kräver ofta service hos cykelreparatörer där väntetiderna är långa och kostnaderna höga. Stockholmarna väntar inte sällan flera veckor med att börja cykla på våren pga att cykeln behöver service. Dessutom stjäls 65 000 cyklar per år och även om de flesta svenskar har hemförsäkring som täcker cykeln, så innebär självrisken att det blir mindre värt att använda försäkringen i takt med att cykeln blir äldre

Mioo har som ambition att göra det enkelt att cykla genom att erbjuda cykelservice och support där du är och hjälp när din cykel blir stulen genom en försäkringslösning med DNA-märkning och självriskreducering. Grundare och VD Tomas Grönqvist förklarar:

“Vi eliminerar de trösklar som finns för ovana cyklister. Vår prenumerationstjänst har fått ett uppsving på 430% den senaste månaden, både drivet av varmare väder och corona, och vi ser att cyklister gärna betalar en slant för att kunna cykla utan krångel”.

Många vinner på att det är lätt att cykla. Förutom folkhälsan, närmiljö och klimatfrågor, så löser cykling de problem som fastighetsägare har med brist på parkeringsplatser och som vill ge hyresgäster en extra service. Därför riktar sig Mioo både mot privatpersoner och företag, såsom fastighetsbolag eller arbetsgivare som vill stimulera sina anställda att cykla mer.

Många sluter upp och vill vara med och meka cykel

Att reparera familjs och vänners cyklar är ett intresse som många visat sig ha. Därför har det varit oväntat lätt för Mioo att rekrytera bike buddies, de personer som med ett reparationskit på ryggen cyklar ut för att serva och reparera cyklar till de kunder som anmält sig i appen.

“Mioo ger människor en chans att tjäna pengar på sin hobby. Någon är präst till vardags, någon journalist, någon kommunpolitiker och någon musikalartist. Det de har gemensamt är att de älskar detaljer och mekanik – och framförallt cykling. Det är en liten cykel community vi byggt”. säger Tomas Grönqvist.

Bygg Pop-up-cykel-infra!

I flera storstäder i världen satsar man under Coronan på sk pop-up- cykelbanor som gör att det säkrare och enklare att vara cyklist. Grundaren av MIOO Tomas Grönqvist hoppas verkligen att Stockholm skall haka på.
– Ja det kommer aldrig bättre läge att testa än nu då det är restriktioner om att undvika kollektivtrafiken i största möjliga mån. Om det blir positiv respons så kanske Stockholm med kranskommuner äntligen lyckas skapa en sammanhängande Cykelinfrastruktur säger Tomas.


Ernesto Colnago för arvet vidare

Ernesto Colnago för arvet vidare


I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus, är cykelns form och funktion i grunden oförändrad. Det här fantastiska arvet berikar, upplyser och inspirerar oss. Och en av de sista levande länkarna till denna rika historia är fortfarande Ernesto Colnago.

Näst efter Eddy Merckx är Fausto Coppi en av cyklingens riktigt stora legender. Men till skillnad från Merckx, som fortfarande lever, så gick Coppi bort redan 1960. Så det är få som lever som träffat honom i verkligheten, men Ernesto Colnago är en av dem.

Han sitter mitt emot mig och lutar sig framåt.

– Så, Fausto Coppi. Det här var Il Giro 1956. Jag var mekaniker hos min vän Magni, förstås. Jag jobbade för honom. Men Coppi var min idol. En dag hade Fausto problem med sin cykel. Jag hjälpte honom. Och Coppi betalade mig 1 000 lire. De pengarna hade jag i min ficka i 20 år, säger Ernesto Colnago.

I dag är han 88 år och en levande legend. Han har varit en del av den professionella cykelsporten längre än någon annan nu levande person. Han har sett allt och gjort allt, och hans cyklar är ett av sportens mest kända varumärken.

– Tänker du på cyklar så tänker du Colnago. Jag blev Colnago eftersom jag tänker utanför ramarna. Alltid. Jag var först med custombyggda ramar, säger han.

Ernesto Colnago på fabriken utanför Milano

Colnagocyklar har det cyklats på i över sex decennier. Företaget firade sitt 60-årsjubileum 2014. Som mekaniker och senare teamsponsor har Ernesto arbetat på 25 Tour de France och 25 Giro d’Italia och på alla de andra loppen som står i tävlingskalendern. Med andra ord: om det har hänt så är chansen stor att han var där när det hände. Colnagocyklar har vunnit 62 världsmästerskap, 38 klassikerlopp, 21 grand tours och 18 olympiska medaljer.

Här sitter han nu, i sitt enorma kontor, och ser ut exakt som Ernesto Colnago. Som många kända människor är han mindre än man tror. Men han utstrålar den där sortens starka karisma som man varken kan lära sig eller köpa eller stjäla. I årtionden har människor förstått att vara tysta och lyssna när han talar, och det är det han fyller rummet med – känslan av pondus. Hans blotta närvaro betyder att någonting av vikt är på väg att ske, eftersom ingen släpper in en man med en sådan status i ringen utan anledning.

Ernesto Colnago omnämns ibland som Maestro eller Capo
– bossen. Men det är bara fånerier. Colnago jobbar åt oss – för cyklingen. Det kan vi se. När vi tittar på hans senaste modell i en cykeltidning eller känner på den i en cykelaffär. Du kanske till och med kan köpa en – eller om du har tur, träffa honom i verkligheten.

Från kontoret på Colnagofabriken ser man hans privata hem på andra sidan gatan. Det är ett enormt gods. På gallergrinden framför infarten sitter Colnago-loggan. Den kom till en kväll när en journalist på La Gazzetta dello Sport, Bruno Raschi, drog klöveress ur en kortlek och uppmanade Colnago att registrera det som ett varumärke.

C60 som byggdes i fabriken direkt under Ernestos hus

Vi känner till historien. Faktum är att det inte finns så mycket kvar att berätta om en man som Ernesto Colnago. Hans liv i cyklingens tjänst är väldokumenterat. I hans kontor finns så många minnesföremål att det gott och väl skulle räcka för att fylla ett medelstort museum. I korridorerna hänger foton från cykelsportens färgrika historia de senaste sju eller åtta decennierna.

Signor Colnago, har du blivit den man du trodde att du skulle bli när du var ung?

– Jag besökte Enzo Ferrari 1984. Jag var så oerhört nervös att det nästan inte går att beskriva. Och där var han. En gammal man, 87 år då – precis som jag är i dag. Ferrari bar mörka solglasögon i sitt mörka kontor. Jag satte mig. Han frågade hur gammal jag var. Jag svarade att jag redan var en gammal man, jag var 54 då. Enzo Ferrari var tyst. Sedan sa han: ”Du borde skämmas. Jag började bygga fantastiska bilar när jag var 54!”

Ha! Det var ett bra svar!

Han lutar sig framåt och fortsätter sin berättelse:

– Kolfiber är ett speciellt material. Vi började vårt samarbete med Ferrari eftersom kolfiber var nästa steg i utvecklingen och eftersom jag trodde att Ferrari var den bästa partnern när vi skulle ta steget från stål till titan och vidare till nästa nivå. Cykelindustrin utvecklas. Men folk var skeptiska och litade inte på att cyklarna skulle klara belastningen rent mekaniskt. Med det gjorde de. Vi vann Paris-Roubaix fem år i rad. Titta. Det här är kolfiber, och det här med.

För Colnago har det ofta handlat om just detaljerna

Han tar två till synes identiska rör i kolfiber och slänger det ena mot golvet. Det skräller plågsamt högt. Sedan slänger han det andra röret. Det avger bara ett litet mjukt ljud när det landar på golvet. Han tittar på mig. Jag nickar. Det han menar är: Det första röret är värdelöst. Och jag gjorde det andra.

Han sätter sig ner, tar fram sitt anteckningsblock och visar massor med anteckningar, nedskrivna på allt från kuvert och tidningar till flygbiljetter.

– Titta. Det här är från en resa till Hong Kong. Jag jobbade på en ny design på flyget. Du ser de olika skisserna? Och det här är från Mexico tror jag. Japp. Jag ritar på en ny ram här. Du ser hur jag har ändrat den.

Att se honom visa sina anteckningar och lyfta på saker ger mig gåshud, eftersom allt det här kommer att visas upp för eftervärlden en dag, iordningställt och presenterat av Colna- goarvets framtida förvaltare – iförda vita handskar. Men just nu är det bara anteckningar. Han slänger dem på skrivbordet.

C64 en modern klassiker som byggs i Italien

Vi pratar lite mer, om småsaker. Han besvarar sällan en fråga rakt upp och ner, hans tankar verkar vandra fritt. Det är som att Colnago som person samtidigt övervakar geniet Colnago som råkar vara han själv. Det syns i sättet han tittar på en eller tittar bort, som om han hela tiden överväger sitt nästa drag. Att samtala med honom känns som att kliva ner i hans inre monolog.

Plötsligt reser han sig.
– Du förstår, kreativitet föder sig självt. Du kan inte köpa det. Min hemlighet? Res mycket. Sov lite. Flyg jorden runt. Vid ett tillfälle tar han upp en bok: ”De 1 000 bästa cyklarna”. På omslaget: en Colnago. Sedan tar han upp en cykeltidning. Han pryder omslaget. Rubriken lyder: ”Legenden”. Sedan visar han mig en bok om Colnago, därefter några bilder på hans vinnarcyklar mellan benen på världens mest kända cyklister.

Det känns nästan som att Ernesto är anställd på Colnagos egna museum, med uppgiften att vårda och stärka sitt eget eftermäle. Museet är givetvis också en fullt fungerande cykelfabrik med kontorsmänniskor och fabriksarbetare. Men allt i den här byggnaden hör på något sätt också hemma på ett museum. Allt här har ett historiskt värde i den professionella cykelvärlden – prylarna, cyklarna, mannen … allt.

Det senaste tilskottet V3rS

I visningsrummet några timmar senare. Här är de. Cyklarna. Han har antingen fått dem personligen från cyklisterna eller tagit dem efter mållinjen eftersom han instinktivt förstått värdet i en vinnares cykel. Colnagos presschef, Alessandro Turci, berättar med låg röst:

– Signor Colnago är outtröttlig. Han säger att jag alltid måste tänka på företaget, på cyklarna. Han säger: ”Vad är ett bra namn på en ny cykel?” eller ”Hur ska vi utveckla ditten och datten?” eller ”Tänk på det här, glöm inte det där!” Jag lyssnar och försöker lära mig, men det är lite stressande att vara i närheten av honom. Han arbetar hela tiden. Titta. Det där är hans hus, rakt över vägen. Så du förstår hans inställning. Han säger till mig: ”När du är på toaletten så vill jag att du tänker på cyklarna!”

Ernesto Colnago är ett av cykelsportens landmärken. Han är lika känd bland cykelfansen som Poggio eller Oude Kware- mont. Han är vår sports historia, och han hyllas för att han har lyckats. Men han hyllas inte bara för vad han har gjort och för vad han gör än i dag, utan även för sin ålder. Inga hyllar sina gamla som italienarna gör. Vart Colnago än går så får han uppskattning, för att han är en av de sista mästarna. I Italien är Ernesto Colnago en nationalklenod.

Master 10, en klassiker i stål som fortfarande går att köpa

Vägen som skiljer fabriken från hans gods är smal. Där finns ett övergångsställe. Det går från grinden till hans hem där han tillbringar sin fritid med att tänka på cyklar till porten till hans fabrik där han tillbringar arbetsdagarna med att tänka på cyklar. Det tar ungefär fyra sekunder att gå över det.

Ernesto säger att allt handlar om cyklarna. Men det gör det förstås inte. Självklart inte, funderar jag. För på skriv- bordet har han bilder på sina barn och på sin framlidna fru. Så givetvis måste han tänka på något annat än cyklar. Men var gör han det? När gör han det?

Kanske på det där övergångsstället. Den där stunden då signor Colnago är mellan sitt jobb och sitt hem. Jag tror att det är där och då det händer, i det där ingenmanslandet. Den korta vägsnutten är rimligtvis den enda platsen där han kan ägna sig åt vardagligheter mellan cykelfunderingarna. ”Mjölk. Har vi mjölk?” Om han nu ens gör det. Kanske är det i stället just det faktum att gränsen mellan arbete och fritid knappt existerar för Ernesto Colnago som är förklaringen till att han uppnått så mycket under sin livstid. Kanske är det just för att allt, precis allt, handlar om cyklarna.

Den 4 maj kom nyheten att Ernesto Colnago sålt majoriteten av sina aktier till Chimera Investments ett investmentbolag baserat i Abu Dhabi. Ernesto själv menade att detta kommer kunna garantera Colnagos framtid. Fabriken och enheten som nämns i denna text kommer fortsatt vara basen för Colnago. Men exakt hur delaktig Ernesto själv kommer vara i framtiden är dock lite oklart, men nog har denna 88 åriga legend vid det här laget gjort sig förtjänt av pension.


Ny Diverge från Specialized

Ny Diverge från Specialized


”Innovate or die”har länge varit Specializeds motto, och nu släpper de en ny och uppdaterad version av grushojen Diverge och nog är även detta även en grushoj som tar ett steg närmre mountainbikevärlden.

Peter Sagan på nya Diverge

1.Längre och flackare
Här tog de inspiration av deras XC raket Epic, och nya Diverge får flackare gaffelvinkel, längre reach och kortare cockpit. Förändringar som ska ge en mer stabil cykel och ge mer kontroll över slirig lera och snabba dammiga stigar.

2. Mer offset
Diverge’s nya gaffel har ökad offset för att ge bättre stabilitet i höga hastigheter, utan att kännas seg i responsen.

3.Högre men ändå lägre
Vevhuset är höjt med 6mm för att få förbättrad tramputrymme och göra den mer aktiv, men för att ge stabilitet är vevhuset samtidigt droppat hela 80mm.

4.Kort
Kedjestagen på 425mm gör cykeln kvick och accelerationsvänlig.

Mer däckutrymme
Inget låser upp potential som däckutrymme. Nya Diverge har plats för 47 mm på 700c hjul och 2.1″ på 650B.

Innovativa kedjestag
Specialized ville ha ordentligt med däckutrymme, men vi ville inte ta till längre kedjestag eller en osymetrisk kedjestagsdesign. Lösningen hittar du på drivsidan, kedjestaget här, mellan däcket och kedjeringen, är smalt och tillverkat av solit kolfiber.

En tidig prototyp
Självklart har nya Diverge en SWAT-lucka
…och det beprövade dämparsystemet Future Shock 2.0. Ett system som först utvecklades för tävlingar över kullersten.
En MTB, eller? Yepp, du ser rätt, det är ett rakt styre på bilden. För nu släpper Specialized även en Diverge EVO som har en aluminium ram och rakt styre. På sitter även de nya Rhombus däcken och Future Shock 2.0.

Vad är skillnaden mellan de olika ramarna?

Den nya Diverge kommer i olika kolfiber lay-ups:

  • S-Works är byggd på en FACT 11r ram med SWAT-lucka och däckutrymme för 47c däck.
  • Pro, Expert & Comp Carbon är byggd på en FACT 9r ram med SWAT-lucka och däckutrymme för 47c däck.
  • Sport och Base Carbon är byggd på en FACT 8r ram utan SWAT-lucka, men med däckutrymme för 47c däck. Det här är också en ny ram med ny geometri!
  • Base och Elite E5 är byggda på en premium aluminium ram med samma däckutrymme på 47c och samma progressiva gravel geometri.
  • EVO-modellerna kommer i premium E5 aluminium och en ännu progressivare geometri för att tillhanda hålla rakt styre.

Modeller och priser:

S-Works Diverge 114,999.00
S-Works Diverge frameset   45,999.00
Diverge Pro Carbon  79,999.00
Diverge Expert Carbon  57,999.00
Diverge Comp Carbon  43,999.00
Diverge Sport Carbon   33,999.00
Diverge Base Carbon  27,999.00
Diverge Comp E5   23,999.00
Diverge Elite E5  19,999.00
Diverge E5  12,999.00
Diverge Expert E5 EVO  29,999.00
Diverge Comp E5 EVO  20,999.00


Vacchi och Craft slår ett slag för en 1,5-meterslag

Vacchi och Craft slår ett slag för en 1,5-meterslag


Minst 1,5 meters avstånd vid omkörning av cyklister. Den tredje upplagan av Craft och Roberto Vacchis samarbete Vacchi Collezione slår i år ett slag för ökad säkerhet i trafiken. Målet är att lyfta debatten och få till en lagändring.

Cyklister riskerar ofta att hamna i allvarliga olyckor på vägarna, och en av de största, eller kanske med onödiga riskerna, är när bilister gör för tajta omkörningar. I syfte att belysa denna risk och skapa opinion för ökad trafiksäkerhet har Craft och Eurosports cykelkommentator Roberto Vacchi tagit fram kollektionen Vacchi Collezione 3.0.

”Enligt oss behövs en ny lagstiftning där avståndet till en cyklist vid omkörning är minst 1,5 meter, en lag som redan finns på plats i flera länder i Europa”, säger Stefan Persson, VD på Craft. ”Vi lanserar därför Vacchi Collezione 3.0 och kampanjen Share the Road som ett initiativ för att lyfta debatten och öka säkerheten för cyklister.”

Dags för en lagändring

Även Roberto Vacchi tycker att det är hög tid för en lagändring. ”Förutom att en lagändring är viktig ur en säkerhetssynpunkt är det också viktigt med en markering att vägen faktiskt är till för alla”, säger han. ”Det finns människor som framför olika typer av fordon som riskerar lite för mycket, inte minst andras liv och då i synnerhet de som sitter på en cykel. Dessa människor förstår nog inte hur nära det kan vara ibland. Förhoppningsvis kan detta initiativ leda till en större förståelse för varandra ute på vägarna. Oavsett om vi sitter bakom en ratt eller ett styre vill vi alla komma hem igen, gärna med ett leende på läpparna.”

Skriv under här för en lagändring för minst 1,5 meters avstånd vid omkörning #sharetheroad

En av våra ledare på temat: Ett cykelliv – inte värt en meter

Vacchi Collezione 3.0 innefattar cykeltröja, cykelbyxor, vindväst, strumpor, armvärmare, keps och t-shirt. Kollektionens mest framträdande designelement är två parallella orangea linjer som symboliserar den ömsesidiga respekt som borde vara en självklarhet mellan bilist och cyklist – vilket i detta fall konkret innebär att man håller minst 1,5 meters avstånd vid omkörning.

Plaggen lanseras den 29 april och kan köpas på craftsportswear.com. Även i år går en del av försäljningen till Peter Fåglums Ungdomsfond.